Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2024


Julie97

Anbefalte innlegg

Har brått fått SKIKKELIG såre brystvorter og halsbrannen har definitivt meldt sin ankomst. 🙈 Herlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Anonymous11 herlig 😑 Her finner du listen over trygg medisin du kan ta mot halsbrann. Denne siden er eid av norske myndigheter, så det er trygge råd: https://tryggmammamedisin.no/faq/gravid/halsbrann/

Jeg har vært på 24 ukerskontroll hos jordmor og fått vite at jeg har s-f mål tilsvarende uke 29. Da er det jo ikke rart at det er tungt når jeg er på størrelse med en i tredje trimester når jeg bare er i andre🙈. Merker også at jeg er veldig trøtt om dagen, og tror jeg kanskje må trappe ned litt til på jobb. Er visst lav på både jern og B12, så håper at tilskuddene jeg har fått på resept skal hjelpe litt på det. 

Tok glukosebelastningstest hos legen i går også, og krysser fingrene for at det blir greie resultater der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for link, @Bovina sancta 🥰 Foreløpig har jeg hatt god virkning av Gaviscon, håper det fortsetter sånn. 

Åå, så spennende! Men ja, kan godt forstå at du synes det er tungt da, ja 😅 
Den trøttheten er veldig kjip. Er det 50% sykemelding du har nå? Sikkert ikke så dumt med en økning der uansett etterhvert som det blir tyngre fremover. 

Hvordan gikk det med glukosebelastningstesten? Altså selve testen? Håper svarene er fine! Har time for dette om et par uker selv, og er så nysgjerrig på hvordan den foregår. Er den så langtekkelig som folk gir uttrykk for? 😅

Jeg gjorde et eller annet når jeg reiste meg fra do i stad, så nå har jeg skikkelig vondt både foran og bak i dette bekkenet. 🥴 Gjør vondt bak når jeg sitter og foran når jeg går, haha. Håper det går seg til i løpet av et par dager 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anonymous11 jeg har 50%, men har jobbet 75%. Jeg har tenkt at jeg jobber det jeg klarer. Men mulig det blir bare 50 fremover.

Ja den glukosetesten tar jo litt tid. Du kommer inn der fastende. Så tar de en blodprøve og gir deg den sukkerlaken som må drikkes (bare å bånne med én gang, for det smaker ikke bra). Så må du sitte der i to timer til de får tatt blodprøve nummer to. Blodprøven blir analysert på sykehuset, så venter på svar. 

Huff, ta vare på deg selv om bekkenet ditt så godt det lar seg gjøre ❤️ Bare å ta det så rolig som mulig!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assa wow! Idag har jeg sett sparkene på utsiden av magen🥹 er 20+4 idag.

har også gått opp nesten 8 kg allerede, syns det høres så mye ut, så spent på hva jordmor sier🙈😂 selv syns jeg at jeg er kjempefin og går helst med stramme overdeler så ALLE kan se den fine magen min😂❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nikline herlig😍 Og så bra at du trives i gravidkroppen! Jeg er sikker på at du ser helt smashing ut💕

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ligger helt likt i løypa vi @Nikline🤩 er også 20+4 idag 😃🙌  her er det full rulle i magehuset, veldig aktiv fyr 😅 det var forøvrig jenta vår også 😅 har også sett bevegelse utenpå magen nå 🥰

Jeg har frem til nå kun gått opp 1 kg, som jeg gikk den igjen etter en runde med omgangssyke 🙈  måtte sjekke papirene mine fra sist svangerskap, da begynte jeg ikke å legge på meg før i uke 24. Totalt gikk jeg opp 6 kg. Fascinerende at en kan stresse med vekten i begge endene av skalaen..  spiser med god samvittighet vertfall 🤭

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bovina sancta Oi ja, da er det kanskje greit å bremse litt nå. 😅 

Såpass, ja! Jeg trodde det var en time man måtte sitte, TO timer er jo helt krise for sultfølelsen 😂🙈 Får ta med meg en god bok og fulladet telefon og håpe det finnes bedre stoler enn de ute i venterommet på legekontoret. Veldig dårlig på å bånne drikke, så det skal bli spennende. 🤭 

Bekkenet er heldigvis mye bedre i dag igjen, så da må jeg bare passe på når jeg reiser meg opp fremover. 🤞🏻 Tror jeg skal prøve å få til en tur på SATS i ettermiddag - primært for litt tøyeøvelser, men forhåpentligvis orker kroppen litt styrketrening også. 

@NiklineÅå, så moro! ❤️ Og så fint å høre at du trives så godt i gravidkroppen 🥰

Endret av Anonymous11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du/ dere som har/ har hatt morkaka liggende foran, når kjente dere tydelig at det var bevegelse fra den lille? 😊

 

Forrige uke fikk vi vite at det er ei lita jente i magen, og hun var ekstremt aktiv under hele ultralydundersøkelsen. Skal tilbake for ny ultralyd om fire uker 😍

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Enkelt&Komplisert jeg har foranliggende morkake på en av tvillingene. Kjente henne for noen uker siden for første gang. Mener det var rundt uke 21 eller 22 at jeg kjente noe smått første gangen. Det er fortsatt sånn at hun ikke kjennes like godt som søsteren (som lager baluba hele døgnet😅), men når hun ligger riktig, kjenner jeg bevegelser. Det er gjerne bare en gang eller to om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bovina sancta skrev (1 time siden):

@Enkelt&Komplisert jeg har foranliggende morkake på en av tvillingene. Kjente henne for noen uker siden for første gang. Mener det var rundt uke 21 eller 22 at jeg kjente noe smått første gangen. Det er fortsatt sånn at hun ikke kjennes like godt som søsteren (som lager baluba hele døgnet😅), men når hun ligger riktig, kjenner jeg bevegelser. Det er gjerne bare en gang eller to om dagen.

Haha, kanskje godt at bare den ene kjennes hele døgnet, og ikke begge? 🌸

Får fortsette å smøre meg med tålmodighet🧸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere her inne? 🥰 Noen som er kommet litt i gang med ymse innkjøp? 

Vi har brått det meste av de dyre tingene på plass. Bilstol (skulle helst hatt en til base, håper det plutselig dukker opp på Finn), Vogn og seng er på plass. Senga kommer i posten i dag, var og så nærmere på den i butikk i går når vi allikevel gikk forbi Barnas Hus. 😍

Da fikk vi samtidig sett nærmere på dette badekaret til Stokke med stativ. Fint, men skulle gjerne hatt muligheten for stellebord oppå der igjen. Utfordringen hos oss er at tørketrommelen har tatt plassen over vaskemaskinen som i utgangspunktet ville vært perfekt som stellebord, og badet er lite så vi har landa litt på å kanskje finne et sammenleggbart stellebord, gjerne 2-i-1 med badekar i tillegg. Er det noen som har noen tips her? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å ha komt igang med innkjøp @Anonymous11🥰  her har vi det meste vi trenger fra førstemann, så ikke så mye som er nødvendig å kjøpe 😊  har fått gått igjennom alt av klær som storesøster hadde og sortert ut det som kan brukes til lillebror 🥰  har handlet litt nye klær da, kjekt at ikke alt er arveklær 🤭  så finns det jo så alt for mye fint 🫣  så blir det jo strikket endel også 🥰

Ingen tips til stellebord desverre, men sammenleggbart høres jo ut som en god løsning 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vi har også kommet i gang med innkjøp - endelig! Og katastrofetenker som jeg er, har vi begynt med det vi trenger hvis de skulle bli født i morgen (det er økt risiko for det) 🙈😅 

Vi har handlet:
- Sprinkelsenger (de fra IKEA kan man ta av den ene siden på, så bruker en av dem som bedside crib mens de er helt små)
- 6 bodyer pr baby i str 50 og én hver i str 40  (skal på andre del av tvillingfødselsforberedende kurs i kveld, og tenkte å spørre hvor mange i str 40 som bør handles inn).
- Stellebord
- Smokker
- laken
- En haug med gulpekluter 
- Babytepper.

Det som mangler på "katastrofelisten" min nå, er
- bilstoler (vet hvilke vi skal ha, må bare ut og handle)
- luer og bukser til hentesettene
- flasker 
- mme

Det som ellers gjenstår, men som ikke er akutt-katastrofe å ikke ha hvis de kommer i morgen, er
- vogn med tilbehør (vet hvilken vi skal ha - det er ikke mye å velge i, så det var enkelt),
- soveposer (ønsker at de sover i det heller enn med teppe),
- badebalje
- mme-maskin. 

Brukte også helgen på å få ryddet og vasket ned barnerommet og skru opp den ene sengen, så jeg føler meg *litt* mer forberedt, og det er godt.

Endret av Bovina sancta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig å høre at dere er i god gang. Har begynt å få på plass det aller meste av større ting som vogn, bilstol, seng o.l. Mangler imidlertid stellebord og leter etter et praktisk, som har plass til Leander stellematte. Noen tips?

Nå står de mindre tingene for tur som vippestol, babygym og babynest. Ellers har vi en del klær i 56, men tenker noe mer i 50 og 62. Synes imidlertid det er vanskelig å vite hvor mye man bør ha i 50, da noen går rett inn i 56, mens andre bruker 50 en stund. Hva tenker dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fiolaa jeg har funnet noen lister som mener 5-7 bodyer i str 50 er lurt. Jeg vet ikke om det stemmer. Jeg spurte om dette på fødselskurs i dag, og fikk ikke egentlig noe bedre svar enn "det kommer an på hvor ofte du planlegger å vaske klær". Bør beregne en body per dag. Men vi vet jo ikke hvor lenge de passer i de ulike størrelsene, siden de vokser som noen uvær hvis de ikke er premature, så kanskje like greit å ikke investere alt for mye i den minste størrelsen? Jeg vet virkelig ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@Fiolaa Det der med størrelser er vanskelig. Vi fikk også mange råd om å ikke kjøpe noe særlig i 50, men endte opp med å bruke det i nesten 2 måneder 😅 Helt normal baby på 3200g født til termin som la på seg som hun skulle. Begynte å blande inn litt 56 etter en måneds tid, og fant fram 62 da det siste plagget i 50 ble pakket bort. 62 brukte vi lenge!

Har lest om mange som ender opp med å hoppe over størrelser fordi de bruker klærne til de nesten har blitt for små, så for å unngå dette har vi hele tiden brukt to størrelser om hverandre. Det har funket veldig greit her, og vi har opplevd at vi da behøver litt færre klær i hver størrelse :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her går det helt greit @Bovina sancta, skjer fint lite om dagen 😅 sitter stort sett i sofaen og strikker når 2åringen er i barnehagen 🙈  umenneskelig trøtt og mye bekkenvondt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt bra her! Men har et ganske stort prosjekt gående akkurat nå som fører til lite søvn og tid til å surfe på telefonen generelt, og jobber fullt på siden der igjen. 
Prosjektet er endelig i gang med å ferdigstilles (vært på hyttetur med venner i helga og også der har telefontid blitt nedprioritert), håper å være ferdig i løpet av kvelden men senest i morgen. Tatt en uke ferie også, så hele kommende uke blir det avslapping og kjærestetid. 🥰 Gleder meg helt vilt til å få sove litt igjen etter den uka vi har hatt nå 😅

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...