Gå til innhold

Besteforeldre som prioriterer seg selv

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Forskjellen på besteforeldre i dag er at de jobber fulltid til de er 67 år. I den forrige besteforeldre generasjonen, så var gjerne bestemor hjemme. De satt også på nedbetalte hus.

Kjærlighet går begge veier. Voksne barn må jo også ha forståelse for at foreldrene deres har en fulltidsjobb leenge. De som er foreldre i dag vil måtte jobbe enda lenger.  

Anonymkode: e0f85...759

Nei det er 2 generasjoner siden.

Anonymkode: 97a6a...94d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kunne ikke vært mer enig! Jeg har fem barn. Yngste flyttet ut i fjor. Da hadde jeg brukt 32 år på barnestell, oppdragelse, oppfølging i barnehage, skole, aktiviteter og alt annet som følger med. Ting jeg selv ønsket å gjøre ble satt på vent fra jeg var 21. Nå er jeg 53. NÅ er det endelig min tur til å bruke litt tid på meg selv også. Jeg elsker mine voksne barn og ønsker selvsagt å ha god kontakt med eventuelle barnebarn jeg måtte få. Men jeg kommer ikke til å ha fast ansvar for barnebarna og oppfølgingen av dem. Det må de voksne barna mine selv ta seg av.

Anonymkode: 5ff8d...fb9

I tillegg bor mine to utflyttede barn på andre kanter av landet. Det er ikke mulig for meg å flytte med de yngste slik at jeg både beholder jobben, OG bor nærme begge de utflyttede barna. Kanskje vil de minste flytte helt annet sted igjen, og da har man det samme problemet igjen.

Anonymkode: b5f57...2b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Og det er helt greit at du synes det er like gøy uansett! Men noen synes det er drit kjedelig! Snakket med en pappa (som virkelig er en nærværende pappa, han er med absolutt overalt), han har en sønn som driver med svømming. Han sitter på tribunen og følger med, ser på sønnen som svømmer fram og tilbake - og han synes det er fryktelig kjedelig!

Betyr det at han elsker barnet sitt mindre av den grunn? Selvsagt ikke! Dersom barnebarna hans starter med svømming når den tid kommer, så aner jeg ingenting om han fortsatt kommer til å sitte på tribunen. Kanskje av og til, men neppe hver uke! Han har sikkert lyst til å gjøre noe annet med barnebarna!

En trenger ikke å sitte hele slekta på tribunen! Noen kan sitte på tribunen, noen kan bake boller, noen kan se en film - en skal da ikke være hele gjengen samlet rundt poden hele tida? 

Anonymkode: f44b5...a82

Han kunne ha valgt å engasjere seg i aktiviteten - ta trener- eller dommer utdanning, være med som hjelpetrener, lagleder eller noe lignende. 

Anonymkode: b5f57...2b2

Skrevet
Forvirret23 skrev (32 minutter siden):

Tråden handler ikke om å passe barn, handler om å ønske å bli kjent med de. Men samtidig rart å tenke at barna skal i allefall ikke oppleve tid for seg selv. Det unner jeg de ikke. 
Når du setter barn til verden så må du regne med at barna også setter barn til verden og at barna ønsker å ha foreldrene sine i sitt liv: det handler om kjærlighet og ønske om å føle seg ønsket. Jeg kommer aldri til å bli så kald over mine barn, for de er mitt alt. De er mitt hjerte og alt som skjer i demmes liv ønsker jeg å være en del av. 

Det kan være at dine barn ikke orker at du skal være oppi dem hele tiden, ikke orker at du alltid vil være en del av alt som skjer. Da må du ikke forveksle det med mangel på kjærlighet overfor deg. For deg betyr de alt, men de har også andre relasjoner og andre interesser, de har hemmeligheter.  

En bestemor skrev tidligere her at hun synger i kor. Jeg er sikker på at barnebarnet forstår at bestemor ikke kan komme på kampen på torsdag, fordi hun har kor den dagen, men pappa blir med så det går fint! Eller: må bestemor alltid bli med pappa? Jeg vil helst bare gå med deg! 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her spurte barna etter besteforeldrene når de var i barneskolealder. Vi fortalte at bestemor var veldig opptatt, og ikke hadde tid til besøk. Etterhvert forsto nok barna at besteforeldrene bare ikke var interessert, og sluttet å spørre. Vi fortsatte å prøve å inkludere besteforeldre, men i skjul for ungene sånn at de ikke skulle føle seg avvist. For eksempel sendte vi invitasjon til konfirmasjon uten at ungen visste det. Så slapp det å bli skuffet når besteforeldre ikke svarte. 

Nå er besteforeldrene pensjonister og virker litt mer interessert. De spør etter ungene en gang i blant. Men ungene er blitt voksne, og er opptatt med sine egne liv. Og besteforeldrene er fremmede som de ikke har noe forhold til. Men det er jo trist at det har blitt slik. 

Anonymkode: 0a1ab...711

Veldig spesielt med besteforeldre som ikke svarer på invitasjon til konfirmasjon. Har jeg aldri hørt om før og er neppe særlig vanlig. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veldig spesielt med besteforeldre som ikke svarer på invitasjon til konfirmasjon. Har jeg aldri hørt om før og er neppe særlig vanlig. 

Enig. Det er en enorm forskjell på besteforeldre som ikke kommer i konfirmasjon og besteforeldre som gjerne vil treffe sine barn og barnebarn et par ganger i mnd.

Anonymkode: 44b4c...796

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det kan være at dine barn ikke orker at du skal være oppi dem hele tiden, ikke orker at du alltid vil være en del av alt som skjer. Da må du ikke forveksle det med mangel på kjærlighet overfor deg. For deg betyr de alt, men de har også andre relasjoner og andre interesser, de har hemmeligheter.  

En bestemor skrev tidligere her at hun synger i kor. Jeg er sikker på at barnebarnet forstår at bestemor ikke kan komme på kampen på torsdag, fordi hun har kor den dagen, men pappa blir med så det går fint! Eller: må bestemor alltid bli med pappa? Jeg vil helst bare gå med deg! 

Hvordan klarer du å tolke innlegg slik? Ingen her har skrevet at besteforeldre skal være avlastning flere ganger i uken, eller komme på kamper og treninger flere ganger i uken. 
Er det slik at du mener at man kan ikke bygge relasjon uten dette hver uke? Hvor skriver ts at hun ønsker at besteforeldre skal være i barna sine liv flere ganger i uken? 
Det går å ta en telefon til barnebarna sine; invitere de over en lørdag med egne barn, komme på besøk mer enn kun bursdager. Eller er det enten eller? 
Fint om man holder seg til tema, da er det lettere å diskutere! 
Og jeg blir svært lei meg om mine barn kun vil de meg 1-2 ganger i året. Jeg ønsker å ha de i mitt liv og det tror jeg også at jeg har 

Endret av Forvirret23
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Og det er helt greit at du synes det er like gøy uansett! Men noen synes det er drit kjedelig! Snakket med en pappa (som virkelig er en nærværende pappa, han er med absolutt overalt), han har en sønn som driver med svømming. Han sitter på tribunen og følger med, ser på sønnen som svømmer fram og tilbake - og han synes det er fryktelig kjedelig!

Betyr det at han elsker barnet sitt mindre av den grunn? Selvsagt ikke! Dersom barnebarna hans starter med svømming når den tid kommer, så aner jeg ingenting om han fortsatt kommer til å sitte på tribunen. Kanskje av og til, men neppe hver uke! Han har sikkert lyst til å gjøre noe annet med barnebarna!

En trenger ikke å sitte hele slekta på tribunen! Noen kan sitte på tribunen, noen kan bake boller, noen kan se en film - en skal da ikke være hele gjengen samlet rundt poden hele tida? 

Igjen, så mener jeg jo ikke hver gang ... 

Jeg synes det er merkelig å ikke synes det er noe som helst gøy å se på barnas eller barnebarnas prestasjoner, men okei. Om man ikke synes det er gøy, kan man fortsatt se en kamp i ny og ne (foreldre bør se alle kamper/stevner osv) for å støtte barnebarna. 

I tillegg til at mine foreldre kommer og ser på barnebarnet sitt av og til (selv om de bor over 2 timer unna), drar vi og ser broren min spille handikap-håndball. Det er ikke fordi vi er så himla interessert i handikap-håndball, men for å være der for ham, og for å se hva han klarer, og gleden i øynene når han får til noe. ❤️

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei det er 2 generasjoner siden.

Anonymkode: 97a6a...94d

Nei det stemmer ikke, les link fra ssb som ligger i tråden! Fram til 1970 var 25% damer i arbeid og det var stort sett ugifte og barnløse

Anonymkode: 0a437...cf9

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Foreldrene har blitt godt tatt vare på i oppveksten. Så får de egne barn og forutsetter at besteforeldre skal ta vare på dem også. Uten forståelse for hva alder gjør med et menneske, de er fortsatt mest opptatt av hva tidsklemma og småbarnslivet gjør med dem selv.

Mange drar til og med hjem til sine gamle foreldre for å feire jul der, og lar de gamle fortsatt stå for julemiddagen, framfor å la dem slippe og istedenfor invitere dem hjem til seg.

Den unge generasjonen nå synes å ha et perspektiv på verden som innebærer: hva kan andre gjøre for meg?! Og ikke: hva kan jeg gjøre for andre? 

Og den hevnaktige innstillingen: bare vent! Hvis ikke du gjør hva jeg forventer i forhold til mine barn nå, så kan du bare sitte der og råtne på sykehjemmet! Det vitner om null takknemlighet for den omsorgen en selv har blitt gitt i oppveksten og null forståelse for eldre menneskers behov. Det vitner om at en ikke er noe særlig til godt menneske. 

Min søster på snart 40 gjør dette hvert år. Reiser med mann og to barn hjem til sine gamle foreldre på andre kanten av landet for å være der på juleferie. Besteforeldrene fikser hele julen, og min godt voksne søster («barnet») kommer til ferdig fikset jul, slapper av og lar sin gamle mor ordne med middagene og alt. I romjula er søsteren og mannen ute med gamle ungdomsvenner på kveldene til langt på natt. Bestemor står grytidlig opp med barnebarna hver morgen. Hun begynner å dra på åra nå og har ikke den beste helsen. Jeg er helt sikker på at hun kunne tenke seg at min søster tok over stafettpinnen snart og var den som inviterte til juleopphold. Jeg har tilbudt meg å ha alle hos meg, men min gamle mor vil ikke det for da blir «barnet» på snart 40 så lei seg. Hun må jo få barndomsjulen sin, stakkars.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Min søster på snart 40 gjør dette hvert år. Reiser med mann og to barn hjem til sine gamle foreldre på andre kanten av landet for å være der på juleferie. Besteforeldrene fikser hele julen, og min godt voksne søster («barnet») kommer til ferdig fikset jul, slapper av og lar sin gamle mor ordne med middagene og alt. I romjula er søsteren og mannen ute med gamle ungdomsvenner på kveldene til langt på natt. Bestemor står grytidlig opp med barnebarna hver morgen. Hun begynner å dra på åra nå og har ikke den beste helsen. Jeg er helt sikker på at hun kunne tenke seg at min søster tok over stafettpinnen snart og var den som inviterte til juleopphold. Jeg har tilbudt meg å ha alle hos meg, men min gamle mor vil ikke det for da blir «barnet» på snart 40 så lei seg. Hun må jo få barndomsjulen sin, stakkars.

Eller så har gamlemor lyst til det selv🤔 Ikke så rart hvis søsteren din bare kommer to ganger i året.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Eller så har gamlemor lyst til det selv🤔 Ikke så rart hvis søsteren din bare kommer to ganger i året.

Hvor har jeg skrevet at hun bare kommer to ganger i året? Hun kommer i alle ferier og mange helger ila året. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvor har jeg skrevet at hun bare kommer to ganger i året? Hun kommer i alle ferier og mange helger ila året. 

Sorry leste feil.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.12.2023 den 17.15):

Jeg tok ikke bare valget om å bli mor da jeg fikk barn, men også om å bli svigermor, bestemor og kanskje oldemor. Det er ikke slik at generasjonen under ditt barn ikke trenger relasjoner. 

Det verste her, er at min mor, som også driver en slik selvrealisering, hadde ekstremt mye hjelp med sine barn. Vi var hos våre besteforeldre og oldeforeldre minimum annenhver helg. Masse barnevakt. Ferier. Hele uker. De deltok på avslutninger, julefester og diverse. Stilte med kjøring, hjelp og penger. Middager og middagslaging. Min mor? Hun sier som du gjør. Så jeg bare nevner, hvordan kan dere ha samvittighet til å ikke gi tilsvarende til deres barn, som dere fikk av foreldre?

Anonymkode: 5f063...611

Slik er mine foreldre også. Vi hadde to bestemødre som stilte opp på minste vink, og som vi også tilbrakte mye ferier og helger hos. I tillegg hadde mine foreldre to nabojenter som passet oss om bestemødre var opptatt med andre barnebarn. Vi to var jo ikke de eneste de hadde. Jeg vil tro det var sjeldent mine bestemødre ikke var barnevakt eller ikke hadde barnebarn hos seg helger og ferier, for så mye som de var med oss, og så nært forhold de andre også hadde til dem, må de jo nesten ha "jobbet" fulltid som bestemødre og vel så det. Mine foreldre var nok kanskje også dem som spurte mest. 

Til tross for hvor mye de selv ønsket og fikk barnevakt til oss var min mors første kommentar etter et "Gratulerer!" at vi måtte være klare over at barnet var vårt ansvar. (Som om vi hadde tenkt annet?) Uansett, det lå nok mer i den kommentaren enn jeg der og da tenkte, for de som selv hadde fått så mye hjelp og hatt så mye barnevakt til oss var ikke bare svært uvillige til å "gi det videre ", men særdeles kritiske om vi skaffet annen barnevakt innimellom også. Når man et blitt foreldre...! Æh ja, men vi hadde barnevakt en brøkdel av hva de hadde, og har som hovedregel tilbrakt hver helg og hver ferie med våre barn. Så må være noe nytt for vår generasjon det at når man er blitt foreldre må man selv ta vare på dem og prioritere dem, og iallefall ikke belaste besteforeldre. 😉 

Anonymkode: 20618...3dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du har sikkert fine foreldre! Det er bare dumt når barna ikke innser at foreldrene deres er gamle nå, men tar det som en selvfølge at ting skal være som det alltid har vært. Noe som ofte innebærer å bli vartet opp. 

Jeg synes det er naturlig at besteforeldre ønsker mest mulig kontakt med barn og barnebarn, og de fleste ønsker å være til hjelp så lenge de kan. Men grensa går når foreldrene ikke etterspør om det blir for mye, når de bruker besteforeldre mere enn de verdsetter dem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ok. Besteforeldre må stille opp 100% for barnebarna sine. Om ikke så elsker de ikke barn eller barnebarn. 

Anonymkode: e0f85...759

Du misforstår med vilje. De aller fleste er skuffet over besteforeldrenes manglende interesse. Ikke mangel på avlastning.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kunne ikke vært mer enig! Jeg har fem barn. Yngste flyttet ut i fjor. Da hadde jeg brukt 32 år på barnestell, oppdragelse, oppfølging i barnehage, skole, aktiviteter og alt annet som følger med. Ting jeg selv ønsket å gjøre ble satt på vent fra jeg var 21. Nå er jeg 53. NÅ er det endelig min tur til å bruke litt tid på meg selv også. Jeg elsker mine voksne barn og ønsker selvsagt å ha god kontakt med eventuelle barnebarn jeg måtte få. Men jeg kommer ikke til å ha fast ansvar for barnebarna og oppfølgingen av dem. Det må de voksne barna mine selv ta seg av.

Fint å høre, men i likhet med alle andre så å si identiske innlegg: dette er ikke hva hovedinnlegget handler om. Kanskje dere som er fornøyd med egen innsats og skriver om begrenset/ikke noe barnepass med hensikt, kan starte en egen tråd om det?

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Dere straffer henne altså? 😳

Hvorfor er det straff? Hvorfor skal man besøke en person og bruke energi på en person som ikke ville ha relasjon med deg? Men som plutselig vil ha relasjon og et forhold når de er ensomme og syke 

Anonymkode: 670d3...672

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Dette!

Yngre mennesker virker ikke å forstå at man blir raskere sliten med alderen. Besteforeldre har ofte ikke den energien lenger som kreves for å holde tritt med viltre barn over lengre tid. Jeg kjenner noen besteforeldre som har barnebarna på overnattingshelger støtt og stadig, etter foreldrenes ønske. De er dødsslitne når barna hentes av foreldrene søndag kveld. Og så er det bare for besteforeldrene å stå opp mandag morgen og dra på jobb.

Rart at besteforeldre plutselig har blitt så slitne og syke de siste 20 årene. Besteforeldre var nærmest bonus foreldre før, og de gjorde det med glede fordi de var glad i barnebarna.

Det har ingenting med energi å gjøre. De vil ikke. De vil prioriterer andre ting. Noe de er i sin fulle rett til, men som slår mange som merkelig og trist. 

Det har skjedd noe rart med folk 50+. Familie er plutselig ikke så viktig lenger 

Anonymkode: 670d3...672

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MariaIsabel skrev (9 timer siden):

Mener jo ikke at man trenger å komme på alt, men det er jo bare koselig å se en kamp/oppvisning en gang i blant, og kjenne på stolthet over hva de får til, og sååå gøy for barna å ha både foreldre og besteforeldre der for å se på dem ... ❤️

Deg om det.  At du synes det er koselig gjør ikke at du kan forvente at andre skal synes det.  Selv har jeg tre barnebarn, men kunne ikke falt meg inn å se på kamp/oppvisning.  Gjør annet sammen med barnebarna.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...