Gå til innhold

Hvorfor så mye motstand mot tredeling av permisjon ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Barn, hus og heim er like mye begge sitt ansvar, og da er det ikke riktig at det er kvinnen som skal ta seg av all planlegging og delegere deretter. Mannen skal vite hva som trengs å gjøres, og gjøre det uten at noen maser. Akkurat som det er forventet at kvinner skal gjøre.

Ja, jeg kunne ikke vært mer enig i dette, så hvorfor gikk du egentlig inn i en diskusjon med meg som mener at det ansvaret er like mye begges fra første dag barnet blir født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bromance skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg kunne ikke vært mer enig i dette, så hvorfor gikk du egentlig inn i en diskusjon med meg som mener at det ansvaret er like mye begges fra første dag barnet blir født.

Godt vi er enige. Jeg reagerte bare på påstanden din om at det er kvinnens ansvar å få barn med rett mann, syntes det trengte å nyanseres litt mer.

Anonymkode: 1d690...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Godt vi er enige. Jeg reagerte bare på påstanden din om at det er kvinnens ansvar å få barn med rett mann, syntes det trengte å nyanseres litt mer.

Anonymkode: 1d690...a23

Ja det blir kanskje litt hvordan man leser det. Jeg mener det er begges ansvar at de er en god match som utfyller og avlaster hverandre, og at begge skal bidra like mye hjemme hvis de har like stor stilling i arbeidslivet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (Akkurat nå):

Ja det blir kanskje litt hvordan man leser det. Jeg mener det er begges ansvar at de er en god match som utfyller og avlaster hverandre, og at begge skal bidra like mye hjemme hvis de har like stor stilling i arbeidslivet. 

Ofte vet man ikke hvem partneren egentlig er før man får barn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (55 minutter siden):

Og på natta... Så skal du fungere på jobb kanskje med 3 timers søvn på natta?

Dette. Rart at far må sove ut hver natt når mor har permisjon, og kan derfor ikke bidra med nattevåk, men mor skal produsere melk, amme, være våken på natta og jobbe fullt. Så lurer de på hvorfor kvinner er mer sykmeldt enn menn, og hvorfor så mange får fødselsdepresjon.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (44 minutter siden):

Vi kjøpte en bil igjen når permisjonen var ferdig. 
Kommer meg ikke på jobb jeg heller uten bil, ikke mannen heller. Vi solgte den det året jeg og mannen var hjemme, den som var i permisjonen stod da uten bil. 
Trodde vi snakket om permisjon og være lengst hjemme, da er vel ikke begge i jobb?

Ok så da gikk du bare hjemme. Null barseltreff null sosialisering utenfor husets vegger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forvirret23 skrev (47 minutter siden):

Det er et valg det der, når man får barn så må man prioritere, vi solgte den ene bilen og satt kun med en, det betydde at jeg og barnet måtte gå overalt og vi bor på landet. Det var trangt for oss også, men vi ønsket å være lengst mulig med barnet. Vi kuttet der vi klarte å kutte, og gjorde vårt beste. 
Det er ikke ordningen som er dårlig da, da er det økonomien. Havner man på aap/uføre så så mister man 34%, livet med stønader er slik. 

At du syntes det var koselig å gå 20 km til butikken i all slags vær og aldri omgås andre fordi du ikke kom deg noe sted, er ditt valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (4 minutter siden):

Ofte vet man ikke hvem partneren egentlig er før man får barn...

Dette. Min søsters mann var en utrolig dedikert far til sin førstefødte, veldig huslig av seg og så videre. Da hun valgte ham, så hun jo hvor god far og partner han var (der var eksen hans utro, derfor brudd). Så ble hun planlagt gravid, og helvete startet. Førtiårskrisa for fullt, motorsykkel, elskerinner, fyll og fullstendig utmelding hjemmefra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Ok så da gikk du bare hjemme. Null barseltreff null sosialisering utenfor husets vegger?

Tenk hvor koselig det er å gå 20 km fra butikken hjem med tunge poser i 25 minus. Det er jo selvfølgelig mye bedre for barnet enn å begynne i barnehage to måneder tidligere! Tenk også hvor utrolig givende, koselig og fint det er å sitte dag ut og dag inn i egen stue og ha digital kontakt med omverdenen. Man blir jo så glad og oppløftet av slik tilværelse :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (3 minutter siden):

At du syntes det var koselig å gå 20 km til butikken i all slags vær og aldri omgås andre fordi du ikke kom deg noe sted, er ditt valg. 

Det er også eget valg å ta kortere permisjon. Da er det ikke permisjonen det er noe galt med, vi sørget også for å handle når mannen var hjemme, men deres mann er kanskje aldri hjemme heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (Akkurat nå):

Det er også eget valg å ta kortere permisjon. Da er det ikke permisjonen det er noe galt med, vi sørget også for å handle når mannen var hjemme, men deres mann er kanskje aldri hjemme heller. 

Selvfølgelig er mennene våre aldri hjemme, du. Vi lever i sånn gjesteekteskap der mannen bor i Nigeria og vi og ungene bor her. Derfor må stakkars oss ta kortere permisjon, vet du. Ikke fordi vi ikke ønsker å bli fullstendig låst i eget hus i mange måneder. Du er asosial, og det er helt greit. Mange av oss trenger andre input enn husets fire vegger og en baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (3 minutter siden):

Dette. Rart at far må sove ut hver natt når mor har permisjon, og kan derfor ikke bidra med nattevåk, men mor skal produsere melk, amme, være våken på natta og jobbe fullt. Så lurer de på hvorfor kvinner er mer sykmeldt enn menn, og hvorfor så mange får fødselsdepresjon.

Hmmm. Merkelig at min mann greide både netter, jobb, husarbeid da han kom hjem fra jobb (pga bekkenløsning hos meg som varte etter fødselen). Ikke ble han sykemeldt heller...

Hvor kommer dette fra, denne generaliseringen av menn. Hvordan menn er det egentlig som fins der ute hvis dette du beskriver er standarden...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg helt imot permisjon i det hele tatt. Burde være 3 uker for mor for å komme seg. 

Etter dette bør begge foreldre være i full jobb og barna plasseres på barnesenter (en slags barnehage) mens foreldre er på jobb. 

Anonymkode: 28499...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (5 minutter siden):

Ok så da gikk du bare hjemme. Null barseltreff null sosialisering utenfor husets vegger?

Jeg gikk til barseltreff, og avtalte å møte venninner de kom til meg eller så hentet de meg. Vanskelig dette, men det er ikke permisjonsordningen som er problemet, det er viljen til å få det til.
Jeg gikk til helsestasjonen også barnet hatet vogn men brukte mye bæresele. 
Jeg bor en mil unna helsestasjonen. 
Vil man så klarer man det, men klart om man ser bare vanskelighet så blir det slik. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (Akkurat nå):

Hmmm. Merkelig at min mann greide både netter, jobb, husarbeid da han kom hjem fra jobb (pga bekkenløsning hos meg som varte etter fødselen). Ikke ble han sykemeldt heller...

Hvor kommer dette fra, denne generaliseringen av menn. Hvordan menn er det egentlig som fins der ute hvis dette du beskriver er standarden...

Det kommer fra tråder på KG som omtaler spørsmålet om hvorvidt en far skal "hjelpe til" på natten i mors permisjon når mor er utslitt. Mor får som regel passet påskrevet, og fortalt at far må jo sove siden han skal på jobb. Men kvinner trenger altså ikke å sove, vi greier oss fint, vi. Selv om dette er forskningen:

https://www.sovnforeningen.no/kvinner-trenger-mer-sovn-enn-menn/

https://www.kk.no/britisk-sovnforsker---ja-kvinner-trenger-mer-sovn-enn-menn/68571762

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (3 minutter siden):

Jeg gikk til barseltreff, og avtalte å møte venninner de kom til meg eller så hentet de meg. Vanskelig dette, men det er ikke permisjonsordningen som er problemet, det er viljen til å få det til.
Jeg gikk til helsestasjonen også barnet hatet vogn men brukte mye bæresele. 
Jeg bor en mil unna helsestasjonen. 
Vil man så klarer man det, men klart om man ser bare vanskelighet så blir det slik. 

Akkurat, selge egen bil og snylte på andre som har bil. Betalte du til venninnene dine for at de skulle hente deg, eller snyltet du? DU har ikke fått til sosialiseringen. VENNINNENE DINE sørget for det. Altså, er det ikke viljen, men muligheten. Du gikk en mil i all slags vær og utsatte barnet for all slags vær bare fordi du skulle være sta. Superdupermor. Du hadde svært god helse til å gå to mil om dagen. Du vet kanskje at ikke alle har slik god helse? Mange har keisersnittarr, bekkenløsning, totalruptur og andre plager som gjør at de ikke kan gå 2 mil hver dag. Mange sliter med søvn og har ingen energi til å gå 2 mil hver dag. Baby har ikke godt av å sitte og riste i bæresele 2 mil hver dag, i vind, regn og kulde. 

Jeg tror for øvrig ikke på deg. Gjennomsnittlig gangfart for et menneske er 3,6 kilometer i timen. Å gå 10 kilometer vil med denne farten ta nesten tre timer EN VEI. Så må du sikkert stoppe for å amme, skifte bleie og så videre. Så er det tilbake, tre timer. Du gikk altså over seks timer flere ganger i uka? 

Endret av Rosalilje84
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig er mennene våre aldri hjemme, du. Vi lever i sånn gjesteekteskap der mannen bor i Nigeria og vi og ungene bor her. Derfor må stakkars oss ta kortere permisjon, vet du. Ikke fordi vi ikke ønsker å bli fullstendig låst i eget hus i mange måneder. Du er asosial, og det er helt greit. Mange av oss trenger andre input enn husets fire vegger og en baby.

Jeg er ikke asosial 😂Jeg sosialiserte meg masse og hadde masse barseltreff , og må jo spørre om mannen aldri var hjemme siden du måtte gå så langt for butikken. 
Det er ikke permisjonsordninger for mor må sosialiseres, det er for å være med babyen. Så får man velge selv hva man prioritere, det sosiale livet for man kan ikke bruke beina, eller være lengst mulig hjemme med barnet.

Staten skal ikke lage permisjonsordninger for man ikke ønsker å prioritere . 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (6 minutter siden):

Det kommer fra tråder på KG som omtaler spørsmålet om hvorvidt en far skal "hjelpe til" på natten i mors permisjon når mor er utslitt. Mor får som regel passet påskrevet, og fortalt at far må jo sove siden han skal på jobb. Men kvinner trenger altså ikke å sove, vi greier oss fint, vi. Selv om dette er forskningen:

https://www.sovnforeningen.no/kvinner-trenger-mer-sovn-enn-menn/

https://www.kk.no/britisk-sovnforsker---ja-kvinner-trenger-mer-sovn-enn-menn/68571762

 

Hehe, jeg er da ikke en av disse som mener at far må få sove ut. Man får dele på netter hvis begge jobber (eller mor er utslitt), og ellers så må det være i hovedsak den som er hjemme og ikke i jobb som får ta nettene.

 

Endret av Bromance
lagt til tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (1 minutt siden):

Hehe, jeg er da ikke en av disse som mener at far må få sove ut. Man får dele på netter hvis begge jobber, og ellers så må det være i hovedsak den som er hjemme og ikke i jobb som får ta nettene.

Du er ikke alene på KG. Du sier at det er den som er hjemme som skal ta nettene. Hvordan skal far få det til i sin veldig tidlige permisjon når han ikke har pupp, og barnet ammes på natten? Forklar gjerne!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (3 minutter siden):

Du er ikke alene på KG. Du sier at det er den som er hjemme som skal ta nettene. Hvordan skal far få det til i sin veldig tidlige permisjon når han ikke har pupp, og barnet ammes på natten? Forklar gjerne!

 Hun kan pumpe seg slik at han kan gi morsmelk på flaske om natten.  Morsmelkerstatning funker også veldig fint. Ellers så kom min inn med baby og la baby til mens jeg sov.Hvorfor så opptatt av å se hindringer fremfor løsninger?

Endret av Bromance
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...