Gå til innhold

Hvorfor så mye motstand mot tredeling av permisjon ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bromance skrev (7 minutter siden):

De har jo ikke spurt HVORFOR mødrene ønsker seg mer av permisjonen. De har bare spurt om de er fornøyd eller om de ville delt tiden på en annen måte? Det er nok en grunn til at kvinnene svarer som de gjør. Det har jo hele tiden vært mulig å dele fellesferien som man vil, og da har de fleste familier foretrukket at kvinnen tar fellesdelen. Kunne det kanskje tenkes at det er fordi de er hoveddelen av matfatet til babyen døgnet rundt til det er 9 mnd og etter det fortsatt må være matfatet all den tid de ikke er på jobb, inkludert hele natta?

Anonymkode: 9607d...1f3

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor er denne tredeling en så viktig? Hvorfor skal barnet brukes som en brikke til å fremme likestilling? Da blir det jo sånn at likestillingen trumfer barns beste og det blir for dumt

Det første du må gjøre er å slutte å tenke at fars periode kunne gått til mor. Mors periode og fellesperioden er alt mor får. Det vil ikke skje at det blir MER til mor. far har fått 1 uke av mor sammenlignet med regelverket før de reduserte til 10 uker til far. EN uke. det er altså ikke snakk om at mor kommer til å få mer av tiden. Far har ikke stjålet noe fra mor. Mors permisjon er blandet verdens beste. Selv om det ikle hadde vært noen uker til far. 
 

så når du har lagt fra deg det. Så er det kanskje lettere å se hvilken luksus det er at staten i det minste også gir noe til far. Slik at barnet kan være hjemme med en foreldre til det er ett år. 

Anonymkode: 6ca9c...ff5

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

At barna ikke spiser nok vanlig mat ved 7 mnd er helt normalt, bare les igjennom her. Smaksprøver - ja. Fulle måltider - nei. Ikke før de var 8-9 mnd. Det har ikke tatt flaske heller og hver fall ikke med gammel morsmelk, det er også helt vanlig (igjen, les igjennom her så ser du).

Nei det høres ikke normalt ut i det hele tatt. Alle våre (har mange) har spist fulle måltider da de var 4 måneder. Samme med barnebarna.

 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Amming og puppen er virkelig samme sak her. Det er ikke å skyve puppen foran seg å sørge for at barnet får nok næring

Nei det er ikke samme sak. Det blir hva man gjør det til. Men et perfekt påskudd da å skyve puppen og baby foran seg for å trumfe gjennom egen vilje. 

 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hadde dette med å dra hjemmefra vært helt uproblematisk hadde kvinnene nok dratt på jobb skal du se.

Det er helt uproblematisk. Som sagt det blir hva man gjør det til. Mannen har tatt all permisjon med 2 av barna, og vet du, de fikk faktisk morsmelk likevel, de sultet ikke 😉

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det første du må gjøre er å slutte å tenke at fars periode kunne gått til mor. Mors periode og fellesperioden er alt mor får. Det vil ikke skje at det blir MER til mor. far har fått 1 uke av mor sammenlignet med regelverket før de reduserte til 10 uker til far. EN uke. det er altså ikke snakk om at mor kommer til å få mer av tiden. Far har ikke stjålet noe fra mor. Mors permisjon er blandet verdens beste. Selv om det ikle hadde vært noen uker til far. 
 

så når du har lagt fra deg det. Så er det kanskje lettere å se hvilken luksus det er at staten i det minste også gir noe til far. Slik at barnet kan være hjemme med en foreldre til det er ett år. 

Anonymkode: 6ca9c...ff5

Permisjonen går i 49 uker. 3 uker er før fødsel, da er vi på 46 uker. Føder du to uker over termin forsvinner ytterligere 2 uker av fellesdelen, da er vi på 44 uker. Det er 10 mnd, ikke 12.

Noen barn har rett til plass i barnehage npr de er et år, da må man føde i august-november. De som er født i oktober-november har eget opptak og får gjerne plass der ingen andre var interessert - det er de plassene som er ledig etter hovedopptaket. Alle andre barn må vente til 1-8 mnd etter de fylte året med å få plass, altså opp til 10 mnd uten lønn. Det er ikke bra for hverken likestilling eller barnefamilienes økonomi, og ift å veie opp hvor gode ordningene er i Norge er dette et digert rungende minus.

Anonymkode: 9607d...1f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (6 minutter siden):

Nei det høres ikke normalt ut i det hele tatt. Alle våre (har mange) har spist fulle måltider da de var 4 måneder. Samme med barnebarna.

 

Nei det er ikke samme sak. Det blir hva man gjør det til. Men et perfekt påskudd da å skyve puppen og baby foran seg for å trumfe gjennom egen vilje. 

 

Det er helt uproblematisk. Som sagt det blir hva man gjør det til. Mannen har tatt all permisjon med 2 av barna, og vet du, de fikk faktisk morsmelk likevel, de sultet ikke 😉

Siden du har barnebarn regner jeg med at du selv fikk barn da det var anbefalt med 6 mnd fullamming. Fulle måltider til en fire måneder gammel baby = forstoppelse og vondt i magen i et tarmsystem som ikke er ferdigutviklet enda. Og det tar tid fra første smaksprøve til fullt måltid. Eller ammet du kanskje ikke? Og ikke barna dine heller? Ingen normale mødre som kan amme ville utsatt barnet for noe sånt.

Anonymkode: 9607d...1f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Permisjonen går i 49 uker. 3 uker er før fødsel, da er vi på 46 uker. Føder du to uker over termin forsvinner ytterligere 2 uker av fellesdelen, da er vi på 44 uker. Det er 10 mnd, ikke 12.

Noen barn har rett til plass i barnehage npr de er et år, da må man føde i august-november. De som er født i oktober-november har eget opptak og får gjerne plass der ingen andre var interessert - det er de plassene som er ledig etter hovedopptaket. Alle andre barn må vente til 1-8 mnd etter de fylte året med å få plass, altså opp til 10 mnd uten lønn. Det er ikke bra for hverken likestilling eller barnefamilienes økonomi, og ift å veie opp hvor gode ordningene er i Norge er dette et digert rungende minus.

Anonymkode: 9607d...1f3

Barnehageopptaket er en Annen debatt. Det kan føre til at både mor og far må ta ulønnet permisjon. Men det er ikke det denne diskusjonen handler om. 

Anonymkode: 6ca9c...ff5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Siden du har barnebarn regner jeg med at du selv fikk barn da det var anbefalt med 6 mnd fullamming. Fulle måltider til en fire måneder gammel baby = forstoppelse og vondt i magen i et tarmsystem som ikke er ferdigutviklet enda. Og det tar tid fra første smaksprøve til fullt måltid. Eller ammet du kanskje ikke? Og ikke barna dine heller? Ingen normale mødre som kan amme ville utsatt barnet for noe sånt.

Anonymkode: 9607d...1f3

Må dessverre skuffe deg,  var ikke noe magevondt hos mine. Mine har fått morsmelk.

Ingen normale mødre ville ha sagt at barn som ikke ammes blir "utsatt" for noe, skjerpings!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (1 minutt siden):

Må dessverre skuffe deg,  var ikke noe magevondt hos mine. Mine har fått morsmelk.

Ingen normale mødre ville ha sagt at barn som ikke ammes blir "utsatt" for noe, skjerpings!

Du sier barna dine spiste fulle vanlige måltider ved 4 mnd samtidig som du sier du ammet. Det var det jeg svarte på. Ingen mødre som kan amme ville gitt det. De som ikke kan amme har ikke med dette å gjøre.

Regner forøvrig med at de som ikke kan amme ville gitt MME som hovednæring, og evt smaksprøver av mat ved 4 mnd. Det er anbefalt ved 4 mnd nå, men det er ikke lenge siden det var anbefalt å vente til 6 mnd med mat. Du som fikk barn i forrige årtusen (gjetter det siden du har barnebarn) hadde anbefaling om 6 mnd, ikke 4 mnd.

Anonymkode: 9607d...1f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ikke noe ramaskrik over at permisjonen nå er tredelt, men det fungerte betydelig bedre for oss som familie med nummer en, der vi selv kunne styre det. Med nummer to ble det for min del et helvete å komme ut i jobb igjen når baby var 8 måneder. Sønnen vår tok mer eller mindre ikke flaske, sov ekstremt dårlig og det eneste som roet han var pupp. Det resulterte i at jeg gikk på jobb 2-3 timer søvn. Gikk rett og slett på en skikkelig smell. En smell jeg tror kunne vært unngått hvis jeg var hjemme i permisjon noen måneder til, der jeg kunne hentet meg inn mens baby som på dagtid. Ja til at familier selv skal kunne det som passer best for dem❤️

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du sier barna dine spiste fulle vanlige måltider ved 4 mnd samtidig som du sier du ammet. Det var det jeg svarte på. Ingen mødre som kan amme ville gitt det. De som ikke kan amme har ikke med dette å gjøre.

Regner forøvrig med at de som ikke kan amme ville gitt MME som hovednæring, og evt smaksprøver av mat ved 4 mnd. Det er anbefalt ved 4 mnd nå, men det er ikke lenge siden det var anbefalt å vente til 6 mnd med mat. Du som fikk barn i forrige årtusen (gjetter det siden du har barnebarn) hadde anbefaling om 6 mnd, ikke 4 mnd.

Anonymkode: 9607d...1f3

Altså nå begynner jeg å bli lei av leseforståelsen. Jeg skreiv at barna fikk morsmelk. Det må ikke skje ved amming. Dermed kan mor og far være likeverdige i mating.

Litt spesielt også at du vet bedre enn de rådene man fikk på helsestasjonen. 👏👏👏

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg jobber i et mannsdominert yrke og har lunsj hver dag med disse mannens og jeg kan bekrefte. Hadde det ikke vært

for at de Må ta perm så hadde de faen meg ikke gjort det. Delvis også pga arbeidsgiver 

Anonymkode: 6ca9c...ff5

Ja de har press fra kvinnene på hjemmebane, og så press fra arbeidsgiver på andre siden, så eneste måten de da får perm på er at man gir dem en selvstendig rettighet, gjerne litt mer enn det de har nå etter min smak.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (1 minutt siden):

Altså nå begynner jeg å bli lei av leseforståelsen. Jeg skreiv at barna fikk morsmelk. Det må ikke skje ved amming. Dermed kan mor og far være likeverdige i mating.

Litt spesielt også at du vet bedre enn de rådene man fikk på helsestasjonen. 👏👏👏

Hvis barnet tar flaske så går det fint. Mine gjorde ikke det. Hvordan skal de få mat da, tenker du? 

Helsestasjonen er nok det beste alternativ vi har for å hente inn informasjon som er kvalitetssjekket. Diverse bloggere som gir barna vegansk kost, eller influensere med udokumentert «vitenskap» fra dag en er virkelig ikke noen god målestokk. Ja, jeg har lest om råd andre steder - ga første barn smaksprøver fra 4 mnd selv om det ikke var anbefalt. Men du som fikk barn før internett: hørte du mer på din mor og nabokjerringa enn helsestasjon og lege? 

Anonymkode: 9607d...1f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (5 minutter siden):

Altså nå begynner jeg å bli lei av leseforståelsen. Jeg skreiv at barna fikk morsmelk. Det må ikke skje ved amming. Dermed kan mor og far være likeverdige i mating.

Litt spesielt også at du vet bedre enn de rådene man fikk på helsestasjonen. 👏👏👏

Du skrev forøvrig fulle måltider, ikke at det var morsmelk. Du diskuterte de MAT, ikke morsmelk. Mine har også spist fulle måltider av morsmelk (selvfølgelig), men jeg måtte faktisk amme for å få det til. Da kan man ikke bare dra hele dagen når ungen nekter flaske. Og jeg kunne ikke kjøre bil til jobb og jobbe effektivts 2-3 timers søvn hver natt i månedsvis.

Anonymkode: 9607d...1f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skrev forøvrig fulle måltider, ikke at det var morsmelk. Du diskuterte de MAT, ikke morsmelk. Mine har også spist fulle måltider av morsmelk (selvfølgelig), men jeg måtte faktisk amme for å få det til. Da kan man ikke bare dra hele dagen når ungen nekter flaske. Og jeg kunne ikke kjøre bil til jobb og jobbe effektivts 2-3 timers søvn hver natt i månedsvis.

Anonymkode: 9607d...1f3

Ja fulle måltider, men de trenger drikke ved siden av. Denne drikken var morsmelk på flaske. Og de sov om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis barnet tar flaske så går det fint. Mine gjorde ikke det. Hvordan skal de få mat da, tenker du? 

Helsestasjonen er nok det beste alternativ vi har for å hente inn informasjon som er kvalitetssjekket. Diverse bloggere som gir barna vegansk kost, eller influensere med udokumentert «vitenskap» fra dag en er virkelig ikke noen god målestokk. Ja, jeg har lest om råd andre steder - ga første barn smaksprøver fra 4 mnd selv om det ikke var anbefalt. Men du som fikk barn før internett: hørte du mer på din mor og nabokjerringa enn helsestasjon og lege? 

Anonymkode: 9607d...1f3

Det kommer vel en grense også for deg hvor lenge barna kun kan ha morsmelk. Så det ble bare plutselig på mirakuløst vis at de spiste / tok flaske etter en viss alder som passet best for deg, slik at du kunne nekte far permisjon lengst mulig?

Jeg hørte på helsestasjon som sa at de kunne spise fullt fra 4 måneder...

Og du, du høres litt historieløs ut,  vi hadde faktisk internett for 20 - 30 år siden også 😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (1 minutt siden):

Ja fulle måltider, men de trenger drikke ved siden av. Denne drikken var morsmelk på flaske. Og de sov om natten.

Ingen gir barnet fulle måltider mat når de er fire mnd. Ikke nå (der det er anbefalt med bare smaksprøver), og ikke da du fikk barn (der det ikke var anbefalt i det hele tatt før 6 mnd).  Drikke på flaske er noe helt annet enn fulle måltider med det som er i flasken. At dine barn sov på natta var sikkert bra for deg. Jeg har hatt både barn med mye magevondt og barn som sov hele natten. Førstnevnte er nok mest vanlig, små barn skal ikke sove hele natta, men kanskje 3-4 timer som lengste strekk. På natta er melke fet og det trenger spedbarn for å vokse. Hun som sov hele natta hos meg fikk jeg ikke vekket, hun hadde dårlig vektoppgang, så det var ikke bra. Måtte pumpe på natta for å ikke miste produksjonen på dagtid.

Anonymkode: 9607d...1f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Men dessverre er vi ikke der enda. 

Men vi var der allerede for 25 år siden,  så man kan hvis man vil 🙂 Er forresten jeg og ikke mannen som hadde et av de yrkene du ramset opp som mannsdominerte da, litt morsomt 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 11.06):

Man kan pumpe på jobb eller far kan komme innom jobb så mor kan amme. Et barn på 7-8 måneder kan også spise litt fast føde. Vår spiste 2-3 måltider fast føde han var på den alderen. 

Anonymkode: cb3c9...ee2

Ikke alle som kan pumpe. For min del var det bare å glemme. Prøvde flere ganger uten hell. Det var for meg svært smertefult og fikk ut bare bittelitt og satt igjen med syk melkespreng.

Anonymkode: da98e...8a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (2 minutter siden):

Det kommer vel en grense også for deg hvor lenge barna kun kan ha morsmelk. Så det ble bare plutselig på mirakuløst vis at de spiste / tok flaske etter en viss alder som passet best for deg, slik at du kunne nekte far permisjon lengst mulig?

Jeg hørte på helsestasjon som sa at de kunne spise fullt fra 4 måneder...

Og du, du høres litt historieløs ut,  vi hadde faktisk internett for 20 - 30 år siden også 😄

Mine barn ble fullammet som anbefalt til 4 mnd. Da begynte vi med smaksprøver, men de var ikke så interessert i annet enn en skje eller to og etterhvert en kvart porsjon grøt. Gradvis overgang til hovednæring fra mat fra 8-9 mnd, og så amming til rundt året. Ingen tok noen gang flaske.

Nei, det var ikke magisk. Mellomste her slet med å ikke spise nok da jeg måtte tilbake i jobb. Med første var jeg student og hjemme et år, med siste fikk vi ikke barnehageplass til hun var 1 år og 8 mnd, så da tok jeg ulønnet før fars del av permisjonen. Så klart, hun slet med vektoppgang og hadde jo sett hvordan det gikk med mellomste, så keg visste at jeg ikke skulle jobbe ved 7 mnd.

Anonymkode: 9607d...1f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ingen gir barnet fulle måltider mat når de er fire mnd. Ikke nå (der det er anbefalt med bare smaksprøver), og ikke da du fikk barn (der det ikke var anbefalt i det hele tatt før 6 mnd).  

LoL - "hilsen flua på veggen på helsestasjonen der vi fikk råd om å begynne med fast føde ved 4 måneders alder, men som hardnakket påstår at dette rådet fra helsesøster ikke er sant" 😄

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

små barn skal ikke sove hele natta, men kanskje 3-4 timer som lengste strekk. På natta er melke fet og det trenger spedbarn for å vokse.

Enda mer LOL - ifølge din logikk så vokste ikke mine barn de da. Dette blir bare for dumt... At din ikke hadde vektoppgang har nok helt andre årsaker enn hennes nattlige sovehjerte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...