Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2024


Julie97

Anbefalte innlegg

@Parv da er vi på samme sted. Jeg har med meg en boks med druer som jeg spiser opp på jobben. Har også en skål med det på nattbordet når jeg våkner av kvalmen om natta. Jeg er altså sååå lei av druer, men det stilner i alle fall kvalmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flere som allerede sliter med kvalme ser jeg 🫣  jeg er 5+3 idag og er allerede greit kvalm, igår måtte jeg bli hjemme fra jobb. Har allerede fortalt det til sjefen og ett par andre på jobb, jobber i barnehage så kvalme og bleieskift blandt annet går dårlig sammen 😅  jeg var mye sykmeldt tidligere i år, så jeg prøver så godt det går å unngå ny sykmelding pga kvalme. I tilfelle jeg får like store bekkenplager senere i svangerskapet denne gangen også så er det fint å sykmeldingsdager å gå på 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bovina sancta Druer var et godt tips, så det skal jeg teste. I forrige svangerskap hadde jeg salte kjeks i veska, men vil unngå for mye småspising denne gangen. Gikk jo opp 10 av 15 kilo bare ila første 12 ukene da 😅

Det jeg kjenner sug på er (heldigvis) sunn mat. ovnsbakte grønnsaker og rent kjøtt er liksom det jeg kjenner jeg er sugen på.  Fikk vann i munn av å gå forbi salatbaren på butikken før jobb i dag 😂  

Har liksom ikke energi til å trene heller nå, men vet jo hvor godt det er å få rørt seg litt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Parv said:

@Bovina sancta Druer var et godt tips, så det skal jeg teste. I forrige svangerskap hadde jeg salte kjeks i veska, men vil unngå for mye småspising denne gangen. Gikk jo opp 10 av 15 kilo bare ila første 12 ukene da 😅

Det jeg kjenner sug på er (heldigvis) sunn mat. ovnsbakte grønnsaker og rent kjøtt er liksom det jeg kjenner jeg er sugen på.  Fikk vann i munn av å gå forbi salatbaren på butikken før jobb i dag 😂  

Har liksom ikke energi til å trene heller nå, men vet jo hvor godt det er å få rørt seg litt.. 

Hehe ja jeg  gikk over på frukt da jeg la på meg 2 kg på en uke av salt snacks. Hadde jeg fortsatt med det, hadde jeg endt på minst 10 kg opp i første trimester jeg og 😆. Det kunne ikke fortsette sånn. Har nå stabilisert det ved å spise frukt i stedet, og har ikke gått opp noe på et par uker, men jeg syntes det er mye likevel. Det høres ganske ok ut å crave salat og bakte grønnsaker. Jeg har ingen cravings ennå, men håper på noe sånt jeg og, hvis det dukker opp 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere som føler seg svimmel til tider 😵‍💫 føler symptomene bare traff meg skikkelig i helga, har gått rundt å hatt en svakhetsfølelse og svimmel samt kvalm til tider 🤢 ikke noe oppkast enda, og hadde ikke det hele forrige svangerskap, så håper det holder seg slik denne gangen også 🤞 er veldig spent på jobb i ukene som kommer fremover, jobber i et ganske krevende yrke 🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Julie97 Mye svimmel her også. Går rundt og føler jeg skal svime av rett som det er. 
her er det generelt lite søvn og hektiske dager, så tenker det har en sammenheng. 😅 

Kvalmen kommer og går, men svimmelheten forsterker det veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei😊 dette er mitt første innlegg ever på et forum, men kjente at jeg bare måtte finne et sted jeg kunne snakke med «likesinnede» siden det for oss fortsatt er ganske hemmelig☺️

Jeg er 4+6 (5 uker imorgen/i 6 uka?). Skjønner ikke helt disse beregningene😆 termin 25 juni. mitt/vårt første barn i en alder av 32 og 36. Veldig spent og litt sånn «er det sant?». Veldig spennende og uvirkelig på samme tid😄

Jeg har foreløpig ingen symptomer. Bitttelitt ømme pupper kanskje. Blir stressa og tenker at det er er dårlig tegn🙈 i tillegg har jeg hatt litt svakt brunlig utflod i over en uke.. ikke økt noe og graviditetstestene blir bare sterkere og sterkere. Lest at det både KAN være et dårlig tegn med brun utflod samtidig som jeg leser at det er veldig vanlig, tilogmed med litt blod.. har legetime til torsdag (vikar for fastlegen). Burde jeg spørre om det der? Og pleier man å ha med urinprøve?🙈 haha so many questions!

Gøy å ha et forum der man kan snakke med flere som også har små voksende frø i magen☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig, @Nikline og gratulerer så mye! 🥰 

Veldig spennende med første barnet og kjenner helt klart igjen behovet for å få dele gleder, bekymringer og milepæler. 
 
Du er veldig tidlig i løpet og det er ikke så unaturlig at du ikke merker noe enda. Sånn var det med meg også. Kan også nevne at jeg gikk hele første svangerskapet mitt uten særlig mye symptomer, men da var jeg så ung at jeg ikke hadde evnen til å bekymre meg 😅😂

den brune utfloden kan like gjerne være et lite spor av mensen som du egentlig skulle hatt og er veldig vanlig tenker jeg. Litt brunlig utflod er uansett ikke en stor blødning. Kun en bitteliten dråpe blod vil farge et helt vannglass rødt, så det er jo veldig lite. 
Jeg hadde spor av brun utflod en hel uke etter samleie rundt uke 6, tror jeg, men greier ikke å slå meg helt til ro likevel. 
 

Skriv ned spørsmålene dine og fyr løs hos legen, tenker jeg 😄 jo mer man vet, desto tryggere blir man. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (4 minutter siden):

Så koselig, @Nikline og gratulerer så mye! 🥰 

Veldig spennende med første barnet og kjenner helt klart igjen behovet for å få dele gleder, bekymringer og milepæler. 
 
Du er veldig tidlig i løpet og det er ikke så unaturlig at du ikke merker noe enda. Sånn var det med meg også. Kan også nevne at jeg gikk hele første svangerskapet mitt uten særlig mye symptomer, men da var jeg så ung at jeg ikke hadde evnen til å bekymre meg 😅😂

den brune utfloden kan like gjerne være et lite spor av mensen som du egentlig skulle hatt og er veldig vanlig tenker jeg. Litt brunlig utflod er uansett ikke en stor blødning. Kun en bitteliten dråpe blod vil farge et helt vannglass rødt, så det er jo veldig lite. 
Jeg hadde spor av brun utflod en hel uke etter samleie rundt uke 6, tror jeg, men greier ikke å slå meg helt til ro likevel. 
 

Skriv ned spørsmålene dine og fyr løs hos legen, tenker jeg 😄 jo mer man vet, desto tryggere blir man. 

Tusen takk og i lige måde🥰🥰 er jo lov å håpe at man ikke får de store plagene🙈🤞🏼

 

Ja, han skal nok få bryne seg på en førstegangsgravid som liker å ha oversikt og kontroll på ting😂 

gleder meg til å følge denne tråden videre og dele tanker og erfaringer☺️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nikline gratulerer😊 og så hyggelig at vi nå er to som er førstegangs. Der er veldig fint å følge med her inne og få råd og tilbakemeldinger fra damer som har vært der før🥰

Angående dette med utfloden, så hadde jeg en "hendelse" et par dager inn i uke 6 (6 uker regnet fra første dag i forrige mens). Gikk fortvilt til legen, som bare viftet meg vekk (på en fin måte- min lege er fantastisk😊)  og sa at "dette er ikke skummelt, sånt er helt normalt". Tok hcg for å være sikker, og hun hadde helt rett. Jeg er nå i uke 9 😇. Jeg tenker det er helt innafor for deg å be om det samme. Altså at de tar blodprøve med 2-3 dager mellomrom for å sjekke at du har en god stigning av hcg.

Edit: Ja til det med urinprøve. Ta med hver eneste gang, ellers må du tisse i kopp på do der😅🙈

og en ting til: all svangerskapsoppfølging har egenandelsfritak. Ingen grunn til å vente i en halvtime ved den maskina for å få regningen😅

Endret av Bovina sancta
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bovina sancta skrev (13 minutter siden):

@Nikline gratulerer😊 og så hyggelig at vi nå er to som er førstegangs. Der er veldig fint å følge med her inne og få råd og tilbakemeldinger fra damer som har vært der før🥰

Angående dette med utfloden, så hadde jeg en "hendelse" et par dager inn i uke 6 (6 uker regnet fra første dag i forrige mens). Gikk fortvilt til legen, som bare viftet meg vekk (på en fin måte- min lege er fantastisk😊)  og sa at "dette er ikke skummelt, sånt er helt normalt". Tok hcg for å være sikker, og hun hadde helt rett. Jeg er nå i uke 9 😇. Jeg tenker det er helt innafor for deg å be om det samme. Altså at de tar blodprøve med 2-3 dager mellomrom for å sjekke at du har en god stigning av hcg.

Edit: Ja til det med urinprøve. Ta med hver eneste gang, ellers må du tisse i kopp på do der😅🙈

og en ting til: all svangerskapsoppfølging har egenandelsfritak. Ingen grunn til å vente i en halvtime ved den maskina for å få regningen😅

Å så gøy😃 da er du bare 4 uker foran meg? Eller? Ser at noen sier man er i uke 5 når man har begynt å telle 4 +1… skjønner ikke helt det her😆 imorgen er det akkurat 5 uker siden første dag i siste mens.. er jeg da i uke 5 eller 6?🙈😂


Hahaha, fantastisk😂😂 det var godt du sa, for det kunne jeg funnet på å gjøre å😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikline skrev (20 minutter siden):

Å så gøy😃 da er du bare 4 uker foran meg? Eller? Ser at noen sier man er i uke 5 når man har begynt å telle 4 +1… skjønner ikke helt det her😆 imorgen er det akkurat 5 uker siden første dag i siste mens.. er jeg da i uke 5 eller 6?🙈😂


Hahaha, fantastisk😂😂 det var godt du sa, for det kunne jeg funnet på å gjøre å😆

Har hatt et par episoder der jeg måtte tisse i kopp på toalettet hos legen ja. Litt flaut, så ta heller en urinprøve for mye enn for lite 😅 jeg har hamstret noen urinprøveglass og har et i veska i back up 🙈😂 

Hos meg står det at jeg er i graviduke 8 nå som jeg tippet 7 fullgåtte uker, så da har du gått 5 fullgåtte uker og går inn i 6. uke ☺️ om det gav mening. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye, @Nikline og velkommen til skravletråd!🤍 

Kvalmen er heftig her om dagen, men er overraskende lite svimmel! Kaster opp en gang eller to om dagen, ofte på jobb😮‍💨 så jeg er lite produktiv, men jeg er da i det minste tilstede🤷🏽‍♀️😂 

Jeg har begynt å telle ned dager og uker til 12 ukers grensa, for jeg håper kvalmen slipper litt taket da.. den gjorde det sist, så jeg krysser fingrene🤞🏽 Noen som har fått time til TUL offentlig enda? jeg skal til jordmor på onsdag, håper på henvisning da og innkalling så jeg har noe å glede meg til😄 

ps: @Nikline, det er ikke alle leger som er kjent med at tilbudet om tidlig ultralyd nå gjelder alle gravide, så dersom legen din ikke nevner det selv så må du spørre om å få en henvisning til dette 🤩 bare sånn obs, dersom du ikke visste 🤍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei @alilja! Jeg har time til TUL den 16. november :) Har allerede vært på en ultralyd i uke 7 på grunn av høye HCG-verdier, og det var gøy å se at det var liv. Gleder meg til neste, for da er det nok ganske mye mer bevegelse på dem og🥰. Vi skal ta NIPT-test også. Jeg synes det er skummelt, for jeg vet ikke helt hva som skjer om det er fare for at en av dem har noe når man venter flere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp, det er kanskje på tide å bestille legetime nå. Ser at jeg nå er 7+3 på appen jeg bruker. 
kjenner jeg kvier meg litt for å bestille ultralyd allerede nå. Jeg sliter sånn med at jeg gruer meg veldig og går gjerne søvnløs i flere dager før… Tror jeg hadde ultralyd både i uke 8 og i uke 12 forrige gang jeg var gravid, og husker jeg var helt vrak i dagene før. Har liksom ikke tro på at det skal kunne gå bra to ganger på rad.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alilja skrev (39 minutter siden):

Gratulerer så mye, @Nikline og velkommen til skravletråd!🤍 

Kvalmen er heftig her om dagen, men er overraskende lite svimmel! Kaster opp en gang eller to om dagen, ofte på jobb😮‍💨 så jeg er lite produktiv, men jeg er da i det minste tilstede🤷🏽‍♀️😂 

Jeg har begynt å telle ned dager og uker til 12 ukers grensa, for jeg håper kvalmen slipper litt taket da.. den gjorde det sist, så jeg krysser fingrene🤞🏽 Noen som har fått time til TUL offentlig enda? jeg skal til jordmor på onsdag, håper på henvisning da og innkalling så jeg har noe å glede meg til😄 

ps: @Nikline, det er ikke alle leger som er kjent med at tilbudet om tidlig ultralyd nå gjelder alle gravide, så dersom legen din ikke nevner det selv så må du spørre om å få en henvisning til dette 🤩 bare sånn obs, dersom du ikke visste 🤍 

Åå det visste jeg ikke! Så man trenger ikke noen grunn til å få tidlig ultralyd, alle gravide kan få det?😃

huff, krysser fingrene for at kvalmen gir seg for deg snart😞🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bovina sancta skrev (30 minutter siden):

Hei @alilja! Jeg har time til TUL den 16. november :) Har allerede vært på en ultralyd i uke 7 på grunn av høye HCG-verdier, og det var gøy å se at det var liv. Gleder meg til neste, for da er det nok ganske mye mer bevegelse på dem og🥰. Vi skal ta NIPT-test også. Jeg synes det er skummelt, for jeg vet ikke helt hva som skjer om det er fare for at en av dem har noe når man venter flere. 

 

Parv skrev (20 timer siden):

Har hatt et par episoder der jeg måtte tisse i kopp på toalettet hos legen ja. Litt flaut, så ta heller en urinprøve for mye enn for lite 😅 jeg har hamstret noen urinprøveglass og har et i veska i back up 🙈😂 

Hos meg står det at jeg er i graviduke 8 nå som jeg tippet 7 fullgåtte uker, så da har du gått 5 fullgåtte uker og går inn i 6. uke ☺️ om det gav mening. 

 

Ja, takk😃 da er jeg litt foran enn det jeg trodde🙈 mye man skal lære på denne gravidveien😆 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...