Gå til innhold

❤️ Prøverør 2024 ❤️


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 17.3.2024 den 0.34):

Starter snart på vår første runde IVF/ICSI🤞🏻 Usikker på om det er spurt om tidligere, men hvordan forholdt dere dere til medisiner/uttak/innsett med tanke på jobb? Jobber selv i et relativt tungt helseyrke med løft, div utfordrende atferd ol.

Anonymkode: 1550c...fe7

Her gikk det fint å jobbe mens jeg gikk på hormoner/sprøyter. Merket faktisk ingenting og sprøytene ble satt etter arbeidstid. Ved uttak fikk jeg sykemelding automatisk i 2 dager etter uttaket, og det trengte jeg. Hvis du har en aktiv jobb kan det hende du trenger et par dager ekstra. Men det er veldig individuelt. Innsett gikk det veldig fint med, trengte ikke noe for det. Var åpen med sjefen og fikk velferdspermisjon til alt av timer og kontroller ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ser ut som at første innsett endte bra for meg, jeg er gravid. Fikk svaaak strek 4 dager etter innsett av blasto, og streken er blitt sterkere siden det. Melder meg sakte ut av tråden her, og sender masse lykke til og babystøv til dere andre  

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsjente skrev (3 timer siden):

Det ser ut som at første innsett endte bra for meg, jeg er gravid. Fikk svaaak strek 4 dager etter innsett av blasto, og streken er blitt sterkere siden det. Melder meg sakte ut av tråden her, og sender masse lykke til og babystøv til dere andre  

Gratulerer! Så spennende tid for deg nå. Krysser fingrene for deg. Håper du får gå helt ut og får en frisk baby i armene om 9 måneder 😍

Tok første test i dag, dpo 7, svak strek. Har aldri hatt igjen ovitrelle i kroppen tidligere, men det er vel den som gir streken.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjertesorg skrev (3 minutter siden):

Gratulerer! Så spennende tid for deg nå. Krysser fingrene for deg. Håper du får gå helt ut og får en frisk baby i armene om 9 måneder 😍

Tok første test i dag, dpo 7, svak strek. Har aldri hatt igjen ovitrelle i kroppen tidligere, men det er vel den som gir streken.. 

 

Tusen takk 😍

Dpo 7 er det nok fort ovitrelle som slår ut, ja. Den kan vel henge i helt til dpo 10, med mindre du ser at testene blir negativ tidligere.  Her var testen dpo 7 helt negativ. Veldig spennende dager fremover med testing for deg da, masse lykke til 🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.3.2024 den 0.34):

Starter snart på vår første runde IVF/ICSI🤞🏻 Usikker på om det er spurt om tidligere, men hvordan forholdt dere dere til medisiner/uttak/innsett med tanke på jobb? Jobber selv i et relativt tungt helseyrke med løft, div utfordrende atferd ol.

Anonymkode: 1550c...fe7

Hei! 

Har nettopp hatt mitt første uttak selv (1.mars) og jobber også i helse. Etter innsett skal du jo ta det med ro, og ikke løfte tungt 1. uken etter uttaket. 

Jeg ble veldig oppblåst, uvel og slik pga sprøytene, og hadde en del smerter etter uttak (ikke for å skremme deg, men det er viktig å vite at det kan gi smerter, men kan også ikke gi smerter). 

Kan du tilrettelegges for anbefaler jeg det, jeg tok hjemmekontor feks. Men tenker at helsevesenet er så mangt, og jeg vet at mye kan ikke tilrettelegges for. Spesielt ikke uten at kollegaene skal bry seg så fælt 🙄 Da tenker jeg faktisk dithen at dette er noe av det viktigste man gjør i løpet av livet, det er faktisk et inngrep, og da tenker jeg det ikke er verdt å risikere noe 😊 Vi får jo bare 3 uttak også. Jeg kommer til å gjøre det samme neste gang da egguttaket ikke ga noen  gevinst denne gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 👋 Ny her inne jeg!

Spørsmål: Jeg har hatt mitt første uttak 1.mars, ingen ble befrukta dessverre. 

Fikk mensen 13. mars som varte i 2-3 dager. Hadde en god del smerter under uttaket, og i en uke etterpå. Ca daglig etter dette har jeg kjent at det stikker litt, der hvor jeg tror de satt lokalbedøvelsen.

Begynte også å bruke Clearblue sin fertilitetsmonitor, og den viste høy i går og i dag (som da er dag 6 og 7 slik jeg skjønner det. Er det normalt etter alle hormonene jeg har tatt? 

Og på toppen av det hele: Nå i kveld begynte jeg å blø litt igjen!? 

Skal faktisk til gynekolog i morgen, for vil skylle egglederne mine. Spurte om dette på Riksen og hun anbefalte det, da vi egentlig har normale prøver og i prinsippet kunne blitt gravide naturlig. Men dette har jo ikke skjedd på 4 år så derav IVF. 

Endret av wallflower
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

wallflower skrev (11 timer siden):

Hei! 👋 Ny her inne jeg!

Spørsmål: Jeg har hatt mitt første uttak 1.mars, ingen ble befrukta dessverre. 

Fikk mensen 13. mars som varte i 2-3 dager. Hadde en god del smerter under uttaket, og i en uke etterpå. Ca daglig etter dette har jeg kjent at det stikker litt, der hvor jeg tror de satt lokalbedøvelsen.

Begynte også å bruke Clearblue sin fertilitetsmonitor, og den viste høy i går og i dag (som da er dag 6 og 7 slik jeg skjønner det. Er det normalt etter alle hormonene jeg har tatt? 

Og på toppen av det hele: Nå i kveld begynte jeg å blø litt igjen!? 

Skal faktisk til gynekolog i morgen, for vil skylle egglederne mine. Spurte om dette på Riksen og hun anbefalte det, da vi egentlig har normale prøver og i prinsippet kunne blitt gravide naturlig. Men dette har jo ikke skjedd på 4 år så derav IVF. 

Monitoren bruker en stund på å bli kjent med din syklus og vil ikke være nøyaktig første syklus man bruker den. 

Så at den potensielt slår ut på hormontilskudd og ubalansen som da er i kroppen er stor sannsynlighet for. 

Anonymkode: 89a93...be6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Var inne på egguttak forrige torsdag. Det har vært noen tøffe uker, pga mye eggposer og væske måtte jeg sykemelde meg pga smerter i magen som var veldig ubehagelige og forsøket ble avbrutt etter uttaket pga fare for alvorlig overstimulering… Dette synes jeg var så kjipt for nå må vi vente rundt 7 uker før innsett i naturlig syklus. Denne ventetiden når man holder på med ivf er så ufattelig lang 😅 De gode nyhetene er at ut av 8 egg var 7 befruktet og hele 4 fine embryo fryst ned❤️🥹. Ble så lettet over at så mange overlevde. Nå er det bare å vente på å få satt inn en balstocyst i april/mai❤️🤞🏻 fikk blødning idag som var ventet ca 7 dager etter uttaket. Noen her som opplevde at første syklus etter avbrutt forsøk var kortere eller lengre enn normalt?

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/19/2024 at 9:32 PM, wallflower said:

Hei! 👋 Ny her inne jeg!

Spørsmål: Jeg har hatt mitt første uttak 1.mars, ingen ble befrukta dessverre. 

Fikk mensen 13. mars som varte i 2-3 dager. Hadde en god del smerter under uttaket, og i en uke etterpå. Ca daglig etter dette har jeg kjent at det stikker litt, der hvor jeg tror de satt lokalbedøvelsen.

Begynte også å bruke Clearblue sin fertilitetsmonitor, og den viste høy i går og i dag (som da er dag 6 og 7 slik jeg skjønner det. Er det normalt etter alle hormonene jeg har tatt? 

Og på toppen av det hele: Nå i kveld begynte jeg å blø litt igjen!? 

Skal faktisk til gynekolog i morgen, for vil skylle egglederne mine. Spurte om dette på Riksen og hun anbefalte det, da vi egentlig har normale prøver og i prinsippet kunne blitt gravide naturlig. Men dette har jo ikke skjedd på 4 år så derav IVF. 

Hvordan gikk det med deg? Fikk du sjekka eggledere? Jeg ble henvist til å sjekke eggledere etter 1,5 år med prøving. Anbefales det å gjøre det på nytt etter mislykket ivf? Håper alt går fint med deg :)

Anonymkode: 8ed9f...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er der noen her som har gjennomgått duostim, og som vil dele utfallet av behandlingen? 

Selv fikk vi ut 6 egg første runde, bare 1 befruktet og ingen som klarte seg til blastocyst.
Derimot har vi er mye bedre utgangspunkt etter uttaket i går, hvor vi fikk ut 10 egg og 6 er blitt befruktet! 😊 

Tilhører St Olavs

Anonymkode: b9134...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emmis98 skrev (På 20.3.2024 den 17.59):

Hei. Var inne på egguttak forrige torsdag. Det har vært noen tøffe uker, pga mye eggposer og væske måtte jeg sykemelde meg pga smerter i magen som var veldig ubehagelige og forsøket ble avbrutt etter uttaket pga fare for alvorlig overstimulering… Dette synes jeg var så kjipt for nå må vi vente rundt 7 uker før innsett i naturlig syklus. Denne ventetiden når man holder på med ivf er så ufattelig lang 😅 De gode nyhetene er at ut av 8 egg var 7 befruktet og hele 4 fine embryo fryst ned❤️🥹. Ble så lettet over at så mange overlevde. Nå er det bare å vente på å få satt inn en balstocyst i april/mai❤️🤞🏻 fikk blødning idag som var ventet ca 7 dager etter uttaket. Noen her som opplevde at første syklus etter avbrutt forsøk var kortere eller lengre enn normalt?

Jeg hadde første uttak 1.mars, fikk mens 13. mars som bare varte i 2 dager. Deretter fikk jeg en enkeltblødning med friskt blod den 19.mars, var hos gynekolog 20.mars for egglederskylling og spurte da om dette var normalt noe hun bekreftet etter egguttak. Hun sa det kan tulle mye med syklus. Jeg blødde litt etter egglederskyllingen,men det roa seg i går. I dag blør jeg litt igjen, bare sånn litt mer enn spotting, men mye mindre enn mens. Og dette vet jeg ikke er pga egguttak eller skyllingen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 18.04):

Hvordan gikk det med deg? Fikk du sjekka eggledere? Jeg ble henvist til å sjekke eggledere etter 1,5 år med prøving. Anbefales det å gjøre det på nytt etter mislykket ivf? Håper alt går fint med deg :)

Anonymkode: 8ed9f...264

Hei, takk som spørr! 😃

Jeg var på egglederskylling ja, og hun sa de var åpne. Gyn kunne ikke forstå hvorfor overlege på sykehuset hadde foreslått skylling når jeg var henvist til IVF da vi har forsøkt i 4 år naturlig. Men i følge sykehuset er alt normalt så vi KAN få naturlig, derav ville jeg forsøke med skylling. 

Man blir jo litt desp i en slik situasjon, og vil prøve det man kan. Jeg er glad jeg sjekka, det kosta vel en 2500 nå på Dr. Dropin. Men vær obs at det kan være ganske smertefullt 🙈

Du har krav på henvisning til assistert befruktning etter 1 år med prøving. Det kan ta sin tid, så føler du at du ikke kan vente, anbefaler jeg deg å søke. Fra vi begynte prosessen med første legetime, deretter gynekolog, Letrozol behandling, utredninger, henvisning videre etc, måtte et par kg ned i vekt, og først nå første prøving med IVF, har det tatt faktisk 3 år... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Samboer og jeg har snart prøvd i ett år, uten antydning til graviditet. Vi er begge 25 år og tok fertilitetssjekk på aleris i november. Han hadde normal sperm, og alt så fint ut med meg. Høy AMH (73), men det ble ikke noe spesielt påpekt. Har testet eggløsning noen måneder med clearblue fertilitetsmonitor og har fått maksimal de månedene jeg testet. Det ble bare stress etter hvert, så la bort testingen. 

Har legetime 5. april, for å få henvisning til IVF. Vi bor ca 45 minutter fra Oslo, og vil tro Riksen er det nærmeste for oss. Forstår det som at det er lang ventetid der, og mtp alder så blir vi vel ikke prioritert? Noen med erfaringer å dele her? Altså med tanke på ventetid for første konsultasjon og når selve prosessen kan starte? Skulle det være kortere ventetid litt lengre unna, så er vi selvsagt åpne for det. Men vet ikke om vi kan velge det selv?
 

Vi har heldigvis vært og er flinke økonomisk (ikke ment som skryt), så om det er for lang tid ventetid offentlig så blir det nok privat på oss. Må naturligvis planlegges litt, så derfor ønsker jeg erfaringer rundt ventetid offentlig. 

Håper noen kan og ønsker å dele😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ansoffe skrev (19 minutter siden):

Hei!

Samboer og jeg har snart prøvd i ett år, uten antydning til graviditet. Vi er begge 25 år og tok fertilitetssjekk på aleris i november. Han hadde normal sperm, og alt så fint ut med meg. Høy AMH (73), men det ble ikke noe spesielt påpekt. Har testet eggløsning noen måneder med clearblue fertilitetsmonitor og har fått maksimal de månedene jeg testet. Det ble bare stress etter hvert, så la bort testingen. 

Har legetime 5. april, for å få henvisning til IVF. Vi bor ca 45 minutter fra Oslo, og vil tro Riksen er det nærmeste for oss. Forstår det som at det er lang ventetid der, og mtp alder så blir vi vel ikke prioritert? Noen med erfaringer å dele her? Altså med tanke på ventetid for første konsultasjon og når selve prosessen kan starte? Skulle det være kortere ventetid litt lengre unna, så er vi selvsagt åpne for det. Men vet ikke om vi kan velge det selv?
 

Vi har heldigvis vært og er flinke økonomisk (ikke ment som skryt), så om det er for lang tid ventetid offentlig så blir det nok privat på oss. Må naturligvis planlegges litt, så derfor ønsker jeg erfaringer rundt ventetid offentlig. 

Håper noen kan og ønsker å dele😊

Dere kan selv velge hvilket sykehus dere vil henvises til - fritt sykehusvalg. 

Ventetiden varierer veldig - da kapasiteten varierer, og ventetiden er noe individuell, men ville absolutt undersøkt andre muligheter enn Riksen. 

Ville ikke stolt på ventetiden som står på HelseNorge, den er ikke alltid oppdatert :)

 

Anonymkode: 89a93...be6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansoffe skrev (49 minutter siden):

Hei!

Samboer og jeg har snart prøvd i ett år, uten antydning til graviditet. Vi er begge 25 år og tok fertilitetssjekk på aleris i november. Han hadde normal sperm, og alt så fint ut med meg. Høy AMH (73), men det ble ikke noe spesielt påpekt. Har testet eggløsning noen måneder med clearblue fertilitetsmonitor og har fått maksimal de månedene jeg testet. Det ble bare stress etter hvert, så la bort testingen. 

Har legetime 5. april, for å få henvisning til IVF. Vi bor ca 45 minutter fra Oslo, og vil tro Riksen er det nærmeste for oss. Forstår det som at det er lang ventetid der, og mtp alder så blir vi vel ikke prioritert? Noen med erfaringer å dele her? Altså med tanke på ventetid for første konsultasjon og når selve prosessen kan starte? Skulle det være kortere ventetid litt lengre unna, så er vi selvsagt åpne for det. Men vet ikke om vi kan velge det selv?
 

Vi har heldigvis vært og er flinke økonomisk (ikke ment som skryt), så om det er for lang tid ventetid offentlig så blir det nok privat på oss. Må naturligvis planlegges litt, så derfor ønsker jeg erfaringer rundt ventetid offentlig. 

Håper noen kan og ønsker å dele😊

Jeg er også 25 år og har valgt å gå privat😊 Har dere gjort noe annet enn å teste eggløsning? Fra min erfaring vil man jo helst ikke gå rett på IVF, når ingenting annet er prøvd før det. 

Anonymkode: 1550c...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dere kan selv velge hvilket sykehus dere vil henvises til - fritt sykehusvalg. 

Ventetiden varierer veldig - da kapasiteten varierer, og ventetiden er noe individuell, men ville absolutt undersøkt andre muligheter enn Riksen. 

Ville ikke stolt på ventetiden som står på HelseNorge, den er ikke alltid oppdatert :)

 

Anonymkode: 89a93...be6

Takk for svar! Da er jeg litt mer forberedt til legetimen hos fastlegen😊

 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er også 25 år og har valgt å gå privat😊 Har dere gjort noe annet enn å teste eggløsning? Fra min erfaring vil man jo helst ikke gå rett på IVF, når ingenting annet er prøvd før det. 

Anonymkode: 1550c...fe7

Hmm.. kommer litt an på hva du tenker på. Har brukt svømmervennlig glidemiddel i uken rundt eggløsning, og hos Aleris fikk jeg gjennomspyling av egglederne. Bortsett fra det har jeg/vi ikke forsøkt medikamenter eller lignende. Var hos fastlegen i høst, og på henne virket det som at neste steg etter ett år er IVF, men leser jo om forskjellige medikamenter som kan forsøkes først. Blir spennende å se hva fastlegen sier når jeg skal til legen nå snart.  Sikkert «irriterende» for lege at man googler alt mulig, men har som regel spottet midt mellom eggløsning og mens. Håpet har vært at det har vært festeblødning, men aldri slått ut på noen tidligtester. Mistenker derfor etter litt googling at jeg kan ha lavt progesteronnivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei! 
Da rakk man akkurat en ekstra SA før time til IVF i Porsgrunn 😞💔 Kjenner jeg er så uendelig utålmodig. Hvor raskt etter første time fikk dere komme igang med sprøyter og uttak? Har et håp om å få begynne på første syklus, håper ikke det er helt urealistisk 😅

Noen som har noen generelle tips før første time?

Har også hatt en ekstrem smerte i høyre siden av livmoren siden min første SA i oktober. Gynekologen har sjekket meg sikkert ti ganger, og finner ikke noe galt. Er en nål/kniv smerte som er verst rundt eggløsning, og i periodene med de korte graviditetene. Spennende om Porsgrunn kan ha en forklaring på det 🫣

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansoffe skrev (10 timer siden):

Hei!

Samboer og jeg har snart prøvd i ett år, uten antydning til graviditet. Vi er begge 25 år og tok fertilitetssjekk på aleris i november. Han hadde normal sperm, og alt så fint ut med meg. Høy AMH (73), men det ble ikke noe spesielt påpekt. Har testet eggløsning noen måneder med clearblue fertilitetsmonitor og har fått maksimal de månedene jeg testet. Det ble bare stress etter hvert, så la bort testingen. 

Har legetime 5. april, for å få henvisning til IVF. Vi bor ca 45 minutter fra Oslo, og vil tro Riksen er det nærmeste for oss. Forstår det som at det er lang ventetid der, og mtp alder så blir vi vel ikke prioritert? Noen med erfaringer å dele her? Altså med tanke på ventetid for første konsultasjon og når selve prosessen kan starte? Skulle det være kortere ventetid litt lengre unna, så er vi selvsagt åpne for det. Men vet ikke om vi kan velge det selv?
 

Vi har heldigvis vært og er flinke økonomisk (ikke ment som skryt), så om det er for lang tid ventetid offentlig så blir det nok privat på oss. Må naturligvis planlegges litt, så derfor ønsker jeg erfaringer rundt ventetid offentlig. 

Håper noen kan og ønsker å dele😊

Vi fikk henvisning til Porsgrunn, og det tok ca 2-3 mnd fra henvisning til første time. Vi er også unge uten barn (28 år) og tenkte at vi skulle sette opp time offentlig uansett og gå privat i mellomtiden dersom ventetiden var lang. Så gikk det ganske fort! 
Et tips kan være å søke om politiattest begge to allerede nå, for den tok litt tid. Vi måtte ha den på plass før legen sendte henvisningen. Usikker på om det er vanlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cassandra95 skrev (14 timer siden):

Vi fikk henvisning til Porsgrunn, og det tok ca 2-3 mnd fra henvisning til første time. Vi er også unge uten barn (28 år) og tenkte at vi skulle sette opp time offentlig uansett og gå privat i mellomtiden dersom ventetiden var lang. Så gikk det ganske fort! 
Et tips kan være å søke om politiattest begge to allerede nå, for den tok litt tid. Vi måtte ha den på plass før legen sendte henvisningen. Usikker på om det er vanlig

Takk for svar! Det virker som vi ønsker samme «taktikk», altså å sette oss i kø offentlig men ta privat i mellomtiden om det er lang ventetid og kø. 
 

Takk for tips om politiattest! Begge har søkt om det nå🙌🏽

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansoffe skrev (På 26.3.2024 den 9.37):

Hei!

Samboer og jeg har snart prøvd i ett år, uten antydning til graviditet. Vi er begge 25 år og tok fertilitetssjekk på aleris i november. Han hadde normal sperm, og alt så fint ut med meg. Høy AMH (73), men det ble ikke noe spesielt påpekt. Har testet eggløsning noen måneder med clearblue fertilitetsmonitor og har fått maksimal de månedene jeg testet. Det ble bare stress etter hvert, så la bort testingen. 

Har legetime 5. april, for å få henvisning til IVF. Vi bor ca 45 minutter fra Oslo, og vil tro Riksen er det nærmeste for oss. Forstår det som at det er lang ventetid der, og mtp alder så blir vi vel ikke prioritert? Noen med erfaringer å dele her? Altså med tanke på ventetid for første konsultasjon og når selve prosessen kan starte? Skulle det være kortere ventetid litt lengre unna, så er vi selvsagt åpne for det. Men vet ikke om vi kan velge det selv?
 

Vi har heldigvis vært og er flinke økonomisk (ikke ment som skryt), så om det er for lang tid ventetid offentlig så blir det nok privat på oss. Må naturligvis planlegges litt, så derfor ønsker jeg erfaringer rundt ventetid offentlig. 

Håper noen kan og ønsker å dele😊

Hei. Vi er også unge (25 og 26). Samboeren min ble henvist av sin lege. Vi mistenkte dårlig sperm på han pga testikkelkreft for noen år siden. Ventet da 3 mnd fra henvisning til første time. Hos oss var det også lite sperm så naturlig befrukting var så og si umulig. Kan hende det også var en grunn til at vi kom relativt fort i gang også. Deretter fikk vi starte relativt fort, og nå venter vi bare på innsett. Vi tilhører st Olavs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...