Gå til innhold

❤️ Prøverør 2024 ❤️


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Cassandra95 skrev (På 26.3.2024 den 20.17):

Hei! 
Da rakk man akkurat en ekstra SA før time til IVF i Porsgrunn 😞💔 Kjenner jeg er så uendelig utålmodig. Hvor raskt etter første time fikk dere komme igang med sprøyter og uttak? Har et håp om å få begynne på første syklus, håper ikke det er helt urealistisk 😅

Noen som har noen generelle tips før første time?

Har også hatt en ekstrem smerte i høyre siden av livmoren siden min første SA i oktober. Gynekologen har sjekket meg sikkert ti ganger, og finner ikke noe galt. Er en nål/kniv smerte som er verst rundt eggløsning, og i periodene med de korte graviditetene. Spennende om Porsgrunn kan ha en forklaring på det 🫣

 

Så leit med SA, klem til deg ♥️ Vi fikk starte på første syklus etter oppstartsamtale hos Porsgrunn, men det spørs på kapasitet den aktuelle uka. Om ikke får dere helt sikkert neste ☺️

Har du hatt flere SA? Har du hatt noe utredning for det? Tror det er ved 3 SA/MA en får rett på utredning. Finnes støttemedisiner som kan hjelpe 🌸

Første time får du først en liten sjekk av overlegen og samtale om historie og syklus. Lurt å spørre han/hun om alt du lurer på, er de som virkelig har peiling 😅 Etterpå er det 45 min med sykepleier for å sette opp tid for forsøk og sprøyte opplæring. 

 

Her endte det også i SA for meg, mistet 5+0. 💔 Har blasto på frys og håper på nytt innsett ganske raskt. Har et lite håp på denne syklusen, men vi får se hva Porsgrunn svarer på Crypho over påsken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter at jeg spontanaborterte i januar (med letrozol), ble alt utsatt mtp IVF. Men nå har vi fått ny time i juni fordi jeg kan ikke bruke letrozol i evinnelig mange måneder. Har allerede brukt det i 7 mnd nå.

Det som frustrerer meg litt er at i den nye timeinnkallingen står det at vi har fått time til utredning inkl gyn. undersøkelse og partnersamtale. Vi er ferdig utredet og har vært ferdig utredet i snart ett år og jeg har fått diagnose, men det virker som det går hus forbi sekeretærene. Samboeren min leverte sædprøve da han fikk time til dette i januar, men når han leverte den fikk han spørsmål om hvorfor han leverte den når vi har gjort dette privat, så det frustrerer meg at sekeretærene ikke sjekker i journalen hva som er gjort fra før, før de setter opp timer.

Men jeg skal møte på timen som den står i juni og jeg vet jo at legen vet at vi er ferdig utredet siden det står i journalen (og at den timen da heller blir en oppstartssamtale), så da krysser jeg fingre og tær for at vi settes opp til første prøverørsforsøk så fort som mulig etter dette. Jeg har et håp om at det blir etter sommerferien. Siden jeg har null syklus er det jo også litt mer lettvint fordi jeg kan bare settes i gang når de ønsker det og ikke ut i fra menstruasjon. 

🤞

Endret av Zikkzakk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var til første konsultasjon i forbindelse med IVF-behandling i dag.  En kjempefin opplevelse med en helt super lege. Jeg har vært gjennom dette før med tidligere partner, da offentlig, og det var en forferdelig opplevelse. Jeg gruet meg veldig, men denne legen var fantastisk. Hun var så trivelig, støttende og koselig. I tillegg som hun også vil utrede og faktisk behandle meg. Hun reagerte blant annet på en del ting Riksen har gjort, der de bare har sett på vekt (jeg var under vektkravet hos Riksen, men de var ekstremt opptatt) av vekt. Det var en enorm stressfaktor da jeg gjennomgikk behandling offentlig. Det virker som de ikke så meg, og dreit fullstendig hva som kan være faktiske årsaker.

I dag er første gang jeg følte jeg har blitt tatt på alvor i forbindelse med prøverør. Hun tok seg tid til å vise meg livmoren og hvordan jeg så ut innvendig, forklarte og var veldig dyktig. Men hun skal også f.eks sjekke levring i blodet, sjekk av kromosoner osv. Endelig! Dette har jeg ventet på. 

Det var ingenting å grue seg til, og en fin opplevelse. 

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ny her inne. 

Jeg har vært gjennom første egguttak. De fikk ut 6 egg og 4 er befruktet. Ut fra hva jeg hører fra andre, så er det litt lite... Er det? Jeg er 32 år og alle prøver og undersøkelser ser bra ut (bortsett fra tette eggledere). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amomyme skrev (2 minutter siden):

Jeg er ny her inne. 

Jeg har vært gjennom første egguttak. De fikk ut 6 egg og 4 er befruktet. Ut fra hva jeg hører fra andre, så er det litt lite... Er det? Jeg er 32 år og alle prøver og undersøkelser ser bra ut (bortsett fra tette eggledere). 

 

Syns det høres ut som et helt normalt antall. Av alle eggene du fikk ut er nærmere 70% befruktet, som jeg vil si høres veldig bra ut. Og det skal ikke mer til enn et egg🤞🏻

Anonymkode: 1550c...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amomyme skrev (35 minutter siden):

Jeg er ny her inne. 

Jeg har vært gjennom første egguttak. De fikk ut 6 egg og 4 er befruktet. Ut fra hva jeg hører fra andre, så er det litt lite... Er det? Jeg er 32 år og alle prøver og undersøkelser ser bra ut (bortsett fra tette eggledere). 

 

Høres ut som helt normale tall for min del. På forum vil alt virke litt mer "ekstremt" i både positiv og negativ forstand. 

Mange får ikke noen befruktede egg, mange får bare 1 befruktet egg, noen får egg på frys for senere forsøk. 

Så med 4 ville jeg absolutt vært fornøyd! 

Anonymkode: 89a93...be6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! 
Jeg er i gang med hormonstimulering.

Er det noen som har forslag til "unnskyldning" jeg kan bruke til laget og treneren? Jeg driver med en lagidrett, og vil ikke at de skal vite at jeg driver med ivf. 

Anonymkode: 89dc7...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! 
Jeg er i gang med hormonstimulering.

Er det noen som har forslag til "unnskyldning" jeg kan bruke til laget og treneren? Jeg driver med en lagidrett, og vil ikke at de skal vite at jeg driver med ivf. 

Anonymkode: 89dc7...e6e

Tenker det letteste kanskje er smerter i ryggen, skadet ankel, vond skulder eller lignende?🙈

Anonymkode: 1550c...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har to spørsmål:

1) Jeg er henvist til IVF på Riksen. Hadde forsamtale forrige måned, og legen vil jeg skal gå 3-6 sykluser med lavdosestimulering med sprøyter og samleie hjemme, før man ev. setter i gang med IVF. Er det noen andre som har vært gjennom det samme i det offentlige?

2) Jeg har meldt mens for å avtale oppstart via HelseNorge. Når kan jeg forvente svar på meldingen min fra Riksen og når kan jeg forvente oppstart med lavdosestimulering? Jeg forstår at dette nok varierer veldig, men hvis noen har erfaringer, setter jeg pris på det.

Til sist: Jeg ønsker alle her inne masse lykke til, og jeg sender også varme tanker. Dette er en fryktelig tung prosess, og vi er virkelig så tøffe damer alle sammen som står i dette ❤️ 

Anonymkode: 3fbab...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hei,

Jeg har to spørsmål:

1) Jeg er henvist til IVF på Riksen. Hadde forsamtale forrige måned, og legen vil jeg skal gå 3-6 sykluser med lavdosestimulering med sprøyter og samleie hjemme, før man ev. setter i gang med IVF. Er det noen andre som har vært gjennom det samme i det offentlige?

2) Jeg har meldt mens for å avtale oppstart via HelseNorge. Når kan jeg forvente svar på meldingen min fra Riksen og når kan jeg forvente oppstart med lavdosestimulering? Jeg forstår at dette nok varierer veldig, men hvis noen har erfaringer, setter jeg pris på det.

Til sist: Jeg ønsker alle her inne masse lykke til, og jeg sender også varme tanker. Dette er en fryktelig tung prosess, og vi er virkelig så tøffe damer alle sammen som står i dette ❤️ 

Anonymkode: 3fbab...393

Hei, ønsker deg masse lykke til! 
1. har ikke erfaring med dette, jeg ble satt direkte på IVF (lang protokoll) 

2. Et par dager etter jeg sendte meldingen ble jeg kontaktet over telefon, og da avtalt oppstart hormoner ca 2 måneder etter det. Varierer nok veldig, men dette var på riksen. Meldte mens i oktober og startet på hormoner i månedsskifte des/ januar. 

Anonymkode: b9482...aae

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da starter jeg med første IVF sprøyte allerede om 1 uke 🫣 Hørte på en podcast i dag at pasienter med PCOS ofte har fare for overstimulering. Ble litt redd av dette, noen med PCOS som har tips eller noen som vet hva man kan «kjenne etter» eller sjekke?

 

Jeg må bare si at jeg fikk helt sjokk av å gå fra privat klinikk til offentlig. Gjorde aldri IVF privat, men prøvde med medisiner. I Porsgrunn følte jeg meg på samlebånd, måtte «slåss» for å få IVF, de hadde ikke sett på noe før vi kom, jeg slapp ikke til muntlig og fikk ingen begrunnelse for ting han ville/tenkte. Jeg frøs helt til og hylgrein. Nå prøver vi offentlig, men jeg er allerede ekstremt negativt innstilt… 😔 Jeg er jo heldig som har fått offentlig, og time så raskt så burde bare holde munn og være takknemlig. Har bare så ekkel følelse på at dette ikke kommer til å gå. Vurderer fertilitetsjekken på Hausken parallelt med IVF offentlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cassandra95 skrev (35 minutter siden):

Da starter jeg med første IVF sprøyte allerede om 1 uke 🫣 Hørte på en podcast i dag at pasienter med PCOS ofte har fare for overstimulering. Ble litt redd av dette, noen med PCOS som har tips eller noen som vet hva man kan «kjenne etter» eller sjekke?

 

Jeg må bare si at jeg fikk helt sjokk av å gå fra privat klinikk til offentlig. Gjorde aldri IVF privat, men prøvde med medisiner. I Porsgrunn følte jeg meg på samlebånd, måtte «slåss» for å få IVF, de hadde ikke sett på noe før vi kom, jeg slapp ikke til muntlig og fikk ingen begrunnelse for ting han ville/tenkte. Jeg frøs helt til og hylgrein. Nå prøver vi offentlig, men jeg er allerede ekstremt negativt innstilt… 😔 Jeg er jo heldig som har fått offentlig, og time så raskt så burde bare holde munn og være takknemlig. Har bare så ekkel følelse på at dette ikke kommer til å gå. Vurderer fertilitetsjekken på Hausken parallelt med IVF offentlig 

Hei❤️ Har ikke pcos, men måtte likevel avbryte forsøket pga mye eggposer og væske, så var i fare for overstimulering. Fikk ut 8 egg. Mine symptomer var smerter i magen, hadde ganske vondt og det var svært ubehagelig å være i aktivitet. Alt gikk fint, men bare veldig kjipt å måtte vente med innsett ytterligere 2 mnd. Venter enda. Skulle hatt mensen idag men den blir vel forsinket etter alt dette… Det siste jeg trenger nå er å vente enda lengre 😂 men man må bare smøre seg med tålmodighet.. 

har også gått offentlig, dog ved st Olavs og har vært veldig fornøyd. Masse lykke til videre❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cassandra95 skrev (42 minutter siden):

Da starter jeg med første IVF sprøyte allerede om 1 uke 🫣 Hørte på en podcast i dag at pasienter med PCOS ofte har fare for overstimulering. Ble litt redd av dette, noen med PCOS som har tips eller noen som vet hva man kan «kjenne etter» eller sjekke?

 

Jeg må bare si at jeg fikk helt sjokk av å gå fra privat klinikk til offentlig. Gjorde aldri IVF privat, men prøvde med medisiner. I Porsgrunn følte jeg meg på samlebånd, måtte «slåss» for å få IVF, de hadde ikke sett på noe før vi kom, jeg slapp ikke til muntlig og fikk ingen begrunnelse for ting han ville/tenkte. Jeg frøs helt til og hylgrein. Nå prøver vi offentlig, men jeg er allerede ekstremt negativt innstilt… 😔 Jeg er jo heldig som har fått offentlig, og time så raskt så burde bare holde munn og være takknemlig. Har bare så ekkel følelse på at dette ikke kommer til å gå. Vurderer fertilitetsjekken på Hausken parallelt med IVF offentlig 

Generelt sett så begynner de med svært lave doser ved første stimulering, og du skal nok på UL kontroll så slikt har de god kontroll på etterhvert og ville ikke bekymret meg for det i forkant. Jeg var ikke i nærheten av overstimulering - har pcos. Det er veldig veldig individuelt og de uten pcos blir vel så gjerne overstimulert som de med pcos. Alt avhengiger av hvordan kroppen reagerer og det kan man ikke forutsi. 

Har du råd til å gå privat så kjør på. Variabelt hvordan folk opplever både privat og offentlig. Vi droppet offentlig og gikk privat istedenfor. 

Anonymkode: 89a93...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cassandra95 skrev (1 time siden):

Da starter jeg med første IVF sprøyte allerede om 1 uke 🫣 Hørte på en podcast i dag at pasienter med PCOS ofte har fare for overstimulering. Ble litt redd av dette, noen med PCOS som har tips eller noen som vet hva man kan «kjenne etter» eller sjekke?

 

Jeg må bare si at jeg fikk helt sjokk av å gå fra privat klinikk til offentlig. Gjorde aldri IVF privat, men prøvde med medisiner. I Porsgrunn følte jeg meg på samlebånd, måtte «slåss» for å få IVF, de hadde ikke sett på noe før vi kom, jeg slapp ikke til muntlig og fikk ingen begrunnelse for ting han ville/tenkte. Jeg frøs helt til og hylgrein. Nå prøver vi offentlig, men jeg er allerede ekstremt negativt innstilt… 😔 Jeg er jo heldig som har fått offentlig, og time så raskt så burde bare holde munn og være takknemlig. Har bare så ekkel følelse på at dette ikke kommer til å gå. Vurderer fertilitetsjekken på Hausken parallelt med IVF offentlig 

Har også PCOS og er på dag 11 med stimulering (uttak på fredag🙈), men ingen tegn til overstimulering her🤞🏻 Har selv bare vært på Hausken så har ikke noe å sammenligne med,  men både jeg og samboer er fornøyd med det vi har vært borti der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Dett e er evig spørsmål. Dette blir mitt 3 forsøk og hver gang lurer jeg på npr skal man begynne. Skal begynne 1ste mens dag, 2 tab på morgen, 1 kveld. MEN. Jeg har litt uregelmessig syklus. Forrige gang kom mensen "skikkelig i gang" ca kl 14 så da begynte jeg med en tablett samme kveld. Nå fikk jeg noe fersk blod kl 11. Skal jeg da ta allerede de to morgen tablettene? Eller skal jeg vente til det kommer skikkelig i gang og ta bare kveldstabletten i dag? Holder til på Riksen så e vel lite sjans å få snakke med de i dag men skla forsøke. Hvordan gjør dere det med progynova?

Anonymkode: 706c6...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei! Dett e er evig spørsmål. Dette blir mitt 3 forsøk og hver gang lurer jeg på npr skal man begynne. Skal begynne 1ste mens dag, 2 tab på morgen, 1 kveld. MEN. Jeg har litt uregelmessig syklus. Forrige gang kom mensen "skikkelig i gang" ca kl 14 så da begynte jeg med en tablett samme kveld. Nå fikk jeg noe fersk blod kl 11. Skal jeg da ta allerede de to morgen tablettene? Eller skal jeg vente til det kommer skikkelig i gang og ta bare kveldstabletten i dag? Holder til på Riksen så e vel lite sjans å få snakke med de i dag men skla forsøke. Hvordan gjør dere det med progynova?

Anonymkode: 706c6...116

TS her. glemte å skrive i starten at det gjelder PROGYNOVA og fryseforsøk hehehe. Har så dårlig tid vist hehe

Anonymkode: 706c6...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hei! Dett e er evig spørsmål. Dette blir mitt 3 forsøk og hver gang lurer jeg på npr skal man begynne. Skal begynne 1ste mens dag, 2 tab på morgen, 1 kveld. MEN. Jeg har litt uregelmessig syklus. Forrige gang kom mensen "skikkelig i gang" ca kl 14 så da begynte jeg med en tablett samme kveld. Nå fikk jeg noe fersk blod kl 11. Skal jeg da ta allerede de to morgen tablettene? Eller skal jeg vente til det kommer skikkelig i gang og ta bare kveldstabletten i dag? Holder til på Riksen så e vel lite sjans å få snakke med de i dag men skla forsøke. Hvordan gjør dere det med progynova?

Anonymkode: 706c6...116

Har ikke noe veldig klart svar, men som helsepersonell selv tenker jeg det viktigste generelt er å ta medisinene til ca samme tid hver dag og i og med at det er to ganger om dagen hadde jeg tenkt ca 12t mellom hver. Og hvis jeg startet med tabletten kl.11 hadde jeg tatt kveldsdosen kl.23 og neste kl.11 osv. Hvis det ga mening🙈 Men som sagt ingen personlig erfaring med dette legemiddelet.

Anonymkode: 1550c...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg i gang med andre egguttak. Har lave eggreserver. Amh på 3.3. 36år.

Første egguttak ble en suksess. 8-10 follikler. 5 egg. 3 fertilisert. 2 blasto på frys. :)

Nå har jeg derimot en dårlig runde. Bare 4 follikler er i bra størrelse. :( 16 - 17 - 20 - 21mm er målene på siste ultralyd.  Og et par småttiser på 10-12mm som sannsynligvis ikke kommer til å gi noen egg.

Jeg har ikke gjort så veldig mye annerledes enn forrige gang, så det er vel bare tilfeldig at det ble slik. Har egguttak i morgen og hvis det ender opp i bare én blasto så skal jeg være sååå fornøyd.

Er det forresten andre her som opplever å bli skikkelig sliten på slutten av stimuleringen? Føler meg trøtt, sliten og det verker i hele kroppen. Kvalm og ikke lyst på mat. Føler det nesten er umulig å konsentrere meg om jobb, selv om jeg har hjemmekontor. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertefisk skrev (På 17.4.2024 den 12.28):

Da er jeg i gang med andre egguttak. Har lave eggreserver. Amh på 3.3. 36år.

Første egguttak ble en suksess. 8-10 follikler. 5 egg. 3 fertilisert. 2 blasto på frys. :)

Nå har jeg derimot en dårlig runde. Bare 4 follikler er i bra størrelse. :( 16 - 17 - 20 - 21mm er målene på siste ultralyd.  Og et par småttiser på 10-12mm som sannsynligvis ikke kommer til å gi noen egg.

Jeg har ikke gjort så veldig mye annerledes enn forrige gang, så det er vel bare tilfeldig at det ble slik. Har egguttak i morgen og hvis det ender opp i bare én blasto så skal jeg være sååå fornøyd.

Er det forresten andre her som opplever å bli skikkelig sliten på slutten av stimuleringen? Føler meg trøtt, sliten og det verker i hele kroppen. Kvalm og ikke lyst på mat. Føler det nesten er umulig å konsentrere meg om jobb, selv om jeg har hjemmekontor. 😛

Liten stund siden nå, men hvordan gikk egguttaket?🙈 Følte meg skikkelig sliten selv, men usikker på om det var psykisk eller pga stimuleringen.
Hadde egguttak forrige fredag, fikk ut 12 egg og satt inn den eneste blastoen som var igjen i dag. Krysser fingrene for oss alle🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thehaa skrev (22 timer siden):

Liten stund siden nå, men hvordan gikk egguttaket?🙈 Følte meg skikkelig sliten selv, men usikker på om det var psykisk eller pga stimuleringen.
Hadde egguttak forrige fredag, fikk ut 12 egg og satt inn den eneste blastoen som var igjen i dag. Krysser fingrene for oss alle🤞🏻

Takk for at du spør! Det ble faktisk en kjempefin runde. De fikk ut 5 egg, 5 ble fertilisert, 3 fine blasto. 😄

Blir innsett i juni, da har jeg min siste runde. 

Masse lykke til med innsett! Krysser fingrer og tær for at du får en liten spire. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...