Gå til innhold

Tips til kvinner som vil beholde en bra mann

Fremhevede innlegg

Skrevet
Just now, Maleficenta said:

Da er det menn som er de teite

Ærlig nok sak det, men en holding om at kvinners krav er riktigere enn menns krav kun på bakgrunn av kjønn er vel kanskje mer enn bare litt forfordelt, og man har vel da meldt seg ut av enhver seriøs samtale om emnet.

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
nisselue skrev (Akkurat nå):

Ærlig nok sak det, men en holding om at kvinners krav er riktigere enn menns krav kun på bakgrunn av kjønn er vel kanskje mer enn bare litt forfordelt, og man har vel da meldt seg ut av enhver seriøs samtale om emnet.

Det er jo ikke slik at kvinners krav er riktigere men det med mas er jo relativt. Hva en anser som mas, kan en annen tenke ikke er mas. Så hvem har fasiten på hva som er mas og ikke?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det å mene at ideer spredt av «Amerikanske gubber» er farligere enn ideer spredt av «Norske unge kvinner» er i seg selv farlig tankegods. I realiteten så er det meste av det du tenker inspirert av andres tanker, og selv når vi har det vi tenker på som en ny ide, så er det ofte en kopi av noe vi har lest.

Anonymkode: 75583...a28

Ideer som kommer fra en bland annet misogynisk subkultur på sosiale medier, med stor påvirkningskraft på unge menn.

Var ikke noen kritikk av at TS kopierte, menn enn påminnelse om hvor disse ideene kommer ifra, og hvilken ideologi som ligger bak. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du svarte ikke på spørsmålene. Hvorfor skal en kvinne utføre seksuelle handlinger med sin mann når hun ikke har lyst til det? Blir du tent av at kona di mekanisk utfører noe med deg, uten å legge sjela si i det eller være tent? Er det da ikke bedre å gjøre en tilsvarende handling selv?

Det samme gjelder det å være "feminin" og å gjøre huset koselig for mannen. Hva er feminin? Hva ligger i det å gjøre huset koselig for mannen, når begge jobber fulltid?

Anonymkode: 1dde1...674

Du får krangle videre med TS og fortsette å tolke alt i verste mening. Lykkelig gjør det deg nok ikke. 

Endret av herzeleid
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
nisselue skrev (20 minutter siden):

Eller så er det den listen som ikke oppfylles, som mannen er uenig i. Litt som "dere" er uenige med listen i HI. Forskjellen er vel kanskje menn og kvinners tilnærming til det, hvor kvinner gjerne maser mens menn blir stille.

Her et det et problem med at norsk ikke er engelsk. Nagging på engelsk kan ikke direkte oversettes til mas på norsk.

"Har du husket å kjøpe julegaver til slekten din, eller skal det som vanlig være meg som må gjøre det, da du alltid glemmer det. Kan du begynne å bry deg litt." Det er "nagging" på engelsk. Da det er med en nedlatende eller negativ tone. 

"Når du uansett skal på kjøpesenteret, kanskje du skal huske å kjøpe julegaver til slekten din." Kan være mas, men er ikke nagging. 

Skummelt å kopiere lister fra USA. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
nisselue skrev (1 time siden):

Greit nok at du syntes det var en unødvendig ting å si. For min del, når noen gjentar feil etter feil etter feil, da er det ikke så åpenbart at de faktisk vet disse tingene lengre. At du mener de vet det men gjør det likevel, som det da høres ut som, det må du jo få lov til å mene.

Vet disse tingene? Hvilke ting? At det ikke er lurt å bli sammen med voldelige menn? At det ikke er lurt å krasje? At man bør gjøre "noe" anderlede? Jeg forstår ikke hva du menner folk ikke vet. Det er vel ingen som forstår bedre hvor dumt det er å havne i en ulykke, en de som har vært I en ulykke? Bilulykke eller ofer for vold, hvordan kan du tro de ikke forstår at det er best å prøve å ungå? Eller tror du de forstår at det bør unngås, men at de venter på et geni som kan informere de om at de bør "velge anderledes" eller "kjøre anderledes"? At denne intetsigende og vage frasen skal forklar noe som helst? 

Så få å få det på det rene, hadde det vært snakk om noen i mitt liv, altså ikke en anonym på internett -

Nå er vi anonyme på internet, som vil si at dine nedlatende "hint" er tilgjengelig for alle. Alle som har opplevd vold og overgrep i et forhold, alle som skamer seg og alle som er sinte på seg selv fordi de ble så manipulert at de ikke greide og røme. De kan alle lese at du synes det er greit og hinte om at de burde prøve noen andre slags menn snart. Fordi du ikke tror det er "åpenbart" allerede.

da hadde jeg satt meg ned med vedkommende, snakket om tingene, gravd litt i hva som ligger bak, forsøkt og funnet ut noen av forutsetningene som ligger til grunn osv. Fra det kunne jeg muligens klart å hjelpe noen med å finne en løsning.
Disse tingene er fryktelig vanskelig til anonyme på internett,

Dette er fryktelig vanskelige punktum! Tilknytning er noe veldig grunnlegende i personligheten vår og reaksjonsmønsteret vårt. Selv spesialiserte psykologer (som har studert og jobbet med dette i årevis) kan slite med å hjelpe folk til å se og endre mønstrene sine og det kan tar LANG tid. Og det er det terapeuter (folk som kan NOE) gjør, de hjelper folk til å selv oppdage mønster og bryte dem om meneskene selv ønsker det. At du tror du bare skal "sete deg ned med vedkomene" og "grave litt" er noe av det mest arrogante jeg har hørt her på KG! Dette er ikke et problem du bare finner "en løsning" på, og det er ikke noe man bare kan forklare eller belære bort.

Så er det også mulig og ha uflaks å havne i bilulyke (til og med flere) uten at det skyldes sin egen oppførsel og man kan ha uflaks å havne i voldelige forhold uten at det handler om egne mønster eller tilknytning. Så det at noen har vært i dårlige forhold må på ingen måtte bety at de trenger terapi for å endre på noe. Men gjør de det, så må det skje med noen som faktisk har forståelse og kunskaper til å hjelpe dem! 

Det som er selvsagt for én er ikke nødvendigvis så selvsagt for en annen.

Hva er det som ikke er selvsakt? At det er dumt og bli slått? Eller at man skal gjøre "noe anderledes" for å ungå og bli slått på ny? Hører du ikke selv hvor ekstremt vagt du er?

Det har ingen verdi og si "du må kjøre anderledes" det er ikke konkret nok til å gi noen nyttig informasjon. Du må huske blinklys eller følge fartsgrensen er konkret, men det finnes ikke konkrete kjøreregler i kjærlighet. Ingen enkel "husk å se i begge sidespeil" for å sjeke om kjæresten er en voldelig psykopat. 

Rådet dit er helt verdiløst, fordi det formidler ingen nyttig informasjon. Med mindre du oppriktig tror at mennesker som har blit slått ikke forstår at det er dumt å bli slått, eller at de ikke forstår at de bør prøve å ungå det i neste forhold.

Gjør noe anderledes, kan bokstavelig talt bety alt! Vil du jeg skal kjøre anderledes? Ok, jeg kan begyne og kjøre bakover i steden for fremover, kjøre med øyne igjend og veldig mye mer som alt vill være å følle rådet "kjør anderledes". 

EDIT: Og du  virker til å sammenligne enkelttilfeller med noe repeterende. Det er altså en stor forskjell. Om noen har blitt påkjørt én gang så er det uflaks, og vedkommende ville aldri sagt at man ikke skal kjøre bil fordi da blir man alltid påkjørt. Dersom en person har blitt påkjørt mange ganger og dermed har kommet frem til at man ikke skal kjøre bil fordi man blir alltid påkjørt, da er vel kanskje en liten samtale på sin plass.

Igjen hvor har du møtt alle disse dammene med 10 voldelige forholdene bak seg? Jeg forstår ikke hvordan de får tid til dette.

Men det er ikke noe mer nyttig å få høre at man skal gjøre "noe anderledes" etter 10 forhold end 1. Da har man jo opplevd 10 ganger hvor vondt det er å bli slått, man vil 9 ganger ha gått inn i et forhold man håpper blir anderledes, og for vær gang sansynligvis blit mer red og kritisk til neste kjæreste. At noen da dukker opp og foreslår at man skal "velge anderledes" (en frase uten noen konkrete råd eller nyttig informasjo) bidrar jo bare til å lage mer skam og vonde følelser.

Ikke bare havner offeret i voldelige forhold, men omverden snaker ned til eller om det som mindre inteligent som ikke forstår de bør prøve og finne gode menn. Ofrene prøver nok desperat å finne en partner som behandler de bra, og så snaker folk som om de ikke forstår det er vondt å bli slått en gang eller at de trenger å få forklart at det bør unngås. 

Alle ønsker seg en bra partner, utfordringen er hvordan vi skal finne det. Her er det ingen enkel fasit og  nedlatende kommentarer som gjør noe anderledes, kjen på magefølelsen eller ikke velg bad boys gjør ingen ting bedre. 

Men nå føler jeg dette blir gjentagende. Mit originale poeng var at jeg synes det er grusomt unødvendig å komme med slike nedlatende kommentarer. Jeg har kansje for høye forventninger til folk men jeg tro folk forstår at det er lurt å prøve å ungå vold og at man ikke skal idiotforklare folk bare fordi de har andre utfordringer en man har selv. Jeg syntes egentlig ikke dette er veldig høye forventninger heller.

Endret av Pippi Lotta
Skrevet

Dere som reagerer så sterkt, stillet dere ikke krav til menn dere dater? Har dere ikke egne preferanser? Hvorfor er det ille at menn har det? Hvorfor er det så provoserende å lese?

Det er jo helt klart at menn har en haug av preferanser. De fleste av dere som har menn oppfyller flere av disse, eller har menn som ikke har mulighet til å være litt kresne.

Anonymkode: 13bc5...8db

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere som reagerer så sterkt, stillet dere ikke krav til menn dere dater? Har dere ikke egne preferanser? Hvorfor er det ille at menn har det? Hvorfor er det så provoserende å lese?

Det er jo helt klart at menn har en haug av preferanser. De fleste av dere som har menn oppfyller flere av disse, eller har menn som ikke har mulighet til å være litt kresne.

For hvis hans preferanser strider mot hennes så blir det kræsj. 

Skrevet
nisselue skrev (17 timer siden):

Bare av nysgjerrighet, hvilke av punktene passer ikke i dag men passet på 50-tallet?

Selve ideen om at det er bare en måte å være kvinne på. Jeg er kvinne, men ikke tradisjonelt feminin. Jeg liker ikke å pynte meg, og å drive å dulle i heimen fremstår ufattelig kjedelig. Jeg holder det rent og ryddig og greier å mate familien selv uten å trashe kjøkkenet, men det stopper der. Men dette har aldri stoppet meg fra å holde på bra menn, for bra menn skjønner at vi må dele på de oppgavene ingen egentlig finner lystbetont. 

Og når det gjelder det første punktet er min erfaring at det er menn som feiler der. Har aldri møtt en mann som ikke blir lat seksuelt med en gang forelskelsen har lagt seg, og vil ha lavfrekvens sex hvor de kommer og vi aldri gjør noe nytt, og de tror de kan holde det flytende på å gjøre en innsats hver jul og bursdag. 

Anonymkode: 291ac...e19

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Reagarer ikke fordi TS har preferanser. Reagerer fordi TS legger det frem som den ultimate oppskriften på hvordan en kvinne kan holde på den perfekte mannen. En oppskrift som er både avleggs og som ikke stiller noen krav til mannen, han skal bare få, få og få.

Anonymkode: 8e6f8...d64

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jo, jeg stiller krav til min partner. Det er samme krav til nåværende partner som jeg vil ha dersom jeg kommer i den situasjonen at jeg leter etter en ny partner.

Mine krav: han skal kommunisere sine grenser tydelig og respektfullt og ha respekt for mine grenser. Han skal være glad i den personen han selv er. Han skal være nysgjerrig på seg selv og mitt indre liv og evne å være emosjonelt intim. Han skal ha like mål for relasjonen som jeg har. Han skal ha selvinnsikt nok til å forstå hva som er egne triggere og hva som er hans eget ansvar å jobbe med. Han skal ha en positiv og løsningsorientert innstilling til livet. Han skal være raus, generøs og omsorgsfull. Jeg skal synes han er fin å se på; mine preferanser er at han er litt kraftig/pappakropp/større enn meg. For meg blir uansett et menneske ofte mer sexy dess bedre jeg liker personligheten. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er forskjel på og si jeg foretrekker en partner med som er dit og dat, og det å si at alle men/kvinner ønsker akurat dette i en partner. Det første er helt inafor, alle har prefera ser. Det andre er fordummende og ofte sjovenistisk. 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg er litt kritisk til ordet "beholde". En kan aldri beholde andre mennesker, hadde noen beholdt meg, hadde jeg stukket. En velger hverandre.

Jeg har en alternativ liste

1. Aldri ta hverandre for gitt

2. Aldri la mannen/konen din begrense deg i din naturlige utfoldelse, da vil dere aldri ha noe å snakke om - kjedelig

3. Respekt alltid, uansett hva

4. Overrask hverandre i hverdagen

5. Tenk alltid over hva du kan hoppe over av uenigheter, hva du kan gi, før du tar, gjør begge det så møtes en alltid på halvveien

6. Aldri la deg påvirke av meninger du er uenig i, som gjelder dine egne valg, deg selv, det som er viktig for deg, behold eget individ i forholdet, blir det slutt, er det lettere å ta seg selv igjen (50 prosent av forhold tar faktisk slutt)

7. Ikke gjøre noe mot damen/mannen som ville ha såret deg selv

8. Hold tilbake kritikk som du vet vedkommende ikke kan gjøre noe med, lær deg å like de andre sidene slik at det blir ubetydelig

9. Ha omsorg for deg selv, aldri la mannen, damen få et voksen-barn-forhold til deg, med unntak av alvorlig sykdomsforløp og dødsleie

10. Ha noen hemmeligheter, noe du gjør for deg selv, som du ikke forteller til mannen/damen, Da bevarer du rammene for deg selv, jeg mener ikke utroskap etc.

Endret av Hoia
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1. TS valgte ikke å skrive om seg selv og sine preferanser. Men lage en tråd om hva kvinner skal gjøre for å holde på gode menn. Er TS enn god mann, hva er en god mann, hva ønsker faktisk gode menn? 

2. Det at TS med sine punkter faktisk definerer hva en god mann er. Heldigvis tror jeg ikke at jeg er en god mann. Ifølge TS er en god mann en mann som er kontrollerende, hårsår, og syns det er greit med pliktsex. 

Hadde TS bare laget enn tråd der han etterspurte hva menn tenker hva som skal til får at dem skal bli i et forhold, med å starte med seg selv. Men har prøvde TS og definere en versjon som mange av oss menn er uenige med. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Vi stiller krav. Men vi stiller ikke krav til at han skal gjøre noe FOR OSS. Krav til at mannen skal være edruelig, renslig, ikke-voldelig, lojal og redelig er jo ikke krav om at han skal gjøre dette FOR OSS. Han bør være det for sin egen del.

Anonymkode: 1dde1...674

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Lever i et langvarig og lykkelig ekteskap med drømmemannen, her er mine tips:

1. ikke bli så opptatt av å være den perfekte kona på papiret. Legg merke til hva DIN mann liker og trenger.

2. fikk en person du LIKER. En du ler med og trives med, uansett hvor kjipe omstendighetene er. Trivsel og moro er viktig.

3. dere bør ville hverandre vel og være på samme lag. Dere mot problemet, ikke dere mot hverandre. 

4. kommunikasjon uten fordømmelse, lytt til hverandre og vær oppriktig om hva du selv tenker. Ikke for å manipulere, men for å connecte og for å finne en felles løsning. 

5. vent med sex til du ser at vedkommende har ansvarsfølelse og deler dine verdier og drømmer. Da slipper du å bli knyttet til noen du ikke passer sammen med. Slik at du ikke bare havner i en situasjon med noen som egnt ikke event å forplikte seg.

6. Men venting eller ikke, pass på at dere faktisk ønsker de samme tingene og har det samme synet på familie, forhold, tro osv.

7. sex er noe man sammen må jobbe med og prioritere så det blir bra. Øv på å kommunisere tydelig om det, og finne ut sammen hvordan dere kan ivareta begges behov. 

8. ikke tenk at du kan forandre mannen, eller manipulere han til å bli ansvarlig og elske deg ved å følge en liste (som HI foreslår…). Han har ansvar for seg selv, du har ansvar for deg. Dere må begge jobbe med å være en god partner, ikke bare som respons på at den andre gjør ting rett. 

9. øv deg på å vise tillit til mannen din. Vær en samlet front, ikke mikro-styr alle små ting han gjør og rett på ting som ikke er viktig, ikke hold feil i mot ham. La han få sjansen til å ta ansvar og slippe til. Vær hans viktigste støttespiller og ikke hans største kritiker.

10. sett grenser og respekter deg selv. Hvis han ikke behandler deg skikkelig, ikke vil forplikte seg eller ikke gjengjelder dine følelser - og enda verre, om dere trigger det verste i hverandre og bare diskuterer - la ham gå. Dere fortjener begge å være i et velfungerende forhold hvor dere oppriktig både liker og elsker hverandre og får frem det beste i den andre. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man har rett til å ha alle de preferansene og kriteriene man vil. Ingen har rett på å date deg. Du kan ha preferanser som går på vekt og utseende og interesser og hva du vil. Men TS generaliserer her og sier at dette er slik alle menn og alle kvinner fungerer, han deler ikke bare sine egne preferanser.
Han sier også at gode menn vil være utro eller sky forpliktelse hvis de ikke får nok sex eller kvinnen er flink nok, og antyder at det er kvinnens ansvar å gjøre/holde mannen trofast og ansvarlig. Dette undervurderer menn, min mann tar ansvar uavhengig av meg og respekterer vårt ekteskap fordi HAN er god og ordentlig. Ikke som belønning eller respons på meg. 

jeg får også inntrykk av at TS har en misoppfatning av hva et ekteskap er. Det er ikke et transaksjonelt forhold hvor den andres verdi avhenger av prestasjon og hva man kan tilby. Det er å bygge intimitet og tillit over tid, samarbeide om dagliglivet, velsigne og bære hverandres byrder, vennskap og partnerskap, å bli ETT i alle ting. Å bli familie. Og familie avhenger ikke av prestasjon.

Det er mulig å være en feminin og tillitsfull kone som bygger sin mann opp og gjør livet hans bedre uten å ha det plettfritt hjemme eller gi en viss mengde sex. Havnet jeg i rullestol i morgen er jeg viss på at min mann ikke ville forlatt meg, selv om det ikke lenger var så lett for meg å henge opp klesvasken. 

hadde dette innlegget vært mindre generaliserende, og handlet om hvordan å få et godt ekteskap, så ville det vært bedre enn at det er tips til hvordan å få tak i en mann og få mannen til å ville være trofast mot deg og vil gidde å forplikte seg med barn og bryllup. 

Endret av BeeKind
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Kan jeg omdøpe denne til: Hvordan beholde hverandre? 

1) Gi mer enn du tar. 

2) Slutt å sutre, ta ansvar, alt må ikke deles på midten, lytt mer, ikke tull til egen eller felles økonomi, vær trofast, ikke ta hverandre for gitt, ikke utgi din partner til venner eller familie, legg fra deg mobilen, ikke konkurrer mot hverandre, ha spontan sex (om det lar seg gjøre), vær snill og rettferdig mot felles og hverandres barn. Sånn til å begynne med. 

3) Se punkt 1.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Reagarer ikke fordi TS har preferanser. Reagerer fordi TS legger det frem som den ultimate oppskriften på hvordan en kvinne kan holde på den perfekte mannen. En oppskrift som er både avleggs og som ikke stiller noen krav til mannen, han skal bare få, få og få.

Anonymkode: 8e6f8...d64

Men det er jo din tolkning. Dette handler ikke om mannen, for utgangspunktet her er jo at dette er en mann hun ønsker (og som da oppfyller hennes krav).

Det du antagelig reagerer på er at en mann kan finne på å stille krav til en kvinne.

Derfor tror jeg det er godt at vi diskuterer dette, slik at kvinner kan øve på se menns side av saken. 

- TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er jo din tolkning. Dette handler ikke om mannen, for utgangspunktet her er jo at dette er en mann hun ønsker (og som da oppfyller hennes krav).

Det du antagelig reagerer på er at en mann kan finne på å stille krav til en kvinne.

Derfor tror jeg det er godt at vi diskuterer dette, slik at kvinner kan øve på se menns side av saken. 

- TS

Men det er jo litt urimelige krav dersom du ikke returnerer det samme.

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...