Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2024


Julie97

Anbefalte innlegg

Tenkte å lage en skravletråd for oss som har termin i mai/juni 2024. Skriv gjerne ned navn - alder - barn nr - termindato. Også kan vi oppdatere listen med :babyjente: eller :babygutt: når vi vet hvilket kjønn det er 😊 Håper mange vil være med!

 

ValarMorghulis - - B2 - termin 26.05

Bovina sancta - 36 - B1og2 - termin 28.mai

Blåswix - 33 - B2 - termin 28.05

Anonymous11- 31 - B1 - termin 9.juni

Parv - 34 - B3 - termin begynnelsen av juni

Alilja -  - B2 - termin 9.juni :babygutt:

Anger - 33 - B2 - termin midten av juni

julie97 - 26 - B2 - termin 19.juni

89jenta - 30 - B2 - termin 20.juni

Fiolaa - 27 - B1 - termin 20.06

Fioritura - 34 - B2 - termin 21.juni

Nikline - 32 - B1 - termin 25.juni

Gyngestolen - - B1 -

Enkelt&Komplisert - 29 - B1 

Anonymsh 26 - B2 - termin 30.juni

Eivor24 - termin 1.juli

Endret av Julie97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, 

Så fint med en skravlegruppe. Artig når flere dukker opp her etterhver. :) 

Bare en uke siden jeg oppdaget at jeg er gravid. Jeg er 34 år og venter barn nummer 3. Han en på 10 år og en på snart 2.

Det var litt blandede følelser denne gangen, og jeg og mannen har gått noen runder den siste uken, men tror nok vi lar det gå sin gang. Kjenner jo på at dette sikkert er siste sjanse og at jeg kjenner på en redsel for å miste, så det er nok et tegn på at det er riktig med et barn nå til tross for at det ikke ligger helt til rette. 

Jeg kjenner mye på murringer og typiske menslignende smerter (ikke direkte vondt, men ubehagelig). Symptomene er ikke veldig fremtredende denne gangen og brystene er ikke like ømme og harde, så jeg sitter med en litt dårlig følelse på å miste. I natt hadde jeg dessuten bittelitt brun utflod med "tråder i". Det var ikke kommet til mer da jeg våknet i dag, men likevel er jeg redd det betyr at noe er på gang.. Noen som har erfaring med det?

Var inn til tidlig UL denne uka for å få konstatert graviditeten, og det de så indikerte at jeg er maks 5-6 uker på vei, så termin er vel i begynnelsen av juni en gang. Husker ikke helt når siste mens startet, men det er kun to muligheter for når unnfangelsen kan ha skjedd. 😅

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Parv

Så spennende med nr 3 da! Ikke rart det er litt blandede følelser, det er jo trossalt mye å tenke gjennom og mye man skal gå i gjennom. Ikke spesielt gøy med brunt utflod, håper det ikke kommer noe mer 🤞 Har ikke noen erfaring med det, bortsett fra da jeg hadde en SA, men da ble det ganske raskt ferskt blod rett etter. Trenger jo ikke å bety at det skjer med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg venter barn nummer 1 og 2 i slutten av mai (28. mai er termindato enn så lenge, men tvillinger kommer gjerne litt tidligere). Jeg er 36 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje tidlig i svangerskapet enda, men hvilke symptomer har dere så langt, og når meldte de sin ankomst? 😊 

Her var symptomene nokså vage frem til i går med murringer og litt antydning til kvalme innimellom. I går tiltok alt veldig mye og jeg ble plutselig uutholdelig trøtt og sliten, kvalm, ømme bryster og føler meg plutselig diger 😅

Tror jeg er i uke 7 nå.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble uggen allerede dagen før forventet mens, og ble mer og mer uggen frem mot uke 6. Uke 6 var jeg bare skikkelig kvalm. Har hatt det litt bedre i uke 7, men kjenner jeg er skikkelig trøtt hele tiden. Ømme bryster har det vært siden uke 4 vil jeg si. Kjenner meg også diger. Har lagt på meg 1.8 kg, som jeg syns er mye til å bare være 8+1, men vet at det handler om at jeg spiste så mye salt snacks i uke 6 for å holde kvalmen i sjakk 🙈 Byttet til frukt i forrige uke og begynte å gå litt ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at flere blir med her 😊 Jeg er 5+0 idag, og har kjent meg uggen i ca en uke nå. Men det kommer og går litt, så merker jeg blir veldig bekymret for at det ikke skal gå veien når den forsvinner litt. Ellers er puppene mer ømme nå, og jeg har begynte å tisse hele tiden. Og veldig oppblåst 🙈 slet ikke noe med kvalme sist svangerskap, så håper virkelig jeg slipper unnav denne gangen også 🤞

Endret av Julie97
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke bekymret meg for symptomer som kommer og går. Det er helt normalt 😊 Jeg klagde min nød på nettopp dette til legen for ikke lenge siden, og for henne var det en ikke-sak. Hun sjekket hcg for å roe meg, og hadde selvsagt helt rett.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ikke matlysten helt på topp, og spiser lite, så oppblåstheten er ikke så fremtredende denne gangen - godt er det. 

Er fortsatt litt nervøs da det igjen i dag tidlig kom litt brun på papiret når jeg tørket meg.. Kjenner jeg blir litt rådvill da det ikke virker som det er noe som er tiltakende eller økende. Burde kanskje gått til legen for en HCG-måling, men usikker på om det har noe for seg. Er det sånn at HCG slutter å stige med en gang embryo slutter utviklingen? Sikkert et dumt spørsmål, men som sagt litt rådvill på om det er noe å bekymre seg over i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var hos legen og hun tok HCG hadde jeg også litt brun utflod. Det var heller ikke noen som bekymret henne. Det stoppet opp etter den dagen da. Jeg snakket også med faren min om dette, som har vært fastlege i mange år, og han sa i alle fall at hvis man har god stigning er det et "veldig godt tegn" :)  Så er jo jo dessverre aldri to streker under svaret i biologien, men jeg tror det er viktig å tenke positivt, siden sannsynlighetene er på vår side her ❤️.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bovina sancta Du har nok rett i det. Man må faktisk prøve å tenke potivt. 

For min del blir testene i seg selv en stressfaktor og en ekstra bekymring. Egentlig ønsker jeg og bare ta alt som det kommer sånn at jeg kan glede meg over graviditet. Sannsynligheten for at det går bra, er jo faktisk større enn at det går dårlig. Og skulle det ikke gå bra, er det faktisk ikke noe man får gjort noe med. 

For meg er det verste at jeg ikke har kontroll og ikke vet hva som skjuler seg inni der. har tidligere opplevd en MA relativt sent i svangerskapet, og det er jo den store skrekken. Vurderer å bestille tidlig UL for en sjekk i uke 8--9, men er redd jeg da kommer til å ligge søvnløs frem til da. 

Behovet for å dele med noen er ganske stort og setter derfor stor pris på termingrupper der jeg får delt bekymringer og gleder. Selv om jeg ikke ønsker at dette skal bli en "klagemur" med alt man er redd for. Graviditet er jo faktisk mest koselig, men også veldig skummelt ( i alle fall midt i 30-årene 😅)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Parv huff jeg kan ikke forestille meg hvordan det er å miste, og spesielt å være gravid igjen etter å ha mistet. Spesielt på den måten (MA). Da skjønner jeg at man blir ekstra var på det meste ❤️

Det med å være midt i 30-årene mener jeg er ganske overdramatisert av samfunnet. Ja, fruktbarhetsgrafen begynner å gå ned da, men det er slak nedoverbakke frem til man når 40. Det er ikke et bratt fall i sannsynligheten for å få levendefødte barn i den alderen, heldigvis.

Jeg skal ikke påstå at jeg ikke går og tenker slike tanker selv - jeg klamrer meg til "miscarriage Odds Reassurer"-kalkulatoren, som ifølge dem selv baserer seg på metaanalyser av peer-reviewed studier av spontanaborter. Jeg har ikke gått i dybden og sett hvor store datasett det er snakk om eller hva slags data, men jeg hygger meg med å se at oddsene er i mitt favør og blir mye bedre for hver dag som går🤓. I dag får jeg beskjed om at det er 95,2% sjanse for at dette går bra (så vet jeg at det er mer risikabelt med tvillinger, men jeg velger å ikke tenke på det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bovina sancta skrev (1 time siden):

@Parv huff jeg kan ikke forestille meg hvordan det er å miste, og spesielt å være gravid igjen etter å ha mistet. Spesielt på den måten (MA). Da skjønner jeg at man blir ekstra var på det meste ❤️

Det med å være midt i 30-årene mener jeg er ganske overdramatisert av samfunnet. Ja, fruktbarhetsgrafen begynner å gå ned da, men det er slak nedoverbakke frem til man når 40. Det er ikke et bratt fall i sannsynligheten for å få levendefødte barn i den alderen, heldigvis.

Jeg skal ikke påstå at jeg ikke går og tenker slike tanker selv - jeg klamrer meg til "miscarriage Odds Reassurer"-kalkulatoren, som ifølge dem selv baserer seg på metaanalyser av peer-reviewed studier av spontanaborter. Jeg har ikke gått i dybden og sett hvor store datasett det er snakk om eller hva slags data, men jeg hygger meg med å se at oddsene er i mitt favør og blir mye bedre for hver dag som går🤓. I dag får jeg beskjed om at det er 95,2% sjanse for at dette går bra (så vet jeg at det er mer risikabelt med tvillinger, men jeg velger å ikke tenke på det).

Det skal sies at jeg har født et friskt fint barn etter jeg mistet, så det var nok helt tilfeldig og ikke noe som hadde en spesifikk årsak. ❤️ heldigvis skjer det sjeldent at man mister så sent som det jeg gjorde, og velger og tro at sjansen for at det skal skje igjen er veldig liten. 
 

Jeg tenker egentlig ikke på det rent biologiske når det kommer til å være midt i 30-årene, men jeg merker hvor mye mer bekymret jeg er nå enn det jeg var da jeg var 25 og fikk første barnet mitt.  😅 

den gangen hadde jeg ikke en bekymring i verden og brydde meg verken om HCG-nivåer, noen dråper blid eller å gå til tidlig ultralyd. Alt bare gikk sin gang og det gikk helt smertefritt. Muligens fordi jeg ikke visste bedre. 
 

Nå tenker man på alt som kan gå galt og overtenker alt mulig 😂 

utover det er vel helsa og den fysiske formen minst like god som den var da, så sånn sett burde jeg vel ikke bekymre meg så mye. 
 

Ut fra linken du sendte, ser det absolutt ut som at oddsen er på vår side 😎 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med skravlegruppe 😍  jeg er 34 år og har barn nr 2 på vei med foreløbig termin 21 juni 😄

Idag er jeg 4+6, så fortsatt veldig tidlig.  Slet veldig med kvalme ved sist svangerskap og er så smått begynt å kjenne meg litt uggen på morgenen, og puppene mine er så sykt ømme 🫣  Det merket jeg ingenting til sist gang 😅

 

Når tar dere kontakt med helsestasjon/jordmor? 😅🙈

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer @Fioritura ❤️ 

Jeg tenker å vente noen uker til før jeg kontakter lege. Venter nok til uke 8-9 før jeg bestiller time 😊

om det er utfordrende å få time, kan det kanskje være greit og ta kontakt i god tid.    
 

Dere som venter nummer to eller tre - hvordan er aldersforskjellene på søkenene? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk @Parv

tenkte først å vente litt, men så tar jo gjerne henvisning til TUL litt tid 😅  jeg husker ikke når eg hadde første time hos jordmor sist 😂 men da var det heller ikke tilbud om TUL .

 

Mini blir 2 i desember, så da blir det 2.5 år imellom 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fioritura skrev (10 minutter siden):

Takk @Parv

tenkte først å vente litt, men så tar jo gjerne henvisning til TUL litt tid 😅  jeg husker ikke når eg hadde første time hos jordmor sist 😂 men da var det heller ikke tilbud om TUL .

 

Mini blir 2 i desember, så da blir det 2.5 år imellom 🥰

Det er et godt poeng! 😅 burde sikkert snakke med lege for henvisning til tidlig ul litt tidligere da ja. 
 

Her er også minien min 2 år i desember 🥰 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, mye å tenke på 🫣 har vurdert å gå til legen, men fastlegen min er så surrete 😅 så ved sist svangerskap ba han meg ta alle kontroller hos jordmor 😂

 

Så arti @Parv😍  tror det blir en fin aldersforskjell 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte time forrige uke så jeg var sikker på at jeg fikk henvisning til TUL i tide 😊 Skal på første svangerskapskontroll om et par/tre uker. 

Jeg har en gutt som er født mai 22, så det blir 2 år og 1 mnd mellom mine 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...