Gå til innhold

Hvorfor så mye motstand mot tredeling av permisjon ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så mye motstand mot tredeling av foreldrepermisjonen? IMO er det det beste som har skjedd hittil. Jeg mener målet skulle vært en todeling, med en lik del til mor og far. Hvorfor er det så forferdelig at far har like stor rett til permisjon som mor?

hilsen mor til to som alltid har delt alt ansvar for barna med deres far,

Anonymkode: caa3a...1c8

  • Liker 9
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår det ikke helt selv. Jeg fikk barna mine i årene rett før tredelingen kom, og med unntak av det første barnet (med bare seks uker pappapermisjon), er det faktisk små endringer som er gjort. Jeg tror det er mer symbolsk at folk (kvinner) har hisset seg så voldsomt opp over dette. Oversikten over fordelingen av pappaperm-perioden finnes her: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Fedrekvote

I realiteten er det bare snakk om et par uker fra eller til. At folk på ramme alvor sier i media at tredeling av foreldrepermisjonen gjør at de ikke ønsker å få flere barn, vel - da er de ikke spesielt interesserte i å få flere barn, for endringene er som sagt små. Det er ulønnet permisjon pga mangel på barnehageplass som er den store økonomiske utfordringen med å få barn, ikke at pappapermen er utvidet med et par uker. Har man ikke råd til det, har man ikke råd til barn - for de blir ekstremt mye dyrere senere. 

Anonymkode: 758d4...f40

  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker forresten todeling hadde vært fint, men da må permisjonsperioden utvides veldig i forhold til dagens ordning - noe som hadde vært supert, men nok er helt urealistisk. Å todele permisjonen med såpass kort permisjonstid som vi har i dag, tenker jeg ikke er gunstig. 
Da tenker jeg det kanskje er viktigere og mer lavthengende frukter å plukke, som:

- alle menn har krav på to uker betalt permisjon etter fødsel (helst fire uker)

- enklere mulighet for sykmelding fra permisjon de første 1-2 månedene etter fødsel (minst), for eksempel ved keisersnitt, store rifter og store blodtap. At man forventes å ta vare på et nyfødt barn 24/7, og gjerne storesøsken også, to uker etter at man har tatt en stor bukoperasjon (for eksempel), er jo helt galimatias. En mann hadde vært sykmeldt fra jobben!!!

Anonymkode: 758d4...f40

  • Liker 20
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

curiosity skrev (4 minutter siden):

Da har vel enten ungene dine fått mme eller så jobber du sånn at ammefri lar seg gjøre? 

Jeg har en turnus som ikke kan kombineres med ammefri - og mine barn har nektet flaske. Så har endt med at faren har brukt store deler av sin pappaperm på å trøste en sulten baby som har nektet fast føde, mm+mme på flaske, som helst ville ha pupp, og som ikke har skjønt hvor puppen var blitt av. (Og ja vi startet med å introdusere fast føde ved 4 mnd alder og utallige forsøk på diverse flasker med både pumpet mm og alle mme-typer sånn at det ikke skulle bli noe problem når puppen forsvant) 

JA til at foreldre SELV kan bestemme hvordan permisjonen skal fordeles - etter hva som passer dem og barnet best! 

Men det bestemmer de seg for før fødsel, lenge før de vet om deres 7 måneder gamle barn vil ta flaske/spise fast føde eller ikke. 
Og vi vet alle at uten pappaperm vil de fleste menn ikke ta permisjon. De vil ikke, eller de får ikke, eller de tør ikke (pga sjefen). 

Anonymkode: 758d4...f40

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at fordeling av permisjon er opp til hver enkelt familie,  og at dette er noe staten ikke skal detaljstyre. 
 

Anonymkode: 2a056...91e

  • Liker 18
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertens enig med TS. Valgte selv å dele permisjonstiden likt. Begynte i jobb når baby var rundt 7 mnd, da hadde jeg hatt noen uker ferie også. Jeg tenker at vi er kjempeheldige som for betalt for å være hjemme med barnet et helt år (inkl. ferie)! 

Anonymkode: e97be...9c4

  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg mener at fordeling av permisjon er opp til hver enkelt familie,  og at dette er noe staten ikke skal detaljstyre. 
 

Anonymkode: 2a056...91e

Enig. Det burde være opp til familien å bestemme hva som er best for seg og sine. 

Anonymkode: 2fd1c...ae8

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo hva de prøver på og det er såklart fint at far får tid med barnet, men dette burde være opp til hver enkelt familie å bestemme selv. I noen tilfeller driver den ene parten eget firma som er svært sårbart om man er borte i lang tid. Det er ikke en vikar som bare kan hoppe inn eller kunder som bare kan vente i 4 mnd. I andre tilfeller er det ikke mulig for baby å løsrive seg fra mors bryst så tidlig. Det kan være mange grunner til at den ene eller andre løsningen er best, men den vurderingen burde være opp til hver familie. 

Anonymkode: 7ed58...111

  • Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt for aat pappa skal ha permisjon, men hans permisjon burde ikke blitt tatt av mord permisjon slik det har blitt gjort.

Anonymkode: 8b5d7...ebc

  • Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På egen arbeidsplass (klassisk mannsdominert jobb innen økonomi) har tredeling ført til mye mer likestilling. Det har aldri vært et direkte press på at menn ikke skal være lenge borte. Men i praksis er det slik at er du borte (men litt på mail og telefon) i 2-3 uker kan du fortsatt holde i et prosjekt. Mens de nå forsvinner i 3+ måneder må man finne andre løsninger, slik som det har vært for kvinner i mange år. Dette igjen fører til at de mer naturlig for arbeidsgiver at far tar syk-barn dager,med mer. 

Selv var jeg der at jeg heller ville være i jobb enn hjemme etter en periode, der jeg gikk litt på veggen. Men motstanden du møtte fra samfunn og arbeidsgivere, selv venninner, når du ønsket 50-50 for 10+ år siden var merkbar. 

I en ideell verden mener jeg foreldre skal bestemme selv. Men i en overgangsfase støtter jeg tvang, at mennene skal være hjemme en viss sammenhengende periode, slik at dette blir vanlig både for familier og for arbeidsgivere. 

Anonymkode: 020ba...c15

  • Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

På egen arbeidsplass (klassisk mannsdominert jobb innen økonomi) har tredeling ført til mye mer likestilling. Det har aldri vært et direkte press på at menn ikke skal være lenge borte. Men i praksis er det slik at er du borte (men litt på mail og telefon) i 2-3 uker kan du fortsatt holde i et prosjekt. Mens de nå forsvinner i 3+ måneder må man finne andre løsninger, slik som det har vært for kvinner i mange år. Dette igjen fører til at de mer naturlig for arbeidsgiver at far tar syk-barn dager,med mer. 

Selv var jeg der at jeg heller ville være i jobb enn hjemme etter en periode, der jeg gikk litt på veggen. Men motstanden du møtte fra samfunn og arbeidsgivere, selv venninner, når du ønsket 50-50 for 10+ år siden var merkbar. 

I en ideell verden mener jeg foreldre skal bestemme selv. Men i en overgangsfase støtter jeg tvang, at mennene skal være hjemme en viss sammenhengende periode, slik at dette blir vanlig både for familier og for arbeidsgivere. 

Anonymkode: 020ba...c15

Dette er et godt poeng.

Og at folk ikke vil ha barn pga tredelingen? Da jeg fikk min første var den totale permisjonen akkurat økt fra fire til seks måneder. Man fikk minst like mange barn da. Og det var ikke fordi mødre var hjemme, de var ikke det, vi jobbet da også, og barnehageplasser var knapt å oppdrive. Hvis fødselstallene synker nå har det en annen årsak enn permisjonsordninger og barnehagetilbud, begge deler har aldri vært bedre.

Anonymkode: ff3d1...c1d

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss fungerte det for 2 av barna, men ikke mellomste. Hun tok ikke flaske og nektet fast føde til hun var 9,5 måned. Jeg ble sykemeldt av stress og mangel på søvn. Raste ned 15 kilo på 2,5 måned..

Det var IKKE det beste fir VÅR familie.

Med eldste og yngste var det null stress. De var glad i både flaske og mat + litt ammefri.

Anonymkode: e71a1...6e0

  • Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi har også noe å si for vår del.

men heldigvis rakk vi å få barn før tredelingen trådde i kraft. Vi regnet ut at vi hadde tapt en halv mill hvis vi hadde måttet dele permisjonen likt.

Familie burde få selv bestemme hvordan de selv fordeler permisjonen, ikke staten.

Anonymkode: b2dbd...ba1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg mener at fordeling av permisjon er opp til hver enkelt familie,  og at dette er noe staten ikke skal detaljstyre. 
 

Anonymkode: 2a056...91e

Du veit at dette er forsøkt i veldig mange år. Og i praksis betyr at mor tar alt og far får ingenting. Far får i praksis det staten setter av til han. Dette er god borgelig politikk med  selvbestemmelse. Etter 10år med fedrekvoten forsøkte man selvbestemmelse. Og kvinner tok alt. Er en grunn til at selv høyre og Frp beholdt kvoten. De tok den bort en gang og det gikk som det gikk.

 

Anonymkode: 15d27...ddf

  • Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor er det så mye motstand mot tredeling av foreldrepermisjonen? IMO er det det beste som har skjedd hittil. Jeg mener målet skulle vært en todeling, med en lik del til mor og far. Hvorfor er det så forferdelig at far har like stor rett til permisjon som mor?

hilsen mor til to som alltid har delt alt ansvar for barna med deres far,

Anonymkode: caa3a...1c8

Fordi det er forskjellig fra familie til familie.

Hva dem jobber med

Økonomi 

Amming

Ikke alle mestrer det like bra. Noen ganger kan en far være bedre noen ganger kan en mor være bedre.

Mange mødre blir kastet fortidlig ut og fra sin baby når det passer best at mor er hjemme. På grunn av forskjellige livskvalitet så kan det være vanskelig for en mor å ta ut ulønnet permisjon. 

Mamge arbeidsplasser er litt kritisk til ammefri! (Ikke alle) men selvom det er lagt opp til at man har rett på ammefri så kan en mor føle seg utilstrekkelig både med tanke på jobben og amming. 

Det er ikke likestilling at en mor må ta ut ulønnet permisjon for så å miste både feriepeng og pensjon 🤨 mens far ikke mister noe!

Det er bare en som har født og bare en som kan amme. 

La familien bestemme hva som er best ! La barnet få ha mor lenger hjemme om barnet trenger det !

 

Anonymkode: 7a384...55f

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at far "må" ta noe permisjon. Tror faktisk det i de aller fleste tilfeller er det beste både for barna, foreldrene og samfunnet.

Jeg synes dog 80% utbetaling burde være mer likestilt 100% slik de nå endrer til, så det er lettere å ta lenger perm. Og det bør sees på problemet med at permisjonen ikke strekker til barnehagestart for alle som føder desember-juni... Burde være lønnet perm 1,5 år (for mor OG far, med kvoter så fedre også må ta perm) og så rullerende barnehagestart når barna er 1,5 år synes jeg :) Da kan og mors kvote strekkes så de som ammer og ikke kan kombinere det med jobb (slik jeg feks kunne) kan vente lenger enn 7 mnd før de starter i jobb.

Jeg synes og det er tullete at det i felleskvota er aktivitetskrav til mor om far tar ukene men ikke omvendt.. Det burde ikke være aktivitetskrav kun ene veien.

Anonymkode: 73fd2...738

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

På egen arbeidsplass (klassisk mannsdominert jobb innen økonomi) har tredeling ført til mye mer likestilling. Det har aldri vært et direkte press på at menn ikke skal være lenge borte. Men i praksis er det slik at er du borte (men litt på mail og telefon) i 2-3 uker kan du fortsatt holde i et prosjekt. Mens de nå forsvinner i 3+ måneder må man finne andre løsninger, slik som det har vært for kvinner i mange år. Dette igjen fører til at de mer naturlig for arbeidsgiver at far tar syk-barn dager,med mer. 

Selv var jeg der at jeg heller ville være i jobb enn hjemme etter en periode, der jeg gikk litt på veggen. Men motstanden du møtte fra samfunn og arbeidsgivere, selv venninner, når du ønsket 50-50 for 10+ år siden var merkbar. 

I en ideell verden mener jeg foreldre skal bestemme selv. Men i en overgangsfase støtter jeg tvang, at mennene skal være hjemme en viss sammenhengende periode, slik at dette blir vanlig både for familier og for arbeidsgivere. 

Anonymkode: 020ba...c15

Selv om det har positive virkninger på arbeidsplassen så mener jeg at det blir feil å bruke foreldrepermisjon for å oppnå dette. Det er så mange ulike situasjoner der ute hvor det ikke passer å fordele permisjonen slik staten ønsker.

I de tilfellene hvor far (ja, for det er som regel far) ikke kan ta ut sin del av permisjonen er det mor som må ta ulønnet permisjon, og da bidrar det til mindre likestilling.

Det blir feil for meg at foreldrepermisjonen skal være et virkemiddel for å få bedret likestilling på arbeidsplassen. Foreldrepermisjon burde handle om barnets beste.

Anonymkode: 126d9...f8b

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selv om det har positive virkninger på arbeidsplassen så mener jeg at det blir feil å bruke foreldrepermisjon for å oppnå dette. Det er så mange ulike situasjoner der ute hvor det ikke passer å fordele permisjonen slik staten ønsker.

I de tilfellene hvor far (ja, for det er som regel far) ikke kan ta ut sin del av permisjonen er det mor som må ta ulønnet permisjon, og da bidrar det til mindre likestilling.

Det blir feil for meg at foreldrepermisjonen skal være et virkemiddel for å få bedret likestilling på arbeidsplassen. Foreldrepermisjon burde handle om barnets beste.

Anonymkode: 126d9...f8b

Og med den innstillingen vil vi aldri endre samfunnet. Og hadde heller ikke kommet dit vi er i dag. 

For da det var fleksibilitet endte alt på kvinnen. For det var forentningene i familien, forventningene i omgangskretsen, forventningene på arbeidsplassen. 

Ja, det koster, og går dessverre også ut over enkelte kvinner og barn. Men her trumfer den samlede nytten av et slikt tiltak individet. 

Anonymkode: 020ba...c15

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...