Gå til innhold

Hvilken klasse er du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Hoia said:

Jeg tenker en bås er en bås. De fleste plasserer seg ikke der.

Klasseskiller eksisterer jo i aller høyeste grad, noe annet er naivt å tro. Handler jo ikke om å rangere menneskers verdi, men anerkjenne at makt/tilgang på goder (økonomiske, så vel som helse og utdanning/kunnskap) er fordelt ulikt også i Norge. 

TS ville jeg tenkt tilhører et sted mellom nedre og øvre middelklasse.

Anonymkode: 53aa4...bb5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke yrker, hvilken inntekt og hvor stor formue tilhører de ulike klassene tenker folk? Det er jo ganske vesentlig for å kunne plassere seg selv i en bås.

Anonymkode: e4e80...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer ikke inn i noen klasse, har høy formue og lav inntekt. 

Anonymkode: a5911...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Klasseskiller eksisterer jo i aller høyeste grad, noe annet er naivt å tro. Handler jo ikke om å rangere menneskers verdi, men anerkjenne at makt/tilgang på goder (økonomiske, så vel som helse og utdanning/kunnskap) er fordelt ulikt også i Norge. 

TS ville jeg tenkt tilhører et sted mellom nedre og øvre middelklasse.

Anonymkode: 53aa4...bb5

Enig. Det handler ikke om å rangere mennesker.

Hvorfor tenker du mellom nedre og øvre middelklasse, og hvordan plasserer du deg selv?

Anonymkode: 7004e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (6 minutter siden):

Hva skal til for å havne i underklassen?

Det er kanskje de som står utenfor arbeid, kombinert med lavt utdanningsnivå og lav kulturell bakgrunn?

Anonymkode: 7004e...841

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DelvisPresley skrev (3 minutter siden):

Hva skal til for å havne i underklassen?

Det kan være mange grunner. F.eks. sykdom ol. som gjør at man ikke kan jobbe. Men, det urettferdige med "klasse" er at klasseskiller har en tendens til å reproduserers gjennom så kalt sosial arv. Det er i grunnen et stort samfunnsproblem, og en urettferdighet i dette når det marginaliserer grupper i samfunnet. I Norge liker vi å tro at alle har like muligheter, men det stemmer ikke. Om man befinner seg i øvre middelklasse er man som regel hjulpet den veien gjennom mange mekanismer. Familie med høyere utdanning kan f.eks. gi uunnværlig hjelp i å navigere gjennom utdanningsinstitusjonene osv osv

Anonymkode: a2ad3...f44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er kanskje de som står utenfor arbeid, kombinert med lavt utdanningsnivå og lav kulturell bakgrunn?

Anonymkode: 7004e...841

Man må da være arbeiderklasse når man har jobb, tenker jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (9 minutter siden):

Hva skal til for å havne i underklassen?

Ser for meg typ livets harde skole, mennesker med rusproblematikk osv.

Anonymkode: e4e80...834

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ser for meg typ livets harde skole, mennesker med rusproblematikk osv.

Anonymkode: e4e80...834

Spørsmålet er jo "hva som skal til" ikke konsekvensene...  sosioøkonomiske faktorer som tilgang til utdanning, inntekt,  arbeidsmuligheter og ikke minst arv og helse er viktige for å forstå hvilken klasse man havner i...

Sosiologisk sett ser man på hvordan samfunnssystemet kan skape ulikheter. For eksempel kan lav utdanning, arbeidsledighet og diskriminering bidra til at enkeltpersoner eller grupper havner i underklassen.

Sosial mobilitet er stikkordet her...

 

Anonymkode: a2ad3...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har heller ikke hørt om profesjonsoverklasse før jeg leste om det i dag. Din definisjon av profesjonsoverklassen var også interessant. Hvor finner du den?

Jeg tenker at hvis man kun har inntekt og utdanning som tyder på øvre middelsklasse, og både bakgrunn og eiendom tyder på noe annet, er man kanskje nedre middelklasse. Med mindre dere lever nøkternt og beskjedent av ønske da. 

Anonymkode: 7004e...841

Vi lever relativt nøkternt av eget valg, særlig mtp bolig. Mtp utdanning/inntekt er vi øvre middelklasse, men poenget mitt var at «klasse» er mer komplekst enn kun utdanning eller inntekt, familiebakgrunn spiller også inn, samt andre faktorer. Det som mangler i kakediagrammet det ble vist til er den mer «gjennomsnittlige» middelklassen, hverken øvre eller nedre. Jeg identifiserer meg mer der enn jeg gjør med øvre middelklasse, men vi er definitivt ikke nedre middelklasse. 

Anonymkode: 830ea...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spørsmålet er jo "hva som skal til" ikke konsekvensene...  sosioøkonomiske faktorer som tilgang til utdanning, inntekt,  arbeidsmuligheter og ikke minst arv og helse er viktige for å forstå hvilken klasse man havner i...

Sosiologisk sett ser man på hvordan samfunnssystemet kan skape ulikheter. For eksempel kan lav utdanning, arbeidsledighet og diskriminering bidra til at enkeltpersoner eller grupper havner i underklassen.

Sosial mobilitet er stikkordet her...

 

Anonymkode: a2ad3...f44

Det er fri utdanningsrett i Norge. Så med mindre man ikke hindrer noen, så kan de fleste gjøre som de vil. Så det å hindre noen handler om psykopati, noe som ikke har noe med klasse å gjøre.

Endret av Hoia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekter å dele opp folk i klasser! Vi burde heller bryte ned klasseskiller enn å fremheve dem. Alle er like mye verdt uansett og det tjener ikke til noen positive ting å snakke om klasser. 

Anonymkode: df400...9b8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, DelvisPresley said:

Hva skal til for å havne i underklassen?

Det er et diagram på en av de tidligere sidene i denne tråden. Kort sagt er det de som har hovedinntekt fra Nav. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ts, du er høyst sannsynlig ikke overklasse eller "øvre elite". For å havne helt øverst i makthiarkiet må man være en med betydelig makt. Altså den mest priviligerte og økonomisk mektige i samfunnet.

En advokat kan komme inn under øvre middelklasse, men tenker det dreier seg mer om å ha innflytelse innenfor et begrenset felt. En elite har som regel langt større rekkevidde hva gjelder påvirkning i samfunnet...

Anonymkode: a2ad3...f44

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra en familie som nok kan kalles øvre middelklasse. Noen hadde kanskje sagt overklasse. Med min nåværende livssituasjon og jobb passer jeg nok mer inn i middelklassen.

Anonymkode: b03dc...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg spør hva du legger i det. Det betyr ikke at jeg ikke vet. 

Anonymkode: 7004e...841

Det de legger i det. 
 

Det er en sosial klasse av de rike som har vært i stand til å opprettholde sin rikdom over flere generasjoner, i motsetning til de med nye penger hvis rikdom er ervervet innenfor sin egen generasjon.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (6 minutter siden):

Det er fri utdanningsrett i Norge. Så med mindre man ikke hindrer noen, så kan de fleste gjøre som de vil. Så det å hindre noen handler om psykopati, noe som ikke har noe med klasse å gjøre.

Ja, det er i utgangspunktet fri tilgang til å søke hvilke studier man vil i Norge. Likevel ser man at barn fra lavere sosioøkonomiske klasser i større grad enn mer priviligerte gjør det dårligere på skolen, og dermed ikke kommer inn på høykvalitets utdanninger om man kab si det slik. 

Jeg mener at dette ikke er tilfeldig. 

Tror det er viktig å anerkjenne at det finnes en urettferdighet i samfunnet. Og at alle ikke har like muligheter, selv om man ønsker å tro på den eventyrfortellingen der..

 

 

Anonymkode: a2ad3...f44

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, dette har jeg aldri tenkt over. Bryr folk seg egentlig om dette? Trodde det kun var forskere som tenkte over sånne ting, for å feks finne ut av sammenheng mellom barns utdanningsnivå og foreldrenes sosioøkonomiske status.

Anonymkode: b71f6...457

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...