Gå til innhold

Hvorfor så mye motstand mot tredeling av permisjon ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stratos85 skrev (1 time siden):

Det beste er vel at familier kan bestemme selv. Ikke alle har jobber det går med ammefri og hvorfor skal vi mødre bli tvunget til å slutte å amme tidlig? Dette er vel nor ikke staten trenger å legge seg oppi. :)

All empiri viser at når familier bestemmer selv, så blir det minimalt på mannen. På grunn av hva som oppfattes som "naturlig" (det er bare å lese denne tråden), på grunn av press fra samfunn, på grunn av press fra arbeidsgiver. 

Det er et stort hinder for oss kvinner som ønsker å være likestilte omsorgspersoner. Det er et stort hinder for menn som ønsker å være hjemme. Det fører til en skjev omsorgsrolle videre, da kun kvinnen har vært tett på over tid, og mannen knapt har hatt ansvaret alene. Det fører til reduserte karrieremuligheter for kvinner da de mister lange perioder med jobb, mens menn i permisjon 2-4 uker lett følger opp mail og telefoner. 

På min arbeidsplass har det ført til stor endring de siste årene. Mennene er faktisk ute i tre måneder, og både de og arbeidsgiver merker nå at at det gir mer likestilte muligheter til hvem som drar prosjekter. Igjen fører dette til at det vel så ofte er mannen som henter i barnehage, mannen som er hjemme med sykt barn, og så videre. Da de har vært omsorgsperson alene over tid. 

Tvungen tredeling er for meg en selvfølge, frem til samfunnet ser på lik fordeling som en selvfølge. 

Anonymkode: 020ba...c15

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

All empiri viser at når familier bestemmer selv, så blir det minimalt på mannen. På grunn av hva som oppfattes som "naturlig" (det er bare å lese denne tråden), på grunn av press fra samfunn, på grunn av press fra arbeidsgiver. 

Det er et stort hinder for oss kvinner som ønsker å være likestilte omsorgspersoner. Det er et stort hinder for menn som ønsker å være hjemme. Det fører til en skjev omsorgsrolle videre, da kun kvinnen har vært tett på over tid, og mannen knapt har hatt ansvaret alene. Det fører til reduserte karrieremuligheter for kvinner da de mister lange perioder med jobb, mens menn i permisjon 2-4 uker lett følger opp mail og telefoner. 

På min arbeidsplass har det ført til stor endring de siste årene. Mennene er faktisk ute i tre måneder, og både de og arbeidsgiver merker nå at at det gir mer likestilte muligheter til hvem som drar prosjekter. Igjen fører dette til at det vel så ofte er mannen som henter i barnehage, mannen som er hjemme med sykt barn, og så videre. Da de har vært omsorgsperson alene over tid. 

Tvungen tredeling er for meg en selvfølge, frem til samfunnet ser på lik fordeling som en selvfølge. 

Anonymkode: 020ba...c15

På min arbeidsplass hadde det ikke fungert å delt det i 3. Så uansett er det ikke så lett på alle arbeidsplasser. Tenker den enkelte familie klarer å ta stilling til hva som passer deres liv selv. Mange menn jobber også steder der det ikke er praktisk mulig med å dele det opp i 3. 

 

Jobber selv i helsevesenet og motparten jobber på sjøen å er borte 6 mnd i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

All empiri viser at når familier bestemmer selv, så blir det minimalt på mannen. På grunn av hva som oppfattes som "naturlig" (det er bare å lese denne tråden), på grunn av press fra samfunn, på grunn av press fra arbeidsgiver. 

Det er et stort hinder for oss kvinner som ønsker å være likestilte omsorgspersoner. Det er et stort hinder for menn som ønsker å være hjemme. Det fører til en skjev omsorgsrolle videre, da kun kvinnen har vært tett på over tid, og mannen knapt har hatt ansvaret alene. Det fører til reduserte karrieremuligheter for kvinner da de mister lange perioder med jobb, mens menn i permisjon 2-4 uker lett følger opp mail og telefoner. 

På min arbeidsplass har det ført til stor endring de siste årene. Mennene er faktisk ute i tre måneder, og både de og arbeidsgiver merker nå at at det gir mer likestilte muligheter til hvem som drar prosjekter. Igjen fører dette til at det vel så ofte er mannen som henter i barnehage, mannen som er hjemme med sykt barn, og så videre. Da de har vært omsorgsperson alene over tid. 

Tvungen tredeling er for meg en selvfølge, frem til samfunnet ser på lik fordeling som en selvfølge. 

Anonymkode: 020ba...c15

Om det blir mindre på mannen så tenker jeg det er en grunn til det. Og amming tror jeg er en av grunnene. Jeg syns ikke det er en grunn for at fedre skal ha like lang permisjon som mor. Joda jeg syns han og skal ha permisjon, men pga at det er mor som går gravid, føder og ammer så er det rett og rimelig at hun har mest

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

All empiri viser at når familier bestemmer selv, så blir det minimalt på mannen. På grunn av hva som oppfattes som "naturlig" (det er bare å lese denne tråden), på grunn av press fra samfunn, på grunn av press fra arbeidsgiver. 

Det er et stort hinder for oss kvinner som ønsker å være likestilte omsorgspersoner. Det er et stort hinder for menn som ønsker å være hjemme. Det fører til en skjev omsorgsrolle videre, da kun kvinnen har vært tett på over tid, og mannen knapt har hatt ansvaret alene. Det fører til reduserte karrieremuligheter for kvinner da de mister lange perioder med jobb, mens menn i permisjon 2-4 uker lett følger opp mail og telefoner. 

På min arbeidsplass har det ført til stor endring de siste årene. Mennene er faktisk ute i tre måneder, og både de og arbeidsgiver merker nå at at det gir mer likestilte muligheter til hvem som drar prosjekter. Igjen fører dette til at det vel så ofte er mannen som henter i barnehage, mannen som er hjemme med sykt barn, og så videre. Da de har vært omsorgsperson alene over tid. 

Tvungen tredeling er for meg en selvfølge, frem til samfunnet ser på lik fordeling som en selvfølge. 

Anonymkode: 020ba...c15

Det er snakk om et år. Det ene året med mest tid med mor trenger ikke ødelegge videre fordeling etterpå

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Maleficenta said:

Det er snakk om et år. Det ene året med mest tid med mor trenger ikke ødelegge videre fordeling etterpå

Det samme kan sies om ulønnet permisjon. Det er bare et par måneder. 

Anonymkode: cb3c9...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det samme kan sies om ulønnet permisjon. Det er bare et par måneder. 

Anonymkode: cb3c9...ee2

Uten penger.... Og fedre kan og ta ulønnet perm...

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (20 minutter siden):

Om det blir mindre på mannen så tenker jeg det er en grunn til det. Og amming tror jeg er en av grunnene. Jeg syns ikke det er en grunn for at fedre skal ha like lang permisjon som mor. Joda jeg syns han og skal ha permisjon, men pga at det er mor som går gravid, føder og ammer så er det rett og rimelig at hun har mest

Og jeg synes det er rett og rimelig at jeg skal kunne gå ut i jobb igjen når jeg ønsker, og at vi deler likt. 

Da vi stod i situasjonen, før tredelingen kom, så fungerte hverken samfunn eller arbeidsgiver slik at det var en selvfølge, det var i det hele tatt en motbakke å få det til på grunn av samfunnets forventninger. 

Anonymkode: 020ba...c15

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og jeg synes det er rett og rimelig at jeg skal kunne gå ut i jobb igjen når jeg ønsker, og at vi deler likt. 

Da vi stod i situasjonen, før tredelingen kom, så fungerte hverken samfunn eller arbeidsgiver slik at det var en selvfølge, det var i det hele tatt en motbakke å få det til på grunn av samfunnets forventninger. 

Anonymkode: 020ba...c15

Trist å lese at dette var så vanskelig for dere.🥺 Som nevnt tidligere så tok mannen ulønnet 20 % med første (fordi han da ikke hadde rett på permisjon), da vi skulle ha neste barn så hadde loven blitt endret slik at han fikk egen rett. Han tok da hele permisjonen med de 2 neste. Så tok jeg hele permisjonen med siste.

Vi opplevde ikke så mye til samfunnets forventninger til dette. Han tok permisjon fra sin jobb,  men jeg var student da, så det kan godt hende at det hadde blitt reaksjoner hvis jeg hadde vært i jobb og ville rett tilbake til jobben.

Siden mange kvinner er så "vanskelige" i forhold til dette med permisjon, altså at de ser permisjonen som sin egen, og bruker "puppen" og "barnets beste" som påskudd for å få gjennom viljen sin, så har politikerne innført et system som hadde funket veldig dårlig for oss i dag. Jeg hadde fått satt mine studier på vent i flere år hvis vi hadde hatt en ordning der jeg måtte tatt 15 uker etter fødselen.

Men samtidig så forstår jeg godt at de har innført dette systemet også. Det er en god hjelp for menn å slippe å måtte krangle både med kvinnen hjemme og sin egen arbeidsgiver om permisjon,  all statistikk viser at dette har de færreste menn baller nok til å gjøre. Derfor heier jeg på en selvstendig, mer likeverdig rett til begge. Å gi kvinnen litt ekstra syns jeg er greit, typisk de 6 ukene man forventer det skal ta for henne å komme seg etter fødsel, men ellers så bør det være lik rettighet, altså en todeling, ikke tredeling 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 0.06):

Hvorfor er det så mye motstand mot tredeling av foreldrepermisjonen? IMO er det det beste som har skjedd hittil. Jeg mener målet skulle vært en todeling, med en lik del til mor og far. Hvorfor er det så forferdelig at far har like stor rett til permisjon som mor?

hilsen mor til to som alltid har delt alt ansvar for barna med deres far,

Anonymkode: caa3a...1c8

Når kan jeg bare snakke for meg selv og tar utgangspunkt i de meningene som kommer fram i media. 

Fint at dere har delt alt og at dere har full likestilling. Men for mange andre så trer sterke instinkter inn ved svangerskap, fødsel og nyfødtperioden. Det vil si at mor føler en sterkere tilknytning til barnet og motsatt. Og selvsagt det åpenbare med at far ikke kan amme.

For mange mødre vil det oppleves svært vanskelig å skilles fra barnet sitt så tidlig som tredelingen legger opp til. Mens for far oppleves det ikke nødvendigvis sånn. Det er biologi og instinkt vi snakker om her. Ikke politikk. Og det føler nok mange mødre at menn og politikere bagatellisere.

Mange føler nok at dagens ordning ikke tar hensyn til mor og barns biologiske behov, men i større grad baserer seg på politikk. Og flere mødre føler at den "jobben" og rollen vi i tusenvis av år har hatt, ikke legges like mye vekt på og på mange måter ikke anses som viktig. 

Min rolle som mor skal ikke reduseres til å være ubetydelig. Min rolle som mor kan aldri likestilles med fars, og jeg vil ha meg frabedt å bli redusert til en form for rugemaskin. 

Vi er ikke likestilte. Og det kommer vi heller aldri til å bli med mindre vi benytter avansert genteknologi.

Anonymkode: 48bf3...996

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Maleficenta said:

Uten penger.... Og fedre kan og ta ulønnet perm...

Ja, klart de kan. Og de bør. Men de er som regel de som tjener mest i forholdet. Derfor er det gjerne mor som tar ulønnet fri. Nettopp derfor er det viktig at far får sin egen kvote som mor ikke kan "kreve". Fordi far trenger tid med barnet og jobben til far skal gi ham fri.

Anonymkode: cb3c9...ee2

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (12 timer siden):

Morgen, (evt i lunsjen for å holde produksjon i gang), ettermiddag, kveld. Skal man være problemorientert eller løsningsorientert...

Nå bare troller du. Det går jo ikke å

pumpe om morgenen før en drar på jobb. Da ammer en jo. For hvis en ikke ammer da. Ja da trenger jo far enda en flaske. Dette er tilnærmet det dummeste jeg har lest her inne.  Pumpe mens baby sover men du er på jobb. Du har ikke egentlig ammet du? Du vet ikke at produksjonen er lavest om kvelden. Så da kan en ikke pumpe. Og om morgenen må en jo amme ungen og komme seg avgående. Dette blir bare for dumt.  

Anonymkode: 6ca9c...ff5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (22 minutter siden):

Trist å lese at dette var så vanskelig for dere.🥺 Som nevnt tidligere så tok mannen ulønnet 20 % med første (fordi han da ikke hadde rett på permisjon), da vi skulle ha neste barn så hadde loven blitt endret slik at han fikk egen rett. Han tok da hele permisjonen med de 2 neste. Så tok jeg hele permisjonen med siste.

Vi opplevde ikke så mye til samfunnets forventninger til dette. Han tok permisjon fra sin jobb,  men jeg var student da, så det kan godt hende at det hadde blitt reaksjoner hvis jeg hadde vært i jobb og ville rett tilbake til jobben.

Siden mange kvinner er så "vanskelige" i forhold til dette med permisjon, altså at de ser permisjonen som sin egen, og bruker "puppen" og "barnets beste" som påskudd for å få gjennom viljen sin, så har politikerne innført et system som hadde funket veldig dårlig for oss i dag. Jeg hadde fått satt mine studier på vent i flere år hvis vi hadde hatt en ordning der jeg måtte tatt 15 uker etter fødselen.

Men samtidig så forstår jeg godt at de har innført dette systemet også. Det er en god hjelp for menn å slippe å måtte krangle både med kvinnen hjemme og sin egen arbeidsgiver om permisjon,  all statistikk viser at dette har de færreste menn baller nok til å gjøre. Derfor heier jeg på en selvstendig, mer likeverdig rett til begge. Å gi kvinnen litt ekstra syns jeg er greit, typisk de 6 ukene man forventer det skal ta for henne å komme seg etter fødsel, men ellers så bør det være lik rettighet, altså en todeling, ikke tredeling 😃

Aha. Her har vi det. Du var student. Det er da på INGEN måte det samme som å være i jobb. Er du klar over hvor fleksibel man er som student? Det er få forelesninger sammenlignet med en arbeidsdag. Lesing kan en gjøre hjemme. Generelt er student chill. Dere har jo i praksis hatt to personer hjemme dere. Og så messer du om pumping 😂

Anonymkode: 6ca9c...ff5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå bare troller du. Det går jo ikke å

pumpe om morgenen før en drar på jobb. Da ammer en jo. For hvis en ikke ammer da. Ja da trenger jo far enda en flaske. Dette er tilnærmet det dummeste jeg har lest her inne.  Pumpe mens baby sover men du er på jobb. Du har ikke egentlig ammet du? Du vet ikke at produksjonen er lavest om kvelden. Så da kan en ikke pumpe. Og om morgenen må en jo amme ungen og komme seg avgående. Dette blir bare for dumt.  

Anonymkode: 6ca9c...ff5

Selvsagt går det an å pumpe når som helst på døgnet.

Det som blir for dumt er de gjentatte personangrepene dine mot meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Bromance skrev (På 17.3.2024 den 22.43):

Ja de har press fra kvinnene på hjemmebane, og så press fra arbeidsgiver på andre siden, så eneste måten de da får perm på er at man gir dem en selvstendig rettighet, gjerne litt mer enn det de har nå etter min smak.

Hva tenker du om at statens også går inn og styrer fordelingen av ulønnet permisjon?

Slik jeg ser det, vil tredeling av foreldrepermisjonen slik den står ha begrenset likestillingseffekt, all den tid mange må bruke ulønnet permisjon i forkant av barnehageplass. Om arbeidsgiver må tvinges til å tillate fedrene å ta lønnet permisjon, vil det vel være tilvarende umulig for fedrene å bidra med ulønnet omsorg for barnet frem mot barnehageplass. Da vil det jo igjen bli kvinnen som må dekke inn omsorgsbehovet på hjemmebane, og komme tilsvarende mye lengre bakpå i arbeidslivet.

Anonymkode: ae154...3f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva tenker du om at statens også går inn og styrer fordelingen av ulønnet permisjon?

Det gjør staten allerede. Den retten er todelt. Ett år til mor og ett år til far.

Anonymkode: 20804...864

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

 

Hva tenker du om at statens også går inn og styrer fordelingen av ulønnet permisjon?

Slik jeg ser det, vil tredeling av foreldrepermisjonen slik den står ha begrenset likestillingseffekt, all den tid mange må bruke ulønnet permisjon i forkant av barnehageplass. Om arbeidsgiver må tvinges til å tillate fedrene å ta lønnet permisjon, vil det vel være tilvarende umulig for fedrene å bidra med ulønnet omsorg for barnet frem mot barnehageplass. Da vil det jo igjen bli kvinnen som må dekke inn omsorgsbehovet på hjemmebane, og komme tilsvarende mye lengre bakpå i arbeidslivet.

Anonymkode: ae154...3f4

Beste løsning her må være at det faktisk står ledige barnehageplasser når foreldrene er ferdig med sin permisjon.  Altså at man slapp å ta ulønnet i det hele tatt. At man ikke blir nødt til å vente nesten et ekstra år fordi man får barn som er født på feil tid av året. Permisjonen er like lang uansett om man deler den på 1 , 2 eller 3. Det er barnehageplassene man bør få orden på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og jeg synes det er rett og rimelig at jeg skal kunne gå ut i jobb igjen når jeg ønsker, og at vi deler likt. 

Da vi stod i situasjonen, før tredelingen kom, så fungerte hverken samfunn eller arbeidsgiver slik at det var en selvfølge, det var i det hele tatt en motbakke å få det til på grunn av samfunnets forventninger. 

Anonymkode: 020ba...c15

Ja det er dere jo fritt til å velge... Det var man og fri til når fedrekvoten var 10 uker noe som var nok

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, klart de kan. Og de bør. Men de er som regel de som tjener mest i forholdet. Derfor er det gjerne mor som tar ulønnet fri. Nettopp derfor er det viktig at far får sin egen kvote som mor ikke kan "kreve". Fordi far trenger tid med barnet og jobben til far skal gi ham fri.

Anonymkode: cb3c9...ee2

Da er vel det heller hovedproblemet. At det er skjevfordelt ifht lønn. Og jeg er ikke imot fedrekvote jeg bare syns det var nok med 10 uker slik som før

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...