Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2024


Julie97

Anbefalte innlegg

Startet dette året forferdelig 😭 var på jobb og fikk akutte magesmerter, fikk komme på føden for sjekk med doppler. Fikk høre hjertelyd, så det var fint❤️

 

tilbake på jobb, går kanskje en time og jeg begynner å fossblø, og blør per nå mer enn en vanlig menstruasjon. Fikk komme tilbake på føden, med sjekk av livmorhalsen og baby. Alt så bra ut i følge lege. Ingen svar på hva det kan være…

 

Legen sa at dersom jeg aborterer gjør de ingenting, noe som er forståelig. Men at da de så på ultralyd så alt bra ut. Hun presiserte etterpå å si at en abort kan jo skje, og at det var utenfor deres kontroll.. er dette liksom et hint til at det er det som skjer? Føler ikke jeg fikk noe svar og er så redd😔 er 14+3. forrige svangerskap var smertefritt, men mistet barnet vårt i krybbedød💔 derfor føles alt ekstra vanskelig

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Eivor24 det høres helt forferdelig ut, og spesielt med tanke på historien din. Sender deg en diger klem, selv om jeg jo vet at det ikke er til mye hjelp💗 Jeg tror ikke det at de sier at det vil være utenfor deres kontroll er noe hint om at de tror at dette vil gå galt. Legen min sa det samme til meg da jeg begynte å spotte i uke 6 og hun var helt sikker på at det ikke var noe farlig. Jeg tror bare det er viktig for dem å informere om hva som eventuelt er veien videre så du er forberedt på alle mulige utfall og hva de kan og ikke kan gjøre.

Jeg synes det er veldig betryggende å høre at alt ser bra ut med baby og livmorhals (nå er ikke jeg helsepersonell altså). Det kan kanskje tyde på at blodet kommer fra et annet sted? Man hører jo om folk som blør i svangerskapet, og til dels ganske mye, uten at det blir noe mer med det. Jeg håper inderlig at det også gjelder deg💗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Eivor24 Sender deg en stor styrkeklem ❤️ dette må være en forferdelig opplevelse, spesielt med tanke på historien deres 💔

 

som @Bovina sancta skriver; Tror nok legene er forpliktet til å informere og at det ikke nødvendigvis er noen grunn til å tro at dette ikke går veien. 
Om livmorhalsen ikke viser tegn til åpning, er nok også sannsynligheten for at blødningen kommer fra annet sted ganske stor ❤️ 

Du har også fått høre hjertet slå og at det på ultralyd så bra ut, og det er jo veldig lovende. 

Blod og graviditet er aldri en hyggelig kombinasjon, men veldig ofte går det bra - og spesielt når du har kommet så langt som du har gjort. 🤍🤍

Prøv og bruk kvelden på å gjøre noe godt for deg selv. Kanskje kan det hjelpe om du ringer jordmor/føden igjen i morgen for en ny sjekk? ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anonymous11 Tenker det bare er å begynne med knipeøvelsene først som sist ja. 😂

 Tenker å ta en tur til ei (barnløs) venninne for en liten retreat i løpet av januar/februar. Har også planlagt en liten getaway med mannen som bursdagsgave til ham som innebærer en natt på hotell. Passer på å finne på ting jeg selv også får nyte godt av fremover 😉 

Skal til ny jordmorkontroll nå på torsdag og kjenner det skal bli godt og høre hjertelyd og få lagt en plan for tiden som kommer. Begynner å kjenne på en del vondter og allerede et par timer inn i det nye arbeidsåret er ryggen begynt å slå seg vrang.. 

Er det noen av dere andre som har testet hjemme-doppler, forresten? Jeg har fått låne en av ei venninne som jeg klør etter å teste, men er veldig usikker på om det vil gjøre meg veldig redd dersom jeg ikke finner lyden. Hører det kan være vanskelig å finne og at det av den grunn ikke er anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Parv det høres ut som du har en hyggelig plan for våren :) Når det gjelder doppler, kommer jeg bevisst ikke til å skaffe meg dette. Jeg snakket litt med min far som har vært fastlege i over 30 år om dette, og problemet er at vi som lekfolk ikke evner å plukke opp at noe er rett eller galt. Det kan dessverre virke den andre veien - du hører hjertelyd og tenker at alt er greit, men så er det ikke det likevel. Hvis du ønsker å høre hjertelyd fordi du er usikker på om noe er galt, er det helsepersonell som gjelder. 

Det jeg dog snart skal gjøre, er å skaffe meg blodtrykksapparat. Som tvillinggravid er jeg litt mer i risikosonen med tanke på svangerskapsforgiftning (ikke kjempestor risiko, men det er vel 7% siste metastudien jeg leste), og der er det visst veldig bra å kunne følge litt med selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner nok litt på akkurat det du beskriver der, @Bovina sancta, at jeg som ikke er helsepersonell ikke kan si om noe er rett eller galt ut fra hjertelyd på doppler og at det kan medføre en falsk trygghet. Samtidig tenker jeg også at en doppler til hjemmebruk ikke skal brukes til annet enn som en "hyggelig greie" og ikke som en sikkerhet eller erstatning for lege/jordmorbesøk om man er bekymret. 

F.eks tror jeg mannen hadde syntes det kunne vært hyggelig, siden han sjeldent får blitt med på kontroller, men tror heller ikke det er så lett å finne hjertelyden når man ikke vet hvordan man skal bruke det. Jeg har aldri prøvd det før og har heller ikke kjent behov for det, så det kan hende jeg bare lar det stå der urørt. begynner nok snart å kjenne mer tydelig liv i magen også, og da blir plutselig svangerskapet mer virkelig. 

Tenker også at blodtrykksapparat er et veldig greit hjelpemiddel om risikoen for preeklampsi er høyere enn vanlig og spesielt når man enda ikke er på kontroller kjempeofte. 

Har noen gjort noen innkjøp til babyen enda? ❤️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Parv så lenge man har et sånt utgangspunkt, er det sikkert helt innafor med doppler :) 

Vi har ikke handlet noe ennå. Har fått installert stikkontakt på veggen til panelovn på barnerommet (da vi overtok huset, var det på mystisk vis montert en splitter ny panelovn, men ingen steder å plugge den i 😆), så det var jo for så vidt et viktig innkjøp så de kan ha en grei temperatur på rommet sitt. Har speidet etter brukte vogner i nærheten, men det kan hende vi kaster inn håndkledet og kjøper ny, selv om det muligens hadde vært penger å spare på brukt. Det er mye gammelt og slitent som vil måtte ha nye hjul og det ene med det andre innen kort tid. Selgerne går ikke særlig mye ned i pris selv om de har kjøpt brukt av noen andre som også hadde kjøpt det brukt. Utstyr som regntrekk o.l skal de gjerne ha ekstra for. Vi tenker vi ser etter en vogn der vi får full pakke, inkludert bilstoler, og som kan brettes såpass smalt at vi får den inn i bilen vår - det finnes nemlig (vi visste jo ikke at vi skulle ha inn tvillingvogn da vi kjøpte den, så den skulle nok vært et nummer større).

Ellers har vi sett oss ut en sånn mme-maskin som mannen kan ha på nattbordet. Jeg kan umulig slenge ut puppen til to samtidig med mindre jeg har tenkt å sove sittende, så vi liker tanken på at han bare kan trykke på en knapp og få ut mme i riktig temperatur og konsentrasjon uten å måtte stå opp og gå på kjøkkenet.

Du da? Du har sikkert mye fra før av tenker jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Parv Ah, så deilig! 🥰 Viktig å bruke denne tiden rett tror jeg, med tanke på kjærestetid og sånne greier. 😅

Spennende med ny time! Enda nesten to uker igjen til vår OUL, gleder meg veldig til den. Veldig kjedelig med ryggen da 😬 Er det for tidlig å se på gravidbelter som kanskje avlaster litt? Ser Med24 har noen som nå er på tilbud, men mistenker at det er litt tidlig fortsatt, i alle fall for min del. 

Vi kjøpte faktisk bilstol i helgen, vi. Hadde ingen planer om å kjøpe det allerede nå, men så kom jeg over en på Finn som er under året gammel (kvittering og datostempling) til bare 1500,- med base inkludert. Dette er da Cybex Cloud Z2, så utgående modell om jeg forstår det riktig på Barnas Hus, men etter å ha lest litt er største forskjellen på denne og etterkommeren Cloud T (delt førsteplass i en kræsjtest jeg fant i jula) stoffet i selve stolen, ellers skal de være ganske identiske. Kunne ikke la en stol i så fin forfatning til en sånn pris gå. 😅 Kun brukt til ett barn i noen måneder. Noe slitasje var det selvfølgelig på den, men alt i alt veldig fin til å være brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen flere som har fått beskjed om at de må ta glukosebelastningstest? Bestiller man det bare hos fastlegen, eller hvordan fungerer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bovina sancta Jeg har valgt å kun bruke fastlege (ikke jordmor/helsestasjon), og der fikk jeg beskjed om å bestille time rundt uke 24. Time er derfor bestilt i februar. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anonymous11 takk, da prøver jeg meg hos min også. De har en tendens til å se dumt på meg når jeg spør om ting som dette, men da vet jeg i alle fall med meg selv at jeg ikke er rar 😅

Endret av Bovina sancta
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bovina sancta Ja, veldig greit å kunne spare seg noen kroner på utstyr når man må ha dobbelt opp av alt 🙃 Litt hjelpemidler til mme tror jeg også er veldig nyttig altså. Et tips er å ha litt ferdig utblandet på kartong også den første tiden (når det enda ikke går store mengder, for det er ganske dyrt i lengden😅.) 

Har samme erfaring når det kommer til brukt utstyr på finn. Mange selger godt brukt utstyr for nesten ny-pris. har flere ganger bare endt opp med å kjøpe nytt på tilbud til bedre pris enn på finn.. 

@Anonymous11 Det er nesten to uker til vi skal på OUL også. Alt for lenge til, synes jeg! Skulle ønske det var allerede denne uka, og det er nesten så jeg vurderer å ringe sykehuset for å høre om mulighet for å få komme inn før.. Gravidbelte er kanskje ikke så dumt! Skal absolutt sjekke ut etterhvert, men har nå bestemt meg for å starte opp trening på senter igjen og skal prøve å forebygge vondtene på den måten i første omgang. 

Angående utstyr har vi en del, men på langt nær det vi trenger da jeg egentlig var ferdig med barn og solgte unna det aller meste  😅 Kommer ikke til å kjøpe såå mye før fødsel, men bilstol må vi jo ha klart. Tenker det blir samme stol som storebror hadde. Mulig storebror fortsatt sover i vogna enda når babyen kommer, så det kan faktisk hende at vi må kjøpe en sovevogn, men den tid, den sorg. 

Kommer til å sørge for at storebror får ny seng, så babyen kan bruke sprinkelsenga. hadde Bed side crib sist, men den ble lite brukt, så dropper det denne gangen. 

Har dessuten bestemt meg for at jeg skal ha hengevugge med motor denne gangen. Må kunne ha muligheten til å legge fra meg babyen en gang i blant når jeg blir stående med to barn alene når mannen er bortreist på jobb. Får kjøpt en av ei venninne til en god pris, så tenker det er verdt investeringen.

Når vi forhåpentligvis får vite kjønn, skal jeg kjøpe et lite plagg eller to, men skal prøve å begrense meg så godt det går...🫣Kjenner jeg meg selv rett, baller det nok fort på seg med utstyr. 😆

 

 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bovina sancta skrev (34 minutter siden):

Er det noen flere som har fått beskjed om at de må ta glukosebelastningstest? Bestiller man det bare hos fastlegen, eller hvordan fungerer det?

Jeg har av en eller annen grunn ikke måttet ta dette i noen av mine foregående svangerskap uten at jeg vet helt hvorfor. Det har ikke blitt nevnt nå heller. Må bestille time, som jeg har skjønt, da det er litt tidkrevende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Parv said:

Jeg har av en eller annen grunn ikke måttet ta dette i noen av mine foregående svangerskap uten at jeg vet helt hvorfor. Det har ikke blitt nevnt nå heller. Må bestille time, som jeg har skjønt, da det er litt tidkrevende. 

Ja, jeg ringte og bestilte nå. Det tar et par timer sa de, så greit å bestille time før kapasiteten er sprengt.

Min erfaring er at fastlegen ikke er spesielt flink til å følge opp. Jeg fikk vite i forbifarten av jordmor at dette var en greie. Fikk min far til å sende meg oppfølgingsplanen for svangerskap som fastlegen er hovedansvarlig for å følge. Så nå bare følger jeg den planen, selv om det jo er fastlegen som skal sørge for at oppfølging og kontroller tas som de skal. 

Legger den ved her i tilfelle andre trenger den. Det høres jo litt sånn ut.

Oversikt over anbefalte undersøkelser og innhold i konsultasjonene i svangerskapsomsorgen.pdf

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bovina sancta

Takk! 

Jeg fikk en oversikt av jordmor sist jeg var der og den er det kommunen som har utarbeidet her jeg bor, så kan virke som om svangerskapsomsorgen og planen for dette varierer litt fra sted til sted. Jeg er nok heldig som bor på et lite sted med relativt god kapasitet med flere jordmødre som setter opp ny time etter hvert besøk. Det Jeg har prioritert å gå til jordmor fremfor til lege og fikk informert om at jordmor nå kunne ha direkte dialog med fastlegen min dersom det skulle være noe og jeg kan spare meg for en unødvendig legetime for enkle ting som jordmor også kan hjelpe meg med. Har erfart at jordmorbesøkene har vært mye nyttigere enn besøkene hos fastlegen til nå. 

Fastlegen informerte om glukosebelastningen i forrige svangerskap men mente jeg ikke trengte å ta den da. Det er visstnok litt "omstridt" blant legene om hvorvidt det er en nyttig prøve eller ikke, så det kan hende at noen leger rett og slett ikke ser noen grunn til å informere om den utfra et personlig standpunkt også. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@Parv det hørtes veldig ok ut ja. Jeg bor i Bergen, og jeg er heldig med at det virker som det er greit med jordmorkapasitet i min bydel. Men jeg har forstått det slik at det er greit å "holde seg inne" med legen, i og med at jeg kan ta prøvene der så jeg slipper å dra på sykehuset.

Det stemmer at legeforeningen er kritisk til denne screeningen (for det er jo screening det er når de tester tre fjerdedeler av alle gravide). Den er såpass uspesifikk (siden det er såpass få som får svangerskapsdiabetes), at det er en relativt stor fare for falske positive, og der igjen for overbehandling. Jeg har vurdert frem og tilbake om jeg skulle gjøre det eller ikke, men som med alt annet (tydeligvis) i tvillingsvangerskap, er det visst en litt høyere risiko for dette også.

Hadde jeg vært gravid med én hadde jeg sikkert hoppet over jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bovina sancta sånn sett ser jeg fordelen med å dra til fastlegen ja. Jeg bor 12 mil unna nærmeste sykehus, så heldigvis kan det meste gjøres hos legen. Jordmor sa at jordmødrene også kunne ta blodprøver nå ved behov (selv om jeg helst ser at damene på prøve-laben hos fastlegen stikker i meg..😅)

DEt skader uansett ikke å ta testen, og hadde nok selv tatt den om jordmor/lege anbefalte det eller om noe tilsa at risikoen for svangerskapsdiabetes var høyere enn ellers. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bovina sancta jeg brukte baby brezza til førstemann, den var gull verdt spesielt på natten 😍 

Her har kvalmen endelig begynt å slippe litt taket, det er så godt! I romjulen meldte bekkensmerter sin ankomst, hadde ett håp om å slippe denne gangen 🥵  litt tidlig i uke 15 🙈  var en tur innom jobb idag, 1.5 time der var mer enn nok!  Så det spørst om det blir så mye jobb fremover.. sykt kjipt, lei av å gå hjemme allerede 🙈  så mange som snart skal på UL, blir spennende å se fremover 😀  her blir det UL 26 januar, såå lenge til 😅

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18+1 og i dag er jeg VELDIG sikker på at det er bevegelse jeg kjenner. 😅 Samme som tidligere, men hyppigere og noe mer merkbart - må liksom ikke ligge musestille i senga lengre for å kjenne etter, nå merker jeg det her jeg sitter ved kontorpulten også. 🥰

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...