Gå til innhold

Hvilken klasse er du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er nok arbeiderklasse/lavere middelklasse i utgangspunktet, men samboer er høyere middelklasse på grensa til overklasse pga arv.

Anonymkode: e16d1...ad4

Hvor mye arv må man potensielt få for å nå grensen til overklasse, tenker du?

Anonymkode: 7004e...841

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Tror det er viktig å anerkjenne at det finnes en urettferdighet i samfunnet. Og at alle ikke har like muligheter, selv om man ønsker å tro på den eventyrfortellingen der..

 

 

Anonymkode: a2ad3...f44

Dersom man sammenligner med andre land, har man så til de grader trukket vinnerloddet om man er så heldig å bli født i- og vokse opp i Norge at det blir toskete å snakke om urettferdigheter når det kommer til blandt annet muligheter for å utdanne seg.

Anonymkode: db440...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Overklasse= kongefamilien, Witzøe- og Fredriksenfamilien, Celina Midelfart, Kjell Inge Røkke og deres like.

Min mann og jeg tilhører nedre middelklasse. Begge har mastergrad, vi bor i stor enebolig til 8 mill ca en halvtime unna Oslo.

Min søster er overlege med professortittel og det samme har hennes mann. De bor i flott enebolig på Oslo vest, går Birken og mange andre maraton hvert år, har flott hytte på Trysil, går jevnlig i operaen osv. Anser dem for øvre middelklasse. 

Anonymkode: c7f60...673

Er Kjell Inge Røkke overklasse? Han er helt klart blant de rikeste, men betyr det automatisk overklasse? Han er jo relativt nyrik, men han har kanskje tilstrekkelig med kapital, også kulturell, at det ikke har noe å si?

Anonymkode: 7004e...841

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Klar arbeiderklasse. 

Men jeg kunne siktet høyere om jeg ønsket. Bor i hus til 20 mill uten gjeld, tjener et par, tre mill i året uten at jeg jobber mer enn 50 %. Gode ansatte og et solid firma gjør livet mitt til en lek. 

Velger å leve nøkternt, kjører en gammel bil, hater å shoppe, bruker knapt penger på klær, hår og utseende. Har en dyr hobby og det er definitivt ikke golf, tennis eller alpint ;)  Og vi svir av et par hundre tusen på ferie en gang i året. 

Hadde det ikke vært for skattelistene som dukker opp på "søk postnummer", tror jeg ingen i området hadde visst at jeg kan kalle meg millionær. 

Anonymkode: 9a31f...c43

Er du egentlig arbeiderklasse da? Ut fra det du beskriver er du øvre middelklasse. 

Anonymkode: 7004e...841

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor er det slik at barna ofte utdanner seg til det samme som foreldrene, tror du?

Anonymkode: 7004e...841

Det er jo fordi vi sosialiseres inn i ting. Om foreldrene er glade i friluftsliv er det ikke så rart om barna og blir det. Det samme gjelder egentlig alt. Og utdanning og yrkesvalg er ikke kun styrt av evner og informasjon som noen sier men og av hva vi ser rundt oss og hva vi blir oppdratt til. Hvis alle andre i familien har yrker som er typisk arbeiderklasse yrker så er det kanskje ikke det første du tenker på at du skal studere sosiologi og jobbe med å forske på klasse og strukturer i samfunnet. Bare som en eksempel. En annen ting er at foreldrenes forventninger spiller inn, om foreldrene forventer at du tar en universitetsutdanning, ja da blir det fort en selvoppfyllende profeti. I tillegg kan de hjelpe deg om du velger å gå samme vei, med utdanning, kontakter forventninger og uskrevne regler.

Endret av fru Alving
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (42 minutter siden):

Urettferdighet i samfunnet handler ikke dagens Norge om at noen ikke kan gjøre hva de vil, det er fri utdanningsrett. Informasjon fra alle kanter fra første klasse.

Studier viser at barn som vokser opp med to høyt utdannede foreldre, har mye større sjanse for å velge dette selv. Hvis foreldrene dine ikke fullførte vgs engang, er det mindre sjanse for at deres barn studerer.

Anonymkode: e0750...573

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dersom man sammenligner med andre land, har man så til de grader trukket vinnerloddet om man er så heldig å bli født i- og vokse opp i Norge at det blir toskete å snakke om urettferdigheter når det kommer til blandt annet muligheter for å utdanne seg.

Anonymkode: db440...29b

Slik det ofte er med mange ting, er alt relativt. Selv om vi ikke har absolutt fattigdom i Norge  ennå (så vidt jeg vet), oppleves nok å tilhøre underklassen ganske ugreit. Selv i et land som Norge. 

Anonymkode: a2ad3...f44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er du egentlig arbeiderklasse da? Ut fra det du beskriver er du øvre middelklasse. 

Anonymkode: 7004e...841

Rent økonomisk ja, men ellers er jeg helt klart en arbeiderklasse. I mitt hode kvalifiserer ikke høy inntekt alene til å bli øvre middelklasse? Tenker det handler mye om væremåte, hvordan man fremstiller seg selv og hvordan man ønsker å oppfattes av andre?

Selv har jeg ikke engang fullført videregående og mine foreldre er helt klart arbeiderklasse. 

Anonymkode: 9a31f...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som arbeider i relativt godt betalte jobber som lege, advokat, ingeniør osv glemmer at de som virkelig er rike tjener det samme som de gjør på et år på en dag. Må du stå opp om morran, så er du en hvermansen.

Anonymkode: e4fbe...1a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (31 minutter siden):

Noe av det som vi i de skandinaviske landene har er samfunn bygget på tillit og tilsynelatende like muligheter for alle. Men det viser seg at veien er mye kortere til en utdanning om du kommer fra en familie hvor det er noen før deg som har gått den samme veien.

Vi ser og at utdanning går i familier, juristfamilier, legefamilier, kunstnerfamilier osv

Det er ikke så lett og gjøre noe med dette som du sier, da barn automatisk får både arv og miljø med på kjøpet når de fødes. De som er "heldige" har gjerne arvet gode muligheter o kraft av gode evner og så vokser de i tillegg  opp i et stimulerende miljø der de kan få rom og tid og ressurser til å utvikle dem.

Til TS, for meg høres du ut som øvre middelklasse.

Jeg og mannen er nok et sted mellom nedre og øvre middelklasse.

Det kan være at det er en link mellom det å velge samme utdanning som foreldre har, til det å få prestisje-jobber innen feltet, men psykologisk sett kan det være at disse føler seg låst i et prestisjejag. De aller fleste med vanlig dømmekraft er i stand til å gjennomføre høy utdanning. Tid, helse og selvutvikling er blitt det nye statussymbolet på tvers av klasser, det enkle livet der rekkehus er toppen, og der man ser på det å kjøpe materielle goder, som er veldig dyrt og kostbart, som noe som er litt usosialt, fordi en vil gjerne ta del i et felleskap der det materielle ikke er viktigst. Så er det noen som henger i jappetiden da, utseende og materielle goder er viktigst. Og så er det faktisk de som har noe medfødt, som ikke følger klasselinjer, begge veier. Noen som ikke er praktisk, noen som kun er praktisk. Bestefaren min var fra en baker-familie i et øysamfunn, men ble lektor i musikk, uten andre akademikere i familien. Jeg tror ikke det ble ansett som noe nyttig i de kretsene, men det passet for ham. Jeg tenkte for min del at han var ganske odd der han hørte på musikk i stolen sin, og veivet med armene, men glad i ham ellers. Det de fleste glemmer, er at de fleste har startet på bar bakke en eller annen gang, jobbet hardt for det de har oppnådd. Er en fra kriminelle hjem, kan en jobbe med det hos psykolog, akkurat som sjikanering i rike hjem er psykologmat. Det er mange i akademia som kun ser sin vinkel, men hvis en har vært i forskjellige miljøer i livet, så ser en at det er vinkelen en velger som ofte er diskriminerende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (14 minutter siden):

Det er jo fordi vi sosialiseres inn i ting. Om foreldrene er glade i friluftsliv er det ikke så rart om barna og blir det. Det samme gjelder egentlig alt. Og utdanning og yrkesvalg er ikke kun styrt av evner og informasjon som noen sier men og av hva vi ser rundt oss og hva vi blir oppdratt til. Hvis alle andre i familien har yrker som er typisk arbeiderklasse yrker så er det kanskje ikke det første du tenker på at du skal studere sosiologi og jobbe med å forske på klasse og strukturer i samfunnet. Bare som en eksempel. En annen ting er at foreldrenes forventninger spiller inn, om foreldrene forventer at du tar en universitetsutdanning, ja da blir det fort en selvoppfyllende profeti. I tillegg kan de hjelpe deg om du velger å gå samme vei, med utdanning, kontakter forventninger og uskrevne regler.

Det gir mening. Det å ha foreldre som gjør det samme åpner mange dører, og man blir på en måte indoktrinert i måten å tenke og handle på gjennom hverdagens samtaler og gjøremål. 

Anonymkode: 7004e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dette er interessant! Hvordan tenker du at dyrtid påvirker klassene? 

Anonymkode: 7004e...841

Mange har lagt merke til at ulikhetene i samfunnet har blitt mer fremtredende, og søker kanskje svar på hvorfor det er slik?

Prisstigningen har en tyngre innvirkning på de med lavere inntekt, mens de i øvre middelklasse tilsynelatende fortsetter å leve som før – med dyre ferier og lignende.

Tidligere kunne man rimelig enkelt skaffe seg en rimelig pakkereise til utlandet, noe som gjorde grensene mellom ulike økonomiske grupper/klassene mindre tydelige.

Dette er bare ett eksempel blant mange som illustrerer hvordan dyrtid har bidratt til å forsterke de økonomiske forskjellene i samfunnet.

Anonymkode: a2ad3...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Rent økonomisk ja, men ellers er jeg helt klart en arbeiderklasse. I mitt hode kvalifiserer ikke høy inntekt alene til å bli øvre middelklasse? Tenker det handler mye om væremåte, hvordan man fremstiller seg selv og hvordan man ønsker å oppfattes av andre?

Selv har jeg ikke engang fullført videregående og mine foreldre er helt klart arbeiderklasse. 

Anonymkode: 9a31f...c43

Nei, du sier noe der. Men jeg tror ikke nødvendigvis det handler så mye om hvordan man fremstiller seg selv og ønsker å oppfattes, for jeg har inntrykket av at overklassen også ønsker å fremstå som mer nøkterne og «normale» enn de faktisk er. 

Anonymkode: 7004e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, hvem er overklasse. Er litt preget av hvor jeg kommer ifra, så tenker at flere av følgende elementer skal med:

- Nettverk ervervet ved fødselen, som gir deg tilgang til ulike former av makt.

- Nettverk utviklet i løpet av livet som gir deg tilgang til makt. 

- Du kjenner kodene, har den riktige bakgrunnen slik at du blir akseptert i et eller flere nettverk koblet opp mot makt i samfunnet. 

- Grei økonomi, men er ikke et absolutt krav om ekstra ordinær god personlig økonomi.

Sånn som hvis du blir invitert på en formel tilstilling på slottet eller enn ambassade, så er det ikke noe som du syns er rart, tøy for anledningen har du selvfølgelig, og det å konversere det diplomatiske korpset, er helt naturlig.

Jeg var en periode i samme skoleenhet i forsvaret som en fyr som hadde vokst opp i et slott. Der familien skiftet til formelt anntrekt til hver middag, som ble servert av tjenere på det enorme spisebordet i riddersalen i slottet. Som alle menn i slekten i flere hundre år, så var det enn selvfølge at han skulle bli offiser, og han var lært opp i hardt fysisk arbeid i stallene, skogen og jordene som tilhørte slottet. Slikt er i hvert fall overklasse, men her i landet så finnes det vel ikke noe særlig av dette. 

Endret av Fremmed fugl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Folk som arbeider i relativt godt betalte jobber som lege, advokat, ingeniør osv glemmer at de som virkelig er rike tjener det samme som de gjør på et år på en dag. Må du stå opp om morran, så er du en hvermansen.

Anonymkode: e4fbe...1a1

Det er sant, men må man være blant den 1% rikeste i verden for å være overklasse? Jeg tenker at det må være en form for gradering i overklassen også. 

Anonymkode: 7004e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forskjell på Ts og meg er at jeg vet hvor jeg hører hjemme. Dessuten legger jeg ikke ut en skrytetråd på KG om det. 
Så nei, jeg ser ikke på det som flaut, jeg som du, er to anonyme brukere. 

Anonymkode: b254c...9e7

Og TS har i all ydmykhet og åpenhet lansert en teori om at han/hun hører hjemme i den ene eller andre klasse, og ber om utenforstående om deres mening for en eventuell korrigering. Men du derimot, konkluderer med din egen klassetilhørighet uten ydmykhet, mens du i samme slengen forsøker degradere TS. Ingen tvil om hvem som fremstår som mest strebersk etter å kravle seg så høyt opp på stigen som mulig av dere to.

Anonymkode: 3bf27...5be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Liker å se menneskene for det de er, og ikke om hvilken «klasse» de er i. 

Anonymkode: 9d467...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er i utgangspunktet fri tilgang til å søke hvilke studier man vil i Norge. Likevel ser man at barn fra lavere sosioøkonomiske klasser i større grad enn mer priviligerte gjør det dårligere på skolen, og dermed ikke kommer inn på høykvalitets utdanninger om man kab si det slik. 

Jeg mener at dette ikke er tilfeldig. 

Tror det er viktig å anerkjenne at det finnes en urettferdighet i samfunnet. Og at alle ikke har like muligheter, selv om man ønsker å tro på den eventyrfortellingen der..

 

 

Anonymkode: a2ad3...f44

Forskning viser dette tydelig, så det er ikke bare noe du mener: Du har helt rett i at det ikke er tilfeldig. 

Anonymkode: 830ea...d93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Født" og oppvokst i underklassen, nå som voksen vil jeg tro jeg er i arbeiderklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Liker å se menneskene for det de er, og ikke om hvilken «klasse» de er i. 

Anonymkode: 9d467...030

Det er vel "normen" i "likhetsidealet" Norge. Men hva man liker å se og realitetene er ikke det samme...selv om kongen tar trikk er han fortsatt konge

 

 

Anonymkode: a2ad3...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...