Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2024


Julie97

Anbefalte innlegg

Just now, Anonymous11 said:

@Bovina sancta Tusen takk! Helt klart deilig å få bekreftet at ting er som de bør være. ❤️ At det er en liten luring er i alle fall sikkert 😅 Skal nok greie å leve med uvitenheten frem til neste gang, tror ikke vi kommer til å dra privat for å finne ut eller få bedre bilder. Fikk med to i dag, av ryggen til den lille. 😆

🤣🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen av dere som har erfaringer med smerter i forbindelse med bekkenløsning? 
Har se siste halvannen/to ukene kjent på smerter i høyre del av korsryggen der den fordypningen er ca, spesielt ved gåing i nedoverbakker. Det startet såpass forsiktig at jeg ikke tenkte nevneverdig over det unntatt når det stod på - har stort sett bare nedoverbakke til jobb og oppoverbakke fra, og smertene ga seg i løpet av arbeidsdagen og alltid innen jeg gikk hjem, da som regel uten smerter. 

Nå ble det veldig mye gåing i går og dette ble smertefullt ganske fort. Følte jeg var nødt til å ignorere den siden jeg var med flere og fortvilet forsøkte å holde følge, det kan nok også forklare hvorfor det er så ille i dag. Smerten er av en sånn type at den blir verre når jeg løfter høyrebeinet eller går med normale til lange skritt, føles som en stikkende smerte i høyre del av korsryggen. Denne har vært vanvittig intens i natt og i hele dag, har faktisk vært nødt til å ta Paracet ved et par anledninger for å dempe det.. 

I dag har jeg googlet litt, og i den forbindelse begynner jeg jo å mistenke at disse smertene kan ha noe med bekkenet å gjøre. Men jeg aner jo ikke hva bekkensmerter er, så jeg er skikkelig usikker. 😅 Anyone? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres absolutt ut som bekkensmerter @Anonymous11, opplevde det på samme måte ved forrige svangerskap..  anbefaler gravidpute eller vanlig pute mellom bena om natten, det avlastet litt for min del både sist gang og nå 😊  

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fioritura Ah, tusen takk for svar og tips 🫶🏻 Skal definitivt teste med pute og se om det hjelper for min del også. Har sett litt på disse BBhugme-putene, men føler liksom ikke at magen er stor og problematisk nok til at en sånn kan forsvares ennå. 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bbhugme er magisk! Har brukt min i flere uker allerede! Så den anbefaler jeg virkelig @Anonymous11🤩  begynte å bruke den tidlig sist gang også 😅  

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fioritura Haha, fantastisk! 🤩 Den vil jo bli kjøpt inn på et eller annet tidspunkt, så sånn sett er det vel egentlig ingen grunn til å vente lengre. 😆🥳
 

Edit: Bbhugme bestilt, gleder meg til å se om den gjør noen forskjell. 😅

Endret av Anonymous11
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siste par dagene har jeg hatt blodig utflod, snakk om gjerne ett par dråper. Men det kjenner jeg er mer enn nok til å bli bekymret 🥵  så uendelig lenge til ultralyd neste fredag 🙈  rimelig sikker på at jeg kjenner liv da, så det er da noe ..

 

Hvordan går det med dere andre da?

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Fioritura said:

Siste par dagene har jeg hatt blodig utflod, snakk om gjerne ett par dråper. Men det kjenner jeg er mer enn nok til å bli bekymret 🥵  så uendelig lenge til ultralyd neste fredag 🙈  rimelig sikker på at jeg kjenner liv da, så det er da noe ..

 

Hvordan går det med dere andre da?

Ikke hyggelig! Forstår veldig, veldig godt at det stresser deg! Så tenker jeg også at hvis du kjenner liv og det ikke har kommet noe mer, og ingen andre symptomer på noe galt, så er det gjerne mest sannsynlig at det kommer fra et annet sted enn fra livmoren? Kanskje skulle du kontaktet lege eller jordmor og hørt hva de tenker? Det er så vondt å gå og tenke sånn, og bekymre seg❤️

Her går det bra, selv om jeg er bra sliten hele tiden. Og det er full baluba i magen med to små som kaver på hver sin kant 😅 Mannen kunne så vidt kjenne den ene med hånda på magen i går. Han ble så rørt, og det var et så ufattelig fint øyeblikk, som gjør dette harde arbeidet verdt det🥰

Jeg har bestilt meg time hos legen på fredag for å spørre om hun kan teste jern, d- og b12 siden jeg er så sliten, og kanskje be tynt om en gradert sykemelding. Jeg har så mye hodepine, kvalme og kynninger, og jordmor mener det kommer av at jeg er sliten. Svangerskapskvalme kan visst komme tilbake bare man blir sliten nok, og jeg har vært kvalm siden før jul🤢

Endret av Bovina sancta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har vurdert å sende en melding til jordmor, bare for å få roet nervene. Vet jo at rasjonelt sett så er det nok ingenting. Slimhinnene er jo greit skjøre under ett svangerskap, og alle plasser jeg leser bekrefter at en så liten mengde med blod sjelden er noe farlig..  godt å bare få lettet tankene litt her inne også 😊

 

Så koselig at mannen kunne kjenne noe @Bovina sancta😍 syns det høres veldig fornuftig ut å trappe litt ned og få en sykmelding! Jeg pushet meg selv alt for mye i forrige svangerskap, så denne gangen har jeg lært 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fioritura det synes jeg du skal gjøre. Jeg synes virkelig det høres uskyldig ut, men jeg vet at jeg selv hadde bekymret meg i hjel. Har blitt så knyttet til de to som bor i meg❤️

Takk for at du deler erfaring angående å presse seg for hardt. Du sier det samme som mange andre også har sagt. Jeg har bestemt meg for å lytte til de som har brent seg før, og i alle fall sjekke med legen hva hun mener. Jeg har en søster som er megabekymret etter at hun også slet seg ut og ikke rakk å hente seg inn igjen før fødsel, som pusher ekstra på. Dere er virkelig gode å ha, dere som deler erfaring❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres fornuftig ut @Bovina sanctaSom legen sier til meg: det er ingen som står å klapper for at du pusher deg og kun du det går ut over når strikken er dratt for langt! En graviditet er en kort del av livet og virkelig den tiden en skal prioritere seg selv og egen helse 🥰  Jeg har vert 100 % sykmeldt siden uke 7 🫣 først med svangerskapskvalme og nå med ekstremt lav energi og bekkensmerter, legen har forespeilet sykmelding ut svangerskapet 🥵døds kjedelig, men vet jeg har igjen for det i det lange løp 😊  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fioritura Oi, dette snakket faktisk jordmor om når vi var på ultralyd forrige uke! Morkaka overlapper litt med fødselskanalen(?) hos meg, og i den forbindelse lurte hun på om jeg hadde opplevd små blødninger til nå. Det har jeg jo, men ikke mer enn at papiret bare har vært litt lyserosa i et par tørk en gang iblant, og nå flere uker siden sist (i alle fall 8 uker siden). 
Hun nevnte da at jeg trolig ville oppleve litt mer av dette i tiden fremover, etterhvert som morkaken forhåpentligvis flytter på seg og gjør plass - og at bittelitt blod er helt ufarlig, men at jeg må ta kontakt om det skulle bli mensenlignende blødninger. 
Tenker at det absolutt ikke skader å høre, men tipper det er noe sånt du opplever nå kanskje? 😊 Uansett ekkelt mens det står på. 🥺

Er det 20+0 som regnes som halvveis forresten, eller 20+1? 20+0 i dag i alle fall, føler det er en aldri så liten (ganske stor) milepæl! 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler @Anonymous11🥰 har vert inne på tanken ang morkaken faktisk, det har kun skjedd ett par ganger og kun på papiret, så rasjonelt sett er det jo egentlig ingen grunn til bekymring. Jordmor sa faktisk på tidlig ultralyd at morkaken var litt overalt så hun kunne ikke helt se om den lå der den skulle.  Godt det er ultralyd neste uke 🙈

Tenk halveis allerede 🥰  det husker jeg kjentes SÅ stort ut sist gang!😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Fioritura Det var da så lite. 🥰 Jeg tenker at det nok ikke er umulig at det er dette som skjer nå, men det skader jo ikke å høre med jordmor eller lege om man er usikker tenker jeg. Ultralyd neste uke blir uansett kjempespennende! 🤩

Ja, det er egentlig ganske sykt å tenke på. Merker at magen begynner å ta litt plass nå i noen settinger, men kjenner jeg gleder meg til jeg faktisk ser gravid ut, og ikke bare litt ekstra tjukk. 🤭😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, følelsen å gå fra "tykk" til gravid er digg 🤩  jeg føler meg gigasvær 😂 sammenlignet med mitt første svangerskap så er jeg like stor nå som i uke 24 sist 😅

Har du fått vite kjønn da @Anonymous11?🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fioritura Haha, gleder meg til den kommer 😂 Hvor langt var du på vei nå?
Er kanskje noe i dette med at kroppen husker fra sist og at ting gir etter litt fortere enn første gang? 
Har en følelse av at det vil skje veldig fort når det først skjer og magemusklene blant annet begynner å gi etter 🙈

Jeg skulle ønske jeg kunne si ja, men vi har visst med en liten luring å gjøre! På UL på fredagen hadde vedkommende trukket beina godt opp under seg, og lå helst med ansiktet mot oss. Jordmor trodde kanskje hun så en pung ved to anledninger, men det kan også ha vært føttene, så hun ga det 50/50 sjanse til slutt. 🤭 Pulsen ligger på 140 da, og leser jo at jenter gjerne har høyere puls enn gutter (snakket med mamma som har to av hver og jeg og søsteren min hadde over 160 mens begge guttene lå på 135-136 ish), så det kan jo være hun hadde rett. Kunne sikkert gått privat for å prøve å finne ut av det, men tror vi er blitt enige om å vente til neste UL i april(!) når de skal sjekke om morkaka har flyttet seg. Litt kjipt å betale et par tusenlapper for å gå privat, og så vil ikke den lille vise seg der heller 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Frustrerende med luringer @Anonymous11🙈  håper min vil vise seg frem 😅  er aaalt for nysgjerrig 🙈  blir spennende å se i April da 🤩 sykt dyrt med privat 🥴

det med pulsen har jeg også hørt, blir spennende å se om det stemmer! Jeg fikk en jente sist, da lå pulsen på rundt 150 og det samme gjør det nå, magefølelsen sier jente 😊 innerst inne håper jeg litt på en gutt 🫣

Flere som har erfaring med puls og kjønn?😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ja, det skal være sikkert og visst @Fioritura. 😅
Var så utrolig klar for å få vite hvem den lille er! Har liksom følt at hele svangerskapet har vært litt «fremmed» og på en måte litt vanskelig å forholde seg til selv om det er ønsket (føles liksom litt surrealistisk å gå gjennom for første gang) og tanken var at det nok ville bli lettere å forholde seg til en hun eller han, men vi får bare smøre oss med tålmodighet. 🙈
Hele tanken har også heldigvis «vokst» litt på meg i jula når vi har tilbrakt mye tid sammen med kjempespente, vordende onkler, tanter, besteforeldre og oldemor. De vil jo gjerne snakke og spørre og drømme seg bort litt, og det har ikke jeg og mannen vært særlig flinke til. Tror det henger litt igjen fra før 12 uker at vi ikke turte å håpe på noe, og så har de tankene litt ubevisst blitt med videre på en sånn måte at vi ikke snakker altfor mye om det som skal skje. Er begynt å bli ganske mye mer prat nå da heldigvis, og det må det nesten fortsette å være fremover så vi får forberedt oss litt sammen tenker jeg. 

Det blir kjempespennende å finne ut hvem du har der inne, håper han eller hun ikke er like sjenert som her. 🤭 Selv har jeg ingen magefølelse, men hadde vært stas med begge deler. Familien på min side tror jeg nok håper mest på gutt da, siden alle de 6 som er kommet til der hittil er jenter. 😅

Jeg er også veldig interessert i å høre andres erfaringer med puls! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to jenter i magen, og fikk målt 160 på den ene jenta og 145 på den andre jenta med Doppler hos jordmor sist kontroll. Jordmor mente at kanskje den ene sov, fordi jeg ikke kjente bevegelse akkurat da.

Angående størrelse og å se gravid ut. Jeg husker godt hvor deilig det var da babykulen spratt frem nesten over natt i uke 15 eller 16. Deilig å ikke se ut som jeg bare hadde lagt på meg masse. Men nå i uke 21+5 så kjenner jeg at jeg føler meg sprenggravid, og er ganske bekymret for hvordan dette skal ende 😬 Nå har det gått så langt at fremmede jeg kommer i prat med instinktivt strekker ut hånda for å ta på magen (de har tatt seg i det alle sammen, så har til gode å bli klådd på😅) og sier at "nå er det vel ikke lenge igjen!". Har lagt på meg 7,5 kg så langt, og det som ikke er økt blodvolum og større pupper ligger på magen. Har ikke lagt på meg noen andre steder. Jeg må si at jeg ble ganske misunnelig likevel på dere som fortsatt bare ser litt ut som at dere fikk spist litt ekstra i jula 😆

er det forresten noen andre som føler at alt skjer før skjema? Fikk kynnere i uke 16, og skjønte ikke hva det var, for det stod ikke beskrevet noen steder. Ser det dukker opp i noen informasjonssider som noe som skal dukke opp i uke 24. Begynte å lekke fra puppene for en del uker siden, men det heller var ikke "meningen" at skulle skje før om noen uker fortsatt. Kjente bevegelser i uke 15, men det var det ikke meningen at skulle kjennes før uke 20-24 med førstegangs graviditet. Har hatt masse halsbrann gjennom hele graviditeten, men det skal ikke komme før etter uke 30 når babyene presser magesekken opp mot lungene. And the list goes on🙄 Så vet jeg jo at det ikke finnes en fasit for alle, men føler liksom at alt er feil.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bovina sancta Se der, ja! 
Haha, jeg skjønner deg så godt og merker at jeg gleder meg til kulen virkelig «popper». Samtidig gruer jeg meg litt, for da må jeg ut å kjøpe nye overdeler - de jeg foreløpig har brukt til nå begynner å bli litt korte siden jeg fyller de ut mer. 🤭
Har lagt på meg mellom 3 og 5 kg siden uke 8 og første svangerskapskontroll, men det svinger veldig fra dag til dag. Føles som mer - brukte nemlig L i jeansene fra Cubus før jeg ble gravid (da satt de riktignok ganske akkurat), nå er XL også for lite 🙈 Kjøpte et par bukser til i samme modell i 2XL nå nylig og bruker disse nå, men selv om XL er for smått er 2XL fortsatt ALTFOR stort. Ikke mye Skinny jeans dette for øyeblikket, selv om de egentlig skal være det. 😆 Har helt tydelig lagt på meg på rumpe og hofter også, i tillegg til magen med tanke på disse buksene. 

Klåing har jeg faktisk rukket å oppleve et par ganger allerede, men det er fra ei vi sjeldent ser så jeg har valgt å ikke bry meg med det inntil videre i alle fall, men har poengtert hver gang at det bare er fett hun «koser på». 🤭

Kan det tenkes at ting kanskje skjer litt tidligere når man bærer på flere? Har lest at noen begynner å lekke tidlig fra brystene men har foreløpig ikke opplevd det selv. Hvordan løser du det med tanke på klær og sånt? Er det ammeinnlegg eller lignende som er løsningen når det begynner å lekke, eller er det fortsatt så lite at det ikke går gjennom? 😅
Bevegelse tror jeg at jeg har kjent fra uke 17 ca, men er jo fortsatt ikke helt sikker på at det er det jeg kjenner. 🤪 Kynnere har jeg foreløpig ikke vært borti (om det er lite beskrivelser av disse der ute må du gjerne dele hvordan de oppleves for din del om du har lyst, føler det er greit å være litt forberedt der), men har rukket å oppleve litt bekkensmerter. De har heldigvis gitt seg nå når kroppen har fått hvile litt, håper det fortsetter sånn. Halsbrann hadde jeg faktisk en del av helt i starten (også før jeg visste at det var snakk om en graviditet), men det har roet seg og vært lite av en god stund nå. Må ta en Gaviscon en gang iblant, men foreløpig ser det ut til å gå greit så lenge jeg holder meg unna meieriprodukter sent på kvelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...