AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #121 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 13.28): Sånn har vi det også. Mine foreldre bor i samme by,men de har valgt og prioritert seg selv. De har reist og vært i ferieboligen sin. Nå er mine barn tenåringer og ved en bursdag så spurte faktisk min far"hvem er han der da"?..det var jo barnebarnet som hadde vokst ganske mye siden sist. Mitt råd er å ikke glatt over! Ikke si uff,de har såå mye å gjøre. Si heller,"de velger å prioritere andre ting/ mennesker."Jeg har selv hatt et oppgjør med mine foreldre. Har sagt akkurat hva jeg mener om hvordan de valgte å leve livet. Tenker at mange i den generasjonen ikke egentlig ønsket seg barn og familieliv. Det var bare forventet. Mine tenåringer ser besteforeldrene til jul og noen familiebursdager. Men de har aldri blitt tatt med på cafe,kino. De har aldri kommet på avslutninger på skoler,ikke sett når datteren min synger i kirken etc. Mine barn har vokst opp til å bli så fantastiske og flotte unge mennesker at det er besteforeldrene sitt tap. De er kun besteforeldre i navnet Anonymkode: 663c3...3a1 Signerer denne. Det er ingen vits i å forsvare besteforeldre som konsekvent velger seg selv. TS ber overhodet ikke om barnepass, men føler seg naturligvis veldig såret når besteforeldrene velger dem vekk igjen og igjen. Helt greit å ikke være interessert, så lenge man ikke klager over at man er ensom og ikke får hjelp når man blir gammel. Mine barn har selv besteforeldre som velger dem vekk og det var veldig sårende, helt til vi bare bestemte oss for å ikke initiere til samvær i det hele tatt. Nå har vi ikke sett hverandre på et par år og barna savner dem heldigvis ikke mer, for de husker dem nesten ikke. Anonymkode: 8b99b...d5f 2 6 1
liil Skrevet 15. desember 2023 #122 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dere har barna i barnehagen hele dagen, ser de kanskje 2 timer Ila ettermiddagen før de legger seg. Slutt å klag! hadde vi hatt kveldsåpne barnehage hadde nok enkelte hatt de der så lenge som mulig. ikke få barn om du ikke orker å være sammen med de. i ferier ser jeg det samme.. folk klarer nesten ikke komme seg gjennom dagene og gleder seg til bhg åpner igjen. Anonymkode: ca9c1...789 Hva er det du rabler om?!! Hvor leser du at TS ikke orker å være sammen med barna sine? Og hva vet du om TS' barnehagetider og hverdagslogistikk? 3 1
liil Skrevet 15. desember 2023 #123 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Utrolig slemt sagt. Det er STOR forskjell på behov for pårørende når man er gammel og syk, og behovet for barnevakt. Anonymkode: 5ff8d...fb9 Nei. Det handler om livssituasjonsbetingede behov. De er veldig sammenlignbare. Altså, dvs, OM denne tråden hadde handla om behov for barnevakt. TS lurer bare på hvordan hun formidler til barna at besteforeldrene er mer interessert i egne aktiviteter enn å bli kjent med dem. Men tilbake til forskjellige behov. Hvis argumentet som noen presenterte over her, skal være gyldig; at man har jo barnehage så hva skal man med besteforeldre, så trenger man vel ikke pårørende når man blir gammel da eller? Hallo hjemmesykepleie og sykehjem? 4
liil Skrevet 15. desember 2023 #124 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Sammenligner du det å bli gammel og pleietrengende med å være litt sliten som småbarnsforelder? 😳 En gammel, pleietrengende person er helt prisgitt hjelp fra andre for å fungere, ja for å overleve. En småsliten småbarnsmor er IKKE prisgitt hjelp fra andre for å overleve. Anonymkode: 5ff8d...fb9 Hvis dette hadde vært sant, hadde det jo vært lurt å spytte inn den lille, ubetydelige innsatsen det er å hjelpe "en småsliten småbarnsmor" (ikke for at det var det TS snakker om, da) for å motta denne livsnødvendige assistansen senere når man blir gammel og pleietrengende, da. 4
liil Skrevet 15. desember 2023 #125 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dere straffer henne altså? 😳 Anonymkode: 5ff8d...fb9 Hvis man opplever det som en straff å bli behandlet som man selv har behandlet andre, er det kanskje seg selv man skal se på, og ikke de slemme som forholder seg til hvordan relasjonen alltid har fungert? 3 1
liil Skrevet 15. desember 2023 #126 Skrevet 15. desember 2023 Amossa skrev (6 timer siden): Jeg tror ikke du aner hvor mange gamle som sitter på sykehjemmet og får besøk av sine kanskje 1-2 ganger i året. De gamle forstår og har respekt for at alle har det travelt i jobber, hus og hjem. De er redde for å være til belastning for sine, og klager ikke. Om du tror at det er en sammenheng mellom hvordan forholdet den gamle hadde til sine barn og barnebarn, så tar du feil. Mange omsorgsfulle og selvoppofrende eldre sitter på aldershjemmet uten mer besøk enn de andre. Barna og barnebarna deres prioriterer seg selv, bare. Forskjellen er at jeg tror de eldre forstår og respekterer. Dette gjelder hele Norges aldrende befolkning? Det komplett motsatte er også tilfellet for mange. Folk er forskjellige. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #127 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dere straffer henne altså? 😳 Anonymkode: 5ff8d...fb9 Som en over her også skrev; hvis det er en straff å bli behandlet slik man selv har behandlet andre, så er det faktisk noe man får lære av og leve med. Anonymkode: 8b99b...d5f 4
liil Skrevet 15. desember 2023 #128 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For besteforeldre kan ikke bare få komme å være med barnebarna når de selv vil. Du leste kanskje ikke at problemet her var totalt manglende interesse og at besteforeldrene ikke kommer i det hele tatt? Tips: sjekk hovedinnlegget 🙂 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #129 Skrevet 15. desember 2023 Ella Grisella skrev (2 timer siden): Hva faen er dette maset om ansvar og barnevakt?? Det er ikke det som er problemet! Har dere tungt for det? Det handler om 0 interesse, 0 tid, 0 initiativ. Det handler ikke om hjelp eller barnevakt for svarte! Hvordan kan de elske noen de aldri treffer eller har kontakt med??? 🤡 skyt meg! Vær så snill! Det er tydeligvis noen som har litt vondt for det. Regner med noen av dem som svarer har dårlig samvittighet for å gi blaffen i egne barnebarn og da må de jo insistere på at dagens foreldregenerasjon er late og misforstå med vilje🙄 Her har vi på den ene siden besteforeldre med dårlig helse så de vil nok aldri kunne passe barnebarna sine, men jammen er de engasjert likevel! De ringer og spør og vil vite alt som skjer i livet til småen. De vil ha besøk og de viser at de er glad for å se ham. De på den andre siden har god helse og har akkurat blitt pensjonister. De prioriterer seg selv og reising, men jammen er det rom for barnebarn og! Også her ringes det, inviteres på besøk osv. Aldri har vi forventet eller kommer til å forvente barnevakt, men det hadde vært stusselig om de ikke hadde hatt interesse for å bli kjent med barnebarnet sitt i det hele tatt. For ordens skyld: ingen av besteforeldrene her har vært barnevakt noensinne, men de er fantastiske besteforeldre 🙂 Anonymkode: 33c96...b72 5 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #130 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 13.19): Jeg er glad I og interessert i.mine barnebarn. Likevel har jeg ingen lyst til å ha ansvar for dem (er ikke barnevakt uten at det er nødvendig), synes det er støy som gjør meg sliten, og jeg vil ikke bruke fritiden på "barneaktiviteter". De er velkomne, men også deilig når de drar. Anonymkode: 2aa27...03c Skjønner godt den. Slik har jeg det med mine besteforeldre også. De er kjedelige, de lukter rart og jeg skjønner ikke halvparten av hva de snakker om. Jeg vet de spør etter meg, men jeg som barnebarn har ingen plikt til å besøke de, så vi sees til jul og kanskje påske. Anonymkode: 99769...397 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #131 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dere straffer henne altså? 😳 Anonymkode: 5ff8d...fb9 Det er vel en naturlig konsekvens av hennes handlinger. Anonymkode: 78bcd...7d1 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #132 Skrevet 15. desember 2023 Nå er ikke alle utadvent, mange er innadvent og liker egentid. At dere ikke forstår det, får være deres problem. Prøv å se verden gjennom andre mennesker sitt ståsted, så blir livet mye mer fredelig og fylt med glede ❤️ Anonymkode: 2f0da...5d4 1 2
liil Skrevet 15. desember 2023 #133 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå er ikke alle utadvent, mange er innadvent og liker egentid. At dere ikke forstår det, får være deres problem. Prøv å se verden gjennom andre mennesker sitt ståsted, så blir livet mye mer fredelig og fylt med glede ❤️ Anonymkode: 2f0da...5d4 Ja, ikke sant. Det er jo bare ekstroverte gjøglere som kan ha barnebarn. Peace and love. 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #134 Skrevet 15. desember 2023 Amossa skrev (7 timer siden): Jeg tror ikke du aner hvor mange gamle som sitter på sykehjemmet og får besøk av sine kanskje 1-2 ganger i året. De gamle forstår og har respekt for at alle har det travelt i jobber, hus og hjem. De er redde for å være til belastning for sine, og klager ikke. Om du tror at det er en sammenheng mellom hvordan forholdet den gamle hadde til sine barn og barnebarn, så tar du feil. Mange omsorgsfulle og selvoppofrende eldre sitter på aldershjemmet uten mer besøk enn de andre. Barna og barnebarna deres prioriterer seg selv, bare. Forskjellen er at jeg tror de eldre forstår og respekterer. Nå har jeg jobbet på sykehjem i 25+år. Det er absolutt en sammenheng mellom forholdet til egne barn/barnebarn,og hyppighet på besøk og omsorg! Det er stor forskjell på de som har hatt et nært forhold til sine og har brydd seg og stillt opp. De har som oftest mye besøk. Anonymkode: 663c3...3a1 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #135 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvis de enda går på jobb så er de jo ikke sååååå gamle og ikke alle småbarnsforeldre er ungdommer heller. det er veldig mange som er både 30 og 40år selv om deres egne foreldre er bare 18år eldre enn dem og dermed hadde sin småbarnsperiode i ungdomsårene. Anonymkode: 97a6a...94d Du vet ingenting om disse besteforeldrene. Dette er folk som har stått i full jobb i flere tiår, men som med alder og slitasje har fått kroniske sykdommer og plager som gjør at de ikke har samme energi som da de var unge. Likevel har de klort seg fast til full jobb fram mot pensjon. Arbeidsmoralen er høy, og de vil jo så gjerne også stille opp for de voksen barna når de har behov for avlastning med barn og div. Totalt sett sliter de seg ut og sykdomsplager forverrer seg. Det blir lite tid til det som kunne hjulpet på kroniske plager, som eks trening. Kravene fra de voksne barna, som selv er i full jobb, er høye. Det er vanskelig å si nei til barna. Så de sier ja. Anonymkode: 5ff8d...fb9 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #136 Skrevet 15. desember 2023 Denne tråden har truffet en nerve hos mange. Noen drar fram at Ts ikke etterspør barnevakt i HI, men heller mer interesse fra besteforeldrene. Akkurat i hennes situasjon, så kan det hende at det er det som mangler. Men denne tråden føyer seg også inn i en rekke av tråder som har vært, og stadig dukker opp, på KG, der besteforeldre kritiseres for å prioritere seg selv. I de fleste av disse trådene så er det ønsket om avlastning som gjennomsyrer, enten det uttales direkte eller pakkes mer inn. Dere som er småbarnsforeldre i dag: Er dere klare for en ytterligere mangeårig runde med barnepass, nattevåk, avslutninger, kjøring og henting på skole/barnehage/fritidsaktiviteter, Lucia-tog, 17.mai-tog og div når deres egne barn er voksne og begynner å produsere barn? Eller ønsker dere å da å endelig få noe tid til dere selv? Svar ærlig nå. Anonymkode: 5ff8d...fb9 2 6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #137 Skrevet 15. desember 2023 Jeg fikk barn kun fordi besteforeldre skulle avlaste. Dette tok jeg som en selvfølge. Fikk helt sjokk da jeg skjønte at de ville prioritere reising, etter flere tiår i arbeidslivet. De har gått gjennom småbarnstiden, ungdomstiden, dårlig helse, god helse, dårlig økonomi og god økonomi. Nå går jeg her i kaoset. Jeg må være med ungen min i alle helger og ferier. Ingen avlastning. Hva med meg liksom? Egoistiske besteforeldre. Hadde jeg visst dette, så hadde jeg jo ikke giddet å få barn. Hva har man besteforeldre til liksom? Anonymkode: e0f85...759 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #138 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg fikk barn kun fordi besteforeldre skulle avlaste. Dette tok jeg som en selvfølge. Fikk helt sjokk da jeg skjønte at de ville prioritere reising, etter flere tiår i arbeidslivet. De har gått gjennom småbarnstiden, ungdomstiden, dårlig helse, god helse, dårlig økonomi og god økonomi. Nå går jeg her i kaoset. Jeg må være med ungen min i alle helger og ferier. Ingen avlastning. Hva med meg liksom? Egoistiske besteforeldre. Hadde jeg visst dette, så hadde jeg jo ikke giddet å få barn. Hva har man besteforeldre til liksom? Anonymkode: e0f85...759 Jeg vet at du er ironisk, men når man leser enkelte innlegg her inne skulle man tro at det var slik mange tenkte. Jeg slutter aldri å forundre meg over disse trådene, det virker som om alle som svarer i disse har dysfunksjonelle familier, og det er så langt fra den virkeligheten jeg selv har erfart, og som jeg nå observerer utenfra. (Jeg har ikke barnebarn selv) Det jeg ser er familier som hjelper og støtter hverandre, eldre og yngre stiller opp for hverandre når det trengs, men som også tar seg tid til å prioritere seg selv når behovet er der. I virkeligheten er det i de fleste tilfeller ikke enten/eller, det er både/og. Anonymkode: a4bb3...5e7 1 4
MariaIsabel Skrevet 15. desember 2023 #139 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Besteforeldre velger å prioritere seg selv??? Huff, så grusomt. Tenk, at etter å ha oppdratt og prioritert barn, og gjerne eldre foreldre/ svigerforeldre, i 20- 30- 40 år, så er de så frekke at de prioriterer seg selv. Og deres voksne barn må ta seg av sitt eget selv. For besteforeldre kan ikke bare få komme å være med barnebarna når de selv vil. Nei, de må komme når deres egne voksne barn bestemmer at de skal stille opp. Jeg lurer på hva disse voksne barna tenker om sine egne prioriteringer. De valgte å flytte ut, de valgte å få barn, de valgte et voksenliv, de valgte å prioritere egne ønsker for sitt liv, men de mener at egne foreldre aldri skal prioritere seg selv. Blir vel halshugget nå, men selv om besteforeldrene elsker sine barnebarn, så har de uansett ikke ansvaret for dem, de bestemmer heller ikke noe angående dem, de er utenfor barnets kjernefamilie. Den består av mor, far og barna, evt steforeldre. Hvorfor kan de ikke få lov være personer barnet er glad i, selv om de prioriterer seg selv og lever sitt eget liv? Anonymkode: d6014...f6e Nå må du holde opp. Du drar det jo langt ut av proporsjoner. Hvor står det at de alltid må komme på foreldrenes premisser? Hvor står det at de aldri skal få prioritere seg selv? Hvor står det at de forventes å ha ansvar for barnebarna? Hvor står det at de ikke kan leve sitt eget liv? Det handler om å være interessert i barnebarna sine, bygge og pleie en relasjon til dem, og å være besteforeldre. Det er faktisk ikke for mye å forvente, og det kan fint kombineres med å ha et eget liv og prioritere seg selv. 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #140 Skrevet 15. desember 2023 Jeg er i bestemorsalder. Jeg er i full jobb, noen ganger med overtid. Jeg har en syk, gammel mor som jeg hjelper/er sammen med en time hver dag, 7 dager i uka. Reiser ikke på ferie pga henne. Det har jeg ikke samvittighet til. Vi har stort hus og hage. Ellers har jeg det samme å gjøre som de fleste andre. Det skal lages mat, handles, vaskes hus og klær. Det blir ikke mye tid til overs til venner, kultur osv. Må gå noen lange turer hver uke pga helsetrøbbel. Jeg merker at jeg har blitt eldre. Tålte godt en våkennatt da jeg var 30 og hadde småbarn. Nå tåler jeg det dårlig. Tror jeg er ganske typisk for min alder. Men dere mener at vi er egoistiske, og at vi har all verdens tid og overskudd? Hvis du som er 30 er sliten etter en dag på jobb, hva tror du en som er dobbelt så gammel er etter 7,5 t på jobb, 1 t omsorgsarbeid for en gammel forelder, handling og dagens husarbeid, pluss litt trening? Tenk litt over det! Det handler ikke om at man ikke elsker sine barn og barnebarn. Anonymkode: 44b4c...796 2 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå