Gå til innhold

❤️ Prøverør 2024 ❤️


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Tenkte å starte en tråd for oss som skal ha prøverør i 2024. Synes reglene fra 2023-tråden om å ikke dele graviditetsoppdateringer og graviditetstester var veldig fine regler, så vil fortsette med de reglene. 

 

For min del har vi prøvd i ett år, er ferdig med utredning og blir henvist til IVF nå, så da er det bare å vente på at det kommer et brev i posten med time til forsamtale regner jeg med. Er veldig spent, men føler jeg har hatt så veldig mange runder med skuffelser at jeg lurer på om det faktisk vil gå veien dette her, om jeg noen gang kommer til å i det minste stirre på en positiv graviditetstest.

Krysser fingre og tær for at 2024 er vårt år 💫

Anonymkode: 9efda...04e

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fint med ny tråd. Jeg har mitt første IVF-forsøk akkurat nå, men sjansen er jo der for at jeg må fortsette i 2024. Vi har begynt privat for det ble så tøft å stå i den offentlige køen og forvente oppstart tidligere, men vi får nok offentlig forsøk i jan/feb.

Vi har prøvd i snart 2 år, aldri vært gravid, men mistenker noen kjemiske. Kjenner igjen det med skuffelser, men jeg krysser også fingrene for at 2024 blir et bra år for alle! 🥰

Anonymkode: 653b9...42a

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skal i gang med ivf neste år og er så spent! Både på hvor lang ventetiden er til første samtale og alt etter. Noen som har blitt kalt inn på første samtale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, takkmenneitakk said:

Skal i gang med ivf neste år og er så spent! Både på hvor lang ventetiden er til første samtale og alt etter. Noen som har blitt kalt inn på første samtale?

Jeg fikk henvisning i juni og ble kalt inn til samtale i november. Dette var Riksen/Ullevål. I mellomtiden startet vi opp privat, så vi avlyste den samtalen.

 

Det står 4 mnd ventetid, men det de ikke sier noe sted er at det først er rundt 4 mnd ventetid for samtale, og så like lang tid mellom samtale og oppstart. Pga alder har vi ingen tid å miste, så jeg ville ikke vurdert offentlig engang hvis jeg hadde visst dette. Anbefaler å gå privat med én gang dersom du har råd.

Anonymkode: ea2ce...f99

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, takkmenneitakk said:

Skal i gang med ivf neste år og er så spent! Både på hvor lang ventetiden er til første samtale og alt etter. Noen som har blitt kalt inn på første samtale?

Vi sendte henvisning mars, samtale september, ikke fått startet enda. Hos Riksen.

De sa sist at jeg kan melde mens desember og få starte i januar, men jeg vet ikke om det blir noe av. Jeg har gått privat hos Medicus og hatt 1 forsøk i mellomtiden (skal teste om 10 dager). Jeg vurder å ta 1 forsøk til i det private før vi prøver offentlig, fikk så god oppfølging og hadde veldig positiv opplevelse med egguttak.

IVF-prosessen for meg har blitt så tøff med uforutsigbar ventetid, så det frister å bare bestemme meg for 1 nytt privat forsøk i jan hvis jeg ikke blir gravid nå, for da vet jeg at jeg skal igjennom det den og den datoen.

Anonymkode: 653b9...42a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal på oppstartsamtale i starten av januar (Haugesund) etter at henvisning ble sendt i september. Veldig spent på hvor lang tid det tar før vi kommer i gang med forsøk. 

Anonymkode: 5cf2c...6ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde vært interessant å høre hvorfor dere skal i gang med ivf? Hva var årsakene? :)

Jeg var på medicus for utredning/sjekk i går, legen sendte henvisning samme dag og i dag(!!) fikk jeg melding fra St.Olavs om at vi er tilbudt ivf behandling. Skal ha første samtale den 3 januar. Jeg er helt i sjokk over hvor fort det gikk. En del av meg er letta over at det går raskt, en annen del av meg tenker "shit, står det SÅ dårlig til"...

Årsak er lave eggreserver hos meg. Jeg har nettopp fylt 36. Testene viste AMH på 3.3 og FSH på 19 så jeg har vistnok SKIKKELIG dårlig tid. Har bare prøvd naturlig 3 ganger. Hadde aldri trodd det var noe galt med meg hadde det ikke vært for at jeg hadde en rar "magefølelse" som pushet meg til å ta en fertilitetsjekk for "sikkerhets skyld". Jeg er jo så sunn og frisk ellers og syklusene og EL er helt normale.

Forlot timen hos medicus litt forvirra, men optimistisk. Aldri satt meg inn i IVF før. Det var først da jeg kom hjem og googlet testresultatene at jeg forstod hvor ille det stod til.... da kom tårene og redselen. Nå er jeg mer "nummen" og vet ikke hva jeg skal tenke om alt sammen. Det blir en spennende tid framover ihvertfall!

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk i gang med IVF i 2022 pga delvis tette eggledere grunnet feilbehandling på sykehus tidligere. Arrvev tetter egglederene akkurat nok til at egget er dødt før det møter sperm. Vi hadde prøvd en god stund på egenhånd før henvisning til IVF. 

Vi kan i teorien bli gravid på egenhånd - hvis ett egg plutselig slipper igjennom, men oddsen er så liten at det ble IVF. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Her vil jeg være med! Vi håper på å få gjennomført IVF i 2024. Har prøvd i 12 mnd uten noen graviditet. Vi har nylig startet utredning der jeg som kvinne fikk gode resultater, mens vi venter på svar på sædprøven til mannen. Håper på en henvisning til ivf ved riksen iløpet av desember. Blir litt bekymret når jeg leser om ventetiden ved riksen, avhengig av de siste resultatene våre, kan det hende vi vil vurdere privat. Vi er 29 år gamle, hvor gamle er dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Skogsjente said:

Hei!

Her vil jeg være med! Vi håper på å få gjennomført IVF i 2024. Har prøvd i 12 mnd uten noen graviditet. Vi har nylig startet utredning der jeg som kvinne fikk gode resultater, mens vi venter på svar på sædprøven til mannen. Håper på en henvisning til ivf ved riksen iløpet av desember. Blir litt bekymret når jeg leser om ventetiden ved riksen, avhengig av de siste resultatene våre, kan det hende vi vil vurdere privat. Vi er 29 år gamle, hvor gamle er dere andre?

Vi er 35 år, så kjenner nok kanskje mer på dårlig tid i den offentlige køen, men jeg må også si det psykisk er tungt å ikke vite når man får starte. For oss blir det minst 10 måneder ventetid fra henvisning blir sendt til vi får første forsøk hos Riksen, og det var ikke det vi ble forespeilet da vi sendte henvisningen.

Også på forsamtale fikk vi beskjed om kortere ventetid, men da jeg meldte inn mens tok det 8 dager før jeg fikk svar. Da fikk jeg heller ikke svar om jeg fikk forsøk måneden etter, så jeg har nå gått 4 måneder etter forsamtalen og vet fortsatt ikke når det egentlig blir oppstart. Det er den usikkerheten jeg blir utslitt av, og derfor vurderer jeg som nevnt lenger opp her å fortsette i det private.

Anonymkode: 653b9...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi er 35 år, så kjenner nok kanskje mer på dårlig tid i den offentlige køen, men jeg må også si det psykisk er tungt å ikke vite når man får starte. For oss blir det minst 10 måneder ventetid fra henvisning blir sendt til vi får første forsøk hos Riksen, og det var ikke det vi ble forespeilet da vi sendte henvisningen.

Også på forsamtale fikk vi beskjed om kortere ventetid, men da jeg meldte inn mens tok det 8 dager før jeg fikk svar. Da fikk jeg heller ikke svar om jeg fikk forsøk måneden etter, så jeg har nå gått 4 måneder etter forsamtalen og vet fortsatt ikke når det egentlig blir oppstart. Det er den usikkerheten jeg blir utslitt av, og derfor vurderer jeg som nevnt lenger opp her å fortsette i det private.

Anonymkode: 653b9...42a

Skjønner veldig godt at dere vurderer å ta ett forsøk til privat. Når en allerede har prøvd i over 1 år, er man jo som regel veldig klar for å bli gravid. Og de ventetidene i det offentlige som kommer når en allerede har prøvd 1+ år er jo helt forferdelig.

Vi venter på svar på sædprøven. Hvis det viser seg at han er steril, vil vi vurdere privat. Hvis han har gode resultater, tror jeg vi venter på det offentlige. Da er det i teorien en sjangse for at det kan klaffe naturlig mens vi venter på forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Skogsjente said:

Skjønner veldig godt at dere vurderer å ta ett forsøk til privat. Når en allerede har prøvd i over 1 år, er man jo som regel veldig klar for å bli gravid. Og de ventetidene i det offentlige som kommer når en allerede har prøvd 1+ år er jo helt forferdelig.

Vi venter på svar på sædprøven. Hvis det viser seg at han er steril, vil vi vurdere privat. Hvis han har gode resultater, tror jeg vi venter på det offentlige. Da er det i teorien en sjangse for at det kan klaffe naturlig mens vi venter på forsøk.

Ja, vi har allerede kjøpt en 3-pakk i det private, så det er i teorien bare å fortsette privat. Men man må begynne i det offentlige innen 7 måneder (jeg vet ikke når de teller de månedene fra, men jeg antar forsamtalen), så da må vi bare passe på å ikke miste plassen der. 

Det høres ut som en fornuftig vurdering av dere. De aller fleste blir jo naturlig gravide i løpet av 2 år, så dere har oddsen på deres side. :) Masse lykke til i 2024!

Anonymkode: 653b9...42a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, vi har allerede kjøpt en 3-pakk i det private, så det er i teorien bare å fortsette privat. Men man må begynne i det offentlige innen 7 måneder (jeg vet ikke når de teller de månedene fra, men jeg antar forsamtalen), så da må vi bare passe på å ikke miste plassen der. 

Det høres ut som en fornuftig vurdering av dere. De aller fleste blir jo naturlig gravide i løpet av 2 år, så dere har oddsen på deres side. :) Masse lykke til i 2024!

Anonymkode: 653b9...42a

Takk, krysser fingrene for dere også, og at det har klaffet for dere nå. Gjerne oppdater i tråden her når du har svaret ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjertefisk skrev (På 1.12.2023 den 20.32):

Hadde vært interessant å høre hvorfor dere skal i gang med ivf? Hva var årsakene? :)

Jeg var på medicus for utredning/sjekk i går, legen sendte henvisning samme dag og i dag(!!) fikk jeg melding fra St.Olavs om at vi er tilbudt ivf behandling. Skal ha første samtale den 3 januar. Jeg er helt i sjokk over hvor fort det gikk. En del av meg er letta over at det går raskt, en annen del av meg tenker "shit, står det SÅ dårlig til"...

Årsak er lave eggreserver hos meg. Jeg har nettopp fylt 36. Testene viste AMH på 3.3 og FSH på 19 så jeg har vistnok SKIKKELIG dårlig tid. Har bare prøvd naturlig 3 ganger. Hadde aldri trodd det var noe galt med meg hadde det ikke vært for at jeg hadde en rar "magefølelse" som pushet meg til å ta en fertilitetsjekk for "sikkerhets skyld". Jeg er jo så sunn og frisk ellers og syklusene og EL er helt normale.

Forlot timen hos medicus litt forvirra, men optimistisk. Aldri satt meg inn i IVF før. Det var først da jeg kom hjem og googlet testresultatene at jeg forstod hvor ille det stod til.... da kom tårene og redselen. Nå er jeg mer "nummen" og vet ikke hva jeg skal tenke om alt sammen. Det blir en spennende tid framover ihvertfall!

Hei! 

Jeg fikk akkurat samme beskjeden for noen år siden. Tok et " fertilitetssjekk" før vi skulle begynne å prøve. Helt normal syklus. Fikk beskjed om AMH på 3,4,  at det hastet å få samlet opp egg, og at sannsynligheten for at vi ville lykkes, selv med IVF var minimal.. Har hatt tre uttak, endte med tre egg på frys. Ble gravide på egen hånd før vi fikk satt inn noe. Når førstemann var 1,5 år ble vi naturlig gravide med nr 2.  Min verden falt fullstendig i grus når vi fikk beskjed om hvor vanskelig det ville bli gravide. Skulle ønske noen hadde fortalt meg at vi faktisk kunne lykkes på egen hånd. Det prøvesvaret ble et enormt stress for min del. Målte en ny AMH når vi startet å prøve på nr 2. Da var den på 9. Ingen kan forklare hvorfor den plutselig ble høyere. Flott at vi fikk startet opp med IVF raskt, men nå i ettertid føles det hele noe overdrevent. 

Anonymkode: 19234...8e5

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet prøverørtrådene både for 2022 og 2023. Har vært prøver siden 2020 og IVF-er siden 2021... 💔

Vi gikk offentlig pga prisene i det private men fikk ikke mer ut av det enn én kjemisk. Så nå har vi kjøpt 3-pakk privat og jeg ble faktisk gravid på første innsett, men det endte i MA for tre uker siden. Skulle vært over den magiske tolvukersgrensa denne uken... god fuckings jul.

Har fortsatt ikke fått tilbake mensen, håper den kommer snart! Eggløsningstestene er 100% negative så nå er jeg redd for at vi ikke får neste innsett før i februar. Men får ikke gjort noe med det, er bare så sykt lei etter alle disse årene og det siste tapet knuste meg.

Har to på frys, men den ene måtte dyrkes til dag 6, tror ikke det er helt bra. Så jeg tenker jeg bare har én, men har så inderlig lyst til at den skal bli vår lille baby! ❤️

Anonymkode: 49fe1...797

  • Liker 1
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! 

Jeg fikk akkurat samme beskjeden for noen år siden. Tok et " fertilitetssjekk" før vi skulle begynne å prøve. Helt normal syklus. Fikk beskjed om AMH på 3,4,  at det hastet å få samlet opp egg, og at sannsynligheten for at vi ville lykkes, selv med IVF var minimal.. Har hatt tre uttak, endte med tre egg på frys. Ble gravide på egen hånd før vi fikk satt inn noe. Når førstemann var 1,5 år ble vi naturlig gravide med nr 2.  Min verden falt fullstendig i grus når vi fikk beskjed om hvor vanskelig det ville bli gravide. Skulle ønske noen hadde fortalt meg at vi faktisk kunne lykkes på egen hånd. Det prøvesvaret ble et enormt stress for min del. Målte en ny AMH når vi startet å prøve på nr 2. Da var den på 9. Ingen kan forklare hvorfor den plutselig ble høyere. Flott at vi fikk startet opp med IVF raskt, men nå i ettertid føles det hele noe overdrevent. 

Anonymkode: 19234...8e5

Åhh så deilig å høre fra noen med omtrent samme bakgrunn! Og nesten samme AMH tall også! Så utrolig fint å høre at det gikk bra å få barn.  Det er SÅ betryggende å lese.

Har forstått det slik at det ikke nødvendigvis er så ille å ha lavt AMH nivå, så lenge man er ung? Det er når man skal i gang med IVF at det blir vanskelig å hente ut nok egg, og har man høyt FSH nivå så gjør det ikke saken enklere. Men så lenge man er ung så har man både tid (til en viss grad) og eggkvalitet på sin side. Stemmer ikke det? De siste to dagene har jeg saumfart nettet etter info.

Husker du FSH nivået ditt og hvor gammel var du da du tok sjekken? Jeg er 36 og kjenner at jeg synes det er kjipt å være på feil side av 30 tallet. Synes også FSH nivået var ganske høyt. Men men. Legen sa ingenting om det og var egentlig mer positivt innstilt, syntes jeg. Fikk inntrykk av at jeg ikke hadde dårligere sjangser på å få barn enn alle andre på min alder. Jeg hadde bare dårlig tid. Spesielt siden vi ønsket oss to barn. Krysser fingrene ihvertfall. :)

Anonymkode: 8e68d...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Åhh så deilig å høre fra noen med omtrent samme bakgrunn! Og nesten samme AMH tall også! Så utrolig fint å høre at det gikk bra å få barn.  Det er SÅ betryggende å lese.

Har forstått det slik at det ikke nødvendigvis er så ille å ha lavt AMH nivå, så lenge man er ung? Det er når man skal i gang med IVF at det blir vanskelig å hente ut nok egg, og har man høyt FSH nivå så gjør det ikke saken enklere. Men så lenge man er ung så har man både tid (til en viss grad) og eggkvalitet på sin side. Stemmer ikke det? De siste to dagene har jeg saumfart nettet etter info.

Husker du FSH nivået ditt og hvor gammel var du da du tok sjekken? Jeg er 36 og kjenner at jeg synes det er kjipt å være på feil side av 30 tallet. Synes også FSH nivået var ganske høyt. Men men. Legen sa ingenting om det og var egentlig mer positivt innstilt, syntes jeg. Fikk inntrykk av at jeg ikke hadde dårligere sjangser på å få barn enn alle andre på min alder. Jeg hadde bare dårlig tid. Spesielt siden vi ønsket oss to barn. Krysser fingrene ihvertfall. :)

Anonymkode: 8e68d...224

Husker ikke FSH, men det var forhøyet. Var 37 og 39 når ungene ble født, så jeg var definitivt på feil side av 30-tallet 😆. Var vel 36 når jeg fikk prøvesvaret. Hadde noen spontanaborter før førstemann. Nr 2 satt 4 mnd etter at jeg fikk tilbake mensen etter første fødsel. Vi fikk ikke ut så mange egg, det meste var vel 4 på et uttak. Men fikk da ett på frys for hver forsøk. 

Anonymkode: 19234...8e5

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei prøvere 💗 hadde mislykket forsøk og går nå å venter på mens nr 2. Dette var vårt første forsøk, så mye nytt...lurer derfor på når dere fikk mens nr 2 etter mislykket forsøk? Jeg har hatt eggløsningsmerter nesten hver dag siden 2 uker etter første mens, samtidig som jeg nå har fått mine vanlige eggløsningplager i tillegg til smerte, så lurer på om eggløsning kan være forskjøvet med ca 2 uker 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baby24*håper* skrev (1 time siden):

Hei prøvere 💗 hadde mislykket forsøk og går nå å venter på mens nr 2. Dette var vårt første forsøk, så mye nytt...lurer derfor på når dere fikk mens nr 2 etter mislykket forsøk? Jeg har hatt eggløsningsmerter nesten hver dag siden 2 uker etter første mens, samtidig som jeg nå har fått mine vanlige eggløsningplager i tillegg til smerte, så lurer på om eggløsning kan være forskjøvet med ca 2 uker 🙈

Ved mislykkede forsøk så har mine sykluser fortsatt som normalt, men hvis det er rett etter stimulering og uttak etc så kan hormonene ha rotet litt med systemet. 

Hvis du nå egentlig skulle hatt mensen, men den ikke er dukket opp, så er EL forskjøvet ja - med hvor mye vet du først når mensen kommer. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...