Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2024


Julie97

Anbefalte innlegg

Noen som har vært på UL på sykehuset i uke 32? Jeg ble satt opp til dette da vi var på OUL, med begrunnelse seteleie/keisersnitt sist svangerskap. Noen som vet hva de sjekker, bestemmer etc ut fra denne ultralyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Anonymous11 ja, jeg er jo på en måte heldig som kanskje begynner å se slutten på det hele. Det er virkelig tungt nå. Jeg sliter en del med å puste. Prøvde å facetime med familie i går, men klarte ikke mer enn et par-tre setninger før jeg måtte ha pause for å hente inn pusten igjen😂 Har også lite plass til mat. Jordmor var ikke spesielt fornøyd med vektøkningen denne gangen, men jeg spiser jo til det er fullt og litt til☹️ Ellers har bekkenet takket for seg og gjør at det meste er vanskelig, og ryggen er ikke noe særlig bedre. Så alt i alt, synes jeg det er lenge å vente på slutten nå😅

Håper det står bra til med deg 😊

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, BlåSwix said:

Noen som har vært på UL på sykehuset i uke 32? Jeg ble satt opp til dette da vi var på OUL, med begrunnelse seteleie/keisersnitt sist svangerskap. Noen som vet hva de sjekker, bestemmer etc ut fra denne ultralyden?

Jeg er også kalt inn til UL på sykehuset i uke 32 (som er om noen uker). Begrunnelsen her var at morkaken lå litt nærme åpningen på OUL, så de vil forsikre seg om at den har strukket seg oppover i takt med fosterets og livmorens vekst. Om den ikke har det og dekker åpningen, må barnet tas med keisersnitt.

Tipper de hos deg vil sjekke hvordan barnet ligger, og ev. drøfte keisersnitt vs setefødsel med dersom barnet ligger i seteleie? Samtidig er det vel ofte slik at barnet ikke legger seg med hodet ned før enda nærmere termin (særlig for flergangsfødende)? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Bovina sancta said:

@Anonymous11 ja, jeg er jo på en måte heldig som kanskje begynner å se slutten på det hele. Det er virkelig tungt nå. Jeg sliter en del med å puste. Prøvde å facetime med familie i går, men klarte ikke mer enn et par-tre setninger før jeg måtte ha pause for å hente inn pusten igjen😂 Har også lite plass til mat. Jordmor var ikke spesielt fornøyd med vektøkningen denne gangen, men jeg spiser jo til det er fullt og litt til☹️ Ellers har bekkenet takket for seg og gjør at det meste er vanskelig, og ryggen er ikke noe særlig bedre. Så alt i alt, synes jeg det er lenge å vente på slutten nå😅

Håper det står bra til med deg 😊

Haha, huff! Føler selv på det at lungene har mindre plass, men det er nok ingenting hos meg i forhold til deg som bærer to! Lykke til med «innspurt»!❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musken skrev (10 minutter siden):

Jeg er også kalt inn til UL på sykehuset i uke 32 (som er om noen uker). Begrunnelsen her var at morkaken lå litt nærme åpningen på OUL, så de vil forsikre seg om at den har strukket seg oppover i takt med fosterets og livmorens vekst. Om den ikke har det og dekker åpningen, må barnet tas med keisersnitt.

Tipper de hos deg vil sjekke hvordan barnet ligger, og ev. drøfte keisersnitt vs setefødsel med dersom barnet ligger i seteleie? Samtidig er det vel ofte slik at barnet ikke legger seg med hodet ned før enda nærmere termin (særlig for flergangsfødende)? 

Takk for innspill! Ja ut fra hvirdan ståa var sist, så er det sikkert det de ønsker å sjekke. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bovina sancta Huff, kan tenke meg det merkes da ja! 🙈 Høres helt grusomt ut med den pusten, og er jo ikke noe særlig å ikke få i seg tilstrekkelig med mat heller - men er det fullt, så er det liksom ikke så mye å gjøre med det føler jeg 😅

Skjønner også veldig godt at det kan føles lenge til når man sitter med sånne plager, blir liksom litt håpløst det hele kanskje. 
 

Her har også bekkenet begynt å krangle, men heldigvis ikke i enormt stod grad med mindre jeg lar være å lytte til kroppen når den sier ifra. Gråt mine modige tårer i armkroken på mannen på søndagen, da hadde jeg så vondt at jeg ikke helt visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Da hadde jeg stått på kjøkkenet hele lørdagen med middagslaging og kakebaking siden et vennepar skulle komme over, og kjente jo halvveis oppi det at jeg nok skulle gått for noe mindre tidkrevende og at dette ville bli problematisk senere. 😅

Så lenge jeg ikke utfordrer det er jeg heldigvis lite plaget, men har i det siste fått en del halsbrann, magen rommer ikke like mye (levd på påskegodis i påsken så ingen stopp i vektøkning allikevel 🫣) som før og det er begynt å bli tung å snu seg i senga eller komme meg opp fra sofaen.  Allikevel jobber jeg fortsatt 100% pluss ca 5-10% på ekstrajobben, men ekstrajobben har jeg gitt beskjed til om at jeg nok ikke kommer til å jobbe etter april. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere som har begynt å merke noe til modningstegn? Merket ingen verdens ting i første svangerskap før jeg plutselig våknet med rier noen dager før termin, så blir jo nesten nervøs for at jeg kommer til å føde alt for tidlig her 😅  Er bare 33+3, men de siste ukene har jeg noen ganger hatt mensmurringer som har kommet litt i tak på kveldstid, i tillegg til masse nedpress og strålende smerter ned i lårene. I natt ble jeg plutselig vekket av murringer som var på grensen til vonde kl. 0430, og de var der konstant helt til jeg sto opp rundt 7. Håper det gir seg og at hun holder seg inne lenge enda, ooorker ikke noen fødsel før uke 37 😩

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ValarMorghulis ikke kjent noe sånt nei! Krysser fingrene for at det ikke er noe på gang og at minien din holder seg på plass noen uker til❤️🤞🏻🤞🏻🤞🏻

 

P.s: forstod på jordmor at den aller viktigste milepælen nå er 34 uker. Da skal lungene være så å si ferdige. Håper de uansett vil klare å drøye til det!

Endret av Bovina sancta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bovina sancta Falsk alarm virker det som, heldigvis! 🙌 34+3 i dag, og fremdeles ingenting som minner om rier. Men som du sier skal heldigvis lungene være ferdigutviklet nå, så alt går jo sannsynligvis helt fint dersom hun skulle bestemme seg for å komme nå. Håper fremdeles hun holder seg inne til termin da, hvis ikke kludrer det til hele permisjonen min 😂

Lurer på hvor lenge jeg blir gående med disse modningstegnene. Har masse nedpress, stikninger og kraftige kynnere, og flere ganger om dagen kjennes det ut som at frøkna prøver å grave seg ut der nede. Men har også hørt om mange som har gått slik i flere uker og likevel endt opp med å bli igangsatt på overtid, så får bare vente i spenning 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ValarMorghulis så godt å høre at hun holder seg på plass! Nå er dere jo også såpass langt på vei at de uansett ikke utsetter en påbegynt fødsel, og det er jo nødt å bety at det ikke er det største problemet å bli født nå. Selv om det selvsagt er det beste om de får den tiden de skal ha i magen.

Det høres utrolig kjipt ut med alle de plagene der😔 Det er jo ikke akkurat det man ønsker seg i innspurten når det allerede er tungt og slitsomt. Krysser fingrene litt ekstra for at du i alle fall slipper å bli indusert på overtid🤞🏻

Endret av Bovina sancta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bovina sancta Ja, det er veldig bra! Det er kjipt med plager, hvertfall når det ikke var såå ille sist gang. Men tar heller alle plagene enn at hun skal komme prematurt, særlig siden samboer reiser på jobb snart og ikke kommer hjem før jeg er i uke 38 😬

Hvordan går det med deg da? Ser du plagdes en del med både pusten, spising, rygg og bekken i forrige uke, så håper du slipper at det bare blir verre og verre mot slutten 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ValarMorghulis overraskende nok har det faktisk vært bedre denne uka. Litt usikker på hvorfor, men det har nok sammenheng med at jeg har skalert ned det meste av aktiviteter. Håper jeg har klart å finne en balanse mellom for lite og for mye. Bekkenet kjennes, men jeg klarer å gå uten sterke smerter, og ryggen bedret seg etter at jeg ga hele gravidputa på båten (jeg har skoliose, og regner med at jeg får litt annen effekt av å legge pute mellom beina enn hvis man har helt rett ryggrad).

Pusten er nå sånn som den er, men har så langt ikke blitt verre. Så krysser alt jeg har for at ting har stabilisert seg på et litt hyggeligere nivå for en stund fremover nå🤞🏻🤞🏻

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Bovina sancta Veldig godt å høre, håper det holder seg slik hele veien! 🤞 Så bra at det hjalp for deg å kaste gravidputa. Masse lykke til de siste (maks) 5 ukene :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på UL i dag for å kontrollere at morkaka har flytta seg, og den har heldigvis flytta bra på seg. Sist lå den veldig nært mormunnen, nå ligger den i toppen. 😅

Ble i tillegg gjort en vekstkontroll og den lille ligger på 25-percentilen - hva enn det betyr? Forstod det sånn at den lille da ligger litt under snittet vekstmessig, men at det også er normalt så bekymret er jeg ikke - skjønte bare ikke helt den betegnelsen. 

I dag fikk vi også ENDELIG se hvem det er som gjemmer seg der inne. I dag var det ingen tvil om at det er en gutt som gjemmer seg der inne! 🥰

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@Anonymous11 først: gratulerer så mye med gutten🤩 ENDELIG fikk dere vite. Stor stas💕🥳

Det stemmer at 25 prosentilen betyr mindre enn snittet. Det betyr at av 100 babyer på samme gestasjonsalder vil 24 være mindre og 75 være større enn gutten din. Så lenge de ikke reagerer på at han er liten, er det nok bare en naturlig variasjon😊 Våre er i 35 og 37 prosentilen, og legen er kjempefornøyd med akkurat det, så det er nok masse å gå på da.

Endret av Bovina sancta
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bovina sancta skrev (3 timer siden):

@Anonymous11 først: gratulerer så mye med gutten🤩 ENDELIG fikk dere vite. Stor stas💕🥳

Det stemmer at 25 prosentilen betyr mindre enn snittet. Det betyr at av 100 babyer på samme gestasjonsalder vil 24 være mindre og 75 være større enn gutten din. Så lenge de ikke reagerer på at han er liten, er det nok bare en naturlig variasjon😊 Våre er i 35 og 37 prosentilen, og legen er kjempefornøyd med akkurat det, så det er nok masse å gå på da.

Tusen takk!! 🥳 Det er sykt deilig å endelig få det bekreftet, men samtidig har vi gått så lenge uten å vite nå at jeg merker at jeg sliter med å tro på det, selv om det var ganske tydelig på UL. 😂 Må nok ha litt tid på å lande i det også 🥰 

Tusen takk for forklaring, det gir jo veldig mening når du sier det på den måten. Hun mente det var innenfor normalen, så da er jeg ikke videre bekymret. Heller litt letta egentlig, etter å ha fått den støkken med hun venninna mi som fikk baby på 4,8 kg 😅 Sannsynligheten er vel heller liten med tanke på min og mannens fødselsvekt, men jeg ble oppriktig skremt av tanken selv om det nok egentlig ikke er noe stress i det hele tatt. Irrasjonelle førstegangsfølelser kanskje? 🙈

Dine ser jo ut til å ligge kjempefint til på den skalaen da! 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anonymous11 jeg skjønner at det kan ta tid å venne seg til tanken. Det blir jo plutselig *litt* mer definert hvem dere venter på med én gang. Men det gjør jo ingenting 😊

Det virker ikke som du er i fare for å få megastor baby nei😅 Det er jo veldig hyggelige nyheter det👏 Begge mine tantebarn var sånne store babyer (over 4500 gram begge to), men de kom til verden i to fine og ukompliserte fødsler, så det meste går!

Jeg har aldri hatt tid til å tenke tanken selv, for jeg fikk vite om tvillingene allerede i uke 7. Og de blir jo naturligvis ikke like store. Til gjengjeld blir det setefødsel på meg som førstegangsfødende, og det er jo ikke akkurat sånn kjempegøy å tenke på. Men ungene ligger i alle fall bra an! De veide 2 kg hver på forrige kontroll i uker 32. Siden veldig mange tvillinger fødes mellom uke 34 og 36 kan de nå egentlig komme når som helst, så jeg har satt meg et mål om at de bør i alle fall bikke 2,5 før de kommer ut, så de har litt å gå på. Krysser fingrene!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bovina sancta Ja, det er helt klart en overgang. Ser på mannen at han nok føler på at det er litt mer «ekte» nå om det gir mening, om det ikke bare er det at han nå gleder seg ekstra mye siden han blir guttepappa 😅❤️

Og nei, det kan jo se ut til å bli en som er nærmere oss foreldre i fødselsvekt enn å være kjempebaby i alle fall. Nå er vel heller bekymringen blitt at han høres ut til å være litt liten, så da håper jeg jo at dét tar seg litt opp igjen også etterhvert 😅

Setefødsel, ja! Er det en eller begge som ligger «feil» vei da? Det går jo helt sikkert strålende det også, spesielt siden de nok ikke er kjempestore de heller når de kommer ut - krysser fingrene for at de rekker å nå i alle fall 2.5 kg før de bestemmer seg for at det er på tide å komme 😄 Hvordan føles det å potensielt være så nært målstreken? Er jo bare potensielt litt over 7 uker igjen her også, men jeg har ikke helt tatt stilling til det ennå merker jeg. Skal på fødselsforberedende kurs i slutten av april, og har ellers bestilt et par bøker (blant annet Positiv Fødsel) som jeg håper jeg rekker å lese før den tiden kommer 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...