Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2024


Julie97

Anbefalte innlegg

Nikline skrev (23 timer siden):

Åå det visste jeg ikke! Så man trenger ikke noen grunn til å få tidlig ultralyd, alle gravide kan få det?😃

huff, krysser fingrene for at kvalmen gir seg for deg snart😞🤞🏼

Trenger ingen grunn nei, nå gjelder tilbudet alle! 🫶🏽 Men ikke alle leger er oppdatert på dette, derfor er det lurt å påminne/spørre om dette. det er som regel i uke 11-14 om jeg ikke tar feil. jeg leste litt om det på siden til mitt sykehus 🤍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fått time hos jordmor neste uke allerede!😊 kjenner det skal bli godt å få snakket litt om bekymringer. Fikk samme jordmor som sist, veldig greit å slippe å bli kjent med en ny 😊

Flere av dere som skal til jordmor snart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke jordmortime, men skal til legen om en uke. Spent på dato for UL og spent på om det er noen inni der. Greier liksom ikke å tro helt på det per nå..  😅

Tar man blodprøver før uke 12, eller må jeg vente med å ta disse noen uker til?

I tidligere svangerskap har jeg ikke gått til jordmor før i uke 15-16, da jeg har følt at legen har vært mest nærliggende å gå til før babyens vekst og helse skal følges opp. Nå er det jo helst min helse som skal sjekkes opp, og det tenker jeg det er legen som har best kompetanse på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Parv jeg var hos lege og tok blodprøver nå på mandag. Da var jeg 9+2. Legen mente det var greit å ta da, for det var ikke vits i å vente til jeg hadde gått lenge og var blitt sliten med å avdekke eventuelle mangler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bovina sancta skrev (10 minutter siden):

@Parv jeg var hos lege og tok blodprøver nå på mandag. Da var jeg 9+2. Legen mente det var greit å ta da, for det var ikke vits i å vente til jeg hadde gått lenge og var blitt sliten med å avdekke eventuelle mangler. 

Da skal også jeg spørre om jeg bare kan få tatt dem og bli ferdig med det. kan ikke skjønne at det skal ha så stor betydning for verdiene om man tar dem i uke 9 sammenlignet med uke 11-12. Greit å slippe mange runder til legen :) 

Er det flere som av en eller annen grunn allerede vet at det blir fødsel med keisersnitt? 

Jeg har allerede hatt to keisersnitt og har skjønt at jeg derfor må ha det også denne gangen.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slenger meg også med her 🥰 

89jenta - 30 - B2 - termin 30.06 

Endret av 89jenta
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig 8 fullgåtte uker nå, og jeg har nå bestilt time til tidlig UL (privat) til den 10. november. Gruer meg allerede veldig og angrer nesten litt på at jeg gjør det, selv om jeg vet jeg trenger se at det er noe der før jeg kan begynne å glede meg og vet at det uansett må gjøres. 😅  Vet jo at jeg kommer til å få time til ordinær tidlig UL ganske tett etter dette, men det føles uansett alt for lenge til. 

Ellers kan jeg melde om at mine mest romslige jeans begynner å bli passe trange og at vekta viste +2-3 kg før helgen. Kvalmen er fortsatt ganske heftig gjennom dagen, og det eneste som ser ut til å funke er å spise. 😆

Gikk en lengre tur i går for å se om det kunne hjelpe på formen, men endte med å gå meg helt tom. Fikk totalt skjelven da jeg kom hjem og måtte legge meg rett ned.. Må vel bare ta det litt rolig fremover. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Parv Så spennende med ultralyd! Krysser fingrene for at alt står bra til med den lille :) 

Også er det godt å høre at det ikke bare er meg som kjenner klærne stramme og kvalmen velle over meg. Er nå 10+2, og kjenner jeg er veldig klar til å bli ferdig med kvalmen nå. Har heldigvis hatt grei nytte av gåturer, og sluppet å få skjelven slik du har fått. Har du prøvd å spise frukt? Jeg har oppdaget at hvis jeg spiser druer, epler og annen frukt jevnt gjennom dagen, så har jeg litt mageinnhold og raskt blodsukker hele dagen. Det har hjulpet veldig på kvalmen, og det er bra på ganske mange andre måter og. Jeg er møkkalei druer, men alt er bedre enn intens kvalme.

Ligger ellers mye våken om nettene på grunn av kvalmen, og blir greit irritert på alle "rådene" om hvor viktig det er å få nok søvn i denne perioden. Søvn skal hjelpe mot kvalme, men hva gjør man når kvalmen gjør at man ikke får sove??

I tillegg sliter jeg med å finne mammaklær. Jeg innbilte meg at det var mulig å handle dette i butikker, men ser jo at det var ren fantasi. Fant noen bukser på H&M og noen gensere som var så stygge at jeg ikke fikk meg til å kjøpe dem. Jeg syns det er så utrolig stress å handle på nett, for det må gjerne returneres 5 ganger før jeg finner noe jeg kler. Og det orker jeg jo ikke midt i all kvalmen og uggenheten. Det ser ut som at mannen kommer til å bli logistikkarbeider i ukene fremover 😆.

Kjenner det er tøffe dager, men "alle" er veldig overbevist om at ting vil snu i 2. semester. Håper intenst på det.

P.s. Beklager syt. Det måtte bare ut 🙈🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Parv så spennende med UL da! Blir sikkert godt til deg å få bekreftelse på at alt er bra inni der 😊 Jeg har følt det helt likt som deg med den skjelvinga du snakker om, spesielt etter en dag der jeg blir tappet for energi. Skikkelig slitsomt å gå rundt å ha det sån 😩 

@Bovina sancta skjønner hva du mener med å ikke få til å sove pga kvalme. Har bråvåknet noen ganger selv av at en intens kvalme har kommet over meg 🤢 "heldigvis" kaster jeg ikke opp, men samtidig så tror jeg nesten det hadde vært bedre å kastet opp og at jeg da kanskje hadde følt meg bedre etterpå. 

Jeg har heldigvis noen klær fra forrige svangerskap som jeg kjøpte på finn faktisk. Kanskje du kan se om det er noe du liker der? 😊 er ofte store klespakker til lite penger, så i værste fall så taper man ikke så mye på det hvis man ikke blir helt fornøyd. 

Jeg synes det er helt rart hvordan man føler seg så forskjellig fra 2 forskjellige svangerskap, spesielt når mine er så tett. Sist hadde jeg ikke noe problem med verken svimmelhet eller skjelvinger, men denne gangen føles det ut som alle symptomer er mye værre. Men så kan det også ha noe med at man ikke får hentet seg inn på samme måte når man allerede har et barn som trenger mye fra deg. Er veldig spent på om ulike symptomer betyr ulikt kjønn eller ikke 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det ble nok rett og slett litt for langt mellom måltidene da jeg tok den turen i går ja, så må nok være flink til å spise rett før og ha en banan tilgjengelig om det skal bli litt trim fremover. Kjenner i alle fall at både kroppen og hodet har veldig godt av det! Frukt er nokså effektivt ja, og har et knekkebrød tilgjengelig når kvalmen slår til som verst. 

Huff, kvalme på natta kan ikke være greit nei, @Bovina sancta  Det har jeg heldigvis ikke opplevd til nå - i alle fall ikke annet enn at jeg har vært uggen. Det har ikke gått utover søvnen i alle fall. 

Når det gjelder gravidklær har jeg også tittet litt på det. Kastet alt fra siste svangerskapet da jeg ble kvalm av å se på klærne etter graviditeten (bokstavelig talt). 😆

det blir nok fort behov for et par gravidbukser, men venter så lenge jeg kan. 

@Julie97 Du har nok rett i at det kanskje handler om at vi kanskje ikke har de samme energilagrene som vi hadde før vi fikk barn. Kjenner at dagene er ekstra tunge når det er såpass lite søvn på nettene. Vår 2-åring har enda ikke sovet en eneste natt i sin egen seng og nekter å sovne uten å ligge inntil mamma. 😅 det spørs om vi ikke må ta en omkamp på å få han til å sove i egen seng snart...  Jeg trenger virkelig å ha kroppen min  litt for meg selv snart. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende med ultralyd snart😃 jeg var hos legen på torsdag og tok blodprøver, blodtrykk og leverte tisseprøve. Han skal ringe meg til torsdag igjen med svar og videre oppfølgingsplan. Regner med jeg får høre noe mer om tidlig ultralyd da siden jeg nevnte at jeg hadde lyst til det.

kan jeg spørre når kvalmen kom hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nikline Her kom kvalmen som kastet på over natten da jeg tippet 6 uker. 

Var helt fin lørdagen, mens jeg på søndag våknet og var helt skutt. Kvalmen kom sigende og økte for hver dag som gikk gjennom hele uka etter. 

Det skal sies at det er helt normalt om man ikke blir kvalm også. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Nikline Spennende! Det kommer sikkert innkalling snart. Jeg fikk innkalling til tidlig ultralyd fra kvinneklinikken samme dag som legen henviste, så du får sikkert dato veldig snart :)  

Jeg var uggen fra omtrent dagen for forventet mens og ut uke 5. Fra uke 6 har jeg vært myyye kvalm (heldigvis ingen oppkast).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til legen i morgen og er spent på om jeg får time raskt. Tenker å ta en feriedag den dagen og kose meg litt i byen med en god lunsj og litt julegaveshopping.  Usikkert om mannen får blitt med på kontroll på grunn av jobb.. 

Om alt står bra til kan det hende jeg kjøper noe til den lille. Føler det er noe litt symbolsk ved det. 

I dag er faktisk kvalmen ganske fraværende. Bare litt uggen nå før lunsj. Kunne faktisk ta en kopp kaffe uten å at den vokste i munnen.  Kjenner det er befriende samtidig som at det også føles litt skummelt at symptomene ikke er like sterke i dag som de var i går - men man må vel bare prøve og ikke tenke så mye på alt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Snublet tilfeldigvis over denne tråden i min søken på svar i forbindelse med NIPT, og hiver meg gjerne med. 🥰 

31 år gammel, førstegangsgravid med (foreløpig) termin den 9. juni. Tok ut P-staven i slutten av august og var forberedt på at dette ville kunne ta tid (og det var helt greit om det skulle la vente på seg med en graviditet siden vi har mange baller i lufta for tiden), men jammen må det ikke ha vært en eggløsning ganske kjapt etter at 9 år med P-stav og 17 år på prevensjon ble avsluttet. 🙈 

Er i dag 8+6 og har vært på min første legetime. Her ble det tatt blodprøver, helsekort skal fylles ut (fått med meg hjem i dag for å fylle ut), det er blitt søkt fødeplass på AHUS og jeg er blitt henvist til TUL og NIPT. Sistnevnte fant jeg litt overraskende at jeg fikk tilbud om siden jeg er under 35, men OK. Vi har i alle fall kommet frem til at vi ønsker å ta testen om det er sånn at vi får den dekket av det offentlige, men jeg er usikker på om det er like aktuelt om det viser seg at vi må gå privat. Tiden vil vise. 

Jeg har foreløpig ikke hatt altfor mange symptomer utover veldig hyppige dobesøk. Må gjerne opp og tisse en til to ganger i løpet av natta blant annet. Litt plaget med kvalme her og der, men ikke verre enn at jeg holder det i sjakk med å spise litt oftere. De aller første ukene hadde jeg tendenser til ulvehunger og har med det gått opp 2,7 kg til nå, men den ser ut til å foreløpig ha roet seg litt. Vekta har i alle fall gått litt ned siden jeg spiste som verst 😅 
Er allerede overvektig (gått ned 20 kg i forbindelse med livsstilsendring men har fortsatt en vei å gå) og merker at det gnager veldig at jeg nå etter all sannsynlighet vil gå opp en del igjen (buksa jeg kjøpte rundt påske som den gang viste seg å være ganske mye for stor sitter nå som et skudd 😆), men det må jeg nesten bare prøve å snu tankegangen litt på. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei, @Anonymous11 og gratulerer så mye ❤️ 

Var det noen spesiell grunn til at du fikk tilbud om NIPT i så ung alder? :) 

Har ei venninne som er gravid nå og som blir 35 en måned etter termin, men de måtte betale for NIPT av egen lomme. De fikk dessuten også vite kjønn til tross for at jeg har skjønt at dette egentlig ikke skal sjekkes..? 

Personlig tenker jeg NIPT gir "falsk trygghet" mtp at de kun tester for tre sykdommer. Hadde nok ikke betalt for det med mindre det er spesielle grunner til det. Men det er meg personlig, og jeg har en tendens til å bli unødvendig stresset og nervøs av slik testing. 

Vektoppgang er nok en av de mindre sjarmerende symptomene på graviditet ja 😅 Imponererende å gå ned 20 kg og skjønner godt at det kan være tøft å tenke at kiloene skal komme på igjen. Tror bare man må omstille hodet litt og tenke at man skal gjøre sitt beste for å ta godt vare på helsa i denne perioden. Noen legger på seg mer og noen mindre og som regel vil man etterhvert gåt tilbake til der man var på et eller annet tidspunkt. Har selv gått opp 3 kg og tenker at det er lite mtp matinntaket de siste ukene 😅 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (2 minutter siden):

Hei, @Anonymous11 og gratulerer så mye ❤️ 

Var det noen spesiell grunn til at du fikk tilbud om NIPT i så ung alder? :) 

Har ei venninne som er gravid nå og som blir 35 en måned etter termin, men de måtte betale for NIPT av egen lomme. De fikk dessuten også vite kjønn til tross for at jeg har skjønt at dette egentlig ikke skal sjekkes..? 

Personlig tenker jeg NIPT gir "falsk trygghet" mtp at de kun tester for tre sykdommer. Hadde nok ikke betalt for det med mindre det er spesielle grunner til det. Men det er meg personlig, og jeg har en tendens til å bli unødvendig stresset og nervøs av slik testing. 

Vektoppgang er nok en av de mindre sjarmerende symptomene på graviditet ja 😅 Imponererende å gå ned 20 kg og skjønner godt at det kan være tøft å tenke at kiloene skal komme på igjen. Tror bare man må omstille hodet litt og tenke at man skal gjøre sitt beste for å ta godt vare på helsa i denne perioden. Noen legger på seg mer og noen mindre og som regel vil man etterhvert gåt tilbake til der man var på et eller annet tidspunkt. Har selv gått opp 3 kg og tenker at det er lite mtp matinntaket de siste ukene 😅 

Takk og takk! 🥰❤️ 

Det er det jeg stusser litt på også, egentlig.. Ingen med noen form for kromosomavvik i hverken min eller hans familie (som vi vet om i alle fall) og jeg kan ikke tenke meg noen annen grunn til dette enn at det plutselig bare virket på fastlegen som at dette nå tilbys «alle». Nå sendte jeg et oppfølgningsspørsmål på Helsenorge da og det kan kanskje se ut til at jeg har misforstått litt. Svaret til legen kan i alle fall tolkes som at jeg takker ja til at jeg ønsker tilbud om det, men at det er opp til AHUS å avgjøre om dette er noe jeg vil få tilbud om eller ikke. Skjønner egentlig ganske lite akkurat nå føler jeg. 😅
Både jeg og samboer er av typen som ønsker å vite, så for oss er det egentlig ikke så mye å tenke på - med mindre det blir snakk om at det koster tusenvis av kroner, heheh. 

Det med vektoppgang igjen blir nok en hard nøtt å hanskes med for min del, ja. Kjenner allerede på litt «håpløshet» og nesten sorg i forbindelse med det hele, men det er jo samtidig for en «god sak». Får nok til å stille om, må bare ha litt tid på meg. 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anonymous11 gratulerer med graviditeten :) Jeg vil bare kommentere det med vekta. Jeg kjenner meg nemlig litt igjen i følelsene. Jeg har ikke vært overvektig, men det har for meg vært en livslang kamp å holde meg normalvektig (på et sånt nivå at det nok har vært litt usunt). Jeg synes det er veldig fint å lese ulike artikler om hva i vektoppgangen som er hva (vekt på fostervann, baby, ekstra blod, livmor, morkake osv) og at hvis man holder seg til anbefalt vektoppgang, så er det ca 3 kg av det man går opp i graviditeten som er fett. Og det trenger man jo for å ha litt å gå på med ammingen. Sånn sett tenker jeg at så lenge jeg fokuserer på å holde meg på kurven, så er det bra for både babyene og meg selv, og helt overkommelig å ta av igjen etterpå.

Jeg er i uke 10+2 og har gått opp 1,6 kg. Jordmor mener dette var litt lite, så jeg må antakeligvis ta meg litt i selen og spise litt mer ☺️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anonymous11 Det kan være ja - at dere har takket ja til at dere ønsker tilbudet. Tror min venninne betalte ca 5000,- for NIPT gjennom det offentlige, så det er ikke så dyrt som det var før. Tror en privat NIPT-test kostet ca 10000 da jeg var gravid sist.  ☺️ 

Jeg tror nok uansett ikke jeg kommer til å takke ja til det med mindre mannen er veldig på at vi skal gjøre det, da jeg personlig mener det er mye penger å betale for en så snever test. 

Skjønner deg veldig godt når det kommer til det med vektoppgang altså. Det er veldig sårt, og spesielt når du har lagt en så stor innsats i en livsstilsendring. Det trenger jo ikke være sånn at du går opp så mye heller. Det at buksa strammer nå går vel like mye på at man blir oppblåst og rar i magen😅 

@Bovina sancta 

Veldig greit å vite at babyen og alt som medfølger graviditeten faktisk utgjør en ganske stor del ja. Og så har man jo et ganske stort sprik i hva som er "normalt".  Man har jo forskjellig utgangspunkt og noen kan trenge å legge på seg litt mer enn andre for at kroppen skal fungere optimalt både under og etter graviditeten. 

Selv er jeg en person som holder en ganske stabil vekt og som verken går lett opp eller ned. Men nå har jeg lagt på meg ganske fort og merker det godt på klærne at de er trange og ubehaglige. Jeg gikk også opp mest i første del av svangerskapet forrige gang, men vekten stagnerte etter første trimester.

Etter begge mine tidligere svangerskap gikk jeg derimot veldig raskt ned igjen (tror jeg var under startvekt under 3 uker etter fødsel sist) og har strevd med å få i meg nok næring. Har aldri vært undervektig, men kommer jeg under en viss vekt fungerer kroppen min dårligere og jeg blir lett svimmel og tom. Tror nok kroppene våre er veldig "smarte" på den måten at den tilpasser seg det behovet vi har og legger på seg deretter. 

 

 

Endret av Parv
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...