Gå til innhold

Hvorfor så mye motstand mot tredeling av permisjon ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Maleficenta skrev (1 time siden):

Men om man pumper får man jo mindre tid med babyen pluss mye styr og jobb. Og alt det kun av hensyn til far?? 

Man kan pumpe når baby sover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bromance skrev (14 minutter siden):

Jeg omtalte ikke brukeren,  jeg sa jeg var drittlei av messing om at ikke alle kan og la ved emojien for å beskrive hvor drittlei jeg var.

 

 

Det er jo kanskje fordi du selv gang på gang kritiserer hvor fæle vi er som får de som ikke kan amme til å føle seg som dårlige mødre når vi sier vi ammer våre barn, og at vi ønsker mulighet til å gjøre det i permisjonstiden så vi slipper å gå på jobb i månedsvis uten å sove på natta og uten en eneste kveld med egentid. Hadde du ikke sagt dette igjen og igjen hadde vi ikke trengt å understreke at det selvfølgelig ikke handler om de som av ulike grunner ikke får til å amme. Alle skjønner vel nå at likestilling for deg er viktigere enn barnets behov for morsmelk, noe alle andre her er uenig i. Det blir ikke vår andres sannhet av at du gjentar og gjentar og gjentar.

Du bør forøvrig se over din bruk av emojis. Det ser ut som hersketeknikk i form av å latterliggjøre argumentene til de du svarer npr du avslutter med (dårlig argument) 🤮, (dårlig argument) 😂😂, (dårlig argument) 🙃🙃 osv. Ganske så ufint egentlig.

Anonymkode: 9607d...1f3

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (15 minutter siden):

Man kan pumpe når baby sover.

Mens man er på jobb eller på natten? For far er jo hjemme med baby og mor jobber og baby sover på natten?

Anonymkode: 9607d...1f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er jo kanskje fordi du selv gang på gang kritiserer hvor fæle vi er som får de som ikke kan amme til å føle seg som dårlige mødre når vi sier vi ammer våre barn, og at vi ønsker mulighet til å gjøre det i permisjonstiden så vi slipper å gå på jobb i månedsvis uten å sove på natta og uten en eneste kveld med egentid. Hadde du ikke sagt dette igjen og igjen hadde vi ikke trengt å understreke at det selvfølgelig ikke handler om de som av ulike grunner ikke får til å amme. Alle skjønner vel nå at likestilling for deg er viktigere enn barnets behov for morsmelk, noe alle andre her er uenig i. Det blir ikke vår andres sannhet av at du gjentar og gjentar og gjentar.

Du bør forøvrig se over din bruk av emojis. Det ser ut som hersketeknikk i form av å latterliggjøre argumentene til de du svarer npr du avslutter med (dårlig argument) 🤮, (dårlig argument) 😂😂, (dårlig argument) 🙃🙃 osv. Ganske så ufint egentlig.

Anonymkode: 9607d...1f3

Du da, som gjentar gang på gang at du vet bedre om hvilke ammeråd som ble sagt til oss på helsestasjonen. Og spekulerer i at jeg kommenterer med flere brukere bare fordi du misliker at noen andre var enig med meg om hvilke ammeråd som ble gitt på den tiden vi fikk barn...

Likestilling er ikke viktigere enn barnets behov for mat. Men det er det samme hvem som gir barnet denne maten. Både mor og far kan gi morsmelk på flaske, både mor og far kan gi morsmelkerstatning. Faktisk, den egentiden som det etterspørres etter, den kunne dere ha fått selv om det var dere som var i permisjon hvis dere bare hadde pumpet litt, og stolt på at også far kan gi flaske 😃

Det er ingen tvil om at ammepresset man opplever i samfunnet får mødre som ikke kan amme til å føle seg som dårligere mødre. Men det har de ingen grunn til å føle. Det har ingenting å gjøre med andre mødre som ammer. Så sant ikke disse mødrene ser ned på de som ikke ammer da. Helt uavhengig av hva som er grunnen til at man ikke ammer.

Når det gjelder emojis så legger jeg til emojis som passer inn til mine kommentarer.

Ellers så hadde det vært fint om du selv kunne sett gjennom egne kommentarer og sett hvor ufine mange av de er. 😉

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Mens man er på jobb eller på natten? For far er jo hjemme med baby og mor jobber og baby sover på natten?

Anonymkode: 9607d...1f3

Morgen, (evt i lunsjen for å holde produksjon i gang), ettermiddag, kveld. Skal man være problemorientert eller løsningsorientert...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (22 timer siden):

https://mannsforum.no/nyheter/hvordan-er-biologisk-far-viktig-i-barnets-liv-og-oppvekst/

  • Barn var ikke i større grad trygt tilknyttet mødre enn fedre
  • Barn trenger regelmessig legging, trøst og stell av begge foreldre for å opprettholde og utvikle relasjonen

Dette er en helt annen diskusjon, har ingenting med foreldrepermisjon etter å ha fått barn å gjøre.

Prøv igjen med saklige argument til det som diskuteres!
 

Ingen hevder at fedre generelt ikke også er viktige for barn - men man kan likevel ikke se bort fra biologi hos mor og barn barnets første leveår!

Anonymkode: b58f7...edb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grandidosa83 skrev (13 timer siden):

For min del handler det om at det fremstår å være noe som i større grad handler om likestilling enn å fremme mors og barns beste. Det betyr ikke at likestilling ikke skal ha betydning, men med stadig fallende fødselstall er det tid å spørre seg hva vi faktisk ønsker å oppnå. 

Nå har jeg ikke sett tall på dette, men jeg undrer meg ofte om pådriverne for tredelingen er jevnt fordelt i befolkningen, eller om man har en gruppe som «løser andres problemer». Eksempelvis; hvis man har en jobb med høy grad av fleksibilitet og tilhørende goder er det gjerne «lettere» å være positiv til en slik ordning, enn hvis man er i motsatt ende av skalaen. For de som har mindre attraktive jobber (sett i et slikt lys), er gjerne permisjonstiden langt viktigere enn om man kan flekse og har en arbeidsgiver som tilpasser seg arbeidstakeren.

Jeg har null mulighet til fleksibel arbeidsdag, umulig med ammefri og arbeidsgiver rigid over hvilke vakter jeg må jobb. Jobber turnus til alle døgnetstider, og jeg er for tredeling. Så teorien din stemmer ikke med meg

 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare forstår ikke hvorfor staten ikke stoler på oss som foreldre til å fordele permisjonen oss imellom! Vi har valgt å få barn med hverandre, vi har valgt å bo sammen. Hvorfor mener politikerne at vi ikke klarer å bli enige om permisjon?

Anonymkode: 82881...5c2

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er en helt annen diskusjon, har ingenting med foreldrepermisjon etter å ha fått barn å gjøre.

Prøv igjen med saklige argument til det som diskuteres!
 

Ingen hevder at fedre generelt ikke også er viktige for barn - men man kan likevel ikke se bort fra biologi hos mor og barn barnets første leveår!

Anonymkode: b58f7...edb

Man kan ikke se bort fra biologi nei. Det er mødre som føder. Men når barnet er ute så er det det sammen hvem som gir barnet mat, hvem som steller det osv. Barn har evnen til å tilknytte seg til flere,  så det må ikke bare være mor som skal være hjemme med det, i et helt år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (10 minutter siden):

Morgen, (evt i lunsjen for å holde produksjon i gang), ettermiddag, kveld. Skal man være problemorientert eller løsningsorientert...

Men hvorfor skal man gjøre hverdagen så mye mer komplisert og vanskelig? Om dette passer for deg, så er jo det supert at du har mulighet til å velge denne løsningen. Men at alle skal velge en (for mange) upraktisk løsning virker unødvendig. 
«Løsningen fungerer for meg, så da må den fungere for deg» er et dårlig argument. I et samfunn som ellers er opptatt av mangfold og mulighet til å leve et liv som passer for en selv, er dette en veldig trangsynt holdning. 

 

Anonymkode: 75e66...3eb

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg bare forstår ikke hvorfor staten ikke stoler på oss som foreldre til å fordele permisjonen oss imellom! Vi har valgt å få barn med hverandre, vi har valgt å bo sammen. Hvorfor mener politikerne at vi ikke klarer å bli enige om permisjon?

Anonymkode: 82881...5c2

Fordi det har vist seg at det er det altfor mange som ikke greier på egenhånd.

Derfor så har staten sett seg nødt til å gi en rettighet til begge foreldrene. Men det er likevel ikke likt fordelt i de fleste tilfeller. Mor tar veldig ofte hele fellesperioden, selv om den kan fordeles på annen måte.

På mange måter så er jeg enig med dere som er imot en tredeling,  men av en helt annen årsak. Vi fikk barn i god tid før denne tredelingen kom, og dermed så kunne vi også velge at far tok hele permisjonen med noen barn, mens mor tok hele permisjonen med andre barn. En god løsning hvis flere hadde fritt valgt på liknende måte. Men det har vel staten funnet ut at ikke skjer da. At man faktisk må lovfeste fars rett hvis han i det hele tatt skal få noe som helst permisjon, i de fleste tilfeller.

Endret av Bromance
skrivefeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor skal man gjøre hverdagen så mye mer komplisert og vanskelig? Om dette passer for deg, så er jo det supert at du har mulighet til å velge denne løsningen. Men at alle skal velge en (for mange) upraktisk løsning virker unødvendig. 
«Løsningen fungerer for meg, så da må den fungere for deg» er et dårlig argument. I et samfunn som ellers er opptatt av mangfold og mulighet til å leve et liv som passer for en selv, er dette en veldig trangsynt holdning. 

 

Anonymkode: 75e66...3eb

Nei man trenger ikke gjøre hverdagen så mye mer komplisert og vanskelig. Folk velger forskjellig. Og en løsning som passer alle tror jeg faktisk ikke finnes, helt uavhengig av hva denne løsningen måtte være.

Men så lenge det er staten som betaler ut fødselspenger så må nesten det være staten som også setter kriteriene for hva som skal til for å få disse pengene. Akkurat som det er kriterier for å få andre penger fra staten. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg bare forstår ikke hvorfor staten ikke stoler på oss som foreldre til å fordele permisjonen oss imellom! Vi har valgt å få barn med hverandre, vi har valgt å bo sammen. Hvorfor mener politikerne at vi ikke klarer å bli enige om permisjon?

Anonymkode: 82881...5c2

Det handler nok mindre om at en ikke blir enige med hverandre men at en ikke blir enige om det politikerne ønsker en skal velge. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bromance skrev (7 timer siden):

Kilde

Forskeren mener at årsakene til barnas helseutgangspunkt er å finne i morkaka, og ikke i morsmelka.

https://www.forskning.no/svangerskap-ntnu-hormoner/amming-ikke-sa-sunt-som-vi-tror/875491

Linken din er fra 2010...

 

Nyere forskning:

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0267326

Nrk omtaler denne studien fra 2022 her: https://www.nrk.no/trondelag/forskere-har-funnet-sammenheng-mellom-amming-og-intelligens-hos-barn-1.15976102

 

2016, morsmelks viktighet for prematures hjerneutvikling m.m.: https://www.forskning.no/svangerskap/morsmelk-viktig-for-utviklingen-av-hjernen-til-for-tidlig-fodte/405105

2018, amming som globalt folkehelsetiltak (amming kunne forhindret 800 000 barnedødsfall i året i utviklingsland om barna fikk morsmelk istedenfor morsmelkerstatning, ammingen kan også spare livet til 20 000 kvinner i året, og kan gi økt intelligens i befolkninger):    https://tidsskriftet.no/2018/05/fra-redaktoren/amming-som-globalt-folkehelsetiltak

2021, viktigheten av amming i barnets to første år for utviklingn av den nyfødte og barnets immunsystem, tarmflora, tarmmikrobiom m.m.: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8567139/

2022: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9016618/

Anonymkode: b58f7...edb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (1 time siden):

Man kan pumpe når baby sover.

Pumping bør skje til samme tidspunkt hver dag, da produksjon er tilpasset behov. 
Barn sover ikke alltid til samme tidspunkt.

Anonymkode: 1a1a9...8c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (2 minutter siden):

Det handler nok mindre om at en ikke blir enige med hverandre men at en ikke blir enige om det politikerne ønsker en skal velge. 

Eller at det faktisk er lønnsomt for staten - for foreldrene tar selv kostnaden ved at mor tar ulønnet etc.

Anonymkode: 1a1a9...8c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bromance skrev (44 minutter siden):

Man kan ikke se bort fra biologi nei. Det er mødre som føder. Men når barnet er ute så er det det sammen hvem som gir barnet mat, hvem som steller det osv. Barn har evnen til å tilknytte seg til flere,  så det må ikke bare være mor som skal være hjemme med det, i et helt år.

Dette stemmer ikke, når man ser på de helsefordelene amming har for både barn og mor.

At mor og barn gis tiden som er best for barnets (og mors) helse det første året, det er god samfunnsøkonomi, da dette i livsperspektiv både for barn og mor vil gi mindre sykdom.

At mor og barn gis denne tiden, det står på ingen måte til hinder for at far og andre skal kunne tilknytte seg barnet!

Anonymkode: b58f7...edb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mødre er territorielle når det gjelder amming, og amming brukes som argument for barnets beste når det kanskje er helt andre årsaker til at man ønsker hele permisjonen selv.

https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/2022/mai/uheldig-ekskludering-av-fedre/

Spedkost-undersøkelsen fra 2020 viser imidlertid at den viktigste årsaken til at mor slutter å amme etter at barna er seks måneder er at «barnet ville ikke» (oppga 43 prosent), mens bare 14 prosent av mødrene oppga at de sluttet å amme fordi de begynte å arbeide eller studere.

Dataene over står i sterk kontrast til påstanden i kronikken «Til barnets beste» om at brystet er «den tryggeste havna de kjenner til» når barna er 7 måneder.

Endret av Bromance
lagt inn tekst fra link
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er vel at familier kan bestemme selv. Ikke alle har jobber det går med ammefri og hvorfor skal vi mødre bli tvunget til å slutte å amme tidlig? Dette er vel nor ikke staten trenger å legge seg oppi. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 0.29):

Fordi biologi kan ikke likestilles. Personlig måtte jeg ta ut 4 mnd ulønna permisjon fordi hverken baby eller jeg var klare til å separeres etter kun 7 mnd.

Anonymkode: 2fd1c...ae8

Dette. Det er mor som lager barnet, går igjennom en enorm påkjenning og risikerer livet, deretter føder og som mange gjør, trenger lang tid bare på å komme seg til normalen. Deretter er det amming og lang tid hvor man ikke er sjef over egen kropp - også skal man ta vare på baby og knytte bånd, mens vi som fedre får barnet "Levert i fanget", har ingen kroppslige, helsemessige eller livstruende risikoer eller påkjenninger, og kan bruke all tiden på å kose oss med barnet. STOR forskjell som ikke kan sammenlignes, og såklart bør mor få størst del, og mye lengre permisjon enn idag. Heldigvis hadde kona all ferien til gode fra forrige året og masse avspasering til gode, så hun fikk en fin permisjon ❤️

Anonymkode: 7f72f...e83

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...