Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2024


Julie97

Anbefalte innlegg

Var på kontroll fredag hos fastlegen, og den gutteteorien min har muligens fått seg ei ripe i lakken. 😅

Har jo lest at puls på 140 og ned gjerne er gutt, mens jenter gjerne ligger på 140 og opp (både jeg og min søster lå på 160+, brødrene mine på 135 ish). Denne luringen her har stort sett ligget rundt 140-142, men i går var plutselig pulsen 155. Har jo begynt å lande i at det muligens er gutt i magen her, men nå er vi skikkelig usikre igjen. 🤭 Bare tre uker igjen til ny UL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den teorien stemte ikke her @Anonymous11 😅  stemte med forrige barn, men gutten i magen ligger på 140 og opp på hver kontroll 🤭

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fioritura Haha, se der ja! 🤭 Jordmor både sist og gangen før der igjen trodde jo kanskje de kunne se en tiss, men siden den ligger med ryggen til og beina oppunder seg hver gang er det allikevel ikke godt å si. 😅 Vi får se om den er mindre sjenert ved neste ultralyd 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous11 skrev (3 timer siden):

Var på kontroll fredag hos fastlegen, og den gutteteorien min har muligens fått seg ei ripe i lakken. 😅

Har jo lest at puls på 140 og ned gjerne er gutt, mens jenter gjerne ligger på 140 og opp (både jeg og min søster lå på 160+, brødrene mine på 135 ish). Denne luringen her har stort sett ligget rundt 140-142, men i går var plutselig pulsen 155. Har jo begynt å lande i at det muligens er gutt i magen her, men nå er vi skikkelig usikre igjen. 🤭 Bare tre uker igjen til ny UL!

Så spennende! Jenta vår ligger ganske jevnt på 154/155 på hver kontroll☺️ når skal dere på neste kontroll?

Vi har fått beskjed om at vi får en stor baby som følger mor si🙈 Hun er estimert til 4100g (jeg var 4060). 
Vi skal på 3D/4D ultralyd i Tønsberg på tirsdag. Gleder oss såå mye til å se om vi kjenner igjen noen trekk hos lille rosin🥹

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nikline Nesten litt for spennende nå. Aldri i verden at jeg hadde trodd på det om noen hadde fortalt meg tidligere at vi i uke 30 (på tirsdag) fortsatt ikke vet kjønn! 🫣 

Neste kontroll er 12. april, så heldigvis ikke så altfor lenge til. Om vi får vite noe mer da er jo en annen sak da, haha. Litt spent på størrelsen her også, for mor har vært veldig glad i godis gjennom hele svangerskapet. 🙈 Selv var jeg ca 3200, mannen var rundt 3400. Så håper jo forsåvidt at den lille tar etter oss 😅

Så moro med 3D/4D! Det blir nok stas kan jeg tenke meg. 🥰 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anonymous11 DET skjønner jeg🤯 syns det er utrolig at dere har klart å ikke dra privat for å tilfredsstille nysgjerrigheten😂

Gynekolog og overlege sa at genetikken spiller mest inn på fødselsvekten, men at kosthold selvfølgelig kan påvirke. Moren min var en strek og fikk en michelin baby (meg), så det blir spennende å se utviklingen😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Nikline Det første jeg tenkte på når det etter OUL var et faktum at vi ikke ville få vite kjønn den dagen, var at vi MÅTTE gå privat. Men så er det jo ingen garanti for at man får se da heller, og etter å ha slått seg litt til ro med det har det egentlig gått veldig greit siden. 😅

Samme har jeg også hørt, så det er jo litt spesielt det der. Blir i alle fall spennende å se hva de mener, disse symfysemålene ligger i alle fall ganske fint ser det ut til. 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anonymous11nei det er sant. Selvom vi å hat fått beskjed to ganger at det er en jente, kan det fortsatt bli en gutt🤷🏼‍♀️ ingen garanti. En frisk og velskapt baby er det viktigste☺️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nikline Helt klart! Samtidig kjenner jeg på at det ikke hadde gjort noe å kunne si hun eller han istedenfor den 😆🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bovina sancta Bare hyggelig, jeg syntes også det var vanskelig sist. Greit å ha litt inspirasjon. 

Og det tror jeg så gjerne, må være ekstra tungt for deg med to stykker der inne. Veldig kjekt å vite at du ikke trenger å gå lengre enn til 17. mai da, straks bare 7 uker igjen dersom de holder seg inne helt til slutten! :D  

@Musken Vet ikke om det eeeegentlig er nødvendig å nevne, for sånn i utgangspunktet bør man vel kunne gå ut ifra at jordmødrene gjør sitt beste for å unngå revning. Men for meg var det en trygghet i at det sto der likevel! Frykten min for revning var også hovedårsaken til at jeg var skeptisk til epidural før første fødsel, da jeg hadde lest/hørt mye om at epidural kunne stanse riene og øke sannsynligheten for tang/vakuum (=større sjans for revning). 

Ang. epidural så endte jeg opp med å få det sist, da jeg hadde intense rier uten pause. Hadde veldig god effekt av epiduralen - den tok alle smertene uten å at riene minket i verken hyppighet eller styrke. For meg virket det som at epiduralen gjorde at jeg slappet bedre av, og dermed klarte kroppen å gjøre det den skulle. Fikk epidural på 3-4 cm (hadde da hatt rier i ca. 7 timer), gikk fra 4-10 cm på 1,5 time, og 2 timer etter at epiduralen ble satt var ungen ute 🥳 Så jeg er absolutt åpen for epidural dersom jeg får stormrier denne gangen også! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg litt småfortvilet over å ikke lenger passe inn i de fleste gravidklærne mine. Jeg har ikke lagt masse på meg. 13 kg, og jordmor er veldig fornøyd og sier at jeg er akkurat der jeg skal være. Det er egentlig bare kulen på magen som er ekstra siden før graviditeten.

Kjolene mine er blitt skjortekorte, og den ene av to gravidbukser må jeg kjempe for å få over kulen  og jeg får dem ikke helt opp, så blir gående med ufrivillig sægging🙈

Noen som har noen tips?? Jeg var helt uforberedt på dette. Jeg trodde at gravidklær var laget for å passe hele løpet ut. Jeg kan jo bestille mer på internett, kanskje i større størrelser og se bort fra at de blir for store ellers, men passer over kulen.  Men det blir jo teit å vente en uke på nye klær som kanskje heller ikke passer, også har man det gående med bytting, prøving osv helt til fødsel😅?

Så håper jeg jo intenst på at magen går såpass ned etter fødsel at jeg i det aller minste får på meg gravidklærne jeg allerede har når jeg skal hjem fra sykehuset.

Endret av Bovina sancta
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjøpt så mye gravidklær siden jeg føler magen er for liten i forhold til hva klærne «krever» i forhold til resten av størrelsen jeg trenger, så jeg tviholder fortsatt på vanlige, superstretchy jeans, bare i to størrelser større enn tidligere. Henger og slenger overalt ellers, men strammer i alle fall ikke over magen. Håper du finner ut av det, @Bovina sancta 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Bovina sancta den ene gravid olabuksa mi er litt snau om dagen😆 går nesten bare i tightsene fra h&m som sitter godt🙌🏼 

Jeg har også gått opp 12/13 kg ca, mest mage. Og jeg skal ha en, så jeg tror ikke jeg hadde stressa no mer med det enn ar jeg hadde nok kjøpt noe som passet og satt behagelig☺️ er jo fortsatt en liten stund igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nikline Kan jeg spørre hva du bruker av overdeler når du går i tights? Jeg får meg liksom ikke til å bruke de som en type bukser, blir mer strømpebukse om noe, liksom 😅 Ser jo for meg at tights, t-skjorte og en lengre cardigan eller noe kunne gjort susen, men allikevel vet jeg ikke helt 🫣
Høres jo helt magisk ut med tights istedenfor jeans, i alle fall nå når det begynner å bli litt tungt 😅

Endret av Anonymous11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anonymous11 bruker gravidtoppene som er langermede fra h&m + cardigan eller skjorte over. Har de toppene i hvit, svart og grønn/stripet så bytter endel på. Eller så har jeg langermede kjoler over. Jobber i bhg så må ha noe som er komfortabelt i gjennom en dag😊 orker ikke no klemming eller ting som sklir noe sted, så er helt frelst av tightsen🙌🏼

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@Anonymous11 krysser fingrene for at taktikken din med klær i større størrelse fungerer hele veien til mål😊 Snittet passer ikke på meg, selv om jeg får på klærne, vrir og snor de seg på de merkeligste måter. Kjøpte dog et par pysjbukser i 2XL, og de ser ut som klovnebukser (med sånn ring i livet, siden beina mine er like tynne som de var før)🤣🤣

@Nikline det begynner jo faktisk å nærme seg😁 Halvparten av alle tvillingpar fødes før uke 37, og det er ikke mer enn 4,5 uker til for min del. Og jeg skal gå maksimalt 6,5 uker til. Så om det tar like lang tid å få nye klær i posten som det tok sist  kan det fort skje at jeg får brukt dem i to uker. Eller ikke i det hele tatt om de viser seg å ikke passe de heller, så jeg må bytte i noe annet 😆 

Ei venninne foreslo å finne noen joggebukser med god strikk i som kunne gå under magen, rett og slett, også kan jeg kjøpe sånne lange tank tops på Cubus. Tror kanskje det blir det beste valget, selv om det kommer til å føles utrolig uelegant. Sånn sett bra at jeg ikke får lov å jobbe mer😂

Endret av Bovina sancta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bovina sancta Takk, det håper egentlig jeg også - men tror nok kanskje jeg må finne på noe annet mot slutten, de begynner nemlig å sitte ganske bra over magen nå. 😅

Haha, ser det så veldig for meg med den klovneskildringen din! 😆 

Er ikke lenge igjen da, nei! Herregud, som tiden flyr akkurat nå. Vi har nedtelling til kontroll med ny UL neste fredag, i håp om å kanskje endelig få vite kjønn - men sjansen er vel relativt stor for at vi nå bare må vente til denne luringen bestemmer seg for å komme ut, haha 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anonymous11 krysser fingrene for at hybelboeren slipper den store hemmeligheten sin neste fredag. Skjønner godt at man kan bli småsprø av mindre😆 Neste gang må det jo være mulig å se. De flytter jo på seg hele tiden inni der. Kan jo ikke ligge sånn med ryggen til hver eneste gang heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bovina sancta Helt klart, haha. Om noen hadde sagt til meg før graviditeten at vi fortsatt ville sitte her og ikke vite i uke 31 tror jeg nok jeg mest sannsynlig bare ville ledd og ikke trodd på det. 😅 Den 12. må det skje, haha! Den ligger med hodet ned og beina opp nå og har for det meste ligget sånn de siste ukene, men er mye spark utover så er vel lov å håpe at denne luringen ligger med ryggen riktig vei for en gangs skyld. Vi får se 🫣 

Føler det er litt kontraster da - du kan kanskje sitte med babyer om allerede 4,5 uker, mens vi ser frem til rutineultralyd om knappe 2 uker 🙈 Veldig spennende! Hvordan er formen din nå for tiden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...