Kermit2 Skrevet 14. desember 2023 #101 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Utrolig slemt sagt. Det er STOR forskjell på behov for pårørende når man er gammel og syk, og behovet for barnevakt. Anonymkode: 5ff8d...fb9 Veldig riktig sagt! 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #102 Skrevet 14. desember 2023 Moren min var ofte barnevakt for tantebarna mine da de vokste opp. Overnatting omtrent hver helg. Hun var veldig snill og tok godt vare på dem. Som voksne besøker de henne aldri. Anonymkode: f44b5...a82 1 2
Amossa Skrevet 14. desember 2023 #103 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da regner jeg med at disse besteforeldrene også respekterer at barn og barnebarn ikke er så interessert i pårørenderollen, når den tid kommer. Anonymkode: ec5c5...d69 Jeg tror ikke du aner hvor mange gamle som sitter på sykehjemmet og får besøk av sine kanskje 1-2 ganger i året. De gamle forstår og har respekt for at alle har det travelt i jobber, hus og hjem. De er redde for å være til belastning for sine, og klager ikke. Om du tror at det er en sammenheng mellom hvordan forholdet den gamle hadde til sine barn og barnebarn, så tar du feil. Mange omsorgsfulle og selvoppofrende eldre sitter på aldershjemmet uten mer besøk enn de andre. Barna og barnebarna deres prioriterer seg selv, bare. Forskjellen er at jeg tror de eldre forstår og respekterer. 2 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #104 Skrevet 14. desember 2023 Vi bor 100 mil unna mine foreldre så det er bare noen få ganger i året vi ses. Min eldste sønn var første barnebarn og det var jo koselig, men mine foreldre var så passiv. Jeg skjønner jo at de gledet seg å se meg, deres datter, når jeg bor så langt unna. Men da jeg fikk barn tenkte jeg at interessen vil spre seg til barnebarnet også, men der tok jeg feil. Da min far døde var gutten 15 år og morfar en fremmed. Jeg klandrer ikke sønnen min, det er oppgaven til de voksne å sørge for at relasjon bygges. Mine svigers er helt annerledes. Vi møtes ikke så ofte med dem heller, men når vi først var det var det barnebarnet som var fokuset deres. Oppriktig interesse. Og det er alt vi ønsker oss. Vi trenger ikke at de er med på fotballkamp eller avslutninger men at de spør og ringer, eller sender en melding hvordan det gikk. Min svigerfar nærmer seg 80 år men han har lært å bruke pc og mobil og holder kontakt, og særlig siden ungene er store nok til å ha egen mobil gjør han det uten oss foreldre. Når svigers dør vil mine sønns øyne ikke være like tørre som da min far gikk bort. Anonymkode: 9614d...077
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #105 Skrevet 14. desember 2023 Kermit2 skrev (2 timer siden): Besteforeldre kan være slitne og ikke ha overskudd. Det vet man ikke hvordan kjennes, før man har kommet i den alderen eller situasjonen selv. Dette! Yngre mennesker virker ikke å forstå at man blir raskere sliten med alderen. Besteforeldre har ofte ikke den energien lenger som kreves for å holde tritt med viltre barn over lengre tid. Jeg kjenner noen besteforeldre som har barnebarna på overnattingshelger støtt og stadig, etter foreldrenes ønske. De er dødsslitne når barna hentes av foreldrene søndag kveld. Og så er det bare for besteforeldrene å stå opp mandag morgen og dra på jobb. Anonymkode: 5ff8d...fb9 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #106 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Moren min var ofte barnevakt for tantebarna mine da de vokste opp. Overnatting omtrent hver helg. Hun var veldig snill og tok godt vare på dem. Som voksne besøker de henne aldri. Anonymkode: f44b5...a82 Det var trist å høre, har dere som foreldre vært flinke til å printe det inn i hodet på ungene underveis at de må være der for besteforeldrene senere i livet? Anonymkode: 97a6a...94d 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #107 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Dette! Yngre mennesker virker ikke å forstå at man blir raskere sliten med alderen. Besteforeldre har ofte ikke den energien lenger som kreves for å holde tritt med viltre barn over lengre tid. Jeg kjenner noen besteforeldre som har barnebarna på overnattingshelger støtt og stadig, etter foreldrenes ønske. De er dødsslitne når barna hentes av foreldrene søndag kveld. Og så er det bare for besteforeldrene å stå opp mandag morgen og dra på jobb. Anonymkode: 5ff8d...fb9 Hvis de enda går på jobb så er de jo ikke sååååå gamle og ikke alle småbarnsforeldre er ungdommer heller. det er veldig mange som er både 30 og 40år selv om deres egne foreldre er bare 18år eldre enn dem og dermed hadde sin småbarnsperiode i ungdomsårene. Anonymkode: 97a6a...94d 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #108 Skrevet 14. desember 2023 Jeg skjønner at folk er forskjellige og alt det der, men i min verden er det rett og slett uforståelig at besteforeldre ikke involverer seg i sine barnebarn. Det handler jo ikke KUN om å dra på besøk osv. Det er jo lov og ta en telefon i ny og ne og engasjere seg selv om man bor langt unna. Man har jo valgt å få barn og starte en familie, og for meg er det da helt naturlig at det er noe som forplikter resten av livet. Man kan ikke bare "melde seg ut". Besteforeldre vil gjerne ha besøk når de sitter på gamlehjemmet og kjeder seg, men da kan det være for sent.. Anonymkode: 0b751...cc8 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #109 Skrevet 15. desember 2023 Wow. Bare wow. vet dere, jeg klarer ikke å sette meg inn i og forstå hvordan man ikke kan ønske å tilbringe tid med sine barnebarn og voksne barn jeg. Det er jo biologisk.. feil! disse besteforeldrene som blir så slitne av barnebarna, merkelig hvor mye energi de har til å trene, reise, feste og leve livet. Snakk om fullstendig motsatt av forrige generasjon! Nordmenn er så kalde, egoistiske og selvsentrerte at jeg blir kvalm. Det er ikke mange andre kulturer som har disse verdiene. disse besteforeldrene frarøver barnebarna sine en fin og viktig del av livet, og det er bare trist. Jeg orker ikke hvordan samfunnet har blitt jeg. Selv har jeg vokst opp med fantastiske besteforeldre og har enormt med gode minner. Besteforeldre som var til stede, engasjerte og som lærte oss barnebarna så masse. Hvem hadde jeg vært uten dem? Bestefar som alltid hadde tid, alltid var lun og tålmodig. Bestemor som lyttet interessert til alt jeg hadde å fortelle og som fikk meg til å føle meg viktig, interessant, bra! Ja, vi har det travelt, men vi får tid til en telefon innimellom, et raskt besøk og noen ganger et litt lengre besøk. Det man vil, tar man seg tid til! Mine foreldre har et overfladisk forhold til sine barnebarn. Det er for seint å bygge relasjon der. Heldigvis har barna mine fantastiske besteforeldre på fars side, og mine barn er uendelig glade i farmor og farfar. Jeg har aldri bedt om barnevakt jeg, men jeg tok det for gitt at det kom til å være engasjement, tid og kjærlighet. Så det ble et stort sjokk kan man si, og et sår som aldri gror helt. Når de sitter der på gamlehjem og ser tilbake på livet sitt, så håper jeg de er fornøyd med prioriteringene de har gjort, og ikke angrer på noen ting. Om jeg får høre ett ord om barnebarn som ikke stiller opp, så kommer det til å rakne fullstendig for meg tror jeg. Men de har sikkert fått både bar og brune planter på gamlehjem innen den tid. Så denne generasjonens besteforeldre kommer sikkert ikke til å ha tid til besøk… Anonymkode: 7e932...505 4 2 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #110 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 13.31): Hva gjør barna dine når de «storkoser seg» hos besteforeldrene? Mine egne foreldre ønsker sjelden å besøke sine barnebarn (mine tantebarn). De er veldig glade i dem, men har lite glede av å besøke dem. For barna er bare opptatt av skjermene sine. Etter at de har hilst på besteforeldrene sine, så er det rett tilbake til TV eller iPad. Foreldrene er ikke stort bedre, de er på jobb omtrent hele tiden. Det samme er det jo når barnebarna kommer til dem. De vil ikke delta på noe som helst, da er det kun TV eller iPad som gjelder. Jeg merker jo det samme selv. Tante er kjempespennende helt til de har pakket opp gavene jeg har med. Deretter er det kun skjermer de vil holde på med. Prøver jeg å foreslå at de legges bort, og at vi i stedet gjør noe sammen, så blir de bare sure og går på rommene sine. Så TS, se litt på hvordan du har oppdratt barna dine før du kritiserer dine foreldre. Anonymkode: a6944...612 Dette var det jeg og tenkte på, eller at ts har barn som har dårlig oppdragelse og er krevende. Har du tenkt over dette før du kritiserer besteforeldrene ts? Anonymkode: 08d05...3ed
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #111 Skrevet 15. desember 2023 KraKriAm skrev (6 timer siden): Nei. Ingen hyler om det her. Da er du isåfall blind. Anonymkode: 59623...918 2
MariaIsabel Skrevet 15. desember 2023 #112 Skrevet 15. desember 2023 (endret) Foreldrene til faren var veldig fraværende, og sa bare at de var "ferdig med barn" (samtidig som de var sure for at de ikke fikk se datteren hans fra tidligere forhold ...), så jeg og far tok en avgjørelse da barnet var 2,5 år på at vi kuttet helt kontakten slik at han ikke skulle få vonde følelser når han ble eldre og så hvordan det var. Han er 9, har aldri etterspurt dem, og foreldrene til stefar har tatt over rollen. Foreldrene mine har vært fantastiske besteforeldre hele veien. Vet ikke om dette egentlig var til noe hjelp da dere allerede er forbi det punktet men ... Føler med dere ihvertfall, lykke til! Endret 15. desember 2023 av MariaIsabel 1
MariaIsabel Skrevet 15. desember 2023 #113 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette! Yngre mennesker virker ikke å forstå at man blir raskere sliten med alderen. Besteforeldre har ofte ikke den energien lenger som kreves for å holde tritt med viltre barn over lengre tid. Jeg kjenner noen besteforeldre som har barnebarna på overnattingshelger støtt og stadig, etter foreldrenes ønske. De er dødsslitne når barna hentes av foreldrene søndag kveld. Og så er det bare for besteforeldrene å stå opp mandag morgen og dra på jobb. Anonymkode: 5ff8d...fb9 Mamma er 66 og pappa er 79. De vil gjerne ha besøk av barnebarn i hele helger og store deler av ferier (gjerne hele), og tar dem med på turer, både i skogen, skiturer, fornøyelsesparker og på hyttene. De er på gulvet og leker. De gjorde også det da de jobbet, begge pensjonerte seg nylig fra lederjobber med 40-80 timers uker + tlf-møter og forretningsreiser. Pappa har kronisk bronkitt, diabetes og diverse "småtteri", og mamma har protese. Det blir som man gjør det til. 1
MariaIsabel Skrevet 15. desember 2023 #114 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg bruker gjerne tid med barnebarna, men de tingene du nevner, som fotballkamper, 17.mai og avslutninger er helt uaktuelt. Jeg er heller ikke så lysten på samvær av typen kino. Kafé er utelukket pga mors sukkerforbud. Anonymkode: 2aa27...03c Hvorfor er slike ting uaktuelt? Mine foreldre kommer gjerne på slikt for barnebarnet, foreldrene til mannen også (ste-besteforeldre som har en haug av andre barnebarn). 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #115 Skrevet 15. desember 2023 Besteforeldre velger å prioritere seg selv??? Huff, så grusomt. Tenk, at etter å ha oppdratt og prioritert barn, og gjerne eldre foreldre/ svigerforeldre, i 20- 30- 40 år, så er de så frekke at de prioriterer seg selv. Og deres voksne barn må ta seg av sitt eget selv. For besteforeldre kan ikke bare få komme å være med barnebarna når de selv vil. Nei, de må komme når deres egne voksne barn bestemmer at de skal stille opp. Jeg lurer på hva disse voksne barna tenker om sine egne prioriteringer. De valgte å flytte ut, de valgte å få barn, de valgte et voksenliv, de valgte å prioritere egne ønsker for sitt liv, men de mener at egne foreldre aldri skal prioritere seg selv. Blir vel halshugget nå, men selv om besteforeldrene elsker sine barnebarn, så har de uansett ikke ansvaret for dem, de bestemmer heller ikke noe angående dem, de er utenfor barnets kjernefamilie. Den består av mor, far og barna, evt steforeldre. Hvorfor kan de ikke få lov være personer barnet er glad i, selv om de prioriterer seg selv og lever sitt eget liv? Anonymkode: d6014...f6e 1 4
Ella Grisella Skrevet 15. desember 2023 #116 Skrevet 15. desember 2023 (endret) Hva faen er dette maset om ansvar og barnevakt?? Det er ikke det som er problemet! Har dere tungt for det? Det handler om 0 interesse, 0 tid, 0 initiativ. Det handler ikke om hjelp eller barnevakt for svarte! Hvordan kan de elske noen de aldri treffer eller har kontakt med??? 🤡 skyt meg! Vær så snill! Endret 15. desember 2023 av Ella Grisella 5 4
liil Skrevet 15. desember 2023 #117 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 20.20): Så mange som får barn å forventer besteforeldre skal stille opp, og blir furten fordi de «prioriterer» seg selv? Klart de gjør det! Har selv nesten voksne barn nå, og har holdt på i over 18 år, og orker ikke små barn jeg er tante til veldig ofte. Men passer de om jeg blir spurt. Tar ikke initiativ selv, fordi jeg endelig kan begynne å tenke på meg selv igjen Anonymkode: ca9c1...789 Les hovedinnlegget. 2
liil Skrevet 15. desember 2023 #118 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 13.12.2023 den 14.09): Livet blir ikke alltid slik man planla. Jeg har alltid ønslet å være tilstede for barnebarn, men jeg så for meg en roligere tilværelse enn som småbarnsmor. Nå er barna mine 9, 15 og 22. Han på 22 har tvillinger på 3, og er overhodet ikke moden for oppgaven. Moren til barna i enda mindre grad. Jeg har nå en sønn med to barn i sokkeletasjen, og alle tre der nede trenger meg mer enn det hun på 9 og hun på 15 her i hovedetasjen gjør. Eneste pause jeg får er annenhver helg, når mormoren har barna (moren har flytta til egen leilighet, men har sitt såkallede samvær hos sin mor). Jeg elsker barnebarna, og ville gjort alt for dem. Men jeg kjenner også at jeg snart er oppbrukt. Jeg er redd for at jeg vil være en fjern bestemor om 10-20 år når jentene begynner å få barn. Kanskje vil de skrive innlegg på nettforum om at jeg bare prioriterer meg selv.. Anonymkode: d7bf7...0c6 Tror du ikke TS ville skrevet noe om det hvis årsaken til foreldrenes manglende interesse var noe ala din situasjon? Veldig søkt sammenligning. 1
liil Skrevet 15. desember 2023 #119 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): var det de eller dere som valgte at dere skulle få barn? Anonymkode: 7160c...58d Fy søren 🤮 3
liil Skrevet 15. desember 2023 #120 Skrevet 15. desember 2023 Rødstrupa skrev (12 timer siden): Det er ikke deres foreldres ansvar å passe ungene mm. Det gjør det de når det passer dem. Du klarte virkelig ikke å lese hele innlegget som du faktisk siterte, du?? 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå