Gå til innhold

Hvilken klasse er du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Håper jeg kvalifiserer til arbeiderklasse. Har fagbrev og er butikkleder. Enslig med barn. Har stort hus med utleie og klarer meg selv. Økonomien er helt ok

Anonymkode: 98aa9...2b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hoia skrev (15 timer siden):

Du trenger sikkert ikke bekymre deg, hvilke dato det står på sedlene dine, er det minst interessante i verden.

Ikke for de som virkelig er overklasse ;) 

Anonymkode: 8d33a...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 16.14):

Hvilken klasse vil du plassere deg selv i: underklassen, arbeiderklassen, nedre middelklasse, øvre middelklasse eller overklassen?

Jeg er utdannet jurist og praktiserende advokat, og kommer fra en advokatfamilie. Min mann er ingeniør og kommer fra foreldre som er sivilingeniører. Vi er aktive og har en posisjon i politikken. Vi eier bolig til 15 millioner i et av de fineste områdene i byen vi bor. Barna kan gå på de aktivitetene de ønsker, og vi har også mye tid sammen siden både jeg og mannen har fleks på jobb.

Jeg har tenkt at vi er øvre middelklasse, men har også fått høre at vi trolig er overklasse fordi vi (i hvert fall jeg) er en del av profesjonsoverklassen, vi muligens er i økonomisk overklassen, men jeg er usikker på om vi er i kulturell overklasse.

Hvor ville du plassert meg/oss, og hvor vil du plassere deg selv? Den neste som kommenterer kan vurdere forrige poster og seg selv. 

Anonymkode: 7004e...841

Høres ut som om du er i skryteklassen.

Vi lever ikke på 17-1800 tallet lenger

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 16.31):

Dere er nok i øvre middelklasse. Altså folk med god utdannelse, som kommer fra slekt som også jobbet for pengene sine. 

Om dere er kulturell overklasse avhenger av flere ting: hvor mange språk snakker dere, hvor høflig er dere mot de andre klassene, kan dere deres latin, nyter klassisk musikk og bilemalerier osv.

Anonymkode: 8d33a...4cd

Vel jeg sluttet ikke å kunne latin, nyte klassisk musikk og gå på museer og se på bla malerier når vi var så fattige at jeg dumpsterdivet

Anonymkode: 8f1f1...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jeg er klassisk arbeiderklasse. Enebolig, men av eldre årgang. Bil, praktisk elbil. Fem års høyere utdanning. Årsinntekt på rundt 800.000. Alenemor. Trening som hobby. 

Sånn absolutt helt standard A4 nordmann. 

Anonymkode: 701da...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker jeg er klassisk arbeiderklasse. Enebolig, men av eldre årgang. Bil, praktisk elbil. Fem års høyere utdanning. Årsinntekt på rundt 800.000. Alenemor. Trening som hobby. 

Sånn absolutt helt standard A4 nordmann. 

Anonymkode: 701da...e7e

Er du dum? Det der er faen meg ikke klassisk arbeiderklasse. De har ikke høyere utdanning. 

Anonymkode: b254c...9e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg tenker jeg er klassisk arbeiderklasse. Enebolig, men av eldre årgang. Bil, praktisk elbil. Fem års høyere utdanning. Årsinntekt på rundt 800.000. Alenemor. Trening som hobby. 

Sånn absolutt helt standard A4 nordmann. 

Anonymkode: 701da...e7e

Nei, nei, nei… det er helt virkelighetsfjernt å kalle fem år på universitetet og 800k i årsinntekt for arbeiderklasse! 

Anonymkode: 830ea...d93

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i den klassen at jeg tenker ikke over hvilken "klasse" folk er i. Jeg eksisterer og har det greit. Kunne hatt det verre, men kunne også hatt det bedre. 

Anonymkode: 7000e...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler ikke inn mennesker i klasser, så det er ikke noe jeg har reflektert over, men øvre middelklasse kanskje, men den inndelingen av klasser synes jeg bare er pinlig uansett 

Anonymkode: 29acf...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, konseptet med å være bevisst på klasser i samfunnet, som Marx lanserte på 1800 tallet , hadde ikke som mål å oppmuntre til skryt eller stolthet over tilhørighet til en bestemt klasse.

Snarere var det å øke bevisstheten om klassedynamikk ment å fremheve ulikhetene og konfliktene mellom ulike samfunnsklasser.

Målet var å mobilisere arbeiderklassen til å erkjenne sitt potensiale og arbeide for å overvinne de undertrykkende forholdene de opplevde.

Klasseteoriens formål var å skape forståelse for de strukturelle ulikhetene og inspirere handling for å endre samfunnet i retning av mer rettferdighet og likhet.

Troen på at alle har like muligheter, kjent som meritokrati, kan føre til bagatellisering av strukturelle utfordringer og ulikheter som faktisk eksisterer i samfunnet. Dette synet kan ignorere aspekter som sosioøkonomisk bakgrunn, tilgang til ressurser, diskriminering og andre barrierer som kan påvirke en persons muligheter.

Negativt sett kan dette perspektivet føre til manglende anerkjennelse av strukturelle ulikheter og bidra til å opprettholde status quo. Det kan også føre til feilaktige antakelser om at alle har samme utgangspunkt, uten å ta hensyn til systemiske utfordringer som kan begrense enkeltpersoners fremgang.

Anonymkode: a2ad3...f44

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klasse CE på førerkortet. Så det tilsier vel underklassen?

Men jeg eier gjeldfri enebolig til ca 12 mill. Det tilsier vel ikke underklassen?

Jeg har studert på universitetet. Det tilsier vel heller ikke underklassen?

Men jeg droppa ut før fullført grad. Så det tilsier vel maks middelklassen?

Jeg eier 50% av et firma som går med en del mill i overskudd hvert år. Det pusher vel grensa mot overklassen kanskje?

I morgen skal jeg opp å kjøre lastebil kl 05:30. Det tilsier vel kanskje underklassen igjen?

Ble litt forvirra nå kjenner jeg.......

Men veldig viktig å få rydda opp i desse klasseskillene så jeg skal sette av en dag på kontoret over helga til å rydde opp litt å livet mitt så jeg får definert dette skikkelig. Jeg holder dere oppdatert.

Anonymkode: a2c26...dbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (På 20.2.2024 den 18.40):

Man må da være arbeiderklasse når man har jobb, tenker jeg?

Lite utdanning, lav lønn, skittent/farlig/manuell jobb, trygd, synes grandiosa og pils er godt, liker DDE eller danseband, campingvogn og pakketur. Overvekt er kult. FRP. Rema1000. Hvis vi skal snakke stereotype sosiale markører.

Det er både noe Harry og herlig upretensiøst over slike mennesker.

Anonymkode: 5a4a2...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har klasse CE på førerkortet. Så det tilsier vel underklassen?

Men jeg eier gjeldfri enebolig til ca 12 mill. Det tilsier vel ikke underklassen?

Jeg har studert på universitetet. Det tilsier vel heller ikke underklassen?

Men jeg droppa ut før fullført grad. Så det tilsier vel maks middelklassen?

Jeg eier 50% av et firma som går med en del mill i overskudd hvert år. Det pusher vel grensa mot overklassen kanskje?

I morgen skal jeg opp å kjøre lastebil kl 05:30. Det tilsier vel kanskje underklassen igjen?

Ble litt forvirra nå kjenner jeg.......

Men veldig viktig å få rydda opp i desse klasseskillene så jeg skal sette av en dag på kontoret over helga til å rydde opp litt å livet mitt så jeg får definert dette skikkelig. Jeg holder dere oppdatert.

Anonymkode: a2c26...dbe

Hvis du spør de «rette» menneskene så kan vel «nye penger» aldri komme ut av arbeiderklassen. Hvis du har jobbet deg opp fra lastebilsjåfør til å eie et stort firma så har du enten beholdt sosiale markører fra bakgrunnen din eller (enda verre) iført deg gåselever, tofu og kunst på en måte som «gamle penger» ser ned på

Anonymkode: 5a4a2...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 19.25):

Du har mange kloke tanker. Har du noen tanker om hvordan man kan bote på denne urettferdigheten? Jeg har tenkt at heldagsskole og slutt på lekser kan være gode tiltak, for det er helt klart slik at barn med foreldre som har tid og evne til å hjelpe med lekser etter skoletid får et fortrinn. 

Anonymkode: 7004e...841

Slutt på lekser, tja. Heldagsskole nei takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av tingene som gjør Norge til et bra land, er at vi er et relativt klasseløst samfunn. Vi får «alle være middelklasse», for å sette det på spissen. Selvsagt stiller noen med høyere kulturell økonomisk eller kulturell kapital. Å snakke om dette, å være opptatt av, og å forsøke å dele folk inn i klasser på denne måten. Ikke minst vil du høre at du og dine sitter på toppen, vitner om et oppblåst selvbilde. Jurist? Wow! Jeg har både jurister, leger, lærere, rørleggere og frisører i min omgangskrets. Heldigvis deler jeg dem ikke inn etter klasse. Dette er ganske unikt for Skandinavia, og noe vi bør verne om. 

Anonymkode: f97a4...da5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Usikker. Mine besteforeldre er kanskje øvre middelklasse, min bestefar tjente ca 2 mill i året. Mine foreldre er arbeiderklasse, har alltid klart oss ok men ingen overflod. Mine besteforeldre kjøpte av og til klær og utstyr til meg som barn. ❤️ Er veldig takknemlig for det.

Møtte mannen da vi studerte. Min mann har utdannelse og et såkalt "statusyrke". Jeg har en mastergrad og en passende jobb jeg elsker.

Vi har gode nok lønninger, ca 1,4 mill i året, stort hus i en by, hytte, ny bil, barn med normale fritidsinteresser.

Er ikke opptatt av klassisk musikk og opera - men er opptatt av politikk, debatter, nyheter, investeringer osv. Samfunnsengasjerte. Leser for lite bøker. 

 

Er vel midt på treet? Middelklassen?

Anonymkode: ba7ad...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fru Uperfekt skrev (6 timer siden):

Høres ut som om du er i skryteklassen.

Vi lever ikke på 17-1800 tallet lenger

Dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomisk er jeg nok i overklassen, men når det kommer til kultur er jeg nok i middelklassen. Tåler virkelig ikke å være i nærheten av folk i den kulturelle overklassen.

Anonymkode: a1a40...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du spør de «rette» menneskene så kan vel «nye penger» aldri komme ut av arbeiderklassen. Hvis du har jobbet deg opp fra lastebilsjåfør til å eie et stort firma så har du enten beholdt sosiale markører fra bakgrunnen din eller (enda verre) iført deg gåselever, tofu og kunst på en måte som «gamle penger» ser ned på

Anonymkode: 5a4a2...ee2

Skjønte ikke helt denne men...  Muligens på grunn av min ikke fullførte utdanning 😅

At jeg har jobbet meg opp fra lastebilsjåfør er både litt sant og en liten overdrivelse egentlig. Men sånn veldig forenklet sagt så har jeg vel gjort det ja. Voldsomt stort firma er det kanskje ikke, men jeg har æren for at 20 personer har jobb å gå til i dag. Det er jeg stolt av og tror ikke alle i overklassen kan skryte av den slags samfunnsbidrag. 

Vi startet på bånn. Hadde ingenting annet en det vi måtte skyte inn i aksjekapital som var 100 k på den tiden. Så startet vi med 4 biler på leasingavtale. Det vi har i dag skyldes i grove trekk vekst. Det er tøffe tider nå, men vi har hatt mange gode år med solide overskudd så jeg sitter fint i det økonomisk i dag. 

Stordalen er vel også sånn av en kolonialforhandler fra Grenland og har vel stort sett bygd formuen sin selv. 

Så at "nye penger" ikke kommer fra arbeiderklassen er bare tull.

Anonymkode: a2c26...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...