Gå til innhold

Hvorfor så mye motstand mot tredeling av permisjon ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forvirret23 skrev (På 15.3.2024 den 14.47):

Dessverre slik er det ikke, bare å se på denne tråden. Det er amming, fødsel, ødelagt underliv osv argumentet mor pappaperm. Det er bevist at færre fedre tar permisjon når familiene får bestemme. Hva har pappaen å still opp med til sin kvinne som både føder og ammer, og hva har fedre opp mot  arbeidsgiver som gjerne blir forventet noe annet når det ikke er pålagt. 

Hvor kommer denne holdningen fra at det er "mor" som tviholder på babyen?

For min erfaring er at svært mange menn UNNGÅR babyjobben, ikke pga mor, men fordi de syns det er kjedelig og liker å sove.

 

Anonymkode: cf4a6...244

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det utdatert å amme? Ingen av mine barn har spist i nærheten av nok vanlig mat ved 7 mnd til at jeg kunne dratt bort hele dagen, og ja, vi startet ved 4 mnd. Ingen av tok flaske.

Jeg skreiv at det er utdatert å bruke puppen som argumentasjon for å nekte far permisjon. Ikke at det er utdatert å amme.

Ellers så høres det veldig spesielt ut at babyene dine ikke spiste skikkelig ved 7 måneder 😵‍💫

Kan det hende at mødrene allerede har bestemt seg for at de vil ta ulønnet permisjon fordi de ikke ser på far som likeverdig, og babyen som sin, og ikke begges... Sitt behov, ikke babyens. Nei, jeg syns ikke det er en bedre løsning at mor er lenger hjemme med barnet.

Amming brukes ofte som unnskyldning på vegne av mor, ikke barnet. Far kan likesågodt gi morsmelk på flaske hvis det er morsmelka som er så veldig viktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor kommer denne holdningen fra at det er "mor" som tviholder på babyen?

For min erfaring er at svært mange menn UNNGÅR babyjobben, ikke pga mor, men fordi de syns det er kjedelig og liker å sove.

 

Anonymkode: cf4a6...244

Kanskje holdningen kommer av at man hører andre damer snakke om "min permisjon" om fellesperioden... den er ikke "din permisjon " den er felles. Men det er åpenbart at slike kvinner ikke helt forstår hva felles betyr...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (1 minutt siden):

Kanskje holdningen kommer av at man hører andre damer snakke om "min permisjon" om fellesperioden... den er ikke "din permisjon " den er felles. Men det er åpenbart at slike kvinner ikke helt forstår hva felles betyr...

Hun kaller det vel min permisjon fordi de hadde bestemt sammen at hun skulle ha den da. Da blir det jo hennes permisjon da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Hun kaller det vel min permisjon fordi de hadde bestemt sammen at hun skulle ha den da. Da blir det jo hennes permisjon da

Jeg snakker om før permisjonen er fordelt. At disse kvinnene jeg har snakket med anser felles som mors, og det ser man jo også om hvor stor andel kvinner som tar hele denne perioden. Flere av dem har heller ikke noe fint å si om fedrekvote. De ønsker hele permisjonen, også den far har i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (Akkurat nå):

Jeg snakker om før permisjonen er fordelt. At disse kvinnene jeg har snakket med anser felles som mors, og det ser man jo også om hvor stor andel kvinner som tar hele denne perioden. Flere av dem har heller ikke noe fint å si om fedrekvote. De ønsker hele permisjonen, også den far har i dag.

De har kanskje sine grunner...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

De har kanskje sine grunner...

Ja, egoisme.

Hvis argumentet er at man ikke kan stole på at sin partner tar seg av eget barn så har man valgt feil partner...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 0.06):

Hvorfor er det så mye motstand mot tredeling av foreldrepermisjonen? IMO er det det beste som har skjedd hittil. Jeg mener målet skulle vært en todeling, med en lik del til mor og far. Hvorfor er det så forferdelig at far har like stor rett til permisjon som mor?

hilsen mor til to som alltid har delt alt ansvar for barna med deres far,

Anonymkode: caa3a...1c8

Fordi det som passer deg  er ikke sikkert passer for naboen.

Det er jo veldig dumt om mor ender opp med å ta ulønnet permisjon fordi mannen ikke har muligheten til å ta permisjonen Evt ikke vil. Mor har også en kropp som har endret seg mye under graviditeten å den hopper ikke tilbake som den var helt med en gang. Så er det heller ikke alle babyer som tar flaske, så hadde jo vert ganske greit om menn også kunne gi pupp. Men det burde vert mulig å gjøre det fleksibelt sånn det kan passe for hver familie. Så må selfølgelig kvinnene lære seg at om det mulig så må jo menn ha en del permisjon også

Anonymkode: 1802b...a8e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (Akkurat nå):

Ja, egoisme.

Hvis argumentet er at man ikke kan stole på at sin partner tar seg av eget barn så har man valgt feil partner...

Hva vet du om mennene deres da? Kanskje de syter og klager over hvor kjedelig permisjon er og at de heller vil jobbe? Har hørt den siden og mange ganger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi det som passer deg  er ikke sikkert passer for naboen.

Det er jo veldig dumt om mor ender opp med å ta ulønnet permisjon fordi mannen ikke har muligheten til å ta permisjonen Evt ikke vil. Mor har også en kropp som har endret seg mye under graviditeten å den hopper ikke tilbake som den var helt med en gang. Så er det heller ikke alle babyer som tar flaske, så hadde jo vert ganske greit om menn også kunne gi pupp. Men det burde vert mulig å gjøre det fleksibelt sånn det kan passe for hver familie. Så må selfølgelig kvinnene lære seg at om det mulig så må jo menn ha en del permisjon også

Anonymkode: 1802b...a8e

Må legge til at feks mannen min har et AS for seg selv. Om han skulle tatt feks 5 månder permisjon så hadde ikke firmaet hans gått rundt, han hadde også mistet de faste kundene sine da han ikke kunne tatt oppdrag den tiden. 

Anonymkode: 1802b...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor kommer denne holdningen fra at det er "mor" som tviholder på babyen?

For min erfaring er at svært mange menn UNNGÅR babyjobben, ikke pga mor, men fordi de syns det er kjedelig og liker å sove.

 

Anonymkode: cf4a6...244

Bromance skrev (19 minutter siden):

Kanskje holdningen kommer av at man hører andre damer snakke om "min permisjon" om fellesperioden... den er ikke "din permisjon " den er felles. Men det er åpenbart at slike kvinner ikke helt forstår hva felles betyr...

Jeg synes hele denne kjønnskrangelen der det på død og liv skal være en kamp mellom kvinner og menn er litt dum. Kan det ikke rett og slett handle om at kvinner og menn sammen finner frem til noe som passer for dem, heller enn at "menn unngår" og "kvinner ikke forstår"? 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (11 minutter siden):

Hva vet du om mennene deres da? Kanskje de syter og klager over hvor kjedelig permisjon er og at de heller vil jobbe? Har hørt den siden og mange ganger

Ja det finnes sikkert noen av dem også. Men det er i hovedsak kvinnene som styrer det der med permisjon,  og de fleste menn bare jatter med...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (Akkurat nå):

Ja det finnes sikkert noen av dem også. Men det er i hovedsak kvinnene som styrer det der med permisjon,  og de fleste menn bare jatter med...

Og det vet du alt om?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Og det vet du alt om?

Jeg jobber i et mannsdominert yrke og har lunsj hver dag med disse mannens og jeg kan bekrefte. Hadde det ikke vært

for at de Må ta perm så hadde de faen meg ikke gjort det. Delvis også pga arbeidsgiver 

Anonymkode: 6ca9c...ff5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg jobber i et mannsdominert yrke og har lunsj hver dag med disse mannens og jeg kan bekrefte. Hadde det ikke vært

for at de Må ta perm så hadde de faen meg ikke gjort det. Delvis også pga arbeidsgiver 

Anonymkode: 6ca9c...ff5

Da er det kulturen som er greia. Ikke kvinnene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (20 minutter siden):

Jeg skreiv at det er utdatert å bruke puppen som argumentasjon for å nekte far permisjon. Ikke at det er utdatert å amme.

Ellers så høres det veldig spesielt ut at babyene dine ikke spiste skikkelig ved 7 måneder 😵‍💫

Kan det hende at mødrene allerede har bestemt seg for at de vil ta ulønnet permisjon fordi de ikke ser på far som likeverdig, og babyen som sin, og ikke begges... Sitt behov, ikke babyens. Nei, jeg syns ikke det er en bedre løsning at mor er lenger hjemme med barnet.

Amming brukes ofte som unnskyldning på vegne av mor, ikke barnet. Far kan likesågodt gi morsmelk på flaske hvis det er morsmelka som er så veldig viktig.

At barna ikke spiser nok vanlig mat ved 7 mnd er helt normalt, bare les igjennom her. Smaksprøver - ja. Fulle måltider - nei. Ikke før de var 8-9 mnd. Det har ikke tatt flaske heller og hver fall ikke med gammel morsmelk, det er også helt vanlig (igjen, les igjennom her så ser du).

Amming og puppen er virkelig samme sak her. Det er ikke å skyve puppen foran seg å sørge for at barnet får nok næring. Vil også legge til at dersom mor skal på jobb og barnet som en konsekvens spiser hele kvelden og 3-4-5 ganger på natta, da er det virkelig ikke alle kvinner som fungerer på jobb dag etter dag. Da er det faktisk kvinnens helse som går foran - eller puppen om du vil. Den er jo svært essensiell i dette med å få barn og amme det til det er et år.

Mødrene tar nok ikke ulønnet permisjon for moro skyld. Hadde dette med å dra hjemmefra vært helt uproblematisk hadde kvinnene nok dratt på jobb skal du se. Det er ikke noen ferie å være i permisjon, men må du jobbe fullt samtidig som 80 % av jobben med barnet (les: amming og nattevåk) fortsatt faller på deg på kveld og natt - da blir det jo ikke rettferdig arbeidsfordeling uansett. Pappaen har nok ikke tatt 80 % av jobben med baby mens mor var i permisjon og han selv skulle på jobb?

Anonymkode: 9607d...1f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

At barna ikke spiser nok vanlig mat ved 7 mnd er helt normalt, bare les igjennom her. Smaksprøver - ja. Fulle måltider - nei. Ikke før de var 8-9 mnd. Det har ikke tatt flaske heller og hver fall ikke med gammel morsmelk, det er også helt vanlig (igjen, les igjennom her så ser du).

Amming og puppen er virkelig samme sak her. Det er ikke å skyve puppen foran seg å sørge for at barnet får nok næring. Vil også legge til at dersom mor skal på jobb og barnet som en konsekvens spiser hele kvelden og 3-4-5 ganger på natta, da er det virkelig ikke alle kvinner som fungerer på jobb dag etter dag. Da er det faktisk kvinnens helse som går foran - eller puppen om du vil. Den er jo svært essensiell i dette med å få barn og amme det til det er et år.

Mødrene tar nok ikke ulønnet permisjon for moro skyld. Hadde dette med å dra hjemmefra vært helt uproblematisk hadde kvinnene nok dratt på jobb skal du se. Det er ikke noen ferie å være i permisjon, men må du jobbe fullt samtidig som 80 % av jobben med barnet (les: amming og nattevåk) fortsatt faller på deg på kveld og natt - da blir det jo ikke rettferdig arbeidsfordeling uansett. Pappaen har nok ikke tatt 80 % av jobben med baby mens mor var i permisjon og han selv skulle på jobb?

Anonymkode: 9607d...1f3

Helt enig. Helt absurd å mene at biologi er irrelevant ifht foreldrepermisjon.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Da er det kulturen som er greia. Ikke kvinnene

Ja en kultur som er veldig vanlig på mannsdominerte arbeidsplasser. Som feks advokater og revisorer. Og det er jo dette tredelingen skal hjelpe på. En endrer ikke kulturen bare med snakk. Akkurat som en trenger lovendringer for å få kvinner inn i styrer så må en ha lovfestede rettigheter for å sørge for at kulturen endres knyttet Til permisjon. På sikt vil dette bli så vanlig at en ikke lenger trenger en regulering. Da vil det være så vanlig at far tar sin del at det kan slippes opp. Men dessverre er vi ikke der enda. 

Anonymkode: 6ca9c...ff5

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja en kultur som er veldig vanlig på mannsdominerte arbeidsplasser. Som feks advokater og revisorer. Og det er jo dette tredelingen skal hjelpe på. En endrer ikke kulturen bare med snakk. Akkurat som en trenger lovendringer for å få kvinner inn i styrer så må en ha lovfestede rettigheter for å sørge for at kulturen endres knyttet Til permisjon. På sikt vil dette bli så vanlig at en ikke lenger trenger en regulering. Da vil det være så vanlig at far tar sin del at det kan slippes opp. Men dessverre er vi ikke der enda. 

Anonymkode: 6ca9c...ff5

Men hvorfor er denne tredeling en så viktig? Hvorfor skal barnet brukes som en brikke til å fremme likestilling? Da blir det jo sånn at likestillingen trumfer barns beste og det blir for dumt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...