Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2024


Julie97

Anbefalte innlegg

Jeg/vi har det også bra😃 rusler og går, jobber 20% redusert pga hodepine men nå har jeg endelig gått til en annen lege som sa jeg hadde synkende blodprosent, så kanskje vi får orden på det nå🤞🏼

Ellers så er det ei livlig tulle inni magen som jeg tror sparker så hardt ifra noen ganger at hu butter hodet i andre enden😆 dæven

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Fioritura er du sykmeldt 100%? Det virker litt tungt. Jordmor er veldig "på" at jeg bør det og, det samme er legen. Jeg er veldig redd for om jeg kommer til å få det verre om jeg blir sittende hele dagen og kjenne på hvor vondt alt er🙈. Hadde en ganske tøff helg, men det hjalp veldig med en rolig venninnekveld på lørdag. Det hjelper å treffe andre synes jeg. Samtidig er det blytungt nå (bærer omtrent like mye som et fullgått enlingsvangerskap hvis jeg regner med ekstra morkake, fostervann, blod), og jeg er jo ikke akkurat kjempeeffektiv på jobb.

Synes du det går greit? Det hjelper kanskje å ha noe hyggelig (strikketøyet) å fokusere på❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anonymous11 hjelpe og trøste for en aktivitet på deg 😅 Tenker du trenger litt ferie ja! God å høre at ting går bra🤩👌

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser fingrene for bedring, @Nikline! Regner med at du blir satt på noen heftige jerntabletter? 

Gøy med mye aktivitet! Kjenner masse selv her også. Håper bare ikke det blir alt for voldelig der inne når de blir større og sterkere. Hører jo historier om brekte ribbein 😬😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 100 % sykmeldt ja @Bovina sancta, har vert det siden uke 7/8 🙈 først med kvalme.  For min del blir smertene verre av mye bevegelse. Er innom jobb og prøver å komme meg litt ut av huset med jevne mellomrom, de dagene er det mye smerter på ettermiddag/kveld 🥵  så jeg prioriterer mye hvile på dagtid slik at jeg kan fungere litt som mamma når 2åringen er ferdig i barnehagen!   Jeg trives heldigvis greit i mitt eget selskap så det går veldig fin 😅  noen dager kan bli litt kjedelig da. Har som mål å få gjort en fornuftig ting for dagen så jeg kjenner på å ha fått gjort vertfall noe 😅  så blitt det jo mye babystrikk 😊

 

Vil tro det kjennes godt nå med to i magen! Syns du skal lytte til legen, jeg jobbet mot legen og sykmelding i hele mitt forrige svangerskap. Det ble unødvendig mye smerter mot slutten 🙈 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bovina sancta Haha, skal ikke stå på aktivitetsnivået her nei 😆 Ble ferdig med prosjektet på søndagen heldigvis, så i dag og i går har det bare vært kos. 🥰 

Bekkenet stivner til på kveldstid da, så det kan bli ganske ubehagelig til tider - men utover det er formen egentlig veldig fin. Om en uke går jeg inn i tredje trimester, det synes jeg er helt sykt å tenke på 😳

 

Kan tenke meg det begynner å bli tungt for deg nå, ja 🙈 Du jobber fortsatt redusert? Skjønner absolutt redselen for å bli verre om du brått ikke har aktiviteter å holde på med, men samtidig er det kanskje ikke så dumt å redusere litt mer om man er sliten 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske vondt i venstre, ytre side av det jeg vil tro er livmoren i dag. Vondt å strekke ut overkroppen, vondt å trykke på det aktuelle området og vondt å bøye fremover. Kan det være strekning og at det er livmora som flytter på seg? 🤔 Opplever en litt stikkende følelse nedentil til tider også i dag, som jeg ikke tror jeg har vært borti tidligere.
 

Synes det hele er litt ekkelt, men får meg ikke helt til å ringe føden og spørre heller.. Ingen blødninger og den lille spreller rundt der inne som bare det 😅 

Endret av Anonymous11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å se at det er litt aktivitet her☺️ Her har formen dessverre vært litt varierende de siste ukene, så trappet litt ned i jobb. Slitenhet og økt søvnbehov, samt bekkensmerter har meldt sin ankomst. Magen vokser stadig og lille spreller masse rundt, så det er veldig godt☺️

Anonymous11: Tenker det aldri skader å ringe, enten det er for å undersøke eller bli beroliget av fagpersoner og ha det bedre selv. Ring heller én gang for mye❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fiolaa Det var det jeg også landa på til slutt, så ringte til slutt til sykehuset. Endte opp med 7 timer fordelt på legevakt og deretter fødeavdeling i går ettermiddag/kveld/natt, men konklusjonen er heldigvis at alt er fint og at smertene trolig skyldes to muskelknuter i livmoren. Mye bedre i dag, i går var det forferdelig vondt når kvelden kom. Men så lenge vi har fått utelukket skumle greier synes jeg det er helt greit å plages litt, så lenge det kun er meg det går utover. 😅

Kjedelig med bekkensmerter, da er det nok deilig å kunne trappe litt ned til hverdags tenker jeg - spesielt med økt søvnbehov 😊

Endret av Anonymous11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Jeg oppdaget denne tråden først nå, men vil veldig gjerne slenge meg på. ☺️

Jeg venter første barn (jente) 17. juni. Er 30 år. Er i forholdsvis god form, men merker jeg trenger mer søvn enn vanlig, og at jeg oftere har hodepine. 

Hva slags følelser har dere rundt fødsel? Jeg gruer meg en del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Musken Velkommen! Så heldig du er som er i god form, krysser fingrene for at det blir likt hele veien :D 

Ang. fødsel - jeg venter mitt andre barn, og gruer meg lite. Hadde en veldig fin fødselsopplevelse med første, tross stormrier og relativt rask fødsel til å være førstegangsfødende (rundt 2 timer aktiv fødsel, 9 timer fra første ri). For min del tror jeg det hjalp veldig at jeg var forberedt på "alt mulig". I forkant av fødsel hadde jeg sett mye på fødeavdelingen på discovery+, lest mange forskjellige fødselshistorier, og skrevet et fødebrev som tok hensyn til det som var viktigst for meg under fødsel uten å detaljplanlegge. Hadde også en fin omvisning på fødeavdelingen på sykehuset noen uker før termin. Hadde ingen klare forventninger til hvordan fødselen skulle bli, da jeg innså i "forberedelsene" at det rett og slett er umulig å forutsi på forhånd. Forsøker å tenke det samme denne gangen, da mange sier at fødsel nr. 2 var veldig annerledes enn den første. 

Målet for denne gangen: Dra på sykehus -> fød baby. Og gjerne med epidural dersom det ikke går alt for raskt, for det var gull verdt sist 😆 Jeg er liiivredd sprøyter og var derfor innstilt på å prøve uten, men jordmor lurte på om jeg ønsket likevel fordi jeg hadde så intense rier uten pause. Sa ja, og jeg merket faktisk ingen verdens ting til at den ble satt 🤷‍♀️ 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Musken Hei, så kjekt med nye folk😊 Jeg er også "førstereis", men gruer meg ikke noe særlig til fødsel. Jeg kan ikke egentlig si hvorfor, med alle de fæle fødselshistoriene man hører om. Det kan hende det er fordi ingem av venninnene eller slektiningene mine har hatt sånne fæle opplevelser. Det er de fæle man hører om, men de aller, aller fleste går jo veldig bra og som de skal!

Jeg forholder meg ganske likt som @ValarMorghulis beskriver. Du kan ikke forutsi noenting, og det hadde bare stresset meg å begynne med forberedelser til alle typer scenarioer. Satser derfor på å ta det som det kommer, og prøve å holde fokus på å jobbe MED og ikke MOT kroppen.

Det viktigste for meg å gi beskjed om til føden, er at jeg ønsker meg klare beskjeder og informasjon om hva som skjer nå, hvorfor ting er som de er akkurat nå og hva de tror skjer videre. Altså klar og god informasjon underveis så jeg har noe å forholde meg til. Det er jo forskjellig hva folk trenger. Andre trenger kanskje mer empati og mental støtte for eksempel. Kanskje vil jeg trenge det og😊

Jeg skal ha epidural helt fra jeg kommer inn (jeg skal ha tvillinger, og da er det standard), og jeg har lest protokollen til sykehuset for denne typen fødsler. Det har roet meg veldig. Den lå åpent på nett.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 dager til termindato idag 🙌 måtte tiden gå superraskt!  Her er dagene sykt kjedelige, bekkenet er helt ute å kjøre og noen dager er det utfordrende bare å gå over gulvet. Har heldigvis en mann som tar i ett tak og ordner det meste med 2åringen 😊  tok glukosebelastning denne uken, og heldigvis ingen svangerskapsdiabetes 👌  lillemann er meget aktiv i magen og koser seg med blæren min som trampoline 😅 hvordan står det til med resten av dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med milepæl @Fioritura! Enig med deg! Måtte de siste dagene og ukene gå raskt av gårde! Høres slitsomt ut med de smertene. Jeg har kjent *litt* på det selv, men er heldig, og kan fortsatt gå tur og komme meg ut litt.

Godt med negativ glukosebelastningstest. Det gjør alt så mye enklere😁

Er 30+1 i dag, og er sånn sett på overtid i forhold til et enlingsvangerskap, så kjenner absolutt på det. Har heldigvis ingen minier å ta meg av. Det hjelper jo masse😊 Er satt på 100% svangerskapspenger og går bare hjemme og dasser og kjeder meg når jeg ikke er ute og vralter tur. 

Var på ul denne uken, og den ene tvillingen ligger på tvers og blokkerer for at den som skal først ut, som ligger i sete, skal snu seg. De prøver visst aldri på å snu tvillinger heller, så da blir det å bruke de siste ni ukene på å se frem til setefødsel😵‍💫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er like langt på vei vi, @Bovina sancta🥰 men jeg har bare en i magen da. 
Her er det sykmelding, med bekkenproblemer fra h******. Jeg savner å kunne ta på meg sokker selv, henge med storebror og ikke minst gå noen meter uten lammende smerter… Måtte tiden gå fort til mai🤞🏻

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, BlåSwix said:

Vi er like langt på vei vi, @Bovina sancta🥰 men jeg har bare en i magen da. 
Her er det sykmelding, med bekkenproblemer fra h******. Jeg savner å kunne ta på meg sokker selv, henge med storebror og ikke minst gå noen meter uten lammende smerter… Måtte tiden gå fort til mai🤞🏻

Huff, det hørtes fælt ut, @BlåSwix 😔❤️ Måtte tiden fly ja🤞🏻🤞🏻

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 3/11/2024 at 2:39 PM, ValarMorghulis said:

@Musken Velkommen! Så heldig du er som er i god form, krysser fingrene for at det blir likt hele veien :D 

Ang. fødsel - jeg venter mitt andre barn, og gruer meg lite. Hadde en veldig fin fødselsopplevelse med første, tross stormrier og relativt rask fødsel til å være førstegangsfødende (rundt 2 timer aktiv fødsel, 9 timer fra første ri). For min del tror jeg det hjalp veldig at jeg var forberedt på "alt mulig". I forkant av fødsel hadde jeg sett mye på fødeavdelingen på discovery+, lest mange forskjellige fødselshistorier, og skrevet et fødebrev som tok hensyn til det som var viktigst for meg under fødsel uten å detaljplanlegge. Hadde også en fin omvisning på fødeavdelingen på sykehuset noen uker før termin. Hadde ingen klare forventninger til hvordan fødselen skulle bli, da jeg innså i "forberedelsene" at det rett og slett er umulig å forutsi på forhånd. Forsøker å tenke det samme denne gangen, da mange sier at fødsel nr. 2 var veldig annerledes enn den første. 

Målet for denne gangen: Dra på sykehus -> fød baby. Og gjerne med epidural dersom det ikke går alt for raskt, for det var gull verdt sist 😆 Jeg er liiivredd sprøyter og var derfor innstilt på å prøve uten, men jordmor lurte på om jeg ønsket likevel fordi jeg hadde så intense rier uten pause. Sa ja, og jeg merket faktisk ingen verdens ting til at den ble satt 🤷‍♀️ 

Så fint å høre om fødslene dine. Bra at du ikke gruer deg! To timer aktiv fødsel er ikke mye som førstegangsfødende, nei! Hva skrev du i fødebrevet?:)

Jeg tror også det er lurt å søke informasjon om fødsel (ikke skrekkhistorier). Iallfall føler jeg at fødsel er mindre skummelt jo mindre "ukjent" det er (selv om det selvsagt alltid vil være ukjent som førstegangsfødende). ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Musken  Nå er jeg lei av å være gravid (31+3), så har faktisk begynt å glede meg 😂 Har begynt å se fødeavdelingen på nytt, og koooser meg med det etter at 2-åringen er lagt for kvelden. 

Var veldig usikker på hva jeg skulle skrive i fødebrevet mitt med først. Ønsket ikke å bygge opp noen forventninger for selve fødselsforløpet, men etter å ha hørt flere historier fra både kjente og ukjente var det enkelte ting jeg følte jeg måtte nevne. Endte opp med en variant som tok for seg litt om meg, litt om forventninger til fødsel, og om ønskene mine for etter fødsel. Her er vel hovedpunktene fra sist. Blir å ha med samme punkter denne gangen også, har bare endret litt på punktet om epidural: 

Om meg: 
- Privat/sjenert person, ukomfortabel med kropp og nakenhet
- Veldig, veldig redd for å revne så kraftig at underlivet mitt ikke blir "normalt" igjen
- Ikke redd for rier/smerter, men takler dårlig at undersøkelser gjør vondt. Besvimer lett i møter med sykehus, nåler og blod.
- Liker ikke å bli strøket eller tatt på av andre enn *samboer*. 

Ønsker før/under fødsel:
- At undersøkelser utføres forsiktig, da jeg tidligere har besvimt på gynekologisk undersøkelse (😬)
- Ønsker god veiledning i pusteteknikk/trykking for å revne minst mulig
- Ønsker i utgangspunktet ikke epidural pga. risiko for komplikasjoner (tang/vakuum/miste rier), men er åpen for det dersom dere tror det er best
- Hold meg oppdatert på hva som foregår, ikke pakk inn ting.

Etter fødsel:
- Vil gjerne at barnet tørkes av før jeg får det på brystet (jeg får helt spader av at barnet bare slenges opp på brystet til mor i f.eks. fødeavdelingen mens det er fullt av blod)
- Vil ikke ha "hands on"-hjelp med amming. Har hørt om tilfeller der jordmødre har kløpet og dratt i bryst og brystvorter til nybakte mødre for å hjelpe til med amming, dette ville ha føltes veldig invaderende for meg.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler @ValarMorghulis. Jeg synes det er vanskelig å vite hva slags informasjon som er relevant å ha med. Jeg synes du har veldig gode punkter! Kommer nok til å stjele noen av dem😊

Er forresten enig i at det begynner føles drøyt tungt (jeg er 30+6 så ligger noen få dager etter deg). Jeg er heldig nok til å vite at jeg ikke skal gå lenger enn til 17. mai (så får vi se om de faktisk induserer på den dagen, selv om de sier det nå😅). Det hjelper litt på motivasjonen, for jeg også teller ned dagene nå 🥵

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, ValarMorghulis said:

@Musken  Nå er jeg lei av å være gravid (31+3), så har faktisk begynt å glede meg 😂 Har begynt å se fødeavdelingen på nytt, og koooser meg med det etter at 2-åringen er lagt for kvelden. 

Var veldig usikker på hva jeg skulle skrive i fødebrevet mitt med først. Ønsket ikke å bygge opp noen forventninger for selve fødselsforløpet, men etter å ha hørt flere historier fra både kjente og ukjente var det enkelte ting jeg følte jeg måtte nevne. Endte opp med en variant som tok for seg litt om meg, litt om forventninger til fødsel, og om ønskene mine for etter fødsel. Her er vel hovedpunktene fra sist. Blir å ha med samme punkter denne gangen også, har bare endret litt på punktet om epidural: 

Om meg: 
- Privat/sjenert person, ukomfortabel med kropp og nakenhet
- Veldig, veldig redd for å revne så kraftig at underlivet mitt ikke blir "normalt" igjen
- Ikke redd for rier/smerter, men takler dårlig at undersøkelser gjør vondt. Besvimer lett i møter med sykehus, nåler og blod.
- Liker ikke å bli strøket eller tatt på av andre enn *samboer*. 

Ønsker før/under fødsel:
- At undersøkelser utføres forsiktig, da jeg tidligere har besvimt på gynekologisk undersøkelse (😬)
- Ønsker god veiledning i pusteteknikk/trykking for å revne minst mulig
- Ønsker i utgangspunktet ikke epidural pga. risiko for komplikasjoner (tang/vakuum/miste rier), men er åpen for det dersom dere tror det er best
- Hold meg oppdatert på hva som foregår, ikke pakk inn ting.

Etter fødsel:
- Vil gjerne at barnet tørkes av før jeg får det på brystet (jeg får helt spader av at barnet bare slenges opp på brystet til mor i f.eks. fødeavdelingen mens det er fullt av blod)
- Vil ikke ha "hands on"-hjelp med amming. Har hørt om tilfeller der jordmødre har kløpet og dratt i bryst og brystvorter til nybakte mødre for å hjelpe til med amming, dette ville ha føltes veldig invaderende for meg.

Takk for veldig fine punkter!

Høres kanskje litt teit ut, men har ikke tenkt på at frykt for revning osv er noe man kan ha med i fødebrevet (selv om det virker helt opplagt nå), så det var fin «inspirasjon» til innhold i mitt fødebrev! Har du mildnet mer mtp epidural? Altså at du er mer åpen for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...