Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2024


Julie97

Anbefalte innlegg

Noen av dere som har hatt effekt av kvalmestillende?🤞  prøvde ved forrige svangerskap, fungerte ikke noe særlig 🫣 men nå begynner jeg å bli desperat 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fioritura skrev (17 minutter siden):

Noen av dere som har hatt effekt av kvalmestillende?🤞  prøvde ved forrige svangerskap, fungerte ikke noe særlig 🫣 men nå begynner jeg å bli desperat 😅 

Prøvde også en del typer i forrige svangerskap uten hell🥵 Denne gangen gadd jeg aldri å spørre.. Men har funnet ut i ettertid at det finnes en ny type litt mer spesifikt rettet mot svangerskapskvalme - Xonvea - har du lest om denne?☺️ Jeg er allerede snart 10 uker så nå gidder jeg ikke prøve å få tak i, men hadde nok kanskje vurdert det om jeg var litt tidligere ute! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den var ny for meg @alilja! Må høre med legen tenker jeg. Prøvde flere typer sist uten hell også. Merker jeg er mye dårligere enn sist. Hjelper nok ikke på med en aktiv toåring og mindre hvile 😅 er i uke 8 nå, sist var jeg dårlig til rundt uke 20, så om det er som sist så er det Maaange uker med kvalme fremover 🥵

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fioritura skrev (1 time siden):

Nei den var ny for meg @alilja! Må høre med legen tenker jeg. Prøvde flere typer sist uten hell også. Merker jeg er mye dårligere enn sist. Hjelper nok ikke på med en aktiv toåring og mindre hvile 😅 er i uke 8 nå, sist var jeg dårlig til rundt uke 20, så om det er som sist så er det Maaange uker med kvalme fremover 🥵

Åh, da håper jeg du får prøve den ut og at den hjelper for deg! 🫶🏽 Masse lykke til og god bedring🤍

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endelig er tidlig ul overstått også her ❤️ en nydelig liten bamsemums som viftet med armer og bein. Ganske nøyaktig 10 uker på vei i dag. 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å føle seg «tung» i nedre del av magen, og at magemusklene ikke henger helt med og føles slitne etter kort tid? 😅 Nå føles kroppen generelt sliten for tiden, men jeg synes det føles som at jeg ikke har like god kontakt med magemusklene lengre heller. Dette kan selvfølgelig ha en sammenheng med mangelen på trening de siste ukene å gjøre også, men den tunge følelsen i nedre del av magen har jeg aldri hatt før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UL gjennomført og alt fint med den lille☺️ 

For øvrig går jeg på Xonvea nå. Ganske ny på markedet, men vært forsøkt i mange år i andre land. Vet ikke om jeg merker bedring for kvalmen er ganske fremtredende. Samtidig så ser jeg for meg at den kunne vært verre og at jeg hadde kastet opp mer hvis jeg ikke gikk på dem. De har den stive prislapp på 300 kr for 20 tabletter da. På maksdose med 4 tabletter om dagen tilsvarer det 300 kr for 5 dager. 
 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous11 skrev (7 timer siden):

Er det vanlig å føle seg «tung» i nedre del av magen, og at magemusklene ikke henger helt med og føles slitne etter kort tid? 😅 Nå føles kroppen generelt sliten for tiden, men jeg synes det føles som at jeg ikke har like god kontakt med magemusklene lengre heller. Dette kan selvfølgelig ha en sammenheng med mangelen på trening de siste ukene å gjøre også, men den tunge følelsen i nedre del av magen har jeg aldri hatt før. 

Jepp, føler jeg må jobbe med æ holde magen inne og skjult🙈 kan fort se 3-4 mnd på vei ut om jeg slipper den helt løs, og syns det føles som at det er tungt å holde den igjen. Aner ikke om det er psykisk fordi jeg vet at jeg er gravid, eller om det faktisk er en fysisk grunn til det😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikline skrev (1 time siden):

Jepp, føler jeg må jobbe med æ holde magen inne og skjult🙈 kan fort se 3-4 mnd på vei ut om jeg slipper den helt løs, og syns det føles som at det er tungt å holde den igjen. Aner ikke om det er psykisk fordi jeg vet at jeg er gravid, eller om det faktisk er en fysisk grunn til det😆

Åh, veldig godt å se at jeg ikke er alene! 🙈 Jeg har jo noen kilo ekstra i utgangspunktet og naturligvis ligger noe av det på magen også, men dette er som sagt en helt ny følelse jeg ikke har kjent på før. Synes det er litt tidlig ved 10+2 også kanskje, men sånn er det 😅

Jeg synes rett og slett det er blitt kjempevanskelig å holde inn magen selv, og det har jeg dessverre hatt for vane å gjøre i sånn alle år.. 🥲😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååå så kjekt å høre om alle de fine ultralydene🥰 Jeg har ordinær tidlig ultralyd førstkommende torsdag, og har vært flink til å dytte det vekk og tenke at det er lenge til. Men nå begynner jeg å bli litt nervøs. Skal ta NIPT og, og tror det blir en tøff ventetid på de resultatene.

Angående å ese ut, så gjør jeg det til gangs. Har gått opp ca 2 kg totalt, men er myyye større rundt magen enn jeg har vært på denne vekten tidligere. Magen vokser også mye selv om jeg ikke har gått opp noe på flere uker. Jeg har gitt beskjed til alle på jobben, så nå gidder jeg ikke å late som mer. Gravidklærne skal på.

12+0 i morgen.

Endret av Bovina sancta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også merket at magen buler litt mer nå, selv om jeg bare er 9+2 i følge ultralyden jeg var på 🙈 men har jo hørt at det vises litt raskere når man er andregangs gravid. Det er jo sikkert mye luft og andre ting, men kjenner buksene begynner å stramme skikkelig over magen, noe som ikke hjelper på kvalmen 🤢 så jeg har bestilt meg noen nye gravidklær og tatt frem de gamle. Blir vel å begynne å bruke de i nærmeste framtid så jeg kan føle meg litt mer komfortabel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bovina sancta Åå, det må være så godt å ha gitt alle på jobben beskjed. Gleder meg til det er overstått, men skal innrømme at jeg gruer meg noe voldsomt. Synes jeg må fortelle familie og venner før jeg forteller arbeidsgiver. 

Skjønner veldig godt at du er nervøs. Jeg fikke en veldig fin prat med ultralydjordmor i forkant av undersøkelsen og hun lov meg komme inn lenge før jeg hadde time fordi hun skjønte hvor nervøs jeg var. Men så må man som du sier bare prøve å skyve det vekk og ikke tenke for mye på det man ikke kan ha kontroll med. 

Merker jo allerede nå - tre dager etter jeg var på ultralyd - at jeg har begynt å bli nervøs og grue meg til neste runde om 2,5 uke 😅

@Julie97 

 Jeg begynner å føle meg nokså uvel i egen kropp nå. Har til nå allerede lagt på meg 4 kg og de vanlige buksene mine synger på siste verset. Går rundt med vide skjorter og strikk som går over bukselinninga, så jeg kan ha øverste knappen åpen ved behov. Bestilte tre gravidbukser i dag og må nok bare begynne å bruke dem med en gang når de kommer. 😆

Helt tydelig at magen kommer fortere når man har vært gravid før ja og spesielt når det bare er to år siden sist. Når jeg ligger flatt kan jeg kjenne en liten kul nederst i magen, så noe vokser tydeligvis. 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min mage buler også veldig, på ettermiddag og kveld ser jeg ut som jeg gjorde da jeg var 6 måneder på vei sist 😳 Føler også at magen kjennes veldig tung ut. Jeg er 12+5. Har ikke gått opp noe særlig enda, og kan såvidt se antydning til en liten kul 5-6 cm over skambenet, så det er nok mest luft som gjør at magen min blir så gigantisk. 

Kjøpte faktisk ikke et eneste gravidplagg sist, klarte meg med hårstikktrikset på bukser til jeg rundet uke 30. Etter det brukte jeg bare vanlige ullkjoler. Alle snakket så mye om at kiloene renner av når man ammer, så trodde jeg kom til å passe inn i mine gamle bukser relativt kjapt igjen. Orket derfor ikke bruke penger på gravidbukser for å bruke de i 3 måneder. Angrer som en idiot på det nå, for min kropp tviholder tydeligvis på de ekstra kiloene når jeg ammer. Det ble bom stopp 8-9 kg over startvekt, og vekten rikket seg ikke nedover selv om jeg virkelig forsøkte. Så denne gangen skal jeg uten tvil kjøpe gravidbukser, og må nok gjøre det rimelig snart! Synd det er så lite fine klær å velge i 😩 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ValarMorghulis Kjenner igjen det der altså. Føler meg diger på ettermiddag/kveld og ser veldig godt at kroppen bare blir større. Hårstrikktipset kunne funket, hadde det ikke vært for at buksene også er trange over rumpa og lårene nå😆

Lave litt store jeans er kanskje en ide, men gidder ikke kjøpe dyre jeans når jeg ikke vet om jeg får brukt dem senere. Jeg bestilte et par litt tykke leggings fra HM, samt en jeans. Ellers bestilte jeg en dressbukse fra Vero Moda, som faktisk hadde et greit utvalg. 

Jeg har i begge mine tidligere svangerskap vært heldig og mistet babyvekten i løpet av få uker, til tross for at jeg ikke fikk ammet førstemann. Tror det med kropp etter graviditet er veldig forskjellig fra person til person og at det med amming kanskje er litt "oppskrytt" mtp vekttap. 

Denne gangen var startvekten lavere enn forrige svangerskap, så det er kanskje ikke så unaturlig at vekten øker litt fortere nå. KRoppen tilpasser seg nok det behovet den mener den har, selv om jeg kanskje ikke tror helt på at den har godt av all sjokoladen den craver i disse dager😂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Parv Godt å høre at vi er flere! Haha, hårstrikktrikset hjelper nok ikke så alt for mye når buksa strammer andre plasser enn over magen nei 😆 Jeg lånte litt større bukser hos et par venninner sist, mine egne sluttet å passe relativt tidlig siden vekten gikk så fort oppover. 

Skal sjekke ut Vero Moda, dressbukse hadde vært fint å ha! Så kan jeg se litt ordentlig ut på jobb. 

Har også fått inntrykk av at det er veldig individuelt ja, holdt på å google meg ihjel en periode der jeg stresset mest over at vekta sto bom fast. Oppdaget at det var mange som opplevde det samme som meg, så da gikk jeg tilbake til å spise akkurat det jeg ønsket. Vekten gikk ikke oppover heller, til tross for at kaloriinntaket mitt økte med minst 600kcal om dagen, så det er ingen tvil om at hormonene gjør mye rart med kroppen 🤷‍♀️

Det gir veldig mening, for her er det helt motsatt siden jeg hadde høyere startvekt. Jeg cravet også helt sinnsykt mye søtsaker i forrige svangerskap, så vekta skjøt til værs. Denne gangen har jeg ikke hatt verken ulvehunger eller cravings, så det er mye lettere å kontrollere vektoppgangen (foreløpig). Trykker i meg en banan med en gang jeg står opp for å unngå morraskvalmen, men utover det spiser jeg egentlig ingenting ekstra i løpet av en dag 🐵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ValarMorghulis ser faktisk at HM har sånn tøybelte til å feste i knappen på buksa for å kunne bruke vanlige bukser lengre. Kanskje det er en ide.

Uansett trengs det en videre jeans/bukse om jeg skal kunne bruke det. Er litt opptatt av klær/mote og synes ikke jeans fra billigkjedene sitter veldig pent på meg.. Kanskje jeg kjøper en jeg liker fra Levis og prøver med en sånn extender. 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...