Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2024


Julie97

Anbefalte innlegg

Ja, det blir nok en fin aldersforskjell. Håper forøvrig minstemann her lærer å sove selvstendig innen den tid 😅 Her bruker vi gjerne 1 time på legging hver kveld og jeg må ligge helt inntil han til han sovner.. Med en mann som er borte 4 dager i uka, er jeg veldig spent på hvordan hverdagen skal bli. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 hours ago, Fioritura said:

Så gøy med skravlegruppe 😍  jeg er 34 år og har barn nr 2 på vei med foreløbig termin 21 juni 😄

Idag er jeg 4+6, så fortsatt veldig tidlig.  Slet veldig med kvalme ved sist svangerskap og er så smått begynt å kjenne meg litt uggen på morgenen, og puppene mine er så sykt ømme 🫣  Det merket jeg ingenting til sist gang 😅

 

Når tar dere kontakt med helsestasjon/jordmor? 😅🙈

Jeg tok kontakt i dag, 8+3. Kan hende jeg var litt seint ute, men jeg har ikke gjort dette før. Trodde at jeg ville bli henvist av lege sånn som med alle andre spesialisthelsetjenester. Men sånn var det jo tydeligvis ikke 😅 Har vært i kontakt med lege tidligere, og blitt sendt på ultralyd i uke 7 fordi jeg hadde forhøyede HCG-verdier, men da var det ingen svangerskapsoppfølging og ingen mulighet til å stille de 100 000 spørsmålene jeg har.

Har legetime om en uke. Litt usikker på om jeg bør melde meg av den eller ikke. Det er visst lurt å ha kontakt med fastlegen fordi det er enklere med blodprøver og sånn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett tatt kontakt ca 2-3 uker før 12-ukers kontroll hos lege og hatt første kontroll med blodprøver osv da. Sist jeg var gravid var jeg først på kontroll, deretter tok jeg blodprøvene litt senere pga at disse måtte tas tidlig på dagen for innsending før frist. 

Tror ikke det er så viktig at alt skjer på helt riktig tidspunkt, og min erfaring er at man raskt får time til UL ved henvisning. Tror også jordmor sendte henvisning til ordinær UL en av gangene. Kanskje du kan ringe legekontoret ditt og spørre om gangen i det.

Endret av Parv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt skummelt å skrive i denne tråden, for det har ennå ikke gått opp for meg at jeg endelig er gravid etter to års prøving. Vi måtte til slutt bruke flere IVF-forsøk før det klaffet. 

Jeg er 8+4 i dag, og vi så et bankende hjerte på UL i forrige uke. Dette blir vårt første barn. Formen er ikke spesielt bra, jeg er ekstremt sliten og trøtt hele tiden. Men mange sier at dette er verst i starten, så håper det går over etter hvert. 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende @gyngestolen 💕

Travelt å å være så trøtt å sliten hele tiden! For min del ble det mye bedre i andre trimester i mitt forrige svangerskap, krysser fingrene for at det går seg til 🥰

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye @gyngestolen 🩷 da har du god grunn til å begynne å glede deg nå. 
 

Formen blir i de fleste tilfeller bedre etter ca 3 mnd, og forhåpentligvis gjelder det for deg også 😌 

her har den ekstreme trøttheten slått inn for fult og det føles helt uutholdelig og skulle fungere etter at arbeidsdagen er omme. 😴😵‍💫

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@gyngestolen gratulerer så mye! Så deilig å endelig få positiv etter alt det ❤ Også så gøy at vi er nesten nøyaktig like langt! Jeg er 8+3 i dag 🤩 Alle lover meg også at det blir bedre rundt 12-13 uker, så jeg tviholder på det om dagen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid litt skummelt å melde seg inn i slike tråder… Er 33, venter barn 2 med termin 28/5. Fikk se et bankende hjerte på ultralyd forrige uke🥰

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med flere her i at det er skummelt å melde seg inn i slike tråder, men det er fordi jeg alltid krisemaksimerer og tenker "enn hvis"... 

Jeg er gravid, 8+6, termin 26.05 🥰 Dette er barn nr. 2, første ble født i april 22. Med første slapp jeg helt unna kvalmen, men nå har jeg vært kvalm stort sett hele tiden de siste 3 ukene. Har heldigvis ikke kastet opp, så skal vel ikke klage alt for mye. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ValarMorghulis gratulerer 🩶 

merkelig hvor forskjellig graviditetene kan oppleves. 
Med nummer en gikk jeg hele svangerskapet uten en eneste plage og var verken kvalm, sliten eller spesielt preget. 
med nummer to var jeg stort sett kvalm hele tiden (heldigvis uten å kaste opp) og hadde generelt flere plager. Denne gangen er jeg både kvalm, trøtt og sliten på en annen måte, så det blir spennende å se hvirdan det utarter seg fremover. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil være med 🙋🏽‍♀️ Usikker på termin da jeg ikke hadde mensen i forkant (fødte for litt over et år siden og fikk aldri tilbake mensen). 

Tror jeg er ca 7 uker på vei, termin i første halvdel av juni. Dette blir barn nr 2, førstemann ble født i aug 22🌼

Jeg har vært ganske kvalm siste to ukene, kastet opp 4-5 ganger.. Håper det ikke tar seg mer opp, har lite lyst til å være vekke fra jobb mer enn jeg må😝 

Har time til jordmor neste uke og legetime for blodprøver uken etter, så nå begynner det virkelig å skje ting! Er det noen av dere andre andregangs som har begynt å merke noe til magen enda? Jeg er veldig spent på hvordan det blir denne gangen! Ønsker i utgangspunktet å holde graviditeten for oss selv frem til jul, om det er mulig. Magen begynte å synes rundt uke 15-16 sist. 

Endret av alilja
La til litt info
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alilja skrev (1 time siden):

Jeg vil være med 🙋🏽‍♀️ Usikker på termin da jeg ikke hadde mensen i forkant (fødte for litt over et år siden og fikk aldri tilbake mensen). 

Tror jeg er ca 7 uker på vei, termin i første halvdel av juni. Dette blir barn nr 2, førstemann ble født i aug 22🌼

Jeg har vært ganske kvalm siste to ukene, kastet opp 4-5 ganger.. Håper det ikke tar seg mer opp, har lite lyst til å være vekke fra jobb mer enn jeg må😝 

Har time til jordmor neste uke og legetime for blodprøver uken etter, så nå begynner det virkelig å skje ting! Er det noen av dere andre andregangs som har begynt å merke noe til magen enda? Jeg er veldig spent på hvordan det blir denne gangen! Ønsker i utgangspunktet å holde graviditeten for oss selv frem til jul, om det er mulig. Magen begynte å synes rundt uke 15-16 sist. 

Gratulerer! ❤️ 

Huff, kjedelig med kvalmen og spesielt når det er sånn at man må være borte fra jobb. HEr er det bare kvalme, men kjenner jeg innimellom må mobilisere for å fungere. 

kanskje på tide å ringe lege også her da, sånn at henvisning til UL kommer på plass snart. 

Har egentlig ikke merket noe til magen enda, bare at jeg har blitt mer oppblåst de siste dagene. Merker også at matlysten er en annen nå enn før. 

Jeg er tredjegangs, men det var 8 år mellom 1. og 2, så magen kom ikke spesielt fort da heller. Spent på hvordan det blir nå når det er tettere mellom graviditetene. Vekta økte mest i 1. trimester i forrige svangerskap og håper kiloene lar vente på seg litt mer denne gangen. Har også lyst til å vente til desember med å dele nyheten med "allmennheten", men frykter det kan bli komplisert. Skal på firmatur den første helga i desember og det blir nok da jeg må slippe bomben om den ikke allerede er sluppet inntil da.. 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema dette med å dele med arbeidsgiver. Jeg er litt der at jeg vurderer å gjøre det ganske snart selv om jeg bare er 8+5. Dette er ikke fordi jeg forventer så mye forståelse (jobber i et ganske røft og maskulint miljø på mange  måter - offshoreindustrien. samtidig er nok disse mannfolka myke nok til å vise litt omsorg), men fordi det allerede påvirker min jobbutførelse. Jeg klarer ikke helt å være mentalt til stede for de ansatte på grunn av kvalme og trøtthet.

Jeg er for så vidt heldig, for jeg har særlig uavhengig stilling og ingen arbeidstid, så jeg har jobbet noe færre timer de siste ukene. Det er ikke noe som brenner, men jeg føler litt på det. i tillegg er det meningen at jeg skal på offshore ledelsesbesøk en gang til før jul, og jeg kjenner at en ny helikoptertur i høstvær ikke frister (hadde en tur i uke 5, og jeg satt og stirret på spyposen hele turen ut og tilbake). Heller ikke kult å være ombord på en flyter med sånn form 🙈

Endret av Bovina sancta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg måtte si det til min arbeidsleder 3 dager etter positiv test (og 5 andre kollegaer) da jeg har en jobb hvor det må tilrettelegges med en gang.. så det er greit nok. men håper å holde det skjult for familie så lenge som mulig, da jeg opplevde mye press og mas forrige gang. så jo lengre tid jeg klarer å vente, jo bedre🥵 

Har ikke merket noe på magen enda, og har ikke gått opp noe i vekt, men det er vanskelig å holde seg når kvalmen er så tilstede under samtaler og middager🙈 håper det roer seg så fort jeg bikker 12 uker, for det er vel ofte da det avtar? hcg-toppen er vel uke 7-10, så det er vel lov å håpe at det avtar litt etter 10 uker og?🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldiggris som ikke har merket noe på vekta. jeg er opp 2 kg allerede, fordi jeg småspiser hele tiden for å holde kvalmen i sjakk 🙈🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare 5+4 enda så jeg vet at det ikke er noen bebimage enda, men fy så oppblåst jeg er om dagen. Ser veldig gravid ut på kvelden, men når jeg står opp om morgenen så er den borte igjen 😂 spent på når den faktiske babymagen kommer denne gangen, begynte vel å vises rundt 14 uker sist gang, iallefall som jeg selv så 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bovina sancta skrev (1 time siden):

Heldiggris som ikke har merket noe på vekta. jeg er opp 2 kg allerede, fordi jeg småspiser hele tiden for å holde kvalmen i sjakk 🙈🙈

Tror jeg er på vei dit selv 😅 

Nå skulle jeg faktisk ønske at jeg hadde en litt aktiv jobb ute i frisk luft, for det er virkelig utfordrende og sitte stille ved pcen og jobbe nå. Må mobilisere skikkelig for å ikke sovne og gå i bakken av kvalmen 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...