Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2024


Julie97

Anbefalte innlegg

Da har jeg vært hos ultralydlege for en kontroll av tvillingene, og der var det to stykk som begge ligger litt over snittet på vektkurven (men godt innenfor normalen altså). Ikke rart jeg syns det kanskje begynner å bli litt tungt😆 Men de har det veldig bra, og lå med hodene helt inntil hverandre da undersøkelsen startet, så de har funnet hverandre❤️❤️

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bovina sancta skrev (3 timer siden):

Da har jeg vært hos ultralydlege for en kontroll av tvillingene, og der var det to stykk som begge ligger litt over snittet på vektkurven (men godt innenfor normalen altså). Ikke rart jeg syns det kanskje begynner å bli litt tungt😆 Men de har det veldig bra, og lå med hodene helt inntil hverandre da undersøkelsen startet, så de har funnet hverandre❤️❤️

Så bra at alt er som det skal! 😍 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bovina sancta Ah, så deilig! 🥰 Kan tenke meg det kjennes med to, jeg synes det begynner å merkes med bare én 😆🙈
Nå begynner magen sånn smått å også tror jeg, og det er veldig koselig egentlig. 

Vi var og så på vogn i går. Har en liten elbil vi bruker i det daglige og en større dieselbil til lengre turer og sånn, så for oss har det vært viktig at vogna passer i bagasjerommet på den minste bilen uten større problemer. Vært innom både Emmaljunga Sento (i utgangspunktet for dyr og ingen brukte alternativer ute), Babyjogger City Elite (denne visste vi passet i den minste bilen siden jeg har en kollega med samme bil og barn, og Emmaljunga også siden et vennepar med samme bil har denne), Cybex Talos og Britax Smile 3/4/5Z. 
Babyjogger ble raskt utelukket med sittedel som kun kan være bortvendt. I går fikk vi tatt en nærmere titt på Talos S Lux, og også denne utgår siden den føles litt «lealaus» og raklete om det gir mening. Ikke særlig kvalitetsfølelse over det hele, og der er vi begge litt sære. 😅 
Fikk sett nærmere på både Smile 4 og 5Z i butikk, og prøvd den ene av de i bilen. Får plass til vogna i bagasjerommet, men ikke noe særlig annet - men vi må ikke ha liggedelen i baksetet, det er det viktigste! 

Forhørte oss også litt om forskjellene på 4 og 5Z, og det er egentlig marginale forskjeller. 4 var kjempefin å trille på, men 5Z enda litt bedre - trolig grunnet annet mønster i dekkene. Litt tyngre tror jeg, men absolutt ingen dealbreaker for oss. 

Vi har ikke hatt noen tanker om å kjøpe vogn riktig ennå, men har samtidig vært veldig innstilt på å finne «riktig» modell så vi kan snevre inn søkingen på Finn og Tise og bruke tiden på å finne den riktige vogna. Sjekka Finn på vei hjem i går, og der var det noen som hadde lagt ut en Smile 5Z til en kjempehyggelig pris - fortsatt ikke pakket ut av eskene engang. Vi endte derfor opp med å spontant kjøpe vogn i går, vi. 😅🥳 Litt dyrere enn vi i utgangspunktet hadde tenkt oss, men om vi skulle funnet 4/5Z brukt hadde vi nok maks spart 1500,-. Siden denne er eskeny trenger vi jo ikke å tenke på desinfisering/rens/vask på samme måte heller. 
Da har vi både bilstol og vogn på plass, veldig deilig å ha to av de dyrere innkjøpene unnagjort. Mangler bare en ekstra base til bilstolen optimalt sett, men stresser ikke veldig med det foreløpig. 

Er det andre her som smått har startet med innkjøp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koslig å se på vogn @Anonymous11🥰 blir med ett litt mer ekte med en gang eg starter å handle inn utstyr 😊  siden jeg skal ha nr 2 så har vi det meste fra før, så det blir kun handlet inn småtterier igrunn. Men koslig det også 🥰

Idag var vi på OUL, jeg har vert bombesikker på at vi skulle ha en jente til, men her gjemte det seg en liten guttebass i magehuset 🥰 så det var en positiv overraskelse 🥰 alt så bra ut med lille i magen, så nå kan vi begynne å krangle om navn 🤭

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt&Komplisert skrev (På 24.1.2024 den 19.33):

@Fiolaa, har du kjent noe liv enda? 😀 Jeg tror ikke jeg har kjent noe enda, og bekymrer meg over det.

(Ser at dette er ditt første barn også, og har hørt at vi ofte kjenner liv senere enn de som har vært gravid før. Så derfor tenkte jeg å høre med deg )

Heihei! Lenge siden jeg har skrevet noe her, men titter stadig innom og følger med☺️ 

Har begynt å kjenne liv siste uka som sånne små dult, og gjerne rett etter jeg har spist noe. Har morkaken på bakre vegg, så fått beskjed om at jeg burde kjenne spark tidlig. 
Hadde du spurt forrige uke hadde jeg vært usikker på om det jeg kjente var liv, så regner med det er rett rundt hjørnet for deg og☺️

En liten oppdatering: Ei lita jente som gjemte seg inni magen, og hadde det så på følelsen🥰

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fioritura Ja, deilig nå når det begynner å føles med virkelig - og dette er jo greier som faktisk er litt moro også. 🥰 Har lenge slitt med virkelighetsfølelsen over det hele, men begynte heldigvis å komme seg litt i jula og blir stadig bedre nå. 😅 Vi har jo absolutt ingenting fra før, men moren hans har allerede funnet bilstolpose, noe klær og sko på loppemarked og lignende på bruktmarked, og det synes jeg er så koselig. 🥰 TrippTrapp-stol har de også tatt vare på fra mannen var liten, så den får vi også over til oss etterhvert. Søsknene mine har også litt klær de mer enn gjerne vil låne/gi vekk sånn som jeg forstår det, men samtlige tantebarn er foreløpig jenter - så om det blir gutt spørs det hvor mye vi får brukt. 😂

Så moro og stas med en liten gutt! 🥰 Jeg tenker at en av hver må jo egentlig være helt perfekt. 🥰 Vi vet jo fortsatt ikke, så har ikke satt oss ned og snakket så mye om navn. Den store diskusjonen her om dagen er om vi skal ha bedside crib eller gå for sprinkelseng med en gang. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har handlet veldig lite. Har kjøpt et par bodyer i str 40 i tilfelle de kommer tidlig. Sjansen for at de blir født små er jo der. Fikk hentesett til begge til jul. Har sett på vogner på finn, men synes det er så mye gammelt men likevel til kjempestive priser. Kan hende vi lander på å kjøpe Bogaboo Donkey 5 (den skal så vidt passe i den største bilen vår. Kjøpte bilen fordi den hadde plass til barnevogn, men visste ikke det måtte være plass til tvillingvogn🙈🙈) og bare investerer i tilbehør som passer til den (bilstol ++). Tvillinggreier er jo steindyrt, og alt annet må vi ha to av alt for. Vurderer å kjøpe bare én sprinkelseng i første omgang, da de gjerne vil sove sammen uansett. Så ønsker jeg meg bedside crib hver til meg og mannen så vi tar en hver om nettene. Vi skal ha en Baby Brezza (mener det het det) så mannen kan fikse mme i halvsvime ved å trykke på en knapp når "hans" våkner.

Har noen venner som har lovet stellebord. Vi får og en vognpose, så da slipper vi unna med å kjøpe bare én av det. Så trenger vi jo alt av flasker, bodyer, gulpekluter osv. Blir litt svett bare av å tenke på det😅 Jeg har jo ikke ork til annet enn å sitte om dagene. Og barnerommet er fortsatt hjemmekontor/roterom. Vi får bare se om det blir klart før fødselen. Det er nå ikke det viktigste.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bovina sancta Hehe, kan tenke meg det er en hel del ekstra som skal på plass når det kommer to, og ikke minst kostnadene rundt det 🙈

En bedside crib på hver side og MME-maskin høres jo genialt ut. Her er den store diskusjonen for øyeblikket om vi skal ha førstnevnte i det hele tatt 😅

Deilig når man får arvet litt. 🥰 Og rommet ville ikke jeg heller stressa med. Dere får sikkert plenty med tid til å klargjøre det når de er her også. Vårt er fortsatt gjesterom/roterom også, ikke gjort noe som helst. Blir sikkert å sove inne hos oss en god stund uansett 😅

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre som er dauslitne? Trodde liksom andre trimester skulle bli bra etter et røft første trimester, men neida🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@BlåSwix ja. Helt kaputt. Andre trimester har ikke vært den gullgruven av en energikilde som har blitt lovet (er 23+4 nå, så det er jo ikke mange ukene igjen til tredje trimester heller). Fikk en gradert sykmelding fra uke 22 fordi jeg var så sliten at svangerskapskvalmen kom tilbake. Jeg tror de bare sier at andre trimester er bedre for å få oss til å holde ut🙈.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her @BlåSwix, er helt ferdig 🙈 nå har jeg en meget aktiv toåring i tillegg da, det hjelper ikke på 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sliti så mye med å være sliten, men jevnlig hodepine😵‍💫😣 og det kan nok ha noe med at jeg egentlig er litt mer sliten enn vanlig, bare er ikke så god på å kjenne etter🙈

jobber fullt og har notert ned når jeg har hodepine, og nå er det fjerde uka jeg har hatt det med en ukes mellomrom. Jobber i barnehage, så det å være på jobb når jeg har vondt i hodet går nesten ikke. Sprenger helt sjukt🥵 får kanskje høre med legen hva han tenker. Noen med gode tips?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nikline ikke noen kjempegode tips nei. Jeg gikk til legen og bad pent om gradert sykmelding da jeg var kvalm og hadde hodepine på fjerde uka (ser ut som vi er flere som sliter med det :( ). Jordmor sa at man kan få tilbake svangerskapskvalmen hvis man blir for sliten, og det var det som sparket meg i gang for å gå til legen. Grudde meg noe ordentlig, for jeg har aldri bedt om sykmelding i hele mitt liv. Men legen bare så på meg og sa "hva trenger du? Du får det du ber om". Så jeg ville tatt den praten med legen. Det kan jo til og med hende at du kan få svangerskapspenger? Det er jo vanskelig å tilrettelegge for deg i en barnehage tenker jeg. Stress og høyt lydnivå vil det jo være uansett.. Jeg ville kanskje hørt med legen om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«Godt» å høre at andre også har det litt tungt nå - føler «alle» er på topp i disse ukene unntatt meg🙈 er uke 23+4, og teller egentlig bare dager og uker til dette er over. Jobber fortsatt 100 %, så mulig det er en vei å gå, med helt eller delvis sykmelding. Forrige graviditet var en lek sammenlignet med denne altså😅

@Nikline Ville hørt med legen jeg. Det kan jo være et tegn på fx svangerskapsforgiftning at man har mye vondt i hodet (trenger ikke være det altså). Veit noen også får mindre vondt under svangerskap ved feks migrene, så kan helt sikkert gå andre veien også, uheldigvis… Håper det bedrer seg for deg ❤️ 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg også var dausliten hele forrige svangerskap, men denne gangen har jeg faktisk fått en energiboost i 2. trimester! Og det til tross for at jeg denne gang har en overaktiv 2-åring i hus:fnise: Men hun sover til hun vekkes på morgenen, så det hjelper jo absolutt på. 

Har likevel blitt sparket ut i sykemelding av jordmor og lege, da kynnerne kom for fullt i dette svangerskapet også. Før helgen hadde jeg kraftige, regelmessige kynnere hvert 4. minutt uten at jeg gjorde noe annet enn å sitte i ro på kontorstolen på jobb. Måtte ringe føden, men det var heldigvis ingen påvirkning på livmorhals/-munn. Fikk likevel streng beskjed om å ta det med ro 😅

@Nikline Har hatt mye hodepine jeg også, for min del har det merkelig nok hjulpet å begynne å drikke kaffe 🤔 Drikker bare én kopp om dagen, men det har vært en vidunderkur her. Men som de andre her så tenker jeg også at legen er veien å gå! Kjipt å gå rundt med hodepine hele tiden, og særlig når du jobber i barnehage.. ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og råd damer🥰 har nå snakket med den unge vikarlegen min, og han tok blodtrykk og blodprøver bare han. Blodtrykket var fint og han tvilte på at blodprøvene ga no utslag siden de var så fine sist.. så jeg sa «hva gjør vi da om det ikke er noe i veien med blodprøvene heller?». Da var han litt usikker og sa at vi får vel legge en plan sammen.. kjenner jeg er spent på å høre om denne planen hans🙈😆

 

ellers stod alt bra til med den lille i magen🥹 var på ultralyd på tirsdag og der lå det ei frisk men trøtt lita jente og gjespa🩷 helt fantastisk å få sett hun igjen, de vokser jo så fælt nå!

jordmor sjekket også navlesnorfeste nå og sa det ikke var marginalt, hun bare fant det ikke forrige gang. Men jeg har et stilket myom (muskelknute) på livmoren som ikke er til fare for babyen, kan bare bli ubehagelig for meg. Det hadde vokst så skal inn på ekstrasjekk i uke 24 for å holde øye med det😊

Morkaken ligger også på baksiden, så det er nok grunnen til at jeg har kjent sparkene hennes i et par uker allerede🥹 var så sprøtt første gang og var litt i tvil om det var det, men har kjent det daglig etter det og bare blitt kraftigere for hver dag. Samboeren tror han har kjent det på utsiden å faktisk når lille rosin sparka her en dag❤️

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8,5 kg opp, fant jeg ut i dag. Og ALT ligger på magen. Det er TUNGT å sette seg opp i senga hver morgen, gå opp trappa og komme seg opp av sofaen. Hvor skal dette ende🙈 Det føles så vanvittig mye, men det er antakeligvis innafor for tvillingsvangerskap i uke 24+0. Litt vanskelig å finne informasjon om sånt for tvillinger. Holder dere andre ut?❤️

Endret av Bovina sancta
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bovina sancta 8,5kg opp ser jeg for meg at er veldig innafor, spesielt med tanke på at du bærer på 2. 🫶🏻
Selv har jeg gått opp 5 om vi skal ta utgangspunkt i dagens vekt og hva jeg veide på første svangerskapskontroll i uke 8. På det meste har jeg foreløpig vært på +6,3 og det var første nyttårsdag. Myyye god mat dagen i forveien der. 🙈
Veier og oppdaterer i Flo-appen hver dag, synes det er litt kjekt å følge med på. Vekta varierer veldig på om jeg har fått gå på do eller ikke 😅

Ellers kan jeg nok ikke egentlig klage. Veldig få plager, men har begynt å kjenne det litt oftere i bekkenet nå - fortsatt i hovedsak på høyre side bak, men tror jeg av og til kjenner noe foran. Sover dårlig og våkner tidlig gjør jeg også, og får gjerne en skikkelig knekk i 13/14tiden om dagen. Når denne knekken kommer skjønner jeg ikke hvordan jeg skal greie å holde meg våken. 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anonymous11 huff sånn bekkengreier er ikke godt, har jeg skjønt. Krysser fingrene for at det blir med det du har fått, og at det ikke utvikler seg!

Ellers kjenner jeg godt på det med søvnen også. Våkner i 2-tiden hver natt og blir liggende våken en time eller to. Det føles så utrolig unødvendig når jeg uansett går rundt og er skikkelig trøtt dagen lang 😂 Men jeg tenker som deg, at jeg har det egentlig ikke så ille akkurat nå, utenom det med søvnen, halsbrann, en del ryggvondt og at det generelt er tungt og ukomfortabelt for tiden. Man hører jo om folk som virkelig sliter, og det gjennom hele graviditeten. Håper formen holder seg ca lik om ikke hele veien til mål, så nesten 🤞

P.S. syns forresten ikke 5 kg er så gale altså! Må jo nesten være såpass nå 😊

Endret av Bovina sancta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bovina sancta Nei, det er ikke favorittfølelsen når bekkenet slår til akkurat. 😅 Samtidig er det nok ganske mildt fortsatt, så jeg krysser fingrene for at det holder seg sånn. Skal fint greie å leve med dette om det ikke blir verre i alle fall!

Haha, ikke sant! Halsbrannen høres virkelig kjip ut da, og det samme gjør jo egentlig det at du ligger våken hver natt. Her sovner jeg heldigvis fort igjen når jeg våkner, men sover helt sykt lett og våkner mye tidligere enn jeg har hatt for vane å gjøre de siste årene. Men ja - leser jo også om de som har en skikkelig kjip graviditet, og føler meg sånn sett veldig heldig. 

5kg synes jeg absolutt er innafor! Dog spent på hva totalen ender på til slutt 😅 Har jo noen kilo ekstra fra før, så har jo i utgangspunktet ganske mye å «gå på» og har dermed heller ikke behovet for vektøkning utover det som faktisk hører med den lille. Føles som mer enn 5 da, siden de har lagt seg på rumpe, hofter og lår i tillegg til magen. Og kanskje litt på ryggen også, om det ikke bare er at nytt tyngdepunkt gjør ryggen min enda mer svai 🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...