Gå til innhold

Hvilken klasse er du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville tenkt at dere var overklasse. De færreste vil nok definere seg selv som overklasse, men noen er jo faktisk det. 

Anonymkode: 7004e...841

Overklassen er kapitaleiere. De tjener ikke "godt", de tjener "fett".

Anonymkode: 047da...9ec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jepp. Dere tilhører ikke overklassen, TS. Ikke profesjonsoverklassen heller, i den grad den finnes (har aldri hørt det uttrykket brukt slik). Der finner man dommere, professorer, nevrokirurger etc. Ikke siv.inger eller advokater. 
Vi tilhører øvre middelklasse både utdanningsmessig og inntektsmessig, men tenker ikke på oss som det siden vi lever ganske beskjedent på mange måter (særlig bolig), og vi har bakgrunn fra midtre/lavere middelklasse (meg) og arbeiderklasse (mannen min). Begge har opplevd å ha veldig dårlig råd i barndommen. Min mann var den første i sin familie som tok høyere utdanning (han er lege). 

Anonymkode: 830ea...d93

Jeg har heller ikke hørt om profesjonsoverklasse før jeg leste om det i dag. Din definisjon av profesjonsoverklassen var også interessant. Hvor finner du den?

Jeg tenker at hvis man kun har inntekt og utdanning som tyder på øvre middelsklasse, og både bakgrunn og eiendom tyder på noe annet, er man kanskje nedre middelklasse. Med mindre dere lever nøkternt og beskjedent av ønske da. 

Anonymkode: 7004e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du opplevd folk som virkelig er fra overklassen, så er du ikke i tvil. 😉 Dyre biler, hjemmeværende kone, unger med hester i (minst) hundretusenkronersklassen, kostskole. Det er noe helt annet, tro meg. 

Anonymkode: 830ea...d93

Det er nok forskjellige nivåer på overklassen også, men jeg er helt enig i at det du beskriver klart er regnet som overklasse. 

Anonymkode: 7004e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er mer enn 10 000 praktiserende advokater i Norge. Tror du ikke at noen av dem bruker kvinneguiden som tidsfordriv?

Ser flere nevner nye penger og gamle penger, hva legger du i det?

Anonymkode: 7004e...841

Det er stor forskjell på en gjennomsnittsadvokat med 1,2 mill. kr i lønn og en partner med over 20 mill. kr. Kun 73 advokater har en årlig inntekt på over 20 mill. kr.

Anonymkode: 047da...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er uenig, sikkert fordi jeg forbinder overklasse med langt mer penger enn oss, og langt større forbruk. Vi lever nokså vanlige liv, og omgir oss med mennesker fra de fleste andre samfunnsklasser, jeg tenker at overklassen typisk menger seg med hverandre.

Anonymkode: db440...29b

Jeg er for så vidt enig med deg i dette.

Anonymkode: 7004e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i alle klassene. Ble syk og havnet på den laveste. 

Anonymkode: 2e36c...49e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser flere nevner nye penger og gamle penger, hva legger du i det?

Anonymkode: 7004e...841

Hvis du må spørre om det så tilhører du ikke gamle penger.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amantha skrev (Akkurat nå):

Hvis du må spørre om det så tilhører du ikke gamle penger.

Jeg spør hva du legger i det. Det betyr ikke at jeg ikke vet. 

Anonymkode: 7004e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klasseløs. Jeg er i alle fall ikke i en setting med noen som plasserer folk i klasser. Fornuft følger ikke klasse.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske interessant at flere mener noe om hvorvidt jeg kommer fra gamle eller nye penger, uten at jeg har sagt noe som helst om våre eller familiens penger. Ei heller noe annet om bakgrunn annet enn yrke på foreldrene våre. Jeg tolker behovet for å realitetsorientere meg i lys av janteloven. 

Anonymkode: 7004e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være tidenes "selvskryt" inlegg. Selv ser jeg på meg selv som middelklasse (men med inflasjonen som er nå) ender jo stort sett alle som ikke har 50 mil i årslønn snart på fattighuset.

Anonymkode: c28b0...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ganske interessant at flere mener noe om hvorvidt jeg kommer fra gamle eller nye penger, uten at jeg har sagt noe som helst om våre eller familiens penger. Ei heller noe annet om bakgrunn annet enn yrke på foreldrene våre. Jeg tolker behovet for å realitetsorientere meg i lys av janteloven. 

Anonymkode: 7004e...841

Du trenger sikkert ikke bekymre deg, hvilke dato det står på sedlene dine, er det minst interessante i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilhører middelklassen, og det gjør foreldrene mine også. Har høy inntekt, god utdanning, hat hatt en bra karriere, bor i en villa og har 2 hytter. 

Om man vektlegger det kulturelle, så ligger jeg lenger nede i systemet, kanskje helt på bunnen. Jeg går verken i operaen eller er spesielt interessert i kunst. Jeg liker å lese, men neppe riktig litteratur. Jeg liker heller friluftsliv, naturen, stå på ski, fjellturer, fiske og jakt. 

 

Anonymkode: 6b699...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette må være tidenes "selvskryt" inlegg. Selv ser jeg på meg selv som middelklasse (men med inflasjonen som er nå) ender jo stort sett alle som ikke har 50 mil i årslønn snart på fattighuset.

Anonymkode: c28b0...593

Det hadde blitt langt mer interessant om alle hadde fulgt trådens tema fremfor å påpeke at det er skryt. 

Anonymkode: 7004e...841

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tilhører middelklassen, og det gjør foreldrene mine også. Har høy inntekt, god utdanning, hat hatt en bra karriere, bor i en villa og har 2 hytter. 

Om man vektlegger det kulturelle, så ligger jeg lenger nede i systemet, kanskje helt på bunnen. Jeg går verken i operaen eller er spesielt interessert i kunst. Jeg liker å lese, men neppe riktig litteratur. Jeg liker heller friluftsliv, naturen, stå på ski, fjellturer, fiske og jakt. 

 

Anonymkode: 6b699...8d2

Jeg tror inntekt, bolig, fritidsbolig(er) og karriere i det minste plasserer deg i øvre middelklasse. I tillegg har jo både ski og tidvis også jakt tradisjonelt sett vært knyttet til øvre middelklasse. 

Anonymkode: 7004e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er litt uintelligent å sette seg selv i bås, uansett hvilken bås det er. 

Endret av Hoia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hoia skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker det er litt uintelligent å sette seg selv i bås, uansett hvilken bås det er. 

Jeg tenker at nysgjerrighet er sunt, uansett hvor ubetydelig spørsmålet er. 

Anonymkode: 7004e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at nysgjerrighet er sunt, uansett hvor ubetydelig spørsmålet er. 

Anonymkode: 7004e...841

Jeg tenker en bås er en bås. De fleste plasserer seg ikke der. Det motsatte av nysgjerrighet, ser ikke mennesker for det de er, i det første møte etc.

Endret av Hoia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Interessant! Hva er det som utgjør «gamle penger», mener du?

Hva jobber du med og hva utdanner du deg som? Hva er bakgrunnen din? Tenker at det er relevant for å vurdere hvilken klasse dere er i.  

Anonymkode: 7004e...841

Med gamle penger mener jeg en familie/slekt som går langt tilbake, som har eid en bedrift i 100år.. Eller som var i overklassen allerede på 1900 tallet. Vet ikke om det finnes slike mennesker en gang i Norge 😅 

Jeg jobber i bhg, og utdanner meg til barnehagelærer. Etter utdanning, er vel grunnlønnen på rundt 500 000kr. Lavtlønt/ufør foreldre, svigerforeldre som har jobbet som  elektriker og sykepleier. Typisk normale folk med normale lønninger.. Arbeidere, på gulvet. Det finnes ikke hytte på fjellet eller noe sånt her. 

Anonymkode: ea5e7...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med gamle penger mener jeg en familie/slekt som går langt tilbake, som har eid en bedrift i 100år.. Eller som var i overklassen allerede på 1900 tallet. Vet ikke om det finnes slike mennesker en gang i Norge 😅 

Jeg jobber i bhg, og utdanner meg til barnehagelærer. Etter utdanning, er vel grunnlønnen på rundt 500 000kr. Lavtlønt/ufør foreldre, svigerforeldre som har jobbet som  elektriker og sykepleier. Typisk normale folk med normale lønninger.. Arbeidere, på gulvet. Det finnes ikke hytte på fjellet eller noe sånt her. 

Anonymkode: ea5e7...af3

Den definisjonen er jeg enig i, og sånn sett vil jeg tro at det er få i Norge som er av «gamle penger». Vi har jo ikke adel som i Sverige, så de eneste skikkelig gamle pengene vi har er kanskje kongefamilien.

Vi er i hvert fall neppe «gamle penger», men vi har flere ledd av høyt utdannede med god inntekt, og vi har betydelige verdier i familien i form av eiendom og aksjer. 

Dere er kanskje nedre middelklasse da, eller? Jeg tolker at arbeiderklassen er typiske yrker man ikke (nødvendigvis) trenger utdanning til, som industri, anlegg og transport. 

Anonymkode: 7004e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...