Gå til innhold

Hvilken klasse er du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken klasse vil du plassere deg selv i: underklassen, arbeiderklassen, nedre middelklasse, øvre middelklasse eller overklassen?

Jeg er utdannet jurist og praktiserende advokat, og kommer fra en advokatfamilie. Min mann er ingeniør og kommer fra foreldre som er sivilingeniører. Vi er aktive og har en posisjon i politikken. Vi eier bolig til 15 millioner i et av de fineste områdene i byen vi bor. Barna kan gå på de aktivitetene de ønsker, og vi har også mye tid sammen siden både jeg og mannen har fleks på jobb.

Jeg har tenkt at vi er øvre middelklasse, men har også fått høre at vi trolig er overklasse fordi vi (i hvert fall jeg) er en del av profesjonsoverklassen, vi muligens er i økonomisk overklassen, men jeg er usikker på om vi er i kulturell overklasse.

Hvor ville du plassert meg/oss, og hvor vil du plassere deg selv? Den neste som kommenterer kan vurdere forrige poster og seg selv. 

Anonymkode: 7004e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er dette viktig for deg? Hvordan er dere som mennesker, er vel det som betyr noe.

Jeg var ikke klar over at vi hadde "klasser" i Norge engang. Noe så gammeldags og utdatert for å sette mennesker i bås. 

Anonymkode: 49724...8fd

  • Liker 13
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant, hvorfor føler du et behov for å lage skryte innlegg?

Anonymkode: e49be...fca

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg ville tenkt dere er øvre middeklasse. Overklasse er folk som er født med gullhår i ræva. Det er ikke dere. Dere har jobbet og gjort det dere skal for å komme der hvor dere nå er. Men dere har nok begge hatt et godt utgangspunkt for å ende opp der dere er.

Selv tilhører jeg arbeidsklassen og trives med det, kunne vært verre. 🙂 Må si dere har rare ting dere diskuterer. I min vennegjeng kommenterer man ikke slik og her har vi alt fra fattigfolk til folk med gullhår.

Anonymkode: 5e2fd...695

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er dette viktig for deg? Hvordan er dere som mennesker, er vel det som betyr noe.

Jeg var ikke klar over at vi hadde "klasser" i Norge engang. Noe så gammeldags og utdatert for å sette mennesker i bås. 

Anonymkode: 49724...8fd

Det er verken gammeldags eller udatert, men ganske så aktuelt. Jeg hørte podcasten i denne artikkelen på forskning.no og synes det er interessant å høre hva andre tenker om seg selv og andre. Ikke vær så kjedelige, bli heller med på leken. 

Anonymkode: 7004e...841

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer helt an på hvordan man definerer de ulike "klassene". Etter de mer tradisjonelle standardene finnes det vel knapt overklasse her i landet. 

Anonymkode: d3e20...6fb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klasse i Norge handler mer om kulturell kapital, verdier og interesser enn penger.

Hvor plasserer man en anerkjent kunstner med mastergrad som havnet i bilulykke og ble ufør? Kunstneren kan ikke lenger lage kunst og må leve på trygda. Er kunstneren gått fra overklasse til underklasse bare pga pengene? Satt på spissen.

Anonymkode: 4917d...cd1

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

 Jeg ville tenkt dere er øvre middeklasse. Overklasse er folk som er født med gullhår i ræva. Det er ikke dere. Dere har jobbet og gjort det dere skal for å komme der hvor dere nå er. Men dere har nok begge hatt et godt utgangspunkt for å ende opp der dere er.

Selv tilhører jeg arbeidsklassen og trives med det, kunne vært verre. 🙂 Må si dere har rare ting dere diskuterer. I min vennegjeng kommenterer man ikke slik og her har vi alt fra fattigfolk til folk med gullhår.

Anonymkode: 5e2fd...695

Interessant! Jeg er for så vidt helt enig med deg her. Jeg har også tenkt at det er de som er født inn i rikdom og knapt trenger arbeide.

Nå er det ikke gitt at jeg ville diskutert det i mine kretser, og det er en grunn til jeg tar diskusjonen på nett. Nysgjerrighet kan fort tolkes som skryting. 

Anonymkode: 7004e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kommer helt an på hvordan man definerer de ulike "klassene". Etter de mer tradisjonelle standardene finnes det vel knapt overklasse her i landet. 

Anonymkode: d3e20...6fb

Jeg synes den podcasten jeg viser til over belyste det på en interessant måte. Det ble forklart at selv om vi ikke har store forskjeller på inntekt, er forskjellene store ved formue. Det kan jo tyde på at det finnes en slags «overklasse», men at den ikke er like lett å se. 

Anonymkode: 7004e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvilken klasse vil du plassere deg selv i: underklassen, arbeiderklassen, nedre middelklasse, øvre middelklasse eller overklassen?

Jeg er utdannet jurist og praktiserende advokat, og kommer fra en advokatfamilie. Min mann er ingeniør og kommer fra foreldre som er sivilingeniører. Vi er aktive og har en posisjon i politikken. Vi eier bolig til 15 millioner i et av de fineste områdene i byen vi bor. Barna kan gå på de aktivitetene de ønsker, og vi har også mye tid sammen siden både jeg og mannen har fleks på jobb.

Jeg har tenkt at vi er øvre middelklasse, men har også fått høre at vi trolig er overklasse fordi vi (i hvert fall jeg) er en del av profesjonsoverklassen, vi muligens er i økonomisk overklassen, men jeg er usikker på om vi er i kulturell overklasse.

Hvor ville du plassert meg/oss, og hvor vil du plassere deg selv? Den neste som kommenterer kan vurdere forrige poster og seg selv. 

Anonymkode: 7004e...841

Dere er nok i øvre middelklasse. Altså folk med god utdannelse, som kommer fra slekt som også jobbet for pengene sine. 

Om dere er kulturell overklasse avhenger av flere ting: hvor mange språk snakker dere, hvor høflig er dere mot de andre klassene, kan dere deres latin, nyter klassisk musikk og bilemalerier osv.

Anonymkode: 8d33a...4cd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middelklasse

Anonymkode: e0750...573

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Klasse i Norge handler mer om kulturell kapital, verdier og interesser enn penger.

Hvor plasserer man en anerkjent kunstner med mastergrad som havnet i bilulykke og ble ufør? Kunstneren kan ikke lenger lage kunst og må leve på trygda. Er kunstneren gått fra overklasse til underklasse bare pga pengene? Satt på spissen.

Anonymkode: 4917d...cd1

Jeg ville tenkt at siden personen både har kulturell og profesjonsoverklasse, så ville ikke uførhet ført til endring av klasse.

Jeg har også hørt at man selv ikke kan endre klasse, slik at hvis du er fra en overklassefamilie, men verken har utdanning, jobb eller egne penger, er man likevel overklasse. Og likedan, er man født inn i «underklassen», så er det vanskelig å skulle endre klasse selv med utdanning, kapital og kulturell ballast. 

Anonymkode: 7004e...841

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvilken klasse vil du plassere deg selv i: underklassen, arbeiderklassen, nedre middelklasse, øvre middelklasse eller overklassen?

Jeg er utdannet jurist og praktiserende advokat, og kommer fra en advokatfamilie. Min mann er ingeniør og kommer fra foreldre som er sivilingeniører. Vi er aktive og har en posisjon i politikken. Vi eier bolig til 15 millioner i et av de fineste områdene i byen vi bor. Barna kan gå på de aktivitetene de ønsker, og vi har også mye tid sammen siden både jeg og mannen har fleks på jobb.

Jeg har tenkt at vi er øvre middelklasse, men har også fått høre at vi trolig er overklasse fordi vi (i hvert fall jeg) er en del av profesjonsoverklassen, vi muligens er i økonomisk overklassen, men jeg er usikker på om vi er i kulturell overklasse.

Hvor ville du plassert meg/oss, og hvor vil du plassere deg selv? Den neste som kommenterer kan vurdere forrige poster og seg selv. 

Anonymkode: 7004e...841

Første klasse

Anonymkode: 90615...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes den podcasten jeg viser til over belyste det på en interessant måte. Det ble forklart at selv om vi ikke har store forskjeller på inntekt, er forskjellene store ved formue. Det kan jo tyde på at det finnes en slags «overklasse», men at den ikke er like lett å se. 

Anonymkode: 7004e...841

Formue er nå en ting. Jeg tenker at forbindelser og bekjentskap også har mye å si her. Det er ikke nok med bare penger og det som kan kjøpes for penger.  

Anonymkode: d3e20...6fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har svart farge på DNB-kortet, hvilken klasse er jeg i da?

Anonymkode: 86a1e...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere er nok i øvre middelklasse. Altså folk med god utdannelse, som kommer fra slekt som også jobbet for pengene sine. 

Om dere er kulturell overklasse avhenger av flere ting: hvor mange språk snakker dere, hvor høflig er dere mot de andre klassene, kan dere deres latin, nyter klassisk musikk og bilemalerier osv.

Anonymkode: 8d33a...4cd

Tror ikke vi som henger på kg kan skryte på oss noe kulturell overklasse 😅 

Tenker det er smått med overklasse i morgen vi er vel mest en stor middelklasse med litt variasjoner. 

Anonymkode: 1a698...409

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis jeg har svart farge på DNB-kortet, hvilken klasse er jeg i da?

Anonymkode: 86a1e...ef0

Underklassen. Siden du er så opptatt av penger ;) 

Anonymkode: 8d33a...4cd

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Klasser i Norge:

IMG_5338.thumb.jpeg.a34b065fd3e74367c9176c81ebacc454.jpeg

Jeg tilhører kultur, øvre middelklasse. Bor i nabolagets dyreste hus i et av de beste områdene i byen. Har mye verdifull kunst ol. Mye bøker. Mine foreldre tilhører kulturoverklassen.

Jekk deg ned et hakk, Ts. Med mindre du er en dommer tilhører du ikke profesjonsoverklassen. Du og mannen din tilhører profesjon, øvre middelklasse. 
 

Anonymkode: b254c...9e7

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...