Gå til innhold

Besteforeldre som prioriterer seg selv

Fremhevede innlegg

Skrevet

Besteforeldre er også en selvvalgt rolle, da man valgte å få barn valgte man også å få muligheten å bli besteforeldre.

Besteforeldre er ikke et krav, men disse besteforeldrene har fått en stor gave ved å bli besteforeldre.

Å være besteforeldre i dag er det samme som å gi faen.

Anonymkode: 97a6a...94d

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da regner jeg med at disse besteforeldrene også respekterer at barn og barnebarn ikke er så interessert i pårørenderollen, når den tid kommer. 

Anonymkode: ec5c5...d69

Det er greit det, for de pårørende er til syvende og sist mest opptatt av den innkommende arven de skal få.

Anonymkode: 59623...918

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere har barna i barnehagen hele dagen, ser de kanskje 2 timer Ila ettermiddagen før de legger seg. 
Slutt å klag! 
hadde vi hatt kveldsåpne barnehage hadde nok enkelte hatt de der så lenge som mulig. 
ikke få barn om du ikke orker å være sammen med de.

i ferier ser jeg det samme.. folk klarer nesten ikke komme seg gjennom dagene og gleder seg til bhg åpner igjen. 

Anonymkode: ca9c1...789

Enig! Så dette under corona-nedstegning også. Syting og klaging over hvor forferdelig det var å måtte tilbringe dagene hjemme med egne barn. Var visst heeelt utrolig slitsomt.

Anonymkode: 5ff8d...fb9

• Liker 2
Skrevet

Da regner jeg med at disse besteforeldrene også respekterer at barn og barnebarn ikke er så interessert i pårørenderollen, når den tid kommer. 

Det ligger en skjult trussel her. Sjarmerende.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig! Så dette under corona-nedstegning også. Syting og klaging over hvor forferdelig det var å måtte tilbringe dagene hjemme med egne barn. Var visst heeelt utrolig slitsomt.

Selvfølgelig det det slitsomt å ha barn hjemme mens man prøver å jobbe på hjemmekontor. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er så trist hvordan det er i Norge. Vi oppfordres til å få flere barn, men når barna kommer så må man for gudsskyld ikke spør eller forvente noe som helst hjelp. Er jo trossalt dine barn og de må du ta hånd om selv.

Er vel ofte ikke snakk om avlastning en gang, men et ønske om at besteforeldre og barnebarn skal ha et forhold- eller at besteforeldrene i det minste skulle ønske å ha et forhold til barna dine.

Er jo for gale når man ikke kan få noe avlastning eller hjelp fra sine egne foreldre eller svigerforeldre en gang. Er man ikke familie? Skal man ikke støtte hverandre og hver der for hverandre?

Og dere besteforeldre som sier dere er ferdig med barn og nå vil prioritere dere selv, tenker dere på når dere blir gamle og kommer til å trenge hjelp og støtte?

Nå er mine foreldre gamle og ikke lenge til svigerforeldre mine også kommer til å trenge mye hjelp. For de som ikke vet hvordan det er å ha gamle pleietrengende foreldre i Norge, det er bare å glede seg.

For da er det absolutt forventet at man SKAL stille opp som pårørende. De gamle skal bo hjemme så lenge som mulig, hørtes veldig fint ut, men hvem er det som skal hjelpe de? Får telefoner hver eneste dag om ting de trenger hjelp til, ting som må søkes om, legetimer som er glemt osv osv.

Anonymkode: 171e0...4a9

Trussel her også.

• Liker 3
Skrevet

Jeg blir litt trist med tanke på alt besteforeldrene, både på min og mannens side, går glipp av. De er aldri på besøk, og deltar ikke i livene til ungene. De har ikke sett en fotballkamp, forestilling, 17. mai-tog eller avslutning. Ingen turer på kino, museum eller annet. Det er ikke det at vi egentlig er avhengige av dem. Men det ville vært en berikelse for barna med andre voksne i livet enn oss foreldre. Og som mamma, er det helt merkelig å se for seg å ikke ville delta i eventuelle barnebarns liv. Når man bare melder seg helt ut sånn, så er man ikke veldig glad i egne barn. 
Og jeg tenker at det ikke er mye som skal til. En FaceTime-samtale, en kaffekopp en gang i halvåret mens ungene skravler. Kanskje en bytur med en av ungene når de likevel er i byen. 

Anonymkode: deec2...7e0

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trussel her også.

Du får anmelde det hos politiet. Trusler er jo alvorlig. Men man kan jo også kalle det naturlig konsekvens. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
KraKriAm skrev (36 minutter siden):

Det er ikke barnevakt det prates om, det er interesse og god relasjon til barnebarn. Hvis man er uinteressert i sine voksne barn og sine barnebarn i mange år, hvorfor skal man forvente spesiell oppfølging som gammel og syk? Gode relasjoner krever gjensidig interesse. 

Flere i tråden hyler etter avlastning. Noen er smarte nok til å heller kalle det å «bygge relasjon».

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Sånn var det her også opp igjennom årene. Mormor hadde aldri tid, etablerte ikke bånd til barnebarna og lite kontakt med oss. Nå sitter hun på gamlehjem og klager på ensomhet og ingen som bryr seg… Farmor som var aktiv derimot har alle barna tett med som unge voksne og stiller opp nå som hun trenger det. Man høster det man sår.

Anonymkode: be696...574

• Liker 2
Skrevet

Besteforeldre kan være slitne og ikke ha overskudd. Det vet man ikke hvordan kjennes, før man har kommet i den alderen eller situasjonen selv. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Typisk bobil generasjonen

Anonymkode: dce87...7e8

Skrevet

Flere i tråden hyler etter avlastning. Noen er smarte nok til å heller kalle det å «bygge relasjon».

Nei. Ingen hyler om det her. 

• Liker 3
Skrevet

Tenk å knapt ha interesse eller tid for sine voksne barn. I vår familie er det store fysiske avstander og mye selvstendighet, så vi snakker ikke eller møtes ofte. Men interessen i hverandres liv og relasjonen er der, og vi samles med glede når det passer. Man må jo akseptere det i bunn og grunn om besteforeldre ikke engasjerer seg, men dette med at man skal ha så fryktelig mye forståelse og respekt for valget setter jeg spørsmålstegn med. Jeg hadde blitt såret om mine foreldre plutselig ikke hadde "tid til meg". 

• Liker 4
Skrevet
KraKriAm skrev (4 minutter siden):

Nei. Ingen hyler om det her. 

Joda, flere steder. Les hele tråden.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hos oss er eldste 25, med samboer og de har kjøpt seg hus, samtidig fikk vi tvillinger for 10år siden og en på 15år. Jeg vet at om vi blir besteforeldre no, så blir det kjempe koselig og ønsket. Men vi går i 100% jobb, har enda barn som kommer til å bo hjemme i 8-10år til, så jeg vet faktisk ikke hvor mye vi evt har overskudd til å være barnevakter og tilstede for barnebarn de neste 10-årene, om vi blir besteforeldre innen kort tid. 

Anonymkode: de55e...9f7

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Joda, flere steder. Les hele tråden.

Nei. Les med andre briller. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er greit det, for de pårørende er til syvende og sist mest opptatt av den innkommende arven de skal få.

Anonymkode: 59623...918

:tommelopp2:

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

svarte feil person

Skrevet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...