AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #141 Skrevet 15. desember 2023 10 minutter siden, MariaIsabel said: Nå må du holde opp. Du drar det jo langt ut av proporsjoner. Hvor står det at de alltid må komme på foreldrenes premisser? Hvor står det at de aldri skal få prioritere seg selv? Hvor står det at de forventes å ha ansvar for barnebarna? Hvor står det at de ikke kan leve sitt eget liv? Det handler om å være interessert i barnebarna sine, bygge og pleie en relasjon til dem, og å være besteforeldre. Det er faktisk ikke for mye å forvente, og det kan fint kombineres med å ha et eget liv og prioritere seg selv. Nei, man skal faktisk ikke forvente. Dagens foreldregenerasjon er selvopptatte persilleblad. Det har vært "meg meg meg" og det fortsetter når man får barn. Det er virkelig NULL omtanke for egne foreldre og at de er egne individer med egne behov, nei det handler bare om hva en selv trenger. Tiden besteforeldrene tilbringer med barnebarna blir det den blir, også kan man kanskje heller fokusere på å gjøre den hyggelig heller enn å sutre over hvor lite besteforeldrene "stiller opp". Anonymkode: 40fa8...785 3 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #142 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg fikk barn kun fordi besteforeldre skulle avlaste. Dette tok jeg som en selvfølge. Fikk helt sjokk da jeg skjønte at de ville prioritere reising, etter flere tiår i arbeidslivet. De har gått gjennom småbarnstiden, ungdomstiden, dårlig helse, god helse, dårlig økonomi og god økonomi. Nå går jeg her i kaoset. Jeg må være med ungen min i alle helger og ferier. Ingen avlastning. Hva med meg liksom? Egoistiske besteforeldre. Hadde jeg visst dette, så hadde jeg jo ikke giddet å få barn. Hva har man besteforeldre til liksom? Anonymkode: e0f85...759 Dårlig forsøk, bestemor. Anonymkode: 78bcd...7d1 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #143 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei, man skal faktisk ikke forvente. Dagens foreldregenerasjon er selvopptatte persilleblad. Det har vært "meg meg meg" og det fortsetter når man får barn. Det er virkelig NULL omtanke for egne foreldre og at de er egne individer med egne behov, nei det handler bare om hva en selv trenger. Tiden besteforeldrene tilbringer med barnebarna blir det den blir, også kan man kanskje heller fokusere på å gjøre den hyggelig heller enn å sutre over hvor lite besteforeldrene "stiller opp". Anonymkode: 40fa8...785 Kjenner besteforeldre som gir barna dårlig samvittighet for at de vil ha selvstendige liv med sine familier. Det blir bare forventet at all fritid skal tilbringes med foreldrene, det er ikke greit det heller. Kjøre på med "jeg har kanskje ikke så langt tid igjen" er ren manipulasjon. Det er en middelvei der, man skal ha en respekt som går begge veier. Ikke bare kreve og forvente. Anonymkode: bb0ff...caf
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #144 Skrevet 15. desember 2023 Blir mange perfekte besteforeldre i framtiden, ser jeg. Anonymkode: 8668f...8cd 7
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #145 Skrevet 15. desember 2023 Foreldrene har blitt godt tatt vare på i oppveksten. Så får de egne barn og forutsetter at besteforeldre skal ta vare på dem også. Uten forståelse for hva alder gjør med et menneske, de er fortsatt mest opptatt av hva tidsklemma og småbarnslivet gjør med dem selv. Mange drar til og med hjem til sine gamle foreldre for å feire jul der, og lar de gamle fortsatt stå for julemiddagen, framfor å la dem slippe og istedenfor invitere dem hjem til seg. Den unge generasjonen nå synes å ha et perspektiv på verden som innebærer: hva kan andre gjøre for meg?! Og ikke: hva kan jeg gjøre for andre? Og den hevnaktige innstillingen: bare vent! Hvis ikke du gjør hva jeg forventer i forhold til mine barn nå, så kan du bare sitte der og råtne på sykehjemmet! Det vitner om null takknemlighet for den omsorgen en selv har blitt gitt i oppveksten og null forståelse for eldre menneskers behov. Det vitner om at en ikke er noe særlig til godt menneske. Anonymkode: f44b5...a82 3 6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #146 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nei, man skal faktisk ikke forvente. Dagens foreldregenerasjon er selvopptatte persilleblad. Det har vært "meg meg meg" og det fortsetter når man får barn. Det er virkelig NULL omtanke for egne foreldre og at de er egne individer med egne behov, nei det handler bare om hva en selv trenger. Tiden besteforeldrene tilbringer med barnebarna blir det den blir, også kan man kanskje heller fokusere på å gjøre den hyggelig heller enn å sutre over hvor lite besteforeldrene "stiller opp". Anonymkode: 40fa8...785 Det stemmer. Dagens 30-åringer virker å være den mest bortskjemte generasjonen på lang tid. De forventer at foreldrene stiller opp både praktisk og økonomisk, nærmest selvutslettende, til «barna» er langt inn i tredveårene. Ringer hjem etter penger i 10-15 år etter at de forlot redet, forventer at gamle foreldre kausjonerer dem inn på boligmarkedet eller gir forskudd på arv. Det er meg, meg og meg. Hvorfor forvente at dette stopper når disse får barn? Da fortsetter de jo bare å forvente at de gamle foreldrene stiller opp. Anonymkode: 5ff8d...fb9 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #147 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Dårlig forsøk, bestemor. Anonymkode: 78bcd...7d1 Er ikke bestemor. Jeg er mor til en liten en. Vi koser oss sammen i hverdager, helger og ferier. Noen ganger er barnet med besteforeldre, men det er ikke forventet. Det er bare koselig. Anonymkode: e0f85...759 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #148 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men så trist å tenke at det å komme å se på en juleavslutning er"jobb" og en belastning! Det er jo det som er kosen med barnebarn. Jeg har 3 barn og har arrangert mange avslutninger på skolen/korps/speider. Har bakt kaker,ryddet,organisert,loddet ut premier,kjøpt gave til læreren. Det er en jobb! Det å pynte seg og sitte på rompa med en kopp kaffe og et kakestykke og se på barnebarna er jo bare hygge! Hvis ikke den nærmeste familien er viktig,så skjønner jeg ikke hva er. Anonymkode: 663c3...3a1 Unnskyld meg men hva feiler det deg? Jeg skriver at jeg er veldig fornøyd med mine foreldre som besteforeldre! De har stillt masse opp og passet barna fra de var små, har er kjempe godt og nært forhold til sine barnebarn og barn. Og så kommer du her «bestemor» og skal pisse på det? Synes dette var skikkelig stygt skrevet av deg, og er overhodet ikke imponert over deg og det du sitter og skryter over Anonymkode: 0a437...cf9 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #149 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Signerer denne. Det er ingen vits i å forsvare besteforeldre som konsekvent velger seg selv. TS ber overhodet ikke om barnepass, men føler seg naturligvis veldig såret når besteforeldrene velger dem vekk igjen og igjen. Helt greit å ikke være interessert, så lenge man ikke klager over at man er ensom og ikke får hjelp når man blir gammel. Mine barn har selv besteforeldre som velger dem vekk og det var veldig sårende, helt til vi bare bestemte oss for å ikke initiere til samvær i det hele tatt. Nå har vi ikke sett hverandre på et par år og barna savner dem heldigvis ikke mer, for de husker dem nesten ikke. Anonymkode: 8b99b...d5f En ting at foreldrene ikke er interessert i barnebarna sine, men hvordan kan det være at de blåser i egne, voksne barn også? Jeg kan ikke forestille meg å ikke se mine foreldre i det hele tatt. Det må jo bety at de ikke feirer jul eller påske sammen, ikke besøker hverandre. Mens barn er små er de jo sammen med foreldrene omtrent hele tiden, så når ungene ikke ser besteforeldrene gjør ikke foreldrene det heller. Anonymkode: 9614d...077
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #150 Skrevet 15. desember 2023 Man skal jammen lese mye rart her inne! Når det i tillegg kommer en «bestemor» her og skal prøve å få folk til å føle seg dårlig når man faktisk har et godt forhold til sine foreldre og besteforeldre og er glad og takknemlig for alt. Da tenker jeg at vedkommende ikke er helt riktig oppi hodet sitt! Anonymkode: 0a437...cf9
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #151 Skrevet 15. desember 2023 Vi er besteforeldre til to små. Vi er begge i full jobb og har eldre foreldre som krever sitt. Vi har likevel tid og energi til de to små som vi forguder overalt, de er begge på overnatting både titt og ofte ❤️ Men det som irriterer meg litt er at foreldrene gir oss dårlig samvittighet fordi vi henter sjeldent i barnehagen. Da de skulle kjøpe hus for noen år siden sa vi at det hadde vært greit om de kjøpte på samme siden av byen som vi bor i, da vi da oftere kunne hente i barnehagen. De valgte da å kjøpe på helt andre siden av byen og det gjør det faktisk vanskeligere for oss å hente. Å ta bil med på jobb er en dårlig ide, parkering i byen er umulig. Vi må da i så fall ta buss hjem, hente bilen og kjøre i barnehagen, og ta potensiell kø med når vi skal beregne tiden dette vil ta. Anonymkode: 4efe6...0d0 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #152 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Vi er besteforeldre til to små. Vi er begge i full jobb og har eldre foreldre som krever sitt. Vi har likevel tid og energi til de to små som vi forguder overalt, de er begge på overnatting både titt og ofte ❤️ Men det som irriterer meg litt er at foreldrene gir oss dårlig samvittighet fordi vi henter sjeldent i barnehagen. Da de skulle kjøpe hus for noen år siden sa vi at det hadde vært greit om de kjøpte på samme siden av byen som vi bor i, da vi da oftere kunne hente i barnehagen. De valgte da å kjøpe på helt andre siden av byen og det gjør det faktisk vanskeligere for oss å hente. Å ta bil med på jobb er en dårlig ide, parkering i byen er umulig. Vi må da i så fall ta buss hjem, hente bilen og kjøre i barnehagen, og ta potensiell kø med når vi skal beregne tiden dette vil ta. Anonymkode: 4efe6...0d0 Jeg forstår ikke helt denne nye trenden med at besteforeldre skal hente i barnehagen på faste dager eller følge opp faste fritidsaktiviteter. Dette var ikke vanlig før. Det låser besteforeldrene veldig mye. Er det ikke bedre at de stiller opp når de har tid og anledning? Jeg har ikke blitt bestemor ennå. Jeg kommer ikke til å låse meg til en slik deal når den tid kommer. Men jeg skal være støttende og bidra med mitt når jeg har tid, mulighet og overskudd. Anonymkode: 5ff8d...fb9 6 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #153 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Blir mange perfekte besteforeldre i framtiden, ser jeg. Anonymkode: 8668f...8cd Ja, er det ikke flott Disse skal få sitt å stri med når de på perfekt vis skal følge opp både barn, barnebarn og gamle og syke foreldre samtidig. I tillegg til jobb og muligens skrantende helse. Anonymkode: 5ff8d...fb9 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #154 Skrevet 15. desember 2023 Skulle ønske mine foreldre hadde mer tak i seg til å si nei. De blir utnytta av min bror til å være evig barnevakt. Forfriskende å høre at det finnes besteforeldre som setter pris på sin fritid. Anonymkode: a6b16...9ed 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #155 Skrevet 15. desember 2023 MariaIsabel skrev (7 timer siden): Hvorfor er slike ting uaktuelt? Mine foreldre kommer gjerne på slikt for barnebarnet, foreldrene til mannen også (ste-besteforeldre som har en haug av andre barnebarn). Selv om dine foreldre liker det, gjør ikke jeg det. Jeg har sett nok luciatog i barnehager, stått nok på sidelinja i fotball- og håndballkamper osv. Hvis jeg skal sette av noe timer til barn- og barnebarn en ettermiddag, velger jeg en annen form for samvær. Anonymkode: 2aa27...03c 3 3
MariaIsabel Skrevet 15. desember 2023 #156 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selv om dine foreldre liker det, gjør ikke jeg det. Jeg har sett nok luciatog i barnehager, stått nok på sidelinja i fotball- og håndballkamper osv. Hvis jeg skal sette av noe timer til barn- og barnebarn en ettermiddag, velger jeg en annen form for samvær. Anonymkode: 2aa27...03c Mener jo ikke at man trenger å komme på alt, men det er jo bare koselig å se en kamp/oppvisning en gang i blant, og kjenne på stolthet over hva de får til, og sååå gøy for barna å ha både foreldre og besteforeldre der for å se på dem ... ❤️
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #157 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg forstår ikke helt denne nye trenden med at besteforeldre skal hente i barnehagen på faste dager eller følge opp faste fritidsaktiviteter. Dette var ikke vanlig før. Det låser besteforeldrene veldig mye. Er det ikke bedre at de stiller opp når de har tid og anledning? Jeg har ikke blitt bestemor ennå. Jeg kommer ikke til å låse meg til en slik deal når den tid kommer. Men jeg skal være støttende og bidra med mitt når jeg har tid, mulighet og overskudd. Anonymkode: 5ff8d...fb9 Enig. Henter foreldre i barnehagen etter jobb, så har de da bare ca 3 timer sammen med barnet/barna. Rart om de vil "gi bort" den korte tiden. Anonymkode: 44b4c...796 2
MariaIsabel Skrevet 15. desember 2023 #158 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, er det ikke flott Disse skal få sitt å stri med når de på perfekt vis skal følge opp både barn, barnebarn og gamle og syke foreldre samtidig. I tillegg til jobb og muligens skrantende helse. Anonymkode: 5ff8d...fb9 Vet du, det gjør jeg med glede. Mine foreldre har stått på så mye for alle andre, at når de ikke orker mer, så tar jeg mer enn gjerne ansvaret for både dem og min bror med spesielle behov, samtidig som jeg skal gjøre alt i min makt for å leve opp til dem som både foreldre og besteforeldre. ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #159 Skrevet 15. desember 2023 MariaIsabel skrev (9 minutter siden): Vet du, det gjør jeg med glede. Mine foreldre har stått på så mye for alle andre, at når de ikke orker mer, så tar jeg mer enn gjerne ansvaret for både dem og min bror med spesielle behov, samtidig som jeg skal gjøre alt i min makt for å leve opp til dem som både foreldre og besteforeldre. ❤️ Så flott. Håper du ikke sliter deg ut. Anonymkode: 5ff8d...fb9 1
MariaIsabel Skrevet 15. desember 2023 #160 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så flott. Håper du ikke sliter deg ut. Anonymkode: 5ff8d...fb9 Går nok bra, vi jobber oss opp til å kunne pensjonere oss med god inntekt når vi er 40, så vi har kapasitet til å ta oss av alle slik mine foreldre har gjort. ❤️
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå