Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2024


Julie97

Anbefalte innlegg

@Anonymous11 det er den som skal ut først som ligger feil vei. Nr 2 ligger riktig vei, men det er visst ikke så viktig, for nr 2 kan snus når nr 1 er ute, visstnok.

Jeg er ikke så bekymret for egen del, men jeg leser jo at setefødsel er mer risikabelt for barnet. Navlesnoren havner fort i klem, for eksempel, og de får oftere hoftedysplasi og det er høyere sjanse for at de dør i fødsel. Jeg skal føde på Haukeland, og jeg vet at de vegrer seg for keisersnitt, selv om ting begynner å gå galt. De har blant norges laveste andel ks selv om de får alle problemfødslene fra vestlandet (12% totalt for både planlagt og akutt), så de har høy terskel for å gjøre det. Har vært mye i nyhetene om det, og jeg har en venninne med et barn som fikk hjerneskade fordi de "ville prøve litt til" etter at det var lenge siden det ble tydelig at ting gikk galt. Men jeg må bare la være å tenke sånne tanker, for det går nok helst bra😅

Jeg føler meg ufattelig klar for å bli ferdig. Bærer nå tilsvarende som en 6 kg enlingbaby medregnet alt av ekstra fostervann, morkake osv. Er.ordentlig.lei🤪 Jeg prøver å avtale med de to hybelboerne at de får bo der til uke 37, men så får de komme ut. Vet ikke om de er enig da🤣

Endret av Bovina sancta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Bovina sancta innser jo at jeg vet svært lite rundt risikoene ved setefødsel, og at det er noe jeg faktisk ikke har lest noe om til nå. Skjønner veldig godt at det føles skummelt, spesielt når jeg ser hvordan du beskriver hvordan ting gjøres på Haukeland - det synes jeg er ganske sykt, egentlig. Og ikke minst provoserende når man ser utfallene av at de skal pushe det så mye før de tar neste steg. 

Samtidig må man jo bare satse på at det går bra, og i de aller fleste tilfeller gjør det jo helst det 😊

Åh herregud, det er ganske heftig 🙈 Skjønner veldig godt at du er lei og klar for at de skal komme ut da, ja 😅 Vi får håpe dere enes om uke 37, og at de kommer ut på en problemfri måte da 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei damer, hvordan går det? Flere som begynner å bli litt rastløse?😊

Innså plutselig at tvillingene anses som fullgåtte allerede om en uke og et par dager. For første gang begynte jeg å tenke tanker som "hjelp! Er vi klar for dette"? Rent fornuftig sett vet jeg at vi er det, men hjelpe meg for et vannskille i livet vi står på terskelen av! Heldigvis renner det over av venner og familie som vil hjelpe til. Og det er veldig rørende siden all vår familie blir nødt til å reise🥰 Vi skal nok klare oss.

Nå er fødebagen nesten klar, og i dag er det kontroll på sykehuset. Håper litt at de sier noe om at det blir fødselsplanlegging snart, siden det ikke er en rett frem fødsel på noen måte.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bovina sancta Så bra at familier og venner rundt dere er hjelpsomme!🥰 Og sikkert godt å vite at fødebagen så og si er pakket! Vil du dele litt om hva du har i bagen? Jeg har enda ikke begynt på den, hehe. Og: hvilken uke er du i nå?

Jeg er i uke 33, og merker jeg blir fort sliten og har en del hodepine. Har heldigvis unnsluppet rygg- og bekkenplager til nå! Fikk 20 % sykmelding i går, merker det blir godt med en dag i uke til avslapping og opplading.😌 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Musken det høres ut som du trenger den sykmeldingen! Det blir bare tyngre fremover og det og det er bra at du får mulighet til å ruge og bygge deg opp. Barna trenger at vi er klar og så uthvilt som mulig når de endelig er her❤️

Jeg er 35+5. Fra uke 37 anses tvillinger som fullgåtte, og ca halvparten fødes før uke 37. Nå tror jeg ikke det skjer her, riktignok, de virker som de stortrives inni der😅

Det har vært litt knot med å finne ut hva som EGENTLIG trengs i en fødebag. Jeg føler det er så mye dilldall i lister jeg finner. Så finner jeg også en del steder hvor det står at babyen kommer uansett, og man får låne klær på sykehuset, så man MÅ ikke ha med fødebag. Når jeg satte opp listen under, ser jeg jo at jeg garantert har overpakket.  Holder nok med halvparten🤣 Men vi har pakket:

3 stk bodyer hver (inkl en stk i str 40 i tilfelle de er veldig små)

Ett par strømpebukse til hver

Ett par bukser med føtter til hver

Luer

Smokker, selv om de frarådet det på ammekurset, så de blir gjerne ikke brukt.

Soveposer som kan brukes som bilstolposer, og ett babyteppe til hver

Proteinbarer (kan visst være gull når fødsel har pågått en stund), litt sjokolade, salte nøtter, pringles, kjeks og rett i koppen av ulike slag (ikke sikkert far kommer seg vekk for å spise noe) og termokopper til dette (her har jeg overpakket, men har noen ivrige venninner som hver har gitt meg det de selv hadde eller ønsket seg da de fødte🥰)

Drikkeflaske type camel back så man slipper å helle drikken (leste et sted at det var lurt), og litt eplejuice (er ikke begeistret for saft)

Tannkost, tannkrem, sjampo, dusjsåpe, deo, leppepomade (bruker det aldri, men det står over alt at det er et must). Håndkrem og salve for såre brystvorter.

Myke joggebukser og lange singleter til hjemturen for meg, og en morgenkåpe og plastslipperser man kan ha på i dusjen. Amme bh-er. Mannen trenger minst ett skift. Han får bo på sykehuset så lenge jeg og barna er der.

Tenker jeg tar med BBhugme-en, siden den blir ammeputa mi. 

Ammeinnlegg av ull (vet ikke hvorfor det må være ull, men de insisterte på det på fødselskurset)

Tenker å ta med brystpumpe i tilfelle det blir tungt å få i gang melka

Tenker også å ta med noen sprøyter med kolostrum. Jordmor mente det er gull hvis det av ymse årsaker går tid mellom fødsel og at jeg får dem på brystet. Dette gjør jeg bare hvis jeg faktisk klarer å få ut noe særlig. Orker ikke stresse med det.

Fotoapparat og ladere til telefon. Headset.

Endret av Bovina sancta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fødebaggen er vanskelig å pakke @Bovina sancta😅  hadde med ALT for mye første gang 😂  det jeg fikk mest brukt for var klær til babyen, skift til meg selv, toalettsaker, lader og headsett 😊 og så snacks/mat/drikke, tenkte jeg hadde med mye men denne gangen blir det tatt med mer 😅  var veldig greit når jeg våknet på natten og var ihjelsulten 😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Fioritura ja, det virket som en litt mer jordnær liste👍🏻! Føler jo nesten at man pakker for å reise langt vekk i lang tid, men vi bor jo bare 15 minutter fra sykehuset, så mannen kan uansett bare kjøre hjem og hente hvis det skulle være noe som savnes stort. Vanskelig å finne gangsynet her😅.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja kjente på det samme 😅  følte jeg skulle flytte inn på sykehuset 😂   men veldig greit å bo nerme da, i tilfelle en glemmer noe man plutselig skulle få behov for 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fødebagen ja, den er ferdig. Og det er veldig vanskelig å pakke ut fra andre sine pakkelister, for det er virkelig så individuelt hva man har behov for 😅 Har pakket i en liten weekendveske denne gangen. Jeg hadde overpakket litt sist, da hadde jeg med for mye klær til meg selv og for mye snacks til fødsel. Denne gangen dropper jeg å pakke skjørt for å si det sånn 🤣

Syntes det var grusomt å være på barsel, følte ikke vi fikk slappet av før vi kom hjem. Savnet fryseboksen, senga og det mørke soverommet vårt, og stillhet. Men nå bor vi 5 minutter unna sykehuset da, så det er kort vei til hjelp om vi skulle behøve det. Har derfor bare pakket for én dag denne gangen, da jeg håper å få reise hjem etter senest 24 timer. 

Pakkeliste:

  • Til fødsel
    • Helsekort, fødebrev, nesespray, lypsyl. 
    • Spekesnacks, bixit, sjokolade
  • Toalettsaker
    • Mascara, øyenbrynsgel, fuktighetskrem, deo, tannbørst, tannkrem, hårbørst, hårstrikk, og en liten "testpose" med shampoo og balsam som jeg fikk med handelen på blivakker en gang. 
  • Til amming 
    • Purelan, multimam kompress, ammeinnlegg, paracet+ibux til etterrier
  • Klær
    • Til meg - singlet, stor t-skjorte, hettegenser, joggebukse, store truser og to par sokker
    • Crocs - sykehusgulv er skittent!! 
    • Klær baby - en body, en bukse med føtter, lue, et ullpledd til å ha over barnet i bilstolen
  • "Underholdning"
    • Airpods, mobillader, mac
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ValarMorghulis har du fått beskjed om å ha med colostrum, eller er det bare meg? Lurer litt på hvor mye man bør ha med😊 Skjønner jo at det er bare i tilfelle, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bovina sancta Jeg har ikke fått beskjed om det nei, så jeg har ikke planer om å håndmelke før fødsel. Sist kom melkeproduksjonen veldig raskt i gang hos meg, så forhåpentligvis blir det likt denne gangen 🤞 

Måtte lese litt om håndmelking av råmelk ettersom det har vært diskutert mye i termingruppen denne gangen, jeg hadde aldri hørt om det før 😅 Ser ut til at det ofte anbefales hvis man har risikosvangerskap, så det er nok ikke så rart at du med tvillinger er anbefalt å ta med. Har du lest på ammehjelpen? Ser det står en del god info her: https://ammehjelpen.no/handmelking-for-fodsel/ 

Regner med det ikke er nødvendig å ta med så fryktelig mye, nyfødte har jo veldig liten magesekk (på størrelse med en drue sa jordmor). Ut ifra det jeg skjønner så er det gjerne anbefalt slik at baby(ene) skal kunne få melk rett etter fødsel ved for eksempel keisersnitt, før man har mulighet til å legge barnet til brystet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ValarMorghulis takk for grundig svar 😊 Jeg har lest meg gjennom en god del kilder, både ammehjelpen og diverse sykehus, men finner lite om mengder. Jeg antar jeg bare får melke på og ta med alt som kommer. Det er jo veldig fint å kunne gi morsmelk selv om melka ikke kommer med en gang 🥰 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...