Gå til innhold

Hvilken klasse er du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fremmed fugl skrev (4 minutter siden):

Ja, hvem er overklasse. Er litt preget av hvor jeg kommer ifra, så tenker at flere av følgende elementer skal med:

- Nettverk ervervet ved fødselen, som gir deg tilgang til ulike former av makt.

- Nettverk utviklet i løpet av livet som gir deg tilgang til makt. 

- Du kjenner kodene, har den riktige bakgrunnen slik at du blir akseptert i et eller flere nettverk koblet opp mot makt i samfunnet. 

- Grei økonomi, men er ikke et absolutt krav om ekstra ordinær god personlig økonomi.

Sånn som hvis du blir invitert på en formel tilstilling på slottet eller enn ambassade, så er det ikke noe som du syns er rart, tøy for anledningen har du selvfølgelig, og det å konversere det diplomatiske korpset, er helt naturlig.

Jeg var en periode i samme skoleenhet i forsvaret som en fyr som hadde vokst opp i et slott. Der familien skiftet til formelt anntrekt til hver middag, som ble servert av tjenere på det enorme spisebordet i riddersalen i slottet. Som alle menn i slekten i flere hundre år, så var det enn selvfølge at han skulle bli offiser, og han var lært opp i hardt fysisk arbeid i stallene, skogen og jordene som tilhørte slottet. Slikt er i hvert fall overklasse, men her i landet så finnes det vel ikke noe særlig av dette. 

Nå ble jeg litt nysgjerrig på hvor du kommer fra! 

Jeg er helt enig i at det du beskriver er overklasse. Jeg kan være enig i at en god indikator kan være at man har et antrekk i skapet som passer seg på en formell tilstelning på slottet. Hehe. 

Anonymkode: 7004e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, Hoia said:

Urettferdighet i samfunnet handler ikke dagens Norge om at noen ikke kan gjøre hva de vil, det er fri utdanningsrett. Informasjon fra alle kanter fra første klasse.

Sosioøkonomiske faktorer er relevante i all samfunnsvitenskapelig forskning, nettopp fordi det er så avgjørende for mulighetene folk har i samfunnet. Så nei, det er ikke slik at alle har tilgang til samme kunnskap. Skolen reproduserer sosial ulikhet på mange måter. Barn med foreldrene som har høy utdanning har rollemodeller som signaliserer verdien av utdanning, de har mulighet til å følge opp tettere, barna får større tilgang til bøker/sjangre, kultur, og stiller sterkere språklig og kunnskapsmessig. De får også kulturelle "koder" hjemmefra, altså et større repertoar for hvordan man ter seg i ulike sosiale sammenhenger. Enkelt sagt en "skolsk" oppdragelse, der deres ferdigheter og kunnskap belønnes i vårt utdanningssystem. Motsatt vil elever som ikke har disse forutsetningene møte en skole som er mer fremmed.

De samme barna er gjerne de som får med seg gode helsevaner hjemmefra, og på sikt får bedre helse/lever lengre enn barn fra mindre ressurssterke hjem. 

Og dette er bare noen få eksempler. 

Anonymkode: 53aa4...bb5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel "normen" i "likhetsidealet" Norge. Men hva man liker å se og realitetene er ikke det samme...selv om kongen tar trikk er han fortsatt konge

 

 

Anonymkode: a2ad3...f44

Helt riktig, vi har et sånt likhetsideal ot folk blir provosert av en tråd om klasser. Men vi har ulike klasser her i landet og de er selvkonserverende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ganske interessant at flere mener noe om hvorvidt jeg kommer fra gamle eller nye penger, uten at jeg har sagt noe som helst om våre eller familiens penger. Ei heller noe annet om bakgrunn annet enn yrke på foreldrene våre. Jeg tolker behovet for å realitetsorientere meg i lys av janteloven. 

Anonymkode: 7004e...841

Er det så mange som "mener noe om det", da? Det er vel heller et spørsmål som stilles, og ikke en konkludering.

Du kan jo ganske enkelt bare svare på om du er fra gamle eller nye penger og i så måte kanskje avgjøre overfor disse som liksom vil "realitetsorientere" deg med hvor du hører hjemme. 

Men nå fremstår du som defensiv, så da får man derimot inntrykk av at du ønsker å karre deg opp på et nivå du ikke hører  hjemme. 

Anonymkode: 3bf27...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå ble jeg litt nysgjerrig på hvor du kommer fra! 

Jeg er helt enig i at det du beskriver er overklasse. Jeg kan være enig i at en god indikator kan være at man har et antrekk i skapet som passer seg på en formell tilstelning på slottet. Hehe. 

Anonymkode: 7004e...841

Alle som eier bunad er da antrekksmessig klare for en formell tilstelning på slottet 😁

Anonymkode: c7f60...673

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittsinntekt i husholdningen, eier rekkehus og en stasjonsvogn. Blir vel kanskje arbeiderklassen?

Jeg ble oppvokst som øvre middelklasse tror jeg - dyreste strøket i Oslo, privatskole, flere hytter, dyre ferier osv. Familie med høy kulturell kapital.

Anonymkode: 87552...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå ble jeg litt nysgjerrig på hvor du kommer fra! 

Jeg er helt enig i at det du beskriver er overklasse. Jeg kan være enig i at en god indikator kan være at man har et antrekk i skapet som passer seg på en formell tilstelning på slottet. Hehe. 

Anonymkode: 7004e...841

Kommer fra vårt nærmeste naboland i øst. Som Danmark så har Sverige enn mer tydelig definert overklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det så mange som "mener noe om det", da? Det er vel heller et spørsmål som stilles, og ikke en konkludering.

Du kan jo ganske enkelt bare svare på om du er fra gamle eller nye penger og i så måte kanskje avgjøre overfor disse som liksom vil "realitetsorientere" deg med hvor du hører hjemme. 

Men nå fremstår du som defensiv, så da får man derimot inntrykk av at du ønsker å karre deg opp på et nivå du ikke hører  hjemme. 

Anonymkode: 3bf27...5be

Nja, det var ganske tydelig hva de ulike mente. Hehe.

Det er litt vanskelig å svare om jeg er fra «gamle» eller «nye» penger uten å vite vedkommendes definisjon. En mente at «gamle penger» var å for eksempel eie en familiebedrift i 100 år og en annen å beholde verdier i flere generasjoner. 

Jeg vegrer meg til å skrive mer om egen økonomiske situasjon, fordi jeg opplever at det fremstår som skryt og provokasjon, og jeg ønsker heller en diskusjon rundt tema og ikke nødvendigvis min personlige økonomi.

Jeg anså imidlertid at deres forståelse av gamle og nye penger kunne være fruktbart for diskusjonen, siden det sier noe om forståelsen av klasse. 

Anonymkode: 7004e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt som å tviholde på et sterkt skille mellom Høyre og Venstre når de begynner å ligne mer og mer på hverandre. I dagens Norge er det fri utdanningsrett, mange velger å utdanne seg når de er 40-50, noen når de er 20-30. Noen blir steinrike på materielle greier, noen sitter på kontor, holder på med snevre greier. Psykologisk sett så handler dette om hva en tenker om egen valgfrihet. Ja, det kan være at noen kommer lettere til det, med tanke på jobber i bransjene de har valgt, hvis foreldrene har samme retning. Men det er plenty av folk i samme bransje som ikke velger toppjobbene, fordi de ikke trives med det. Det er også mange som er redde for å bli avslørt som lettvektere, fordi de har kommet lett til det, men de må faktisk lese bøkene som alle andre på det studiet. I tillegg har de kanskje overtatt en frykt fra foreldrene, som var veldig ærgjerrige, og sånt sett plages litt i hverdagen med det nedarvede materialet.  På motsatt side har vi de som har vokst opp med glade foreldre som bare er glad barna gjør noe, som tar slike studier lett, uten at de er toppkandidater av den grunn, fordi verdiene er justerte i barndommen. Og så har vi de som ikke klarer å frigjøre seg fra valgene de selv har tatt, og også dårlige vilkår på den fronten i familien. Mange av disse fanges opp av helsevesenet, noen vil ikke ha hjelp, noen tar til seg all hjelp de kan få, men det trenger ikke å ha noe med klasse å gjøre. 

Så kan det være noen møter noen som holder deg nede, uansett hvor du kommer fra. Det handler om psykopati, og ikke hvilken sosiologiske gruppe du kommer fra. 

Kanskje det tilførte mønsteret du hadde i starten av livet var utenfor din kontroll, men justeringen er du ansvarlig for selv. Noen har lært at de ikke skal ha motstand i livet, andre regner med motstand hver dag, som utfordringer, det trenger ikke handle om klasse. 

Endret av Hoia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så er jeg i min egen klasse; Bunnslammet. 

Er ufør

Anonymkode: b265e...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Er Kjell Inge Røkke overklasse? Han er helt klart blant de rikeste, men betyr det automatisk overklasse? Han er jo relativt nyrik, men han har kanskje tilstrekkelig med kapital, også kulturell, at det ikke har noe å si?

Anonymkode: 7004e...841

Jeg vil også protestere på Røkke. Men kun på grunnlag av gamle normer om klasse som vi garantert kan legge død. 

Røkke er det jeg vil kalle en "oppkomling". Et begrep jeg ble kjent med da jeg vokste opp på Nordstrand, kjent for å være et av de dyrere villastrøkene i Oslo. Den såkalte "oppkomlingen" var en nabo som hadde brått gjort det stort som grossist. Han hadde en "lapsete" stil som var det man vil kalle glorete og noe vulgær. Dresser i nålstripet silkedress med lakksko og paisleyskjerf i halsen. Stua hadde kremhvite sofaer i plysj og en, fløyelsbekledt bar i stua. Men han kom fra bondelandet og ble opplevd som en glorete posør. 

Og der rare var at jeg i det hele tatt plukket opp dette inntrykket, for min bakgrunn var like beskjeden som denne familiens. Men vi trodde jo heller aldri vi var noe annet enn det vi var og poserte ikke som noe annet heller. Og det var helt gjennomsnittlige middelklasse.

 

Anonymkode: 3bf27...5be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er under nedre, mannen middelklasse.

Anonymkode: e3eec...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Personlig så er jeg i min egen klasse; Bunnslammet. 

Er ufør

Anonymkode: b265e...6d2

Noen ser ikke på seg selv som bunnslam selv om de er ufør, de bruker tiden til å gå på Yoga, møte venner på gode dager, fordype seg i kunst, trene lett, fokusere på trivsel. Noen jobber kanskje med seg selv hos psykolog etc., slik at de tidsmessig er i en gunstig situasjon. Folk som jobber rusjer jo gjennom livet sitt, noen kjenner ikke seg selv engang.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vil også protestere på Røkke. Men kun på grunnlag av gamle normer om klasse som vi garantert kan legge død. 

Røkke er det jeg vil kalle en "oppkomling". Et begrep jeg ble kjent med da jeg vokste opp på Nordstrand, kjent for å være et av de dyrere villastrøkene i Oslo. Den såkalte "oppkomlingen" var en nabo som hadde brått gjort det stort som grossist. Han hadde en "lapsete" stil som var det man vil kalle glorete og noe vulgær. Dresser i nålstripet silkedress med lakksko og paisleyskjerf i halsen. Stua hadde kremhvite sofaer i plysj og en, fløyelsbekledt bar i stua. Men han kom fra bondelandet og ble opplevd som en glorete posør. 

Og der rare var at jeg i det hele tatt plukket opp dette inntrykket, for min bakgrunn var like beskjeden som denne familiens. Men vi trodde jo heller aldri vi var noe annet enn det vi var og poserte ikke som noe annet heller. Og det var helt gjennomsnittlige middelklasse.

 

Anonymkode: 3bf27...5be

Jeg vokste også opp på Nordstrand, og har ikke hørt om «oppkomling». Kanskje det var fordi mine foreldre på et vis var «oppkomlinger»? De var egentlig ikke det, de kom fra relativt velstående familier fra Vestlandet, men på som tilflyttere på Nordstrand fremstod det som de kom fra ingenting. 

Anonymkode: 7004e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er vel "normen" i "likhetsidealet" Norge. Men hva man liker å se og realitetene er ikke det samme...selv om kongen tar trikk er han fortsatt konge

 

 

Anonymkode: a2ad3...f44

Det finnes jo ikke noe mer deterministisk enn å være konge. De har sikkert jobbet med å like den plassen selv. Du er forutbestemt for noe i livet. 

Uansett hvor du er, så er det å tro at alle andre har det bedre enn deg, noe som tapper deg for energi. Jobb heller med det en kan forbedre, tenker jeg ofte når noen klager. Jeg som mottar dagpenger, må fortsette å søke, det er min virkelighet.

Endret av Hoia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Personlig så er jeg i min egen klasse; Bunnslammet. 

Er ufør

Anonymkode: b265e...6d2

Jeg kjenner personer med uføretrygd som jeg anser å være i øvre middelklasse.

Uansett hvilken klasse du mener du faller innenfor, er du på ingen måte bunnfall. Du er verdifull som menneske. 

Anonymkode: 7004e...841

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det å dele folk inn i bolker i dagens virkelighet, er jo så svart hvitt. Det å frekventere diplomatiske tilstelninger virker for meg som dørgende kjedelig, uansett hvem de treffer. Det er jo som å jobbe på Ving-skolen. Det å se opp til andre mennesker fordi de har en posisjon, er også helt fjernt, og ute av trendene i tiden. Noen trives med det. Du kan være rusmisbruker selv om du er i høyere klasse. Det er samme jobben de må gjøre for å bli friske som alle andre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvre middelklasse. Nå kan du ikke sammenligne med klasser i England, men likevel. Catherine er øvre middelklasse. Overklassen i Norge er ganske liten. 

Selv er jeg middelklasse. Mastergrad og tjener noe over medianlønn, men en ganske typisk jobb. En mann i lederstilling, fint hus, men ikke noe spesielt strøk. Ganske A4-folk 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nja, det var ganske tydelig hva de ulike mente. Hehe.

Det er litt vanskelig å svare om jeg er fra «gamle» eller «nye» penger uten å vite vedkommendes definisjon. En mente at «gamle penger» var å for eksempel eie en familiebedrift i 100 år og en annen å beholde verdier i flere generasjoner. 

Jeg vegrer meg til å skrive mer om egen økonomiske situasjon, fordi jeg opplever at det fremstår som skryt og provokasjon, og jeg ønsker heller en diskusjon rundt tema og ikke nødvendigvis min personlige økonomi.

Jeg anså imidlertid at deres forståelse av gamle og nye penger kunne være fruktbart for diskusjonen, siden det sier noe om forståelsen av klasse. 

Anonymkode: 7004e...841

Den er grei! Jeg synes i og for seg diskusjonen er interessant selv, og opplever det som litt feigt ikke å tørre ta debatten eller bli voldsomt defensiv (ev. offensiv) på både den ene og den andre siden. Jeg er nok ikke fri fra den norske enhetstanken og streben etter et klasseløst samfunn. Jeg synes det er et godt ideal å strebe mot. Men jeg er ikke blind for de mekanismer som påvirker oss alle og som uvilkårlig opprettholder et visst klassesamfunn enten vi vil eller ei. Det må vi tåle og også anerkjenne (og diskutere), uten å la oss overmanne av ønsket om å dra andre ned på vårt nivå. Jeg kjemper selv mot denne trangen, men bare i møte med selvgodhet og forventning om særbehandling og ufortjent respekt. Alle mennesker, og for så vidt tanker og refleksjoner, bør møtes med åpenhet og uten fordømmelse gjort på grunnlag av bakgrunn eller klasse. I denne tråden møter du nok begge deler. 

Anonymkode: 3bf27...5be

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg vokste også opp på Nordstrand, og har ikke hørt om «oppkomling». Kanskje det var fordi mine foreldre på et vis var «oppkomlinger»? De var egentlig ikke det, de kom fra relativt velstående familier fra Vestlandet, men på som tilflyttere på Nordstrand fremstod det som de kom fra ingenting. 

Anonymkode: 7004e...841

Familien min var også delvis innflyttere. D.v.s min mor. Min far var fra Oslo, men ikke fra spesielt velstående familie. Kanskje du ikke hadde en grossist som nabo av samme kaliber som jeg hadde 😂 Han var ikke spesielt representativ for nabolaget. Han var såpass outrert at det var kanskje han, ene og alene, som gjorde meg kjent med begrepet. 

Anonymkode: 3bf27...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...