Gå til innhold

Hvorfor så mye motstand mot tredeling av permisjon ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og så er det svært mange fedre som helst vil slippe å være hjemme med barnet sitt... fordi jobben deres er såå himla viktig at de ikke kan ta seg fri, og sånn.

Anonymkode: 1d690...a23

Svært mange vet jeg nå ikke, men ja, det er også endel av dem. Men da har man kanskje valgt feil partner hvis man selv ønsker at han skal bidra like mye som en selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 0.27):


Og vi vet alle at uten pappaperm vil de fleste menn ikke ta permisjon. De vil ikke, eller de får ikke, eller de tør ikke (pga sjefen). 

Anonymkode: 758d4...f40

Er dette som er problemet. Jmen dersom det er slik at far ikke vil så forstår jeg jo godt at mor kvier seg for å overlate mye av permen til han. Hvordan kan hun da stole på at han er ansvarlig nok til å gjøre jobben med babyen som han skal når han bare sutrer over hvor drit det er å ha permisjon?

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er en av grunnene til at tredelt permisjon er så forbanna ugreit. Mannen kan bare velge å ikke være hjemme med babyen sin, til fordel for jobben, og det går kun utover det stakkars barnet. Skal mor kunne være mer hjemme da, til barnets beste, må hun ta det ulønnet. Det er hårreisende!

Anonymkode: 1d690...a23

Enig. Glad jeg ikke har en sånn mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (4 minutter siden):

Svært mange vet jeg nå ikke, men ja, det er også endel av dem. Men da har man kanskje valgt feil partner hvis man selv ønsker at han skal bidra like mye som en selv.

Ja, bare å legge skylden på kvinnen for det også. Det er selvsagt hun som har valgt feil partner, og ikke han som må se til helvete å ta seg sammen.

Anonymkode: 1d690...a23

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 8.37):

Økonomi har også noe å si for vår del.

men heldigvis rakk vi å få barn før tredelingen trådde i kraft. Vi regnet ut at vi hadde tapt en halv mill hvis vi hadde måttet dele permisjonen likt.

Familie burde få selv bestemme hvordan de selv fordeler permisjonen, ikke staten.

Anonymkode: b2dbd...ba1

Hvorfor hadde dere tapt en halv mill? Er det fordi du hadde måttet ta ulønnet perm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 8.38):

Du veit at dette er forsøkt i veldig mange år. Og i praksis betyr at mor tar alt og far får ingenting. Far får i praksis det staten setter av til han. Dette er god borgelig politikk med  selvbestemmelse. Etter 10år med fedrekvoten forsøkte man selvbestemmelse. Og kvinner tok alt. Er en grunn til at selv høyre og Frp beholdt kvoten. De tok den bort en gang og det gikk som det gikk.

 

Anonymkode: 15d27...ddf

Eller mennene gav gladelig fra seg alt... Har hørt nok av menn klage over at de måtte ta permisjon.

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, bare å legge skylden på kvinnen for det også. Det er selvsagt hun som har valgt feil partner, og ikke han som må se til helvete å ta seg sammen.

Anonymkode: 1d690...a23

Det er begges skyld. Man bør vite hvem man er sammen med, hvilke holdninger de har før man hiver seg til sengs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mot, synes foreldre bør kunne velge selv. Det tar for mange kvinner lang tid å komme seg etter svangerskap og fødsel, i tillegg bør man fullamme til minst seks måneder. 

Anonymkode: 57da2...525

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (3 minutter siden):

Det er begges skyld. Man bør vite hvem man er sammen med, hvilke holdninger de har før man hiver seg til sengs.

Synes du det er vanskelig å være enig i at en håpløs mann som aldri stiller opp for barna sine og gjør sin andel av daglige plikter i huset bør skjerpe seg? For det er sånn det høres ut.

Anonymkode: 1d690...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 9.31):

Da jeg ble født på tidlig 80-tall, var foreldrepermisjonen 18 uker. 

Begge mine foreldre jobbet, jeg fikk ikke barnehageplass før jeg var nærmere 4, men dagmamma og besteforeldre gjorde at det likevel gikk opp. Folk fikk også flere barn på den tiden, mine foreldre har 4. 

Så hva er det som gjør at folk får færre barn i dag enn da? Jeg tror ikke man kan skylde på foreldrepermisjonen, for å si det sånn. For folk fikk, for få år siden, vesentlig flere barn med vesentlig kortere permisjon. 

Jeg er for at permisjonen er ett år, og jeg er for at den er fleksibel på sitt vis. For eksempel ved at den kan tas ut gradvis for disse travle fedrene som ikke egentlig har tid til å ta seg av barna. Men da må familiene selv ta kostnaden ved å ha lengre permisjon enn den betalte. Og da må man kanskje innrette huskjøp, ferie og lignende etter dette. 

Det er ikke som om vi var på ferie, annet enn på hyttetur, i min barndom. Vi fikk nye klær til skolestart, og det var det. Jeg tror veldig mange familier i dag har et overforbruk som gjør det vanskelig å være lengre hjemme med barna, om de ønsker det, men det kan ikke være statens oppgave å betale for dette. I statsbudsjettet er det mange store oppgaver å prioritere mellom, å gi enda mer penger til helt vanlige barnefamilier bør faktisk ikke være en av dem. 

Anonymkode: 745d2...b65

Var mer vanlig at mødre gikk hjemme mens barna var små eller jobba deltid den gangen da... Og da var det ikke vanlig med barnehagestart før barnet var 3 år

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (9 minutter siden):

Det er begges skyld. Man bør vite hvem man er sammen med, hvilke holdninger de har før man hiver seg til sengs.

Er mange som forandrer personlighet og ikke viser sitt sanne jeg før det er for sent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 21.44):

Amming er nok helt sikkert en god grunn for noen. Men igjen er dette et dårlig argument å komme med FØR fødsel. Jeg kjenner ei som ikke får til å amme, likevel er hun hjemme med barnet og tar barnet hver natt. Selv om det er helg eller ferie og pappaen også har fri. Jeg syns det virker litt trist at pappaen  får slippe så lite til. 

Anonymkode: 8b06c...51d

Ønsker han å slippe til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 10.38):

Det er ingen som nekter mor å forsette å amme selv om hun går tilbake på jobb. Jeg har en som er nesten 2,5 år. Ammer fremdeles på kveld. Dro tilbake på jobb da barnet var 7 måneder. Ingen har nektet meg å amme. Man kan fremdeles amme 3-4 ganger i døgnet selv med fulltidsjobb

Anonymkode: cb3c9...ee2

Og på natta... Så skal du fungere på jobb kanskje med 3 timers søvn på natta?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Synes du det er vanskelig å være enig i at en håpløs mann som aldri stiller opp for barna sine og gjør sin andel av daglige plikter i huset bør skjerpe seg? For det er sånn det høres ut.

Anonymkode: 1d690...a23

Ørerens?

Nei jeg syns ikke det er vanskelig å være enig i at en håpløs mann som ikke tar ansvar bør skjerpe seg. Tvert om så er jeg veldig enig i det. Men det fraskriver ikke ansvaret til den som har valgt å få barn med en slik en... Hvis man spør fra andre siden så syns kanskje denne mannen at han har en håpløs kjerring som aldri slutter å mase.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (3 timer siden):

Hvorfor begynte du så tidlig? Du kunne tatt 80% lønn da ville du hatt 37 uker, og passer det seg slik at du kan ta ferie f.eks 2023 og 2024 så får du ytterligere 9 uker. 
Ja, da det "lønner" seg å ta 100% men når man ønsker å være lengst mulig hjemme så velger man den man får være lengst mulig hjemme. 
Når jeg tok permisjon med vårt barn, valgte vi 80% lønn, og jeg hadde ferie på begge sider av årene. Mitt barn er født i april, tok 4 uker inneværende år, og 5 uker når min permisjon var over før pappa tok over sin.
Det betyr at jeg var hjemme med mitt barn nesten ett år før far tok sine uker.  

Kanskje alle ikke har råd til å ta80 prosent ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (Akkurat nå):

Ørerens?

Nei jeg syns ikke det er vanskelig å være enig i at en håpløs mann som ikke tar ansvar bør skjerpe seg. Tvert om så er jeg veldig enig i det. Men det fraskriver ikke ansvaret til den som har valgt å få barn med en slik en... Hvis man spør fra andre siden så syns kanskje denne mannen at han har en håpløs kjerring som aldri slutter å mase.

 

Man skal være en svært god menneskekjenner om man kan være 100% sikker på at den man har valgt å få barnet vil være en god far. Selvsagt, om han er et udugelig døgenikt fra dag en bør man virkelig tenke seg om før man hopper til køys, men det finnes mange eksempler på tilfeller der mannen fungerer helt fint, men ender opp med å overlate mesteparten av ansvaret til kvinnen uansett. 

Om kvinnen "maser" er det som regel fordi hun er dritlei av å være prosjektleder i heimen. Det at hun må mase i det hele tatt for at ting skal skje, viser at mannen er udugelig. Barn, hus og heim er like mye begge sitt ansvar, og da er det ikke riktig at det er kvinnen som skal ta seg av all planlegging og delegere deretter. Mannen skal vite hva som trengs å gjøres, og gjøre det uten at noen maser. Akkurat som det er forventet at kvinner skal gjøre.

Kort sagt er det som regel mannen som bør skjerpe seg.

Anonymkode: 1d690...a23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Kanskje alle ikke har råd til å ta80 prosent ..

Det er et valg det der, når man får barn så må man prioritere, vi solgte den ene bilen og satt kun med en, det betydde at jeg og barnet måtte gå overalt og vi bor på landet. Det var trangt for oss også, men vi ønsket å være lengst mulig med barnet. Vi kuttet der vi klarte å kutte, og gjorde vårt beste. 
Det er ikke ordningen som er dårlig da, da er det økonomien. Havner man på aap/uføre så så mister man 34%, livet med stønader er slik. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (1 minutt siden):

Det er et valg det der, når man får barn så må man prioritere, vi solgte den ene bilen og satt kun med en, det betydde at jeg og barnet måtte gå overalt og vi bor på landet. Det var trangt for oss også, men vi ønsket å være lengst mulig med barnet. Vi kuttet der vi klarte å kutte, og gjorde vårt beste. 
Det er ikke ordningen som er dårlig da, da er det økonomien. Havner man på aap/uføre så så mister man 34%, livet med stønader er slik. 

Slik vi bor kunne vi ikke solgt ene bilen. Da hadde en av oss måttet slutte i jobben fordi en av oss hadde ikke kommet seg til jobb... Er for enkelt å si at man bare kan velge

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Slik vi bor kunne vi ikke solgt ene bilen. Da hadde en av oss måttet slutte i jobben fordi en av oss hadde ikke kommet seg til jobb... Er for enkelt å si at man bare kan velge

Vi kjøpte en bil igjen når permisjonen var ferdig. 
Kommer meg ikke på jobb jeg heller uten bil, ikke mannen heller. Vi solgte den det året jeg og mannen var hjemme, den som var i permisjonen stod da uten bil. 
Trodde vi snakket om permisjon og være lengst hjemme, da er vel ikke begge i jobb?

Endret av Forvirret23
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot at den skal fordeles av staten. Det er brutalt å skille mor og barn lenge før de er klar for det. Likestilling kommer liksom lenge før psykisk helse hos mor og barn. 

Anonymkode: f2346...59a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...