Gå til innhold

Hvorfor så mye motstand mot tredeling av permisjon ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi biologi kan ikke likestilles. Personlig måtte jeg ta ut 4 mnd ulønna permisjon fordi hverken baby eller jeg var klare til å separeres etter kun 7 mnd.

Anonymkode: 2fd1c...ae8

Nettopp! Jeg er feminist og for likestilling og what not, men det å presse ulik biologi inn i samme system, det blir bare helt feil. Det er bare den ene kroppen som må ta de fysiske belastningene et svangerskap og en fødsel er, for ikke å snakke on etterpå med kroppslig restitusjon og amming.

Anonymkode: afa1b...f9a

  • Liker 12
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi Mor visstnok er den Eneste som betyr noe for Barnet det første året.

... Og når Mors lange permisjonstid er over, så klager kvinner på at ungene er mammadalter og klager på en mann som er tafatt med ungene 🤡

Anonymkode: 3a22b...b36

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi man ikke kan likestille alt her i verden. Mor går gravid og ammer, kroppen skal komme tilbake til normalen osv. Dette tar for mange tid. Mange har ikke sluttet å amme ennå av forskjellige grunner. Det kan ikke være til barnets beste å nekte dem å amme etter ca 7 mnd. hvis barnet fortsatt trenger det? Og nei, alle har ikke jobb hvor det bare er å ta ammefri. Enten pga. yrket, eller reisevei.

Jeg mener dette må være opp til hver enkelt familie!

Anonymkode: 64f4e...c69

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hjemme med barnet i et år, før tredeling, og det var godt. Det hadde vært veldig stress å haste på jobb så tidlig. Jeg tror det var bra for baby, meg og far. Så kan jeg se poenget med at det blir mer likestilt, men til hvilke pris? Jeg troe mer stressa mødre, unger, familier, færre barn. Hvilken mor vil ha nummer 3 når det er et stress? ...og ja. Det er mor som ønsker seg flere, stort sett. Men ikke nå lenger. Det handler jo også om bolig, hvor dyrt alt er.

Familier stresser ræva av seg og resultater blir barn som ikke opplever harmoni og psykiske lidelser hos barn og mor. 

 

Anonymkode: a33fa...557

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan aldri likestille biologi. Det tar 9 mnd å gro fram et barn og minst 9 mnd å komme til hektene igjen etterpå. Likestillingen må absolutt tenkes på, men man må nok også akseptere at de alltid vil være en viss forskjell så lenge biologien er som den er der kun mor tar den fysiske belastningen med graviditet og amming. 
 

Det er ikke likestilling vi får nå, for svært mange kvinner ender opp å ta ulønnet permisjon eller blir sykemeldt fordi det rett og slett er feil løsning og kroppen stritter imot. 

Anonymkode: a874b...5b1

  • Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fordi biologi kan ikke likestilles. Personlig måtte jeg ta ut 4 mnd ulønna permisjon fordi hverken baby eller jeg var klare til å separeres etter kun 7 mnd.

Anonymkode: 2fd1c...ae8

Enig. Statistikken viser at det virker mot sin hensikt, da et mye større antall kvinner tar ulønnet permisjon nå enn før, med alle de økonomiske og sosiale konsekvensene det kan medføre.

https://arbeidogvelferd.nav.no/journal/2022/1/m-3749/Ulønnet_og_lønnet_foreldrepermisjon_–_mødre_og_fedres_bruk_og_vurderinger?fbclid=IwAR3WnFU069J9zOxC8Ouiv4uRf3C6V4NvaC7yZmuYJpY59F8jPcpQE5AxVJ0

Anonymkode: 1d690...a23

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg ble født på tidlig 80-tall, var foreldrepermisjonen 18 uker. 

Begge mine foreldre jobbet, jeg fikk ikke barnehageplass før jeg var nærmere 4, men dagmamma og besteforeldre gjorde at det likevel gikk opp. Folk fikk også flere barn på den tiden, mine foreldre har 4. 

Så hva er det som gjør at folk får færre barn i dag enn da? Jeg tror ikke man kan skylde på foreldrepermisjonen, for å si det sånn. For folk fikk, for få år siden, vesentlig flere barn med vesentlig kortere permisjon. 

Jeg er for at permisjonen er ett år, og jeg er for at den er fleksibel på sitt vis. For eksempel ved at den kan tas ut gradvis for disse travle fedrene som ikke egentlig har tid til å ta seg av barna. Men da må familiene selv ta kostnaden ved å ha lengre permisjon enn den betalte. Og da må man kanskje innrette huskjøp, ferie og lignende etter dette. 

Det er ikke som om vi var på ferie, annet enn på hyttetur, i min barndom. Vi fikk nye klær til skolestart, og det var det. Jeg tror veldig mange familier i dag har et overforbruk som gjør det vanskelig å være lengre hjemme med barna, om de ønsker det, men det kan ikke være statens oppgave å betale for dette. I statsbudsjettet er det mange store oppgaver å prioritere mellom, å gi enda mer penger til helt vanlige barnefamilier bør faktisk ikke være en av dem. 

Anonymkode: 745d2...b65

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Da jeg ble født på tidlig 80-tall, var foreldrepermisjonen 18 uker. 

Begge mine foreldre jobbet, jeg fikk ikke barnehageplass før jeg var nærmere 4, men dagmamma og besteforeldre gjorde at det likevel gikk opp. Folk fikk også flere barn på den tiden, mine foreldre har 4. 

Så hva er det som gjør at folk får færre barn i dag enn da? Jeg tror ikke man kan skylde på foreldrepermisjonen, for å si det sånn. For folk fikk, for få år siden, vesentlig flere barn med vesentlig kortere permisjon. 

Jeg er for at permisjonen er ett år, og jeg er for at den er fleksibel på sitt vis. For eksempel ved at den kan tas ut gradvis for disse travle fedrene som ikke egentlig har tid til å ta seg av barna. Men da må familiene selv ta kostnaden ved å ha lengre permisjon enn den betalte. Og da må man kanskje innrette huskjøp, ferie og lignende etter dette. 

Det er ikke som om vi var på ferie, annet enn på hyttetur, i min barndom. Vi fikk nye klær til skolestart, og det var det. Jeg tror veldig mange familier i dag har et overforbruk som gjør det vanskelig å være lengre hjemme med barna, om de ønsker det, men det kan ikke være statens oppgave å betale for dette. I statsbudsjettet er det mange store oppgaver å prioritere mellom, å gi enda mer penger til helt vanlige barnefamilier bør faktisk ikke være en av dem. 

Anonymkode: 745d2...b65

Det kan vel tenkes at det er fordi det var mye vanligere at mor var hjemmeværende (i hvert fall delvis) og at bestemødre i hvert fall var hjemmeværende på den tiden. Nå er man jo helt avhengig av to inntekter, det var de ikke før.

Anonymkode: 1d690...a23

  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kan vel tenkes at det er fordi det var mye vanligere at mor var hjemmeværende (i hvert fall delvis) og at bestemødre i hvert fall var hjemmeværende på den tiden. Nå er man jo helt avhengig av to inntekter, det var de ikke før.

Anonymkode: 1d690...a23

Er man det, eller har man gjort seg avhengig av det? 

Når jeg ser hva slags forventninger folk har til å kunne pusse opp, kjøpe alt nytt, reise på ferie, størrelse på bolig, flere nye biler osv, så begynner man å lure. 

Anonymkode: 745d2...b65

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er man det, eller har man gjort seg avhengig av det? 

Når jeg ser hva slags forventninger folk har til å kunne pusse opp, kjøpe alt nytt, reise på ferie, størrelse på bolig, flere nye biler osv, så begynner man å lure. 

Anonymkode: 745d2...b65

Ja altså... vi bor i en liten leilighet til 2,7 millioner, altså ikke noe dyre greier. Litt studielån har vi, men ellers ingen annen gjeld. Vi har ikke reist på ferie siden 2019, og følger omtrent SIFOs referansebudsjett for utgifter til dagligvarer og andre greier per måned. Vi kjører veldig lite og har ti år gamle biler som er billige i drift, men vi har to stykk pga. tidligere pendlerjobb. Vi er helt avhengig våre to helt gjennomsnittlige inntekter. Sparer de pengene vi kan.

På en annen side bygde besteforeldrene mine eget hus kun på bestefars inntekt på midten av 70-tallet, og han hadde en helt normal inntekt. Det var ganske vanlig på den tiden, men noe sånt er helt utenkelig for de fleste i dag.

Anonymkode: 1d690...a23

  • Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er det så mye motstand mot tredeling av foreldrepermisjonen? IMO er det det beste som har skjedd hittil. Jeg mener målet skulle vært en todeling, med en lik del til mor og far. Hvorfor er det så forferdelig at far har like stor rett til permisjon som mor?

hilsen mor til to som alltid har delt alt ansvar for barna med deres far,

Anonymkode: caa3a...1c8

Permisjonen må deles etter barnets beste, de fleste babyer velger puppen.  Jeg hadde med glede overlevert puppen til far, sovet hele natta og dratt på jobb. Men det går ikke. 


 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

fordi man ikke kan likestille alt her i verden. Mor går gravid og ammer, kroppen skal komme tilbake til normalen osv. Dette tar for mange tid. Mange har ikke sluttet å amme ennå av forskjellige grunner. Det kan ikke være til barnets beste å nekte dem å amme etter ca 7 mnd. hvis barnet fortsatt trenger det? Og nei, alle har ikke jobb hvor det bare er å ta ammefri. Enten pga. yrket, eller reisevei.

Jeg mener dette må være opp til hver enkelt familie!

Anonymkode: 64f4e...c69

Det er ingen som nekter mor å forsette å amme selv om hun går tilbake på jobb. Jeg har en som er nesten 2,5 år. Ammer fremdeles på kveld. Dro tilbake på jobb da barnet var 7 måneder. Ingen har nektet meg å amme. Man kan fremdeles amme 3-4 ganger i døgnet selv med fulltidsjobb

Anonymkode: cb3c9...ee2

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er ingen som nekter mor å forsette å amme selv om hun går tilbake på jobb. Jeg har en som er nesten 2,5 år. Ammer fremdeles på kveld. Dro tilbake på jobb da barnet var 7 måneder. Ingen har nektet meg å amme. Man kan fremdeles amme 3-4 ganger i døgnet selv med fulltidsjobb

Anonymkode: cb3c9...ee2

Det kan man ikke om melka forsvinner, nei. Det er ikke likt for alle.

Anonymkode: 1d690...a23

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan man ikke om melka forsvinner, nei. Det er ikke likt for alle.

Anonymkode: 1d690...a23

Man kan pumpe på jobb eller far kan komme innom jobb så mor kan amme. Et barn på 7-8 måneder kan også spise litt fast føde. Vår spiste 2-3 måltider fast føde han var på den alderen. 

Anonymkode: cb3c9...ee2

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kan pumpe på jobb eller far kan komme innom jobb så mor kan amme. Et barn på 7-8 måneder kan også spise litt fast føde. Vår spiste 2-3 måltider fast føde han var på den alderen. 

Anonymkode: cb3c9...ee2

Man har lovfestet rett på en time betalt ammefri frem til barnet er ett år. Etter dette kan man ikke forvente å pumpe på jobb med mindre man tåler å bli trekt i lønn for det.

Anonymkode: 1d690...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Man har lovfestet rett på en time betalt ammefri frem til barnet er ett år. Etter dette kan man ikke forvente å pumpe på jobb med mindre man tåler å bli trekt i lønn for det.

Anonymkode: 1d690...a23

Et barn på ett år bør kunne gå 8 timer uten amming? Mange barn går i barnehage når de er 1 år og spiser både frokost og lunsj der. 

Anonymkode: cb3c9...ee2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er mor som går gravid, føder og ammer. Det er mor som trenger å komme i form igjen etter dette, noe som biologisk sett tar inntil et år. Det er tilknytning til mor som er absolutt viktigst første år.

Anonymkode: ea7b1...830

  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er man det, eller har man gjort seg avhengig av det? 

Når jeg ser hva slags forventninger folk har til å kunne pusse opp, kjøpe alt nytt, reise på ferie, størrelse på bolig, flere nye biler osv, så begynner man å lure. 

Anonymkode: 745d2...b65

Så sant, så sant...

Anonymkode: ea7b1...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Et barn på ett år bør kunne gå 8 timer uten amming? Mange barn går i barnehage når de er 1 år og spiser både frokost og lunsj der. 

Anonymkode: cb3c9...ee2

Det kan de absolutt. Jeg svarte bare på argumentet om at "det er ingen som nekter mor å amme". For mange blir det fysisk umulig når man går tilbake i jobb, som mange faktisk gjør når barnet kun er 7 måneder gammelt. 

Anonymkode: 1d690...a23

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det kan de absolutt. Jeg svarte bare på argumentet om at "det er ingen som nekter mor å amme". For mange blir det fysisk umulig når man går tilbake i jobb, som mange faktisk gjør når barnet kun er 7 måneder gammelt. 

Anonymkode: 1d690...a23

For mange går det helt fint også. 

Jeg er glad for at barn og far fikk kvalitetstid. Jeg hadde ingen problemer med å dra tilbake på jobb, men jeg kan forstå at andre opplever det annerledes. 

Anonymkode: cb3c9...ee2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...