Gå til innhold

Hvilken klasse er du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

 

Klasser i Norge:

IMG_5338.thumb.jpeg.a34b065fd3e74367c9176c81ebacc454.jpeg

Jeg tilhører kultur, øvre middelklasse. Bor i nabolagets dyreste hus i et av de beste områdene i byen. Har mye verdifull kunst ol. Mye bøker. Mine foreldre tilhører kulturoverklassen.

Jekk deg ned et hakk, Ts. Med mindre du er en dommer tilhører du ikke profesjonsoverklassen. Du og mannen din tilhører profesjon, øvre middelklasse. 

Anonymkode: b254c...9e7

Professoren som uttaler seg i artikkelen forklarte at jurister er en del av profesjonsoverklassen, sammen med leger, sivilingeniører etc. Det er altså ikke noe jeg finner på, jeg bare tolker artikkelen ut fra egen bakgrunn. Du kan selvsagt mene noe annet, men det hadde vært mer interessant om du begrunnet hvorfor. Hvorfor blir du så provosert av dette?

Anonymkode: 7004e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes dette er interessant. Ville tenkt at dere er øvre middelklasse.

Selv har jeg arbeiderklasse bakgrunn med innspill av kulturell kapital. Vokste opp med jantelov og litt lue i hånden mentalitet. Men høflig, høyt fokus på litteratur og kunnskap. 

Jeg har lang utdannelse, høy kulturell kapital basert både på interesse og utdannelse. Men merker at jeg har en annen tilnærming til livet enn mange av de jeg møter feks gjennom jobb. De har en annen forventning til at det de sier og mener har betydning. De krever sin plass mens jeg venter litt på å bli invitert "til bords". Har jobbet mye med det siste, merker det holder meg litt igjen karrieremessig. 

Nå tjener jeg godt, men er aleneforsørger og har en del gjeld på en helt ordinær bolig. Barna kan gå på fritidsaktiviteter, men jeg savner en større økonomisk buffer. Kommer feks ingen stor arv fra foreldregenerasjonen som kan dekke boliglånet...  Har ikke foreldre som kan invitere på hyttetur eller sponse barna med nye ski. 

Jeg har hatt arbeidserfaring både fra typisk arbeiderklasse og middelklasse. Føler .eg kanskje som nedre middelklasse?

 

Anonymkode: cffda...75f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må og spørre - hva avgjør hvilken klasse man tilhører? Familie/familiekultur, jobb og inntekt? Jeg selv kommer fra et sted mellom øvre og nedre middelklassehjem, og mine foreldre kommer fra øvre middelklassehjem. Jeg selv har endt opp i en jobb med arbeiderlønn, og føler selv at jeg er arbeiderklasse på grunn av dette. Likevel har jeg en leilighet jeg fikk en million av mine foreldre til, og vi har hytte både på fjell og ved sjø. Dette er mine foreldrers eie, ikke mitt, men likevel vårt. Jeg tjener knapt 500K og bor i den dyre hovedstaden så per definisjon har jeg lavinntekt..så MITT liv og hverdag tilsvarer arbeiderklasse, men jeg føler likevel jeg bærer med meg en klassearv fra mine forfedre og foreldre. 

Endret av marsvin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvilken klasse vil du plassere deg selv i: underklassen, arbeiderklassen, nedre middelklasse, øvre middelklasse eller overklassen?

Jeg er utdannet jurist og praktiserende advokat, og kommer fra en advokatfamilie. Min mann er ingeniør og kommer fra foreldre som er sivilingeniører. Vi er aktive og har en posisjon i politikken. Vi eier bolig til 15 millioner i et av de fineste områdene i byen vi bor. Barna kan gå på de aktivitetene de ønsker, og vi har også mye tid sammen siden både jeg og mannen har fleks på jobb.

Jeg har tenkt at vi er øvre middelklasse, men har også fått høre at vi trolig er overklasse fordi vi (i hvert fall jeg) er en del av profesjonsoverklassen, vi muligens er i økonomisk overklassen, men jeg er usikker på om vi er i kulturell overklasse.

Hvor ville du plassert meg/oss, og hvor vil du plassere deg selv? Den neste som kommenterer kan vurdere forrige poster og seg selv. 

Anonymkode: 7004e...841

Dersom du er advokat og stiller et slikt spørsmål, så stiller jeg meg tvilende til din autensitet, og finner din undersøkelse useriøs. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at "overklassen" tilhører de med "gamle penger". Så vil nok putte TS i øvre middelklasse.

Anonymkode: 3bf27...5be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvis jeg har svart farge på DNB-kortet, hvilken klasse er jeg i da?

Anonymkode: 86a1e...ef0

Underklassen. Siden du er så opptatt av penger ;) 

Anonymkode: 8d33a...4cd

Søren og 😥

Anonymkode: 86a1e...ef0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

 

Klasser i Norge:

IMG_5338.thumb.jpeg.a34b065fd3e74367c9176c81ebacc454.jpeg

Jeg tilhører kultur, øvre middelklasse. Bor i nabolagets dyreste hus i et av de beste områdene i byen. Har mye verdifull kunst ol. Mye bøker. Mine foreldre tilhører kulturoverklassen.

Jekk deg ned et hakk, Ts. Med mindre du er en dommer tilhører du ikke profesjonsoverklassen. Du og mannen din tilhører profesjon, øvre middelklasse. 
 

Anonymkode: b254c...9e7

Her møter du deg selv ganske kraftig i døra. Du ber TS jekke seg ned, samtidig som du føler behov for å markere hvor du mener å høre hjemme selv. Flaut!

Anonymkode: 3bf27...5be

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes dette er interessant. Ville tenkt at dere er øvre middelklasse.

Selv har jeg arbeiderklasse bakgrunn med innspill av kulturell kapital. Vokste opp med jantelov og litt lue i hånden mentalitet. Men høflig, høyt fokus på litteratur og kunnskap. 

Jeg har lang utdannelse, høy kulturell kapital basert både på interesse og utdannelse. Men merker at jeg har en annen tilnærming til livet enn mange av de jeg møter feks gjennom jobb. De har en annen forventning til at det de sier og mener har betydning. De krever sin plass mens jeg venter litt på å bli invitert "til bords". Har jobbet mye med det siste, merker det holder meg litt igjen karrieremessig. 

Nå tjener jeg godt, men er aleneforsørger og har en del gjeld på en helt ordinær bolig. Barna kan gå på fritidsaktiviteter, men jeg savner en større økonomisk buffer. Kommer feks ingen stor arv fra foreldregenerasjonen som kan dekke boliglånet...  Har ikke foreldre som kan invitere på hyttetur eller sponse barna med nye ski. 

Jeg har hatt arbeidserfaring både fra typisk arbeiderklasse og middelklasse. Føler .eg kanskje som nedre middelklasse?

Anonymkode: cffda...75f

Jeg ville tenkt at dere var middelklasse, men kanskje ikke nedre. Du skriver jo at du både har høy utdanning, høy lønn og kulturell kapital. I tillegg er du aleneforsørger og bor i bolig som du eier. 

Anonymkode: 7004e...841

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Her møter du deg selv ganske kraftig i døra. Du ber TS jekke seg ned, samtidig som du føler behov for å markere hvor du mener å høre hjemme selv. Flaut!

Anonymkode: 3bf27...5be

Forskjell på Ts og meg er at jeg vet hvor jeg hører hjemme. Dessuten legger jeg ikke ut en skrytetråd på KG om det. 
Så nei, jeg ser ikke på det som flaut, jeg som du, er to anonyme brukere. 

Anonymkode: b254c...9e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ts er øvre middelklasse. Kommer tydeligvis fra en ressurssterk familie, men det er ikke gamle penger og klasse... 

Jeg er student, og jobber 40% ved siden av. Mannen jobber i ett fagbrev yrke og tjener litt mer enn gjennomsnittet. Tenker vi er arbeiderklassen. 

Anonymkode: ea5e7...af3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

marsvin skrev (12 minutter siden):

Man må og spørre - hva avgjør hvilken klasse man tilhører? Familie/familiekultur, jobb og inntekt? Jeg selv kommer fra et sted mellom øvre og nedre middelklassehjem, og mine foreldre kommer fra øvre middelklassehjem. Jeg selv har endt opp i en jobb med arbeiderlønn, og føler selv at jeg er arbeiderklasse på grunn av dette. Likevel har jeg en leilighet jeg fikk en million av mine foreldre til, og vi har hytte både på fjell og ved sjø. Dette er mine foreldrers eie, ikke mitt, men likevel vårt. Jeg tjener knapt 500K og bor i den dyre hovedstaden så per definisjon har jeg lavinntekt..så MITT liv og hverdag tilsvarer arbeiderklasse, men jeg føler likevel jeg bærer med meg en klassearv fra mine forfedre og foreldre. 

Jeg tror det er mange ting som avgjør hvilken klasse man tilhører, og så tror jeg også at det varierer mye ut fra ståstedet til personen som skal avgjøre det. Jeg ser for meg at de færreste fra overklassen tenker at de er overklasse, fordi det alltid er noen som er rikere på en eller annen måte.

Jeg tenker at du er middelklasse på grunn av bakgrunnen din, og at lønnsnivået ditt har mindre betydning. 

Anonymkode: 7004e...841

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tenker ts er øvre middelklasse. Kommer tydeligvis fra en ressurssterk familie, men det er ikke gamle penger og klasse... 

Jeg er student, og jobber 40% ved siden av. Mannen jobber i ett fagbrev yrke og tjener litt mer enn gjennomsnittet. Tenker vi er arbeiderklassen. 

Anonymkode: ea5e7...af3

Interessant! Hva er det som utgjør «gamle penger», mener du?

Hva jobber du med og hva utdanner du deg som? Hva er bakgrunnen din? Tenker at det er relevant for å vurdere hvilken klasse dere er i.  

Anonymkode: 7004e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer begge fra familier med lange akademiske tradisjoner og roller i politikken. Vi er henholdsvis sivilingeniør og eiendomsinvestor, tjener bra, har dyr bolig, to hytter, barn som deltar i dyre aktiviteter, gode venner og et rikt sosialt og kulturelt liv. Om jeg skal plassere oss i en klasse, velger jeg nok øvre middelklasse.

Anonymkode: db440...29b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er utdannet jurist og praktiserende advokat, og kommer fra en advokatfamilie.

Hvor ville du plassert meg/oss, og hvor vil du plassere deg selv? 

Anonymkode: 7004e...841

Hvorfor spør en advokat om dette på et offentlig forum? Som du påpeker selv tilhører du jo profesjonsoverklassen. Hvorfor i all verden skal noen noen fra overklassen spørre om slikt? 
Vitner mer om nye penger vs gamle penger, om du skjønner hva jeg mener. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammelsmurfen skrev (20 minutter siden):

Dersom du er advokat og stiller et slikt spørsmål, så stiller jeg meg tvilende til din autensitet, og finner din undersøkelse useriøs. 

Min undersøkelse er per definisjon useriøs. Vi snakker tross alt om en diskusjonstråd på kvinneguiden. 

Anonymkode: 7004e...841

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi kommer begge fra familier med lange akademiske tradisjoner og roller i politikken. Vi er henholdsvis sivilingeniør og eiendomsinvestor, tjener bra, har dyr bolig, to hytter, barn som deltar i dyre aktiviteter, gode venner og et rikt sosialt og kulturelt liv. Om jeg skal plassere oss i en klasse, velger jeg nok øvre middelklasse.

Anonymkode: db440...29b

Jeg ville tenkt at dere var overklasse. De færreste vil nok definere seg selv som overklasse, men noen er jo faktisk det. 

Anonymkode: 7004e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

 

Klasser i Norge:

IMG_5338.thumb.jpeg.a34b065fd3e74367c9176c81ebacc454.jpeg

Jeg tilhører kultur, øvre middelklasse. Bor i nabolagets dyreste hus i et av de beste områdene i byen. Har mye verdifull kunst ol. Mye bøker. Mine foreldre tilhører kulturoverklassen.

Jekk deg ned et hakk, Ts. Med mindre du er en dommer tilhører du ikke profesjonsoverklassen. Du og mannen din tilhører profesjon, øvre middelklasse. 
 

Anonymkode: b254c...9e7

Jepp. Dere tilhører ikke overklassen, TS. Ikke profesjonsoverklassen heller, i den grad den finnes (har aldri hørt det uttrykket brukt slik). Der finner man dommere, professorer, nevrokirurger etc. Ikke siv.inger eller advokater. 
Vi tilhører øvre middelklasse både utdanningsmessig og inntektsmessig, men tenker ikke på oss som det siden vi lever ganske beskjedent på mange måter (særlig bolig), og vi har bakgrunn fra midtre/lavere middelklasse (meg) og arbeiderklasse (mannen min). Begge har opplevd å ha veldig dårlig råd i barndommen. Min mann var den første i sin familie som tok høyere utdanning (han er lege). 

Anonymkode: 830ea...d93

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville tenkt at dere var overklasse. De færreste vil nok definere seg selv som overklasse, men noen er jo faktisk det. 

Anonymkode: 7004e...841

Har du opplevd folk som virkelig er fra overklassen, så er du ikke i tvil. 😉 Dyre biler, hjemmeværende kone, unger med hester i (minst) hundretusenkronersklassen, kostskole. Det er noe helt annet, tro meg. 

Anonymkode: 830ea...d93

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amantha skrev (2 minutter siden):

Hvorfor spør en advokat om dette på et offentlig forum? Som du påpeker selv tilhører du jo profesjonsoverklassen. Hvorfor i all verden skal noen noen fra overklassen spørre om slikt? 
Vitner mer om nye penger vs gamle penger, om du skjønner hva jeg mener. 

Det er mer enn 10 000 praktiserende advokater i Norge. Tror du ikke at noen av dem bruker kvinneguiden som tidsfordriv?

Ser flere nevner nye penger og gamle penger, hva legger du i det?

Anonymkode: 7004e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville tenkt at dere var overklasse. De færreste vil nok definere seg selv som overklasse, men noen er jo faktisk det. 

Anonymkode: 7004e...841

Jeg er uenig, sikkert fordi jeg forbinder overklasse med langt mer penger enn oss, og langt større forbruk. Vi lever nokså vanlige liv, og omgir oss med mennesker fra de fleste andre samfunnsklasser, jeg tenker at overklassen typisk menger seg med hverandre.

Anonymkode: db440...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...