Gå til innhold

Hvilken klasse er du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker det er helt greit at folk reiser hvilke spørsmål de vil, jeg er bare opptatt av å ikke være i slike situasjoner der dette kan påvirke unge sjeler, fordi fri utfoldelse er noe det viktigste barn har. Men det er greit at noen er opptatt av det, ytringsfrihet, at man bare vet at noen deler folk inn i disse gruppene, uten at de lærer å fokusere nevneverdig på det. Den tryggheten må komme hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi hadde veldig hyggelige naboer! Følte oss veldig inkludert og jeg har aldri følt at de har tenkt noe negativt om oss, men samtidig har jeg opplevd at det ikke er alt som sies direkte heller. Det var litt av grunnen til vi valgte å bosette oss et annet sted som voksne.

Haha huff. Man kan jo håpe at det er var den ene, men jeg ser også at det er et definert uttrykk i ordboken. 

Anonymkode: 7004e...841

Helt ærlig så var naboene hyggelige og morsomme folk og jeg hadde ingenting i mot dem. Det hadde ikke mine foreldre heller. Men man er ikke fri for å gjøre seg noen betraktninger allikevel. Jeg husker at jeg spurte hva "oppkomling" betydde og fikk forklart at det var noen som ikke kom fra rik familie, men allikevel hadde klart å bli rik. Jeg kunne ikke forstå hvorfor det var negativt, og fikk vel egentlig til svar at det faktisk ikke var noe negativt heller. Jeg tenkte at det må være en større prestasjon og faktisk klare skaffe seg en formue selv, enn å arve den. Det var ikke før jeg ble eldre at jeg fullt og helt klarte dechiffrere de negative konnotasjonene som lå i begrepet. Men det er jo typisk norsk å reagere på en såpass flamboyant væremåte, da.

Anonymkode: 3bf27...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Under dommere.

Anonymkode: b254c...9e7

Hva er begrunnelsen din for dette? En dommer kan være en nyutdannet jurist, og en advokat har bevilling. Det er lett å tenke at en dommer er noe mer enn en jurist, men det er helt samme utdanningsnivå. 

Anonymkode: 7004e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd. Selv om det ikke betyr så mye i Norge i dag. Klasseindelingen handler jo om ganske mange ting. Det jeg har lurt litt på er hvor stor grad foreldrene og til en viss grad enda tidligere generasjoner definerer klasse.

Har også stusset litt over at det ikke finnes en "midlere middelklasse", der jeg vel selv ville definert meg inn som nå. I et par generasjoner har det vært mer eller mindre teknikere/arbeidsledere/ingeniører/sjefingeniører på den ene siden, og mer typisk lensmenn/lærere/rektorer på den andre siden. Selv har jeg stort sett også hatt en eller anne form for lederstilling.

Røkke er jo interessant - han kan jo på på en side defineres inn som arbeiderklassen, men er blitt rik, og kanksje blitt en del av overklassen. En kan jo argumentere for begge....

Anonymkode: 7f384...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja 

Eg er styrar I barnehage og mannen min sjef i fiskeindustrien. Eg liker klassisk musikk, kunst og golf. Snakker fem språk. 

Vil tro vi er arbeiderklasse? Eller? 

Vi har sommarhus i utlandet og god inntekt. Og ei hytta som ligger I familien. 

Vi er ganske ordinære folk.

 

Anonymkode: 5c0a5...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet hvor jeg er. Du finner meg blant de 5,5% på bildet under. 
IMG_5339.thumb.jpeg.9ebf69bb4ad71874b45c6acab2edcfd6.jpeg

Anonymkode: b254c...9e7

Hvor i all verden kommer dette fra - ser jo helt merkelig ut. Hvorfor sette lærere under bibliotekarer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg ville plassert dere i «cringe» klassen som ungdommen sier.

Det  virker litt tomt å søke status utover det å være godt likt blant venner, familie, kolleger og nærmiljø, samt jobbe med noe som gir deg mening og gjør at du tjener godt nok til å kunne leve det livet du ønsker. 
 

Om huset ditt tenker jeg primært at dere har mye lån og kanskje ikke råd til hytte. 15 mill er heller ikke nok til å være flott hus i et «fasjonabelt» strøk som Vinderen, Ullevål hageby, Korsvoll etc. mer tomannsbolig i Bærum ish, så jeg vil si middelklasse økonomisk, og kulturelt har du jo vist deg som ganske vulgær, så underklasse i alle fall Norge/oslo sammenheng. 
 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (2 minutter siden):

Tror jeg ville plassert dere i «cringe» klassen som ungdommen sier.

Det  virker litt tomt å søke status utover det å være godt likt blant venner, familie, kolleger og nærmiljø, samt jobbe med noe som gir deg mening og gjør at du tjener godt nok til å kunne leve det livet du ønsker. 
 

Om huset ditt tenker jeg primært at dere har mye lån og kanskje ikke råd til hytte. 15 mill er heller ikke nok til å være flott hus i et «fasjonabelt» strøk som Vinderen, Ullevål hageby, Korsvoll etc. mer tomannsbolig i Bærum ish, så jeg vil si middelklasse økonomisk, og kulturelt har du jo vist deg som ganske vulgær, så underklasse i alle fall Norge/oslo sammenheng. 
 

Hehe, cringe er vi helt sikkert. Jeg synes likevel det er litt moro på et så lite høytidelig forum som kvinneguiden er.

Vi har under 40% belåningsgrad, men har ikke hytte enda. Vi har så langt prioritert reise fremfor hytte, fordi vi er relativt unge (30 år).

For 15 millioner hadde vi ikke fått særlig til Nordstrand, men her i byen hvor vi bor er det blant de dyreste boligene man kan få og i det mest attraktive området. Jeg ser imidlertid at det er en dårlig indikasjon, uten å fortelle noe om boligprisene i området. 

Jeg synes dog det er litt morsomt om det å stille spørsmål rundt økonomi og klasse helt anonymt på et forum gjør meg til vulgær kulturelt. Det kan sikkert stemme, godt ingen vet om det. Hehe. 

Anonymkode: 7004e...841

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (17 minutter siden):

Jeg tenker det er helt greit at folk reiser hvilke spørsmål de vil, jeg er bare opptatt av å ikke være i slike situasjoner der dette kan påvirke unge sjeler, fordi fri utfoldelse er noe det viktigste barn har. Men det er greit at noen er opptatt av det, ytringsfrihet, at man bare vet at noen deler folk inn i disse gruppene, uten at de lærer å fokusere nevneverdig på det. Den tryggheten må komme hjemmefra.

 

Jeg lurer litt på din formulering, og syns det er vanskelig å fange nøyaktig hva du prøver å formidle...

Jeg mener at å være bevisst på klasseulikheter i samfunnet er fundamentalt opplysende. Å bringe dette temaet til overflaten fremmer åpenhet, og ved å være transparent om klasseforskjeller kan man ideelt sett arbeide mot et samfunn som gir alle mest mulige like muligheter, spesielt innenfor områder som skolen.

Å forstå hvilke mekanismer som skaper ulikheter i skolen, for eksempel, kan bidra til opplysning og fremgang. Ignorere eksisterende ulikheter vil derimot bare tilsløre problemene. 

Det å ha en "lavere klasse" er ikke skamfullt. I de fleste tilfeller er man der på grunn av mulighetene man aldri fikk. Det er nettopp dette som er kjernen tenker jeg. 

Anonymkode: a2ad3...f44

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avgangsklassen.

hilsen Snart Pensjonist 

Anonymkode: 4e355...b25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er at klasseskiller er en fryktelig utdatert tankegang. Dernest; hvem i alle dager er opptatt av dette i 2024? 

Anonymkode: c798c...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sosioøkonomiske faktorer er relevante i all samfunnsvitenskapelig forskning, nettopp fordi det er så avgjørende for mulighetene folk har i samfunnet. Så nei, det er ikke slik at alle har tilgang til samme kunnskap. Skolen reproduserer sosial ulikhet på mange måter. Barn med foreldrene som har høy utdanning har rollemodeller som signaliserer verdien av utdanning, de har mulighet til å følge opp tettere, barna får større tilgang til bøker/sjangre, kultur, og stiller sterkere språklig og kunnskapsmessig. De får også kulturelle "koder" hjemmefra, altså et større repertoar for hvordan man ter seg i ulike sosiale sammenhenger. Enkelt sagt en "skolsk" oppdragelse, der deres ferdigheter og kunnskap belønnes i vårt utdanningssystem. Motsatt vil elever som ikke har disse forutsetningene møte en skole som er mer fremmed.

De samme barna er gjerne de som får med seg gode helsevaner hjemmefra, og på sikt får bedre helse/lever lengre enn barn fra mindre ressurssterke hjem. 

Og dette er bare noen få eksempler. 

Anonymkode: 53aa4...bb5

Dette kan også bidra til å skape flere skillelinjer, skape et skille som noen betrakter som det å skape avstand. Et lillevinkel-perspektiv. Det er verdien av det en gjør, hva en anser som viktig, som er det sentrale. For eksempel kan en sitte i en lunsj med en som en ikke tenker er noe god på språk, tall, fordi vedkommende ikke jobber med det på den måten, vedkommende jobber for eksempel på en byggeplass, men som likevel har klisterhjerne. I motsetning til en som sitter hjemme og på jobb og pugger dagen lang, og som også har lagt seg til en identitet på at de er flinke på noe. Vedkommende tjener kanskje aller mest på byggeplassen, som byggeleder, og snakker språk på alle ferieturene sine. Det er ikke viktig for vedkommende å være flink. Men vedkommende vil kunne bidra til lekser og div. med barna sine. Det er bare andre verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg vet hvor jeg er. Du finner meg blant de 5,5% på bildet under. 
IMG_5339.thumb.jpeg.9ebf69bb4ad71874b45c6acab2edcfd6.jpeg

Anonymkode: b254c...9e7

Regner med denne er gammel siden det er 11 år siden det het førskolelærer. 

Vi er arbeiderklasse 🙂

Jeg er styrer i en barnehage, mannen min er ingeniør.

Jeg og min mann er ikke glad i hverken klassisk musikk, litteratur eller kunst, men har hobbyer som friluftsliv og reising.

Vi har god økonomi, men bor på et billig sted.

Mine svigerforeldre har begge fagbrev tatt i voksen alder. Mamma har bachelor og pappa er ufaglært.

Ungene våre går på de aktivitetene de vil: piano, fiolin, riding, håndball og fotball. Vinterhalvåret bor de i skitrekket.

Anonymkode: 4f559...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er begrunnelsen din for dette? En dommer kan være en nyutdannet jurist, og en advokat har bevilling. Det er lett å tenke at en dommer er noe mer enn en jurist, men det er helt samme utdanningsnivå. 

Anonymkode: 7004e...841

Nå har du jo for øvrig sagt du kommer fra gamle penger så da er du jo overklasse da. 

Anonymkode: b254c...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du er middelklasse, TS. Usikker på øvre eller nedre.

Jeg er fra arbeiderklasse. Forsøkte å jobbe meg oppover fra jeg flyttet hjemmefra og brukte mange år på det, men endte i arbeiderklasse selv også. 

K46

Anonymkode: 2b35f...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hehe, cringe er vi helt sikkert. Jeg synes likevel det er litt moro på et så lite høytidelig forum som kvinneguiden er.

Vi har under 40% belåningsgrad, men har ikke hytte enda. Vi har så langt prioritert reise fremfor hytte, fordi vi er relativt unge (30 år).

For 15 millioner hadde vi ikke fått særlig til Nordstrand, men her i byen hvor vi bor er det blant de dyreste boligene man kan få og i det mest attraktive området. Jeg ser imidlertid at det er en dårlig indikasjon, uten å fortelle noe om boligprisene i området. 

Jeg synes dog det er litt morsomt om det å stille spørsmål rundt økonomi og klasse helt anonymt på et forum gjør meg til vulgær kulturelt. Det kan sikkert stemme, godt ingen vet om det. Hehe. 

Anonymkode: 7004e...841

Hvordan kan du mene at dere er i økonomisk overklasse når dere har lån på boligen? Har du kanskje studielån også? Hva med billån? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå sier jeg takk for meg her på Kg. For tiden eier jeg ingenting, men jeg eier meg selv da. Det er en start. 

 

Endret av Hoia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juliv skrev (17 minutter siden):

Hvordan kan du mene at dere er i økonomisk overklasse når dere har lån på boligen? Har du kanskje studielån også? Hva med billån? 

Nå har jeg ikke sagt at vi er det ene eller det andre, bare stilt et spørsmål. 

Men så du mener at man  ha gamle penger, være eldre med nedbetalt bolig eller cashet ut boligen som ung for å være økonomisk overklasse? Det gir absolutt mening. 

Anonymkode: 7004e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tydeligvis i den kulturelle middel /overklassen og ser at det er et element av innavl her. Det er lett og si at mulighetene er der for alle, men samtidig så er det ikke det. Det er en veldig interessant diskusjon og jeg skulle ønske folk ikke ble provosert av TS.

Det er strukturer og forventninger rundt oss som gjør at vi fort ender opp der vi startet. Mange som egentlig har evner til å kunne foreta en klassereise tar kanskje personlige valg som gjør at de ender opp uten å realisere sitt egentlige potensiale. De får kanskje barn veldig tidlig, med en partner som ikke er egnet og må den jobben de får.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nå har jeg ikke sagt at vi er det ene eller det andre, bare stilt et spørsmål. 

Men så du mener at man  ha gamle penger, være eldre med nedbetalt bolig eller cashet ut boligen som ung for å være økonomisk overklasse? Det gir absolutt mening. 

Anonymkode: 7004e...841

Jeg har ikke for vane til å klassifiser folk, men siden du spør så får du min mening. 

Overklassen, er den øverste klassen eller den økonomiske eliten, altså den høyeste sosiale og økonomiske gruppen i samfunnet. Medlemmene har ekstremt høye inntekter, stor formue og betydelig innflytelse over økonomiske, politiske og sosiale beslutninger. De eier selskaper, har investeringer i flere bransjer og lever et liv som skiller dem langt fra gjennomsnittet i samfunnet.

Øvre middelklasse refererer til en del av middelklassen som har høyere inntekter, større formue og mer økonomisk sikkerhet enn gjennomsnittet. Øvre middelklassefamilier har vanligvis større økonomisk fleksibilitet og muligheten til å investere i eiendom, aksjer og andre former for langsiktig økonomisk vekst. (Dvs. at du har en komfortabel levestandard og ikke bekymrer deg over økonomien og har en grad av økonomisk fleksibilitet og ressurser som gjør at du kan tåle en midlertidig reduksjon i inntekten.

Middelklassen har stabile inntekter og tilgang til grunnleggende tjenester som bolig, helsevesen og utdanning. En jobb som gir dem en rimelig komfortabel levestandard, men de har ikke nødvendigvis stor formue eller betydelig økonomisk innflytelse.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...