Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2024


Julie97

Anbefalte innlegg

@Bovina sancta Mange takk, og takk for tips 😊 Har selvfølgelig vært litt innom de forskjellige årsakene til vektøkning og finner naturligvis litt trøst i at det er noen av disse kiloene som er «nyttige» i den forstand at man produserer mer blod og at det er både foster, fostervann, morkake osv. som teller inn her.
Det har heldigvis roet seg litt med det stresset for min del etter at vekta stabiliserte seg noe nå forrige uke, frem til da gikk jeg rundt og var livredd for at jeg skulle fortsette å skyte opp i vekt i samme tempo som jeg hadde gjort på bare få uker - uten noen «gyldig» grunn, om det gir mening. 😅 Eneste jeg hadde å skylde på var at jeg spiste enorme mengder mat, og det stressa meg veldig. 
 

@Parv Ja, jeg mistenker at jeg rett og slett har takket ja til å få tilbud. Vi får diskutere litt mer hjemme når mannen kommer hjem, jeg synes også 5000,- er mye penger for en kanskje unødvendig test selv om det gjerne koster det dobbelte privat. Er fortsatt penger man kunne brukt på mye annet fornuftig, så vi får se hva som skjer. 😊 

Setter pris på erfaringer rundt vekt altså, så tusen takk for det. Det er jo veldig individuelt og slett ikke sikkert at jeg er «dømt» til å legge på meg 30 kilo de neste månedene, men redselen har absolutt vært tilstede. Håpet er jo også at kiloene forhåpentligvis «renner av» like lett etter fødsel, men skjønner jo at det er noe man ikke skal ta for gitt. 😅
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, så gøy at termingruppa for mai/juni er så godt i gang😄 Gleder meg til å følge videre!

Fiolaa - 27 - B1 - termin ca. 20.06

Kan enda ikke tro at jeg er gravid. Er 7+1 i dag og var på ul for en uke siden og så et bankende hjerte. Fikk dette offentlig etter en tidligere SA, og har allerede booket privat ul om noen uker. Kjenner på et stort behov for å se at det går som det skal, og å oppleve gode opplevelser rundt det å ta en ultralyd. Ellers har kvalmen for lengst meldt sin ankomst. Forsøker å tenke at det er et godt tegn og at det går som det skal❤️

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye @Fiolaa 🥰 

Veldig godt at du blir fulgt ekstra godt opp etter SA. Sånt setter en støkk i en, men samtidig må man jo prøve å tenke at sannsynligheten for at lynet slår ned to ganger på rad er ganske liten ☺️ 

Uansett er det en ekstra trygghet å få se at alt er ok på UL. 
 

Var på første kontroll i dag der det ble sendt henvisning til UL, samt målt blodtrykk og rekvidert blodprøvetaking om et par uker. 
Legen min mente det beste var å vente til uke 10 med blodprøvene sånn at de er så «ferske» som mulig når jeg skal på første UL.  Lege mente dessuten at jeg kunne forvente UL tidligere enn uke 12 også pga noen risikofaktorer jeg har. 
 

Har også booket tidlig UL privat, så da får vi se hva som kommer først.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy @Fiolaa, vi ligger helt likt 🤩🫶

 

Jeg hadde første time hos jordmor idag, blitt henvist til tidlig ultralyd 😊 Denne uken har vert sykt heftig, hadde en blødning natt til mandag og gikk rett i kjelleren. Heldigvis ingen smerter og blødningen forsvant like raskt som den kom. Krysser fingrene for at det skal gå bra! Tok hcg prøve på mandag og skal ta en ny imorgen, så får vi håpe på økning 🤯

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Uff, blod er aldri hyggelig @Fioritura😒 Heldigvis er det veldig normalt med blødninger og ofte er det ingenting å bekymre seg for ❤️ 

🤞🤞 krysser fingrene for at målingene går rett vei 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fioritura said:

Jeg hadde første time hos jordmor idag, blitt henvist til tidlig ultralyd 😊 Denne uken har vert sykt heftig, hadde en blødning natt til mandag og gikk rett i kjelleren. Heldigvis ingen smerter og blødningen forsvant like raskt som den kom. Krysser fingrene for at det skal gå bra! Tok hcg prøve på mandag og skal ta en ny imorgen, så får vi håpe på økning 🤯

Godt tegn at det ga seg fort! Heier på deg og minien 💗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får ikke svar før imorgen @Parv🫣  men utifra hvor mye mer kvalm jeg har vert de siste dagene iforhold til helgen/mandag så tror jeg det er økning på hcg nivået 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan egentlig virke sånn da 😅 håper alt er bra med minien ❤️

her har jeg hatt en hel dag uten fremtredende kvalme. Dét gjør at jeg blir bekymret. Selvfølgelig burde jeg vel sette pris på en dag uten å sitte der og konstant jobbe med pusten, men  samtidig er liksom kvalmen også et godt tegn på at ting er som det skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

🤞🤞  krysser både fingre og tær, blir godt å få ett svar!

 

Kjenner meg såå igjen i det @Parv! Alt en vil er å slippe den kvalmen og når den først forsvinner litt så skulle den helst komt tilbake 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det forsvinner noen kilo i morgen @Fioritura💓

det verste med denne tiden er all usikkerheten og mangelen på kontroll! 

 

veldig merkelig det der ja. 😅 

Fikk forresten tildelt time til tidlig UL i uke 12 i dag. 1. desember 🩶 får bare begynne å telle ned 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper alt har gått fint, @Fioritura🤍 

Har også samme følelse angående kvalmen! Hater den av hele mitt hjerte, men blir redd så fort den er borte litt for lenge😅😅 

Har begynt å glede meg til UL i neste uke, det blir spennende! Da er jeg rundt 10 uker, tror jeg. Denne UL er for å stadfeste hvor langt jeg er, også får jeg en UL til som er den vanlige TUL et par uker etter det. Forrige svangerskap hadde jeg første UL i uke 8 for å se at det var noe der, det har jeg savnet denne gangen🙈 Føles så surrealistisk enda, liksom?

Er det noen som har begynt å kjenne på at magen titter frem? Jeg trooor jeg kan kjenne litt av livmoren stikke over skambenet når jeg ligger på ryggen, men kun når blæra er nokså full😂

God helg, allesammen!😍 Gøy at vi begynner å bli en gjeng! Velkommen til deg, @Fiolaa 🤍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også ul i neste uke, @alilja ☺️ Vil da også være ca 10 uker (tror jeg 😅)

 jeg gruer meg mer enn jeg gleder meg og kjenner på en litt dårlig følelse (håper selvsagt jeg tar feil). 

Er egentlig bare oppblåst og buksa strammer voldsomt, men ser jo at jeg vokser litt nesten daglig nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så spennende med alle som skal på ultralyd snart☺️ jeg tror jeg er den som har senest termin her (27/06) så fint å ha så mange som går gjennom det samme litt før meg☺️

jeg kjenner jeg er veldig spent på ultralyd da jeg kjenner fryktelig lite symptomer og aldri vært gravid før.. så tenker at det er sikkert noe som ikke er som det skal. Har bare ømme pupper og oppblåst i magen. Lest om MA og tenker nesten at det er mer sannsynlig enn at jeg er heldig og er av de få som ikke er så kvalm (enda hvertfall, kan jo snu imorra).

jaja, disse ukene er seeeige og treige hvertfall😆 noen som har fortalt sine nærmeste enda?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi må prøve å bruke energien på andre ting enn å bekymre oss, @Nikline ☺️ Prøver å tenke at man ikke kan gjøre annet enn å bare vente og se selv om det er skikkelig kjipt..    
 

Det er helt vanlig å ikke være kvalm. Jeg var ikke kvalm en dag i mitt første svangerskap. Tenkte heller ikke på symptomene en eneste dag og jeg fikk en fin og frisk baby den gangen ☺️

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (2 timer siden):

Tror vi må prøve å bruke energien på andre ting enn å bekymre oss, @Nikline ☺️ Prøver å tenke at man ikke kan gjøre annet enn å bare vente og se selv om det er skikkelig kjipt..    
 

Det er helt vanlig å ikke være kvalm. Jeg var ikke kvalm en dag i mitt første svangerskap. Tenkte heller ikke på symptomene en eneste dag og jeg fikk en fin og frisk baby den gangen ☺️

 

Okei, det er ikke så mange man hører om som ikke er kvalm, så det er litt betryggende hvertfall☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Svaret på første runde med blodprøver er klart, og jeg har fått beskjed om å ta jerntilskudd resten av graviditeten. Stoffskiftet ser også ut til å være lavt (aldri vært borti før) så legen ville ha meg inn på en ny prøve, denne fikk jeg tatt i går. Spent på utslagene her, men begge deler kan jo forklare hvorfor jeg er så sliten og kraftløs i kroppen. Om det kan gjøres noe med er jeg kjempefornøyd! 😅

Har også fått time for ultralyd 29. nov, kommer til å være 13+0 den dagen. Sykt spent! 

I natt ble jeg så kvalm at jeg måtte kaste opp, det er en første gang. Så nå går jeg rundt og er redd for å bli så kvalm igjen 🙈

Endret av Anonymous11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke svar på hcg prøven igår 🫣 men kjenner at jeg ikke er særlig bekymret, formen har gått ifra dårlig til veldig dårlig til helt forjævlig på ett par dager 🫣😅 kaster opp og prøver å overleve dagene med en aktiv toåring, jammen gla mannen virker 😅

 

Så spennende med dere som snart skal på ultralyd! Jeg venter spent på innkalling, virker så uendelig lenge å vente til starten av desember selv om det ikke er så lenge til 😅

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fioriturasåå godt å få svar slik at du endelig kan senke skuldrene! Og håper kvalmen til deg gir seg snart 🤢

@Anonymous11 så godt at de fant ut hva det var iallefall, så hjelper det kanskje med litt tilskudd! Tok selv blodprøver på fredag og er spent på resultatet i løpet av uka som kommer, tenker det er en sannsynlighet for at jeg også mangler noe 🙈

 

Jeg var på privat ultralyd idag for å bekrefte at det faktisk er noe der, da jeg har vært veldig bekymret for SA. Vi så en fin liten bønne med et bankende hjerte, så det var veldig godt kjente vi 🥰 nå kan vi også puste litt mer og slappe av

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...