Gå til innhold

Hvorfor så mye motstand mot tredeling av permisjon ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rosalilje84 skrev (17 minutter siden):

Akkurat, selge egen bil og snylte på andre som har bil. Betalte du til venninnene dine for at de skulle hente deg, eller snyltet du? DU har ikke fått til sosialiseringen. VENNINNENE DINE sørget for det. Altså, er det ikke viljen, men muligheten. Du gikk en mil i all slags vær og utsatte barnet for all slags vær bare fordi du skulle være sta. Superdupermor. Du hadde svært god helse til å gå to mil om dagen. Du vet kanskje at ikke alle har slik god helse? Mange har keisersnittarr, bekkenløsning, totalruptur og andre plager som gjør at de ikke kan gå 2 mil hver dag. Mange sliter med søvn og har ingen energi til å gå 2 mil hver dag. Baby har ikke godt av å sitte og riste i bæresele 2 mil hver dag, i vind, regn og kulde. 

Vet du deg orker jeg ikke å diskutere med, du finner stadig nye muligheter for å angripe meg. Jeg kjører rundt på mine venninner hele tiden også, vi er nemlig gode venner. Når jeg hadde bil kjørte jeg de. Hvorfor kjøre to biler når vi skulle samme sted. Og jada, søvn er vanskelig. Jeg sov ikke på 5 år pga alvorlig allergi med min mellomste og da stod heller ikke sosialisering, butikk gåing osv som første jeg prioriterte. 
Og ergonomisk bæresele og sjal er faktisk null stress for barnet. 
Barnet har også godt av frisk luft, jeg er ikke frisk, for å holde kroppen gående så er det viktig for mer med bevegelse. 
Men hva har dette med permisjonsordningen å gjøre? Man prioriterer det man ønsker, vi har ikke permisjon for å sosialisere oss. Men det er kanskje derfor dette er vanskelig for noen, de ønsker ikke å jobbe? 

Endret av Forvirret23
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bromance skrev (1 minutt siden):

 Hun kan pumpe seg slik at han kan gi morsmelk på flaske om natten.  Morsmelkerstatning funker også veldig fint. Hvorfor så opptatt av å se hindringer fremfor løsninger?

Selv er det ikke mulig for meg å pumpe 😅 har prøvd 8 forskjellige typer, bruker 2 timer på å få ut 0,5 dl. 

Så nei, langt fra alle kan pumpe,  dessuten er det veldig tidkrevende å gjøre det. 

Om man fullammer er det dumt å gi morsmelkerstatning fordi da daler melkeproduksjon.  Å be noen gi det er det samme som å be dem slutte å amme egentlig. 

Og hvem skal ta babyen som plages i uker med magen under tilvenning til erstatning? Det blir vel oftest mor, for da slutter ungen raskere å grine. 

Anonymkode: 28499...464

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 0.06):

Hvorfor er det så mye motstand mot tredeling av foreldrepermisjonen? IMO er det det beste som har skjedd hittil. Jeg mener målet skulle vært en todeling, med en lik del til mor og far. Hvorfor er det så forferdelig at far har like stor rett til permisjon som mor?

hilsen mor til to som alltid har delt alt ansvar for barna med deres far,

Anonymkode: caa3a...1c8

Motstanden handler vel mest om at en velger å tvinge en løsning på foreldre heller enn å la dem velge selv ut fra hva som passer deres situasjon. Dette er i hovedsak ideologisk motivert, og å late som om dette er gjort for fars del tror jeg er å lure seg selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/9/2024 at 12:29 AM, AnonymBruker said:

Fordi biologi kan ikke likestilles. Personlig måtte jeg ta ut 4 mnd ulønna permisjon fordi hverken baby eller jeg var klare til å separeres etter kun 7 mnd.

Anonymkode: 2fd1c...ae8

 Nå må ikke du begynne å ødelegge den sosialistiske sannheten med biologi da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Og hvem skal ta babyen som plages i uker med magen under tilvenning til erstatning? Det blir vel oftest mor, for da slutter ungen raskere å grine. 

Dette var morsomt... plages med uker med tilvenning av erstatning, for noe tull. 😆

Ene vår hadde kolikk og far var mye flinkere og mer tålmodig enn mor. Så mye fordommer det er mot tilstedeværende fedre her...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (1 minutt siden):

Dette var morsomt... plages med uker med tilvenning av erstatning, for noe tull. 😆

Ene vår hadde kolikk og far var mye flinkere og mer tålmodig enn mor. Så mye fordommer det er mot tilstedeværende fedre her...

Har en tilstedeværende far selv som tok ut 50% ulønnet etter fedrekvoten.  Men det var likevel uaktuelt at han skulle tatt halve fellesperioden når jeg ikke kunne pumpe, og enda hadde smerter og sov lite. 

Når han tok sin permisjon fra 7 mnd måtte jeg fortsatt ta nettene. Ungen ville ikke sovne hos han og når vi skulle tvinge dette igjennom ble det til at ingen (ei heller de andre barna) sov på 5 døgn. 

Det var uholdbart og desverre ikke mulig for far å ta natt da han ikke ammet. Barne trengte fortsatt mor og pupp ved 7 mnd. 

Det er selvfølgelig belastende for mødre å ta natt, dra på jobb og avlaste far etter jobb og følge opp andre barn måned etter måned. 

Mødre tar det tredje skiftet, det er bare sånn det er. Det er også vanskelig å likestille grunnet biologiske forskjeller.  

Som ansatt i barnehage ser jeg fort om det er far eller mor som har pakket sekken og kledd på barna. Selv de flinkeste fedrene ser ikke det samme som de vanlige mødrene gjør 😅

Anonymkode: 28499...464

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er selvfølgelig belastende for mødre å ta natt, dra på jobb og avlaste far etter jobb og følge opp andre barn måned etter måned. 

Selvsagt, men slik trenger det altså ikke å være hvis man har en fungerende mann.

 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mødre tar det tredje skiftet, det er bare sånn det er. Det er også vanskelig å likestille grunnet biologiske forskjeller.  

Dette har ikke noe med biologi å gjøre. Det er tillærte roller som det fint går an å bryte.

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som ansatt i barnehage

Ja hvorfor ble jeg ikke overrasket nå 🥴

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Personlig er jeg helt imot permisjon i det hele tatt. Burde være 3 uker for mor for å komme seg. 

Etter dette bør begge foreldre være i full jobb og barna plasseres på barnesenter (en slags barnehage) mens foreldre er på jobb. 

Anonymkode: 28499...464

Ja det høres jo bra ut. ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Flere blander behovene deres (individnivå) med behovene til samfunnet som helhet (systemnivå). Det kan være at det ville vært bedre for deg og din familie at mor fikk være hjemme, men det er ikke det beste for samfunnet at alle familier gjør det slik. Derfor eksisterer virkemidler som skal dytte handling i retningen som er vurdert til å være mest hensiktsmessig for samfunnet. Hvilke virkemidler som vurderes mest hensiktsmessige vurderes av de folkevalgte politikerne. Husk å stemme ved neste valg hvis du er uenig. 

Anonymkode: 11848...1a6

Tja, dei folkevalte har truleg innført tredelinga for å spare pengar. Det var synsa om før det blei vedtatt (sidan politikarane skraut over at det ikkje ville koste samfunnet meir tross gjennomsnittleg høgare lønn hos menn), og delvis blitt bekrefta etterpå. Er såpass mange fedre som ikkje tar ut permisjonen sin, og andelen mødre som tar ut ulønna permisjon har steget veldig så totalt sett sparar staten pengar på tredelinga sidan dei betalar ut mindre permisjonspengar.

Dei folkevalde drit jo i kva som er best for folk flest, og då særleg borna som veks no (ref måten dei kuttar ned i helse- og oppvekstsektoren), dei tenker berre pengar.

Anonymkode: 4745f...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 11.20):

Fordi staten ikke bør diktere hvordan vi skal leve livene våre. Hver enkelt familie bør få tildelt X antall uker og fordele de akkurat slik de ønsker selv. 

Anonymkode: 248c4...214

Da tar mor alt. Pappaperm fungerer for likestilling for de av oss som jobber i mannsdominerte yrker. Jobber du ikke i et slikt yrke aner du ikke hva du snakker om 

Anonymkode: 6ca9c...ff5

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (13 timer siden):

Dette. Rart at far må sove ut hver natt når mor har permisjon, og kan derfor ikke bidra med nattevåk, men mor skal produsere melk, amme, være våken på natta og jobbe fullt. Så lurer de på hvorfor kvinner er mer sykmeldt enn menn, og hvorfor så mange får fødselsdepresjon.

Er det staten som har bestemt at far skal sove ut hver natt altså? Merkelig. Den beskjeden har ikke min mann fått. Som står opp klokken 5 hver dag så jeg får sove

Anonymkode: 6ca9c...ff5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er mot, synes foreldre bør kunne velge selv. Det tar for mange kvinner lang tid å komme seg etter svangerskap og fødsel, i tillegg bør man fullamme til minst seks måneder. 

Anonymkode: 57da2...525

Men så bra da at mors pluss fellesperioden pluss ferien blir 8 mnd. Perfekt 

Anonymkode: 6ca9c...ff5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 10.20):

Ja altså... vi bor i en liten leilighet til 2,7 millioner, altså ikke noe dyre greier. Litt studielån har vi, men ellers ingen annen gjeld. Vi har ikke reist på ferie siden 2019, og følger omtrent SIFOs referansebudsjett for utgifter til dagligvarer og andre greier per måned. Vi kjører veldig lite og har ti år gamle biler som er billige i drift, men vi har to stykk pga. tidligere pendlerjobb. Vi er helt avhengig våre to helt gjennomsnittlige inntekter. Sparer de pengene vi kan.

På en annen side bygde besteforeldrene mine eget hus kun på bestefars inntekt på midten av 70-tallet, og han hadde en helt normal inntekt. Det var ganske vanlig på den tiden, men noe sånt er helt utenkelig for de fleste i dag.

Anonymkode: 1d690...a23

Da har dere veldig dårlig lønn. Vi har to normale jobber. Økonom og ingeniør. Vi bor i er hus til 10 millioner har 2 mill i samlet inntekt og kunne godt ha nedskalert og klart oss på mye mindre. Klart da måtte vi ha bodd rimeligere. 
 

 

Anonymkode: 6ca9c...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste damer som er i mot dette jobber ikke i yrkene dette er ment for å hjelpe på likestillingen. Jeg gjør. Og jeg kan si at dette fungerer. Takk for tredelingen. Det gir damer i mannsdominerte yrker en sjanse. Ønsker man flere kvinnelige advokat partner? Toppledere? Osv. Da er dette en av løsningene. Og jeg kan fortelle at det virker. Bare de siste 5 årene har det bedret seg. Far er borte lenger fra jobb. Arbeidsgiver MÅ finne vikarer. Far kan ikke lenger sjonglere permisjon og jobb. Ta telefoner mens ungen er i sandkassen liksom. Når mor er borte 8 mnd og far 4 så er ikke forskjellene så store lenger. Og arbeidsgiver forstår i Større grad at far må være borte når han ellers mister permen. 
 

kan ikke dere mødre i kvinneyrker unne oss dette? At vi nå har en sjanse og klare oss i mannsdominerte yrker? Det er snakk om et par uker som gikk ekstra til far. Det er utopi å tro at fars 4 mnd skal tilfalle mor. Vær fornøyd med 7 mnd. Med ferie blir dette 8 mnd. Og med 4 uker ulønnet som en kan ta uten å miste rettigheter blir det 9 mnd. Det er bedre enn de fleste andre land. 

Anonymkode: 6ca9c...ff5

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere skriver at de måtte ut i jobb etter 6-7 mnd. Det er jo ikke nødvendig. Man har 59 uker perm totalt. Trekk fra 3 før fødsel og 15 til far. Da har man 41 uker permisjon. Det er mye mer enn 7 mnd. I tillegg kan man forlenge perm med lurt ferieuttak. Ingen tvinger noen til jobb etter sju mnd. 
IMG_1292.thumb.png.1c930ed50635a6c04aa31d50de1f35b4.png

Anonymkode: d4053...27a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Tenker du kvinner som jobber i Nordsjøen eller som fisker eller som kirurg eller som landmåler på lange oppdrag også kan det? Det er IKKE bare 8-16 jobber der ute og vi har jobbet hardt for at kvinner også skal velge slike typiske mannsdominerte yrker. Da må man også akseptere at ikke alle kan reise på jobb igjen når baby er 6-7 mnd. 
Eller vil vi ha slutt på at kvinner jobber i slike yrker?

jeg har også startet i jobb igjen etter 6 mnd. Likevel forstår jeg veldig godt at verden ikke er svart-hvit og at det som funket for min familie kanskje ikke funker for alle. 

Anonymkode: a874b...5b1

Da må du stå på krava og kreve tilrettelegging fra arbeidsgiver. Det å reise offshore eller stå på beina i 12 timer uten pause er vel ikke anbefalt høygravide heller, så da må arbeidsgiver finne en måte som kan hjelpe sine ansatte. I verste fall får man delvis sykemelding en periode. Dette gjelder fåtall kvinner, så mer permisjon trenger ikke alle mødre.  

 

Anonymkode: cb3c9...ee2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da har dere veldig dårlig lønn. Vi har to normale jobber. Økonom og ingeniør. Vi bor i er hus til 10 millioner har 2 mill i samlet inntekt og kunne godt ha nedskalert og klart oss på mye mindre. Klart da måtte vi ha bodd rimeligere. 
 

 

Anonymkode: 6ca9c...ff5

Så bra for dere, men vi er unge og nyetablerte, det er åpenbart ikke dere. Jeg er ingeniør og han er prosjektleder. Vi har helt vanlige lønner, ca. 1,1 millioner til sammen. Vi har råd til å spare, og hadde også hatt råd til å dra på ferie om det var prioritert. Poenget var bare at vi ikke ødsler ut penger, men om en av oss skulle gått hjemme ulønnet hadde det ikke gått rundt.

Anonymkode: 1d690...a23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 8.27):

Dette er et godt poeng.

Og at folk ikke vil ha barn pga tredelingen? Da jeg fikk min første var den totale permisjonen akkurat økt fra fire til seks måneder. Man fikk minst like mange barn da. Og det var ikke fordi mødre var hjemme, de var ikke det, vi jobbet da også, og barnehageplasser var knapt å oppdrive. Hvis fødselstallene synker nå har det en annen årsak enn permisjonsordninger og barnehagetilbud, begge deler har aldri vært bedre.

Anonymkode: ff3d1...c1d

Du jobbet men hadde ikke barnehageplass? Fra under var 4-6 mnd gammel? Beklager, deg tror jeg ikke noe på.

Problemet er at slik jeg ser det har man tatt biologi ut av regnestykket. De fleste barn (full)ammes og mange spiser ikke ordentlig med mat til å klare seg problemfritt uten amming/mamma når de er 7 mnd. Det er alt for tidlig! Jeg hadde selv permisjon 11 mnd med første og 8 mnd med nr to. Det er en verden til forskjell. Har også fått barn født akkurat utenfor barnehagefristen og hatt hjemme minste til hun var 1 år og 8md. 

Jeg synes det bør være mulig å være hjemme iaf til 9 mnd, og da pappaen resten. Det bør også være mulig å være hjemme til man har rett på barnehageplass - det er vel nesten den største grunnen til at folk ikke får barn i dag. Boliger med plass til barn har folk ikke råd til, og får man barn må man i tillegg gå ulønnet i opp til 8 mnd før man får mulighet til å få passet barnet. Nei, vi har ikke verdens beste ordning på dette, Danmark har for eksempel løpende opptak.

 

Anonymkode: 9607d...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er i mot at den skal fordeles av staten. Det er brutalt å skille mor og barn lenge før de er klar for det. Likestilling kommer liksom lenge før psykisk helse hos mor og barn. 

Anonymkode: f2346...59a

Ingen tvangsskiller mor og barn. Man kan være hjemme i et år hver ut over betalt permisjon. Men det samfunnet betaler for må det være mulig å sette betingelser for.

Anonymkode: ff3d1...c1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du jobbet men hadde ikke barnehageplass? Fra under var 4-6 mnd gammel? Beklager, deg tror jeg ikke noe på.

Problemet er at slik jeg ser det har man tatt biologi ut av regnestykket. De fleste barn (full)ammes og mange spiser ikke ordentlig med mat til å klare seg problemfritt uten amming/mamma når de er 7 mnd. Det er alt for tidlig! Jeg hadde selv permisjon 11 mnd med første og 8 mnd med nr to. Det er en verden til forskjell. Har også fått barn født akkurat utenfor barnehagefristen og hatt hjemme minste til hun var 1 år og 8md. 

Jeg synes det bør være mulig å være hjemme iaf til 9 mnd, og da pappaen resten. Det bør også være mulig å være hjemme til man har rett på barnehageplass - det er vel nesten den største grunnen til at folk ikke får barn i dag. Boliger med plass til barn har folk ikke råd til, og får man barn må man i tillegg gå ulønnet i opp til 8 mnd før man får mulighet til å få passet barnet. Nei, vi har ikke verdens beste ordning på dette, Danmark har for eksempel løpende opptak.

 

Anonymkode: 9607d...1f3

Men det er mulig å være hjemme 9 mnd!!! Permisjon pluss ferie pluss fire uker ulønnet før en mister trygderettigheter ER 9 mnd

Anonymkode: 6ca9c...ff5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...