Gå til innhold

Hvorfor så mye motstand mot tredeling av permisjon ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 0.06):

Hvorfor er det så mye motstand mot tredeling av foreldrepermisjonen? IMO er det det beste som har skjedd hittil. Jeg mener målet skulle vært en todeling, med en lik del til mor og far. Hvorfor er det så forferdelig at far har like stor rett til permisjon som mor?

hilsen mor til to som alltid har delt alt ansvar for barna med deres far,

Anonymkode: caa3a...1c8

For min del handler det om at det fremstår å være noe som i større grad handler om likestilling enn å fremme mors og barns beste. Det betyr ikke at likestilling ikke skal ha betydning, men med stadig fallende fødselstall er det tid å spørre seg hva vi faktisk ønsker å oppnå. 

Nå har jeg ikke sett tall på dette, men jeg undrer meg ofte om pådriverne for tredelingen er jevnt fordelt i befolkningen, eller om man har en gruppe som «løser andres problemer». Eksempelvis; hvis man har en jobb med høy grad av fleksibilitet og tilhørende goder er det gjerne «lettere» å være positiv til en slik ordning, enn hvis man er i motsatt ende av skalaen. For de som har mindre attraktive jobber (sett i et slikt lys), er gjerne permisjonstiden langt viktigere enn om man kan flekse og har en arbeidsgiver som tilpasser seg arbeidstakeren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wilma89 skrev (28 minutter siden):

Men så lenge man får til amming skjønner jeg ikke hvordan man kan se på det som naturlig at far kan ta alt? Vi er nå en gang laget slik at det er mor som har melken og morsmelk er jo beviselig mye bedre for baby enn mme. Stiller seg selvfølgelig litt annerledes hvis man har flaskebarn.

Så er det også et økonomisk perspektiv oppi det hele. Nav innvilger foreldrepenger inntil 6G. Tjener mor eller far mer enn det, kan det bli trøblete å skulle «tvinges» til å gå ned i lønn for å være hjemme med baby. Som sagt er jeg ikke for at mor skal ta alt. Jeg heier virkelig på pappaer som vil være så mye som mulig hjemme med barna sine, men jeg syns man må kunne bestemme selv. 

Nei, morsmelk er ikke beviselig mye bedre enn mme. Forskjellene er så små at de knapt er målbare. Det er en liten forskjell der, hvor morsmelk er best, men ikke så stor forskjell at man trenger ha denne ensidige fokus på morsmelk.  Jeg syns det minner om en religiøs sekt hjernevask som skaper mødre som føler de ikke er bra nok fordi de av ulike årsaker ikke ammer. Et barn har nå hvertfall ikke godt av en deprimert mor fordi hun ikke er bra nok i ammepolitiets øyne.

Ja, det er et økonomisk perspektiv også. Som forsterker Forskjellene på kvinner og menn i arbeidslivet. Fordi hun oftest tjener minst så er det hennes "karriere, yrke" som kan "ofres". Som igjen fører til mangel på likelønn. Nå tok min ulønnet en dag i uka da med første (altså 20 % mindre i lønn). Når man greide dette for 25 år siden så greier man det fint i dag også. Ja sånn hvis man som mann prioriterer egne barn og familietid fremfor å ikke gå ned i lønn, selvsagt 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (6 timer siden):

Nei, morsmelk er ikke beviselig mye bedre enn mme. Forskjellene er så små at de knapt er målbare. Det er en liten forskjell der, hvor morsmelk er best, men ikke så stor forskjell at man trenger ha denne ensidige fokus på morsmelk.  Jeg syns det minner om en religiøs sekt hjernevask som skaper mødre som føler de ikke er bra nok fordi de av ulike årsaker ikke ammer. Et barn har nå hvertfall ikke godt av en deprimert mor fordi hun ikke er bra nok i ammepolitiets øyne.

Ja, det er et økonomisk perspektiv også. Som forsterker Forskjellene på kvinner og menn i arbeidslivet. Fordi hun oftest tjener minst så er det hennes "karriere, yrke" som kan "ofres". Som igjen fører til mangel på likelønn. Nå tok min ulønnet en dag i uka da med første (altså 20 % mindre i lønn). Når man greide dette for 25 år siden så greier man det fint i dag også. Ja sånn hvis man som mann prioriterer egne barn og familietid fremfor å ikke gå ned i lønn, selvsagt 😉

https://nhi.no/familie/barn/amming-og-rusmidler/brystmelk-eller-morsmelkerstatning
 

Jeg vil si at morsmelk er beviselig mye bedre, men det blir vell et definisjonsspørsmål. Å amme barnet sitt er også med å minske mors risiko for diverse krefttyper. Så i mine øyne blir det veldig feil å velge bort eller redusere amming for at far skal være mer hjemme. Med nummer en delte vi det mer eller mindre 50/50. Hadde da flaskebarn som fikk mme og da er jeg enig i at det ikke har noe å si,  men når vi fikk til ammingen med nummer to og det fikk såpass store konsekvenser for familien fordi vi ble tvunget til å følge det noen andre mener var riktig for oss, syns jeg det blir feil.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (6 timer siden):

Nei, morsmelk er ikke beviselig mye bedre enn mme. Forskjellene er så små at de knapt er målbare. Det er en liten forskjell der, hvor morsmelk er best, men ikke så stor forskjell at man trenger ha denne ensidige fokus på morsmelk.  Jeg syns det minner om en religiøs sekt hjernevask som skaper mødre som føler de ikke er bra nok fordi de av ulike årsaker ikke ammer. Et barn har nå hvertfall ikke godt av en deprimert mor fordi hun ikke er bra nok i ammepolitiets øyne.

Ja, det er et økonomisk perspektiv også. Som forsterker Forskjellene på kvinner og menn i arbeidslivet. Fordi hun oftest tjener minst så er det hennes "karriere, yrke" som kan "ofres". Som igjen fører til mangel på likelønn. Nå tok min ulønnet en dag i uka da med første (altså 20 % mindre i lønn). Når man greide dette for 25 år siden så greier man det fint i dag også. Ja sånn hvis man som mann prioriterer egne barn og familietid fremfor å ikke gå ned i lønn, selvsagt 😉

Kilder på at det ikke er så veldig mye sunnere, Bromance? Jeg finner bare at det er (mye) bedre, og da synes jeg man skylder baby å amme/pumpe fremfor å pleie sitt eget ego den lille stunden av babys liv. Om man kan forstås. Dette har ikke noe å gjøre med å mobbe de som av en eller annen grunn ikke får til å amme/pumpe, men man skylder barnet å prøve. De som bevisst velger det bort fordi de hellere vil jobbe eller fordi de mener det er imot likestillingen å amme - de burde ikke fått barn. Man må klare å sette babys behov over sine egne.

Anonymkode: 9607d...1f3

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kilder på at det ikke er så veldig mye sunnere, Bromance? Jeg finner bare at det er (mye) bedre, og da synes jeg man skylder baby å amme/pumpe fremfor å pleie sitt eget ego den lille stunden av babys liv. Om man kan forstås. Dette har ikke noe å gjøre med å mobbe de som av en eller annen grunn ikke får til å amme/pumpe, men man skylder barnet å prøve. De som bevisst velger det bort fordi de hellere vil jobbe eller fordi de mener det er imot likestillingen å amme - de burde ikke fått barn. Man må klare å sette babys behov over sine egne.

Anonymkode: 9607d...1f3

Ja, og likevel så klarer man det ikke når man er så opptatt med seg selv og mammarollen at man hindrer tilknytning mellom far og barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kilder på at det ikke er så veldig mye sunnere, Bromance

Kilde

Forskeren mener at årsakene til barnas helseutgangspunkt er å finne i morkaka, og ikke i morsmelka.

https://www.forskning.no/svangerskap-ntnu-hormoner/amming-ikke-sa-sunt-som-vi-tror/875491

Endret av Bromance
lagt til tekst fra link
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 11.35):

Men det er jo ikke alltid det som passer en best selv.

Jeg, som kvinne, som ønsket å jobbe, møtte massiv motstand. Fra en permisjonsordning som var fri, men i praksis knyttet kvinnen til hjemme. På grunn av forventninger fra omgivelser og venner. På grunn av forventninger på fars arbeidsplass, og egen arbeidsplass. Selv her inne ble man den gangen kalt dårlig mor om man ønsket 50-50, og det er ikke mange år siden. Og for mannen var det et ekstremt uheldig valg karrieremessig. 

Innimellom trenger man tvang, for at samfunnet skal oppleve endring i holdninger og vaner. 

Anonymkode: 020ba...c15

Signerer denne. All erfaring opp igjennom årene viser at jo mindre permisjon som er forbeholdt far, jo mindre permisjon får han. Det er et enormt press i arbeidslivet om at far kun skal ta sine få, øremerkede uker med pappapermisjon, og at mor skal ta resten. Far skyves vekk, og barna blir dermed mammadalter, mens mor klager over at far ikke forstår barnas behov 🙃🙃

Anonymkode: 3a22b...b36

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (1 time siden):

https://nhi.no/familie/barn/amming-og-rusmidler/brystmelk-eller-morsmelkerstatning
 

Jeg vil si at morsmelk er beviselig mye bedre, men det blir vell et definisjonsspørsmål. Å amme barnet sitt er også med å minske mors risiko for diverse krefttyper. Så i mine øyne blir det veldig feil å velge bort eller redusere amming for at far skal være mer hjemme. Med nummer en delte vi det mer eller mindre 50/50. Hadde da flaskebarn som fikk mme og da er jeg enig i at det ikke har noe å si,  men når vi fikk til ammingen med nummer to og det fikk såpass store konsekvenser for familien fordi vi ble tvunget til å følge det noen andre mener var riktig for oss, syns jeg det blir feil.

Man trenger ikke velge vekk morsmelk. Man kan pumpe og gi flaske og far kan være hjemme som i ditt tilfelle med første hvor man har mme på flaska, bare at det er morsmelk på den i stedet for 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (2 timer siden):

Man trenger ikke velge vekk morsmelk. Man kan pumpe og gi flaske og far kan være hjemme som i ditt tilfelle med første hvor man har mme på flaska, bare at det er morsmelk på den i stedet for 

Ikke alle klarer å pumpe. Jeg får ikke ut mer enn noen dråper. Jeg er i utgangspunktet en forkjemper for pappapermen. Fordi jeg jobber i et mannsdominert yrke. Men du virker utrolig lite sympatisk og synes mer du skader saken i denne debatten. 

Anonymkode: 6ca9c...ff5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er en referanse ser fra 2012, du som bestemor fikk nok barn lenge før det. Min eldste er fra 2011. Da var det 6 mnd som var anbefalt med SMAKSPRØVER, ikke fulle måltider. Tilvenning til mat, ikke rett på fulle måltider. 

Anonymkode: 9607d...1f3

Jeg hadde babyer i 2003 og 2004. Smaks prøver fra 4 mnd. Ved veldig sulten unge kunne du begynne ca 3mnd

Anonymkode: da98e...8a9

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde babyer i 2003 og 2004. Smaks prøver fra 4 mnd. Ved veldig sulten unge kunne du begynne ca 3mnd

Anonymkode: da98e...8a9

Stemmer. Samme info som vi fikk, og den ene av våre var så sulten at han måtte begynne ved 3,5 måneder. Dette var i 2001.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (2 timer siden):

Man trenger ikke velge vekk morsmelk. Man kan pumpe og gi flaske og far kan være hjemme som i ditt tilfelle med første hvor man har mme på flaska, bare at det er morsmelk på den i stedet for 

Pumping fungerer ikke alltid. Pumpet 6 ganger i døgnet de første 6 månendene med nummer en. Hvis jeg var heldig fikk jeg ut totalt 60 ml i løpet av et døgn. Må også si at å pumpe er et relativt stort prosjekt, som krever en del planlegging med tanke på gjennomføring og rengjøring/sterilisering av deler. Det glar seg selvfølgelig gjøre, men det er ikke BARE å pumpe. Både trist og komisk, men svært mange av videoene jeg har av eldstemann fra han var baby, hører man en elektrisk brystpumpe som hår i bakgrunnen😅 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke alle klarer å pumpe. Jeg får ikke ut mer enn noen dråper. Jeg er i utgangspunktet en forkjemper for pappapermen. Fordi jeg jobber i et mannsdominert yrke. Men du virker utrolig lite sympatisk og synes mer du skader saken i denne debatten. 

Anonymkode: 6ca9c...ff5

Ikke alle, ikke alle 🤮 Så drittlei av den messinga om at ikke alle kan.

Ja, folk er forskjellige,  noen vil ikke passe inn i hva som er vanlig. Men de fleste greier faktisk å pumpe, og morsmelkerstatning er også en veldig fin ting.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wilma89 skrev (1 minutt siden):

Pumping fungerer ikke alltid. Pumpet 6 ganger i døgnet de første 6 månendene med nummer en. Hvis jeg var heldig fikk jeg ut totalt 60 ml i løpet av et døgn. Må også si at å pumpe er et relativt stort prosjekt, som krever en del planlegging med tanke på gjennomføring og rengjøring/sterilisering av deler. Det glar seg selvfølgelig gjøre, men det er ikke BARE å pumpe. Både trist og komisk, men svært mange av videoene jeg har av eldstemann fra han var baby, hører man en elektrisk brystpumpe som hår i bakgrunnen😅 

Amming funker heller ikke alltid. Så hva hvis, amming ikke funker,  pumping ikke funker og flaske ikke funker?

Du tror ikke at når jeg skriver at man kan pumpe og gi flaske at jeg da snakker om der hvor dette funker,  ikke om unntakene hvor det ikke funker? Jeg har jo pumpet selv da, og må si meg uenig i at det var et stort prosjekt. Jeg syns det var større prosjekt med ammingen 🤪

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (9 minutter siden):

Ikke alle, ikke alle 🤮 Så drittlei av den messinga om at ikke alle kan.

Ja, folk er forskjellige,  noen vil ikke passe inn i hva som er vanlig. Men de fleste greier faktisk å pumpe, og morsmelkerstatning er også en veldig fin ting.

 

 

 

Men om man pumper får man jo mindre tid med babyen pluss mye styr og jobb. Og alt det kun av hensyn til far?? 

Endret av Maleficenta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (7 minutter siden):

Ikke alle, ikke alle 🤮 Så drittlei av den messinga om at ikke alle kan.

Ja, folk er forskjellige,  noen vil ikke passe inn i hva som er vanlig. Men de fleste greier faktisk å pumpe, og morsmelkerstatning er også en veldig fin ting.

 

 

 

Driver du og svarer deg selv og liker andre innlegg? Og nå omtaler du andre brukere med 🤮 fordi de ikke er enig med deg? Huff, nå går denne snart til rapportering. Du ødelegger din egen case.

Anonymkode: 9607d...1f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bromance skrev (20 minutter siden):

Ikke alle, ikke alle 🤮 Så drittlei av den messinga om at ikke alle kan.

Ja, folk er forskjellige,  noen vil ikke passe inn i hva som er vanlig. Men de fleste greier faktisk å pumpe, og morsmelkerstatning er også en veldig fin ting.

 

 

 

Det er faktisk veldig vanlig at det ikke går. Hvis du ser på kodene vil du se at jeg er en av de som virkelig mener pappapermen må bestå. Men du skader saken vår med å være ufordragelig og uvitende. Så vær så snill bare gi deg. 

Anonymkode: 6ca9c...ff5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Driver du og svarer deg selv og liker andre innlegg? Og nå omtaler du andre brukere med 🤮 fordi de ikke er enig med deg? Huff, nå går denne snart til rapportering. Du ødelegger din egen case.

Anonymkode: 9607d...1f3

 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Driver du og svarer deg selv og liker andre innlegg? Og nå omtaler du andre brukere med 🤮 fordi de ikke er enig med deg? Huff, nå går denne snart til rapportering. Du ødelegger din egen case.

Anonymkode: 9607d...1f3

Nei, det gjør jeg ikke. Tenk så utrolig at det finnes noen andre som er enig med meg og uenig med deg. Nei uff  det burde ikke være mulig 😅

Endret av Bromance
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er faktisk veldig vanlig at det ikke går. Hvis du ser på kodene vil du se at jeg er en av de som virkelig mener pappapermen må bestå. Men du skader saken vår med å være ufordragelig og uvitende. Så vær så snill bare gi deg. 

Anonymkode: 6ca9c...ff5

Det handler ikke om at pappapermen må bestå, men at den må utvides. Altså 2- deling ikke 3 - deling. (+ 6 ekstra uker til mor for å komme seg etter fødselen).

 

 

Endret av Bromance
fjernet tekst
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Driver du og svarer deg selv og liker andre innlegg? Og nå omtaler du andre brukere med 🤮 fordi de ikke er enig med deg? Huff, nå går denne snart til rapportering. Du ødelegger din egen case.

Anonymkode: 9607d...1f3

Jeg omtalte ikke brukeren,  jeg sa jeg var drittlei av messing om at ikke alle kan og la ved emojien for å beskrive hvor drittlei jeg var.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...