Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2024


Julie97

Anbefalte innlegg

@Anonymous11Huff hadde allerede glemt hvor "awkward" den fasen er hvor jeg var for liten til mammaklær men for stor for mine vanlige klær🙈 Den periode gikk jeg en del med mammakjoler, for de siger jo ikke ned sånn som buksene gjør.

Haha herlig poengtert det med fettet! Fikk lyst å få muligheten til å si det samme, men kulen er bare altfor hard og rundt blitt🤣

Kynnerne jeg fikk i starten føltes ganske heftige. Det er vanskelig å beskrive, men jeg skal gjøre så godt jeg kan. Det står mye beskrevet at det kjennes ut som mensmurringer, men gjør ikke det hos meg. Allerede fra start var det slik: Pulsen steg raskt, også kjentes det ut som at hele innsiden i magen veltet om. Magen ble steinhard, og det varte i kanskje 7-10 sekunder. Litt vanskelig å kontrollere pusten. Siden da har jeg tidvis hatt mye kynnere, flere ganger i minuttet. Da er det vanlig at de er litt mindre heftige. Det er ikke meningen at de skal gjøre vondt, men siden forrige fredag har jeg hatt noe smerter med de aller sterkeste kynnerne. Da må jeg egentlig bare stoppe alt jeg gjør og vente på at det gir seg. De er såpass altoppslukende.

Lekkasjene er ikke der at jeg trenger innlegg. Det kommer kanskje en dråpe fra en av puppene på kvelden, og det er det. Det er ikke hver kveld heller 😊

 

Endret av Bovina sancta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Bovina sancta Jeg kjøpte et par gravidbukser fra HM, de går i retur for å si det sånn - så får jeg eventuelt prøve igjen senere om buksene jeg foreløpig bruker blir veldig vanskelige å få til å funke 😅
Glad siste innspurt gjerne er mer forenelig med kjolevær da, det skal bli deilig! Har dog ingen kjoler som passer nå sikkert, så må vel på handling der også. 

Haha jo, men det er jo nettopp det det er, når hun driver og gnir meg på den nederste bilringen.. 😂 Gleder meg til magen blir hardere.

Oi, det høres skikkelig ubehagelig ut 🥴 Er så kjipt når sånne ting starter SÅ tidlig, for man har jo gjerne ganske lenge igjen. 🙈 Ikke gøy når det blir så ille at man er nødt til å stoppe med det man holder på med heller, det høres virkelig kjipt ut. Er dette nok til å kanskje vurdere gradert sykemelding, om du ikke allerede har fått ordnet? Mener å huske at du snakket om det tidligere, men kan være jeg husker feil også. 😊
Veldig glad for at du deler da, det setter jeg stor pris på. 🫶🏻

Okei, det er godt å høre at det ikke er såpass enda da! Jeg har liksom sett for meg at det kan bli såpass mye at det gjerne går gjennom BH og det hele 😅 Den tiden kommer vel den også, men litt tidlig allerede nå 🤷🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anonymous11 jeg skal spørre legen pent på fredag om det er noen muligheter. I utgangspunktet er tvillingsvangerskap egen diagnosekode fra uke 22, men fastlegen kan ingenting om tvillingsvangerskap. Jeg er redd hun kanskje er en av dem som tror det er samme belastning om man har en eller to i magen, og kommer til å si at "litt sliten må du nesten regne med å bli" (ikke misforstå og tro at jeg mener det må være lett med enlingsvangerskap altså, jeg vet at alle svangerskap kan være svintunge. Men jeg har lest at med tvillinger blir det generelt tyngre før, og har økt risiko for prematur fødsel i tillegg). Men jeg er god på krisemaksimering altså.

Også har jeg legeangst, og går egentlig aldri til legen (har blitt veldig dårlig behandlet av leger tidligere, men riktignok ikke den jeg går til nå). Antar bare å få blankt avslag, men jeg har aldri bedt om sykemelding før i mitt liv så det er sikkert bare ren fantasi 🙈😅 Nå må jeg uansett bare ta meg sammen og gå og være så direkte jeg klarer, for det handler ikke om min sikkerhet, men mine døtre sin sikkerhet. Men jeg er sabla redd for leger ass, selv om jeg har flere av dem i nær familie😂😂

Ja, den tiden med lekkasjer kommer nok mest sannsynlig. Jeg har lest at hvis det kommer mye om natten, er det beste å bruke en tank top som er stram nok til å holde innleggene på plass. Det er viktig å ikke forstyrre alle greiene som skjer inni der med bh-er med spiler og/eller sømmer som kan trykke på feil sted. Så jeg planlegger med det, også har jeg bestilt noen enkle amme-BH-er fra netthandel hos Lindex. Jeg vet at de aller helst bør prøves, men jeg har så små pupper at jeg ikke trenger noe særlig støtte (enn så lenge i alle fall). Så tenker det ikke er så stor risiko.

Endret av Bovina sancta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bovina sancta jeg ser for meg at det er vesentlig mer belastende med tvillinger enn bare én, men så vet jeg jo også at alle er veldig forskjellige der. Selv har jeg jo vært kjempeheldig med lite plager så langt om man ser bortifra all sykdommen jeg gikk med en stund. 😅 Synd at legen er litt uvitende oppi dette, og at det kanskje kan være litt mangel på forståelse. Håper og tror at hun skjønner greia da, og at du får det som du ønsker. 😊 
Kan jeg spørre hvor i landet du holder til? Om Oslo har jeg i alle fall en fastlege på Husebyskogen Medisinske senter som jeg er sykt fornøyd med. Veldig empatisk og fin dame som ser DEG og ikke bare nok en pasient om det gir mening. 

Ah, ikke sant. Jeg har sett for meg at sånne amme-BH’er er fine til soving også, men er kanskje ikke nødvendigvis så heldig? 🤔 Sover helst naken, så kjenner på at en hel tank top kan føles litt for mye, spesielt når den etterhvert sklir opp og bare blir liggende rundt brystområdet i en krøll 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anonymous11 takk for tipset, men jeg bor i Bergen, så jeg får bli værende med legen jeg har enn så lenge. Hun har som sagt behandlet meg helt greit, så jeg gruer meg sikkert for ingenting. Men legen din høres helt fantastisk ut, og som en lege det bare er å tviholde i!

Ja, altså det er jo et hav av råd der ute, og det vil ingen ende ta. Som et eksempel leste jeg ett eller annet sted (på en seriøs nettside) at for å sikre at an ikke sover på ryggen må man bygge opp en vegg med puter bak ryggen for å unngå at man ruller over i søvne. Jeg syntes det hørtes skikkelig klaustrofobisk ut og luftet det for min far, som har vært fastlege i mange år. Hans første innskytelse var "men hvordan skal du få snudd deg da??" 😂 Hvorpå jeg svarte at "man skal ikke snu seg. Man skal sove på venstre side hele natten for å unngå å overbelaste hjertet". Han var helt oppgitt, og sa at "nå har tross alt mennesker gått gravide i alle år, og jeg har aldri hørt om større komplikasjoner fordi man snur seg i søvne". Han har et godt poeng😅 Og når han sier jeg ikke skal være så redd for å sove på ryggen, er det hans egne barnebarn han "tar sjansen" med, så da stoler jeg på at det med å lage putevegg i senga er et lite matnyttig råd (bare så det er sagt - han anerkjenner at man ikke bør sove på ryggen, siden fostrene presser på den store venen som ligger bak livmoren, men han sier også veldig klart at det ikke er farlig). 

Jeg tenker vi får ta alle rådene og bearbeide dem med litt sunn fornuft og tilpasse dem til livet generelt. Søvn er jo også uhyre viktig, så hvis jeg hadde følt det sånn som deg angående å sove med klær på, ville jeg garantert prøvd meg frem med amme-BH når/hvis behovet melder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bovina sancta skrev (13 timer siden):

@Anonymous11 takk for tipset, men jeg bor i Bergen, så jeg får bli værende med legen jeg har enn så lenge. Hun har som sagt behandlet meg helt greit, så jeg gruer meg sikkert for ingenting. Men legen din høres helt fantastisk ut, og som en lege det bare er å tviholde i!

Ja, altså det er jo et hav av råd der ute, og det vil ingen ende ta. Som et eksempel leste jeg ett eller annet sted (på en seriøs nettside) at for å sikre at an ikke sover på ryggen må man bygge opp en vegg med puter bak ryggen for å unngå at man ruller over i søvne. Jeg syntes det hørtes skikkelig klaustrofobisk ut og luftet det for min far, som har vært fastlege i mange år. Hans første innskytelse var "men hvordan skal du få snudd deg da??" 😂 Hvorpå jeg svarte at "man skal ikke snu seg. Man skal sove på venstre side hele natten for å unngå å overbelaste hjertet". Han var helt oppgitt, og sa at "nå har tross alt mennesker gått gravide i alle år, og jeg har aldri hørt om større komplikasjoner fordi man snur seg i søvne". Han har et godt poeng😅 Og når han sier jeg ikke skal være så redd for å sove på ryggen, er det hans egne barnebarn han "tar sjansen" med, så da stoler jeg på at det med å lage putevegg i senga er et lite matnyttig råd (bare så det er sagt - han anerkjenner at man ikke bør sove på ryggen, siden fostrene presser på den store venen som ligger bak livmoren, men han sier også veldig klart at det ikke er farlig). 

Jeg tenker vi får ta alle rådene og bearbeide dem med litt sunn fornuft og tilpasse dem til livet generelt. Søvn er jo også uhyre viktig, så hvis jeg hadde følt det sånn som deg angående å sove med klær på, ville jeg garantert prøvd meg frem med amme-BH når/hvis behovet melder seg.

@Bovina sancta Ja, ikke sant. Det blir litt langt. 😅 Og ja, hun legen jeg er så heldig å ha funnet er jeg så utrolig fornøyd med, hun er også såpass ung at jeg forhåpentligvis kan fortsette å gå til henne i mange år, med mindre vi flytter ut av Oslo. 

Oi, såpass ja! 🙈 Jeg har ikke lest så veldig mye om dette med å sove på rygg, men det er nok også for at jeg aldri sover på ryggen - sover best på en av sidene, og det er tilfeldigvis venstre side som føles best for tiden. 😅 Ligger på ryggen og leser på kveldene før jeg legger meg, men tenker at så lenge jeg ikke opplever noe ubehag forbundet med det bør det jo helst gå veldig fint. 

Søvn er så utrolig viktig! Merker at jeg tåler ekstra dårlig å bli forstyrret i søvnen akkurat for øyeblikket, men føler kanskje at jeg stresser litt med at jeg er oppe og tisser et par ganger allerede, og om det da kommer ytterligere forstyrrelser oppå der blir jeg skikkelig frustrert. Da tar det også lang tid å sovne igjen siden blodtrykket sikkert stiger noe når sånt skjer 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg vært hos legen, og er så utrolig letta! Legen foreslo sykmelding og så fikk jeg velge hvilken grad. Forsøker meg på 50% i første omgang. Vi må omorganisere hele prosjektet før jeg blir helt borte, så det er en del baller som må landes. Men nå kan jeg fokusere bedre på nedtrapping og handover😊 Fikk også resept på syrenøytraliserende for å få styr på den voldsomme halsbrannen. Så jeg føler jeg går lysere, mer utholdelige tider i møte, og all gruingen før timen i dag var litt bortkastet😄 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du får hvilt deg litt fremover @Bovina sancta 😊 tipper det kommer til å gjøre godt 😊 godt du fikk noe positivt ut av timen, kanskje du ikke trenger å grue deg så mye til neste gang 🥰

Jeg har fått snakket med jordmor ang blødningen, hun mistenker at det kan være morkaken som ligger langt nede. Det var jo også det svaret jeg hadde forventet og håpt på 🙈 og beskjed om å ta det litt med ro, unngå tunge løft og slikt. men uansett godt å få roet ned nervene litt, spesielt siden det har komt litt blod av og på hele uken! så får vi se på ultralyd neste fredag om det stemmer 😊 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fioritura å, så deilig å få det bekreftet! Endelig! Da får du følge ordre og ta det med ro. Og nyt å ha fått et betryggende svar nå i inngangen til helga🥰 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med at navlestrengfeste er marginalt? Så nå at i journalen fra sist ultralyd så stod det det med et spørsmålstegn bak.. jordmor sa ingenting om det. Regner med at vi hører med om det på neste ultralydundersøkelse (tirsdag om en uke).

Så spennende at noen har fått vite kjønn allerede😃 her har jeg sett på bildene vi fikk på tidlig ultralyd og syns det ser ut som jente.. pulsen var på 157, så i forhold til det dere andre har skrevet her, så kan det jo kanskje stemme. Syns det er såå spennende å få vite kjønn snart (forhåpentligvis), da kan man liksom begynne å snevre inn på navnelista og begynne å kjøpe litt klær og annet i andre farger en beige/brunt ol😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nikline ja, den ene min har marginalt navlestrengfeste. Det betyr at navlestrengen ikke er festet midt på morkaken, men nærmere kanten. Det er som regel uproblematisk, og går seg til når morkaken vokser. Men det kan i sjeldne tilfeller påvirke næringstilgang for fosteret. Derfor liker de å følge med på det. Så lenge fosteret vokser som det skal, er alt i orden😊 De fikk ikke til å se navlestrengfestet på oul hos meg på den med marginalt, men det tok de ikke så tungt siden veksten var fin.

Spennende å få vite kjønn og bli *litt* bedre kjent med hybelboeren ja. Det er veldig kjekt🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har termin 23.juni, barn nr.1. 

Gått 7 dager på antibiotika grunnet urinveisinfeksjon. Var nettopp å tok ny urinprøve. Viser seg at antibiotikaen ikke har virket, og at jeg enda har uvi.. Er dette noe som ikke er bra for baby, at kroppen går med infeksjon så lenge? Og er det bra å begynne på en til antibiotikakur?

Har noen god/ dårlig erfaring med dette? 

 

Maks bekymret for den lille i magen nå.

(Til info, legen skulle ringe om noen dager ang.videre behandling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fiolaa, har du kjent noe liv enda? 😀 Jeg tror ikke jeg har kjent noe enda, og bekymrer meg over det.

(Ser at dette er ditt første barn også, og har hørt at vi ofte kjenner liv senere enn de som har vært gravid før. Så derfor tenkte jeg å høre med deg )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelt&Komplisert skrev (2 timer siden):

Hei! Har termin 23.juni, barn nr.1. 

Gått 7 dager på antibiotika grunnet urinveisinfeksjon. Var nettopp å tok ny urinprøve. Viser seg at antibiotikaen ikke har virket, og at jeg enda har uvi.. Er dette noe som ikke er bra for baby, at kroppen går med infeksjon så lenge? Og er det bra å begynne på en til antibiotikakur?

Har noen god/ dårlig erfaring med dette? 

 

Maks bekymret for den lille i magen nå.

(Til info, legen skulle ringe om noen dager ang.videre behandling)

Velkommen hit 😊

Jeg har ikke gått på antibiotika grunnet UVI, men gikk på antibiotika i 10 dager pga en kraftig bihulebetennelse. Jeg har vært på 3 ultralyder etter det, og alt er absolutt bare fint med bebisen i magen. Så det er nok ingenting å bekymre seg over! Legene vet hva de gjør, og hadde ikke gitt deg antibiotika hvis det hadde vært farlig. Det eneste jeg fikk beskjed om var at jeg burde ta tablettene med samme tidsrom i mellon hvis mulig, altså f.eks kl 6, 12, 18 og 00, men det vet jeg jo ikke om stemmer for din type antibiotika.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Enkelt&Komplisert jeg vet det ikke er meg du spør, men jeg svarer likevel siden jeg også er en first-timer😊 Jeg kjente så vidt noe i uke 15, bare bittelitt, akkurat som om jeg hadde litt leamus på den ene siden av magen. Nå var jeg usikker på om det faktisk var det i veldig mange uker, for det står skrevet over alt at det normale er at man ikke kjenner noenting før uke 20 (og gjerne seinere enn det også) når det er første. Er det omtrent der du er i svangerskapet kanskje? I så fall skal du ikke bekymre deg riktig ennå 😊

p.s: jeg går med tvillinger, og frem til helt nylig (rundt uke 21) kjente jeg bare den ene. Den andre har morkaken foran, og det har veldig tydeligvis mye å si.

Endret av Bovina sancta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie97 skrev (15 timer siden):

Velkommen hit 😊

Jeg har ikke gått på antibiotika grunnet UVI, men gikk på antibiotika i 10 dager pga en kraftig bihulebetennelse. Jeg har vært på 3 ultralyder etter det, og alt er absolutt bare fint med bebisen i magen. Så det er nok ingenting å bekymre seg over! Legene vet hva de gjør, og hadde ikke gitt deg antibiotika hvis det hadde vært farlig. Det eneste jeg fikk beskjed om var at jeg burde ta tablettene med samme tidsrom i mellon hvis mulig, altså f.eks kl 6, 12, 18 og 00, men det vet jeg jo ikke om stemmer for din type antibiotika.

Takk for svar! Så godt å høre at du har positiv erfaring og at det ikke påvirket den lille😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bovina sancta skrev (5 timer siden):

@Enkelt&Komplisert jeg vet det ikke er meg du spør, men jeg svarer likevel siden jeg også er en first-timer😊 Jeg kjente så vidt noe i uke 15, bare bittelitt, akkurat som om jeg hadde litt leamus på den ene siden av magen. Nå var jeg usikker på om det faktisk var det i veldig mange uker, for det står skrevet over alt at det normale er at man ikke kjenner noenting før uke 20 (og gjerne seinere enn det også) når det er første. Er det omtrent der du er i svangerskapet kanskje? I så fall skal du ikke bekymre deg riktig ennå 😊

p.s: jeg går med tvillinger, og frem til helt nylig (rundt uke 21) kjente jeg bare den ene. Den andre har morkaken foran, og det har veldig tydeligvis mye å si.

Har kjent leamus nede på siden av magen to ganger, men usikker på om det var for langt ned eller ikke. Og kjent noe som kjennes ut som noen få små bobler i siden.. men klarer ikke helt å skjønne om det faktisk er leamus i muskulaturen og gassbobler, eller den lille🤭 er 19 uker. 

 

Maks utålmodig 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Enkelt&Komplisert kan jo høres ut som det er baby du kjenner! Min ene ligger laaangt ned i bekkenet. Kjennes veldig rart ut når hun beveger seg der nede😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bovina sancta skrev (3 minutter siden):

@Enkelt&Komplisert kan jo høres ut som det er baby du kjenner! Min ene ligger laaangt ned i bekkenet. Kjennes veldig rart ut når hun beveger seg der nede😂

@Bovina sancta håper det. Føler at jeg kan roe meg selv litt mer ned hvis jeg kan kjenne litt bevegelse. 

Tenker hele tiden det er noe galt med den lille siden jeg ikke kjenner noe🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Enkelt&Komplisert helt normalt å ikke kjenne noenting helt enda. Det er også helt normalt at du bare kjenner der veldig sporadisk i starten (noe jeg tror du har gjort😉). Jeg kjente min kanskje en gang hver andre uke eller noe sånt de første ukene. Er 22+6 i dag, og det er først den siste uken eller to jeg virkerlig har kjent dem hver dag. Og den ene mer enn den andre😊 

Endret av Bovina sancta
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...