Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hurra! jeg klarte å starte uka med å veie inn på nytt ti-tall! 🎉

Nå er jeg enda mer motivert :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opplever kraftig hårtap etter 2 måneders bruk.
Kommer det tilbake om man slutter på Wegovy?

Anonymkode: 3010d...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp en Wegovy-novise! Jeg satte første dosen i dag, og siden jeg syntes jeg fikk så grei forklaring hos legen, leste jeg ikke den medfølgende bruksanvisningen. Jeg testet gjennomstrømningen i sprøyta, skrudde til riktig dose, injiserte til klikkingen var over og dosetelleren stod tilbake på null. Trodde alt var gjort riktig, men så leser jeg i bruksanvisningen at man skal holde knappen inne og telle sakte til seks selv etter at klikkingen er over og telleren er tilbake på null. Høres det ut som om jeg har gjort ting riktig selv om jeg ikke holdt inne i ca seks sekunder etter at klikkingen var over og telleren var tilbake på null?

Klønete av meg å ikke lese bruksanvisningen først, men jeg syntes forklaringen fra legen var så grei og han nevnte ikke noe om disse seks sekundene etter at telleren var tilbake på null.

Håper noe skjønner hva jeg spør om, litt oppgitt her nå. 

Anonymkode: 974a8...556

Ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 14.15):

Hjelp en Wegovy-novise! Jeg satte første dosen i dag, og siden jeg syntes jeg fikk så grei forklaring hos legen, leste jeg ikke den medfølgende bruksanvisningen. Jeg testet gjennomstrømningen i sprøyta, skrudde til riktig dose, injiserte til klikkingen var over og dosetelleren stod tilbake på null. Trodde alt var gjort riktig, men så leser jeg i bruksanvisningen at man skal holde knappen inne og telle sakte til seks selv etter at klikkingen er over og telleren er tilbake på null. Høres det ut som om jeg har gjort ting riktig selv om jeg ikke holdt inne i ca seks sekunder etter at klikkingen var over og telleren var tilbake på null?

Klønete av meg å ikke lese bruksanvisningen først, men jeg syntes forklaringen fra legen var så grei og han nevnte ikke noe om disse seks sekundene etter at telleren var tilbake på null.

Håper noe skjønner hva jeg spør om, litt oppgitt her nå. 

Anonymkode: 974a8...556

Ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner. Perelandra, mod. 

Ingen stor sak, det er bare for å sikre at innholdet i sprøyta faktisk blir inne i huden og ikke siger ut igjen :) 

Jeg har glemt meg et par ganger, men det funker likevel helt fint :)

Anonymkode: 282d5...96e

Endret av Perelandra
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen stor sak, det er bare for å sikre at innholdet i sprøyta faktisk blir inne i huden og ikke siger ut igjen :) 

Jeg har glemt meg et par ganger, men det funker likevel helt fint :)

Anonymkode: 282d5...96e

Takk for svar. Jeg så ingenting sive ut verken gjennom hud eller sprøytespiss etterpå, så da havnet vel væsken der den skulle.

Anonymkode: 974a8...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2024 den 15.41):

Det er trist å lese om alle dere som blir dårlig fulgt opp av fastlegen, men jeg er litt sjokkert over at dere ikke tar noe ansvar selv. Har dere ikke lest noe om produktet før oppstart? Det er jo greit å skylde på legen dersom leveren eller nyrene deres plutselig havarerer pga underliggende sykdom, men det er dere selv det går ut over. Det er dere som må leve med konsekvensene.

Det er faktisk ikke forbudt å be om blodprøver selv, selv om legen glemmer å nevne det. Dette skrives ut til voksne mennesker, et visst ansvar for egen helse må man kunne forvente at de tar?

Anonymkode: eb1fe...b65

Du har åpenbart møtt på andre leger enn meg.

Jeg har aldri møtt på en lege som frivillig og uten masse frem og tilbake går med på å ta hverken blodprøver eller andre ting. Svaret på alt er at jeg må tygge maten bedre, drikke mer vann og gå ned i vekt. 
Kikhoste, astma, cøliaki og beinbrudd inkludert😂

Det hjelper ikke mye at jeg setter meg inn i ting, leser meg opp og viser til hverken artikler eller felleskatalogen når fastlegen avfeier det. Det er ikke bare-bare å bytte fastlege heller for mange av oss, køene er lange og mange steder er det knapt nok fastleger å oppdrive.

Anonymkode: 50f24...4b8

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir så usikker på om jeg har fått i meg dosene.

Første sprøyte sist onsdag, da glemte jeg å holde inn knappen å sjekke dråpen på nål spissen. Slapp knappen mens nålen var inn i huden. Før jeg fortet meg å trykke inn igjen å telle til 6.

I dag satt jeg på instruksjons videoen å fulgte den steg for steg. Da jeg skulle sjekke om det var dråpe på spissen. Så sprutet det en stråle opp. Så når jeg etterpå satte den i huden og klemte og telte til 6. Så for sprøyten ned til 0. 

Så da undrer jeg på da om den strålen som kom, om det var dagens dose? Eller var det egentlig forrige ukes dose? Eller fikk jeg i meg dosene.. Har ikke reagert på at jeg startet. Kun en dag med hodepine. Men det kunne like godt være mensen sist uke.

Jeg skjønner ingen på KG vet om jeg har fått i meg dosene. Er det flere som klusser i starten?

Anonymkode: ca8c0...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål angående wegovy.

Jeg vurderer sterkt å gå til legen og spørre om å få hjelp. Jeg må ned i ganske få kalorier for å merke at vekta rikker seg, og går jo på en smell etter den andre. Jojo slanking som jar ført til at jeg totalt bare går oppover. Nå føles det som om jeg ikke en gang kan ta meg en is i sola uten at 1 kg smeller på.

Et spørsmål jeg har i forhold til wegovy, når man har nådd målvekta, kan man bare slutte? «Cold turkey»? Bare lar man være å ta den neste dosen og så er alt godt? Altså jeg tenker mer på om kroppen vil kunne få noen reaksjoner, og at man bør ha en sakte nedtrapping, og at man ikke bare kan direkte slutte.

Jeg leser om at man bør gå «livet ut» på medisinene. Men det er jo ufattelig dyrt å skulle måtte punge ut, livet ut 😅

Jeg forstår jo at om man slutter på sprøyta, så må man jo sørge for at man fortsetter å ha et godt kosthold, og ikke falle tilbake på gamle vaner. Håpet er jo at etter en viss tid på sprøyta, så har jeg funnet meg gode vaner, nye middager, og totalt så vil jeg klare å holde meg nede. 

Anonymkode: cc693...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da jeg skulle sjekke om det var dråpe på spissen. Så sprutet det en stråle opp.

Anonymkode: ca8c0...a6d

Jeg startet selv helt nylig med Wegovy, og var usikker på om jeg hadde gjort det riktig (se innlegg 804 litt lenger opp). Jeg fikk greit svar her inne, men sendte for ordens skyld også en kommentar til fastlegen min på Helsenorge. Jeg fikk svar fra legen at jeg hadde gjort det riktig, men han kommenterte i samme slengen at dersom det sprutet en hel stråle ut fra sprøyta etter at den var satt og trukket ut, kunne det være at jeg ikke hadde fått satt hele dosen. En dråpe var visst alltid ok, men ikke en stråle. Jeg har ikke noe fasitsvar til deg her, men kom på svaret jeg selv fikk fra min lege da jeg så spørsmålet ditt, men kan du ikke bare gjøre som meg og høre med legen din for sikkerhets skyld?

Anonymkode: 974a8...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg startet selv helt nylig med Wegovy, og var usikker på om jeg hadde gjort det riktig (se innlegg 804 litt lenger opp). Jeg fikk greit svar her inne, men sendte for ordens skyld også en kommentar til fastlegen min på Helsenorge. Jeg fikk svar fra legen at jeg hadde gjort det riktig, men han kommenterte i samme slengen at dersom det sprutet en hel stråle ut fra sprøyta etter at den var satt og trukket ut, kunne det være at jeg ikke hadde fått satt hele dosen. En dråpe var visst alltid ok, men ikke en stråle. Jeg har ikke noe fasitsvar til deg her, men kom på svaret jeg selv fikk fra min lege da jeg så spørsmålet ditt, men kan du ikke bare gjøre som meg og høre med legen din for sikkerhets skyld?

Anonymkode: 974a8...556

Vurderer heller å ringe apoteket.

Håpløst å få snakke med lege for tiden. Fullt opptatt med helseplattformen som skal innføres mnd her.

Anonymkode: ca8c0...a6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vurderer heller å ringe apoteket.

Håpløst å få snakke med lege for tiden. Fullt opptatt med helseplattformen som skal innføres mnd her.

Anonymkode: ca8c0...a6d

Jeg ringte apoteket.  Trolig ikke fått dosen i meg.det er visst kun første gangen jeg åpner sprøyten at jeg skal kontrollere gjennomstrømning. Kan ikke ta en dose til for da ødelegger jeg systemet med å øke dose når jeg skal om 2 uker.

Anonymkode: ca8c0...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått to uker på Wegovy nå, gått ned 4 kg. Ikke noe særlig matlyst, men spiser faste måltider alikevel.

Anonymkode: 1e3a3...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg blir så usikker på om jeg har fått i meg dosene.

Første sprøyte sist onsdag, da glemte jeg å holde inn knappen å sjekke dråpen på nål spissen. Slapp knappen mens nålen var inn i huden. Før jeg fortet meg å trykke inn igjen å telle til 6.

I dag satt jeg på instruksjons videoen å fulgte den steg for steg. Da jeg skulle sjekke om det var dråpe på spissen. Så sprutet det en stråle opp. Så når jeg etterpå satte den i huden og klemte og telte til 6. Så for sprøyten ned til 0. 

Så da undrer jeg på da om den strålen som kom, om det var dagens dose? Eller var det egentlig forrige ukes dose? Eller fikk jeg i meg dosene.. Har ikke reagert på at jeg startet. Kun en dag med hodepine. Men det kunne like godt være mensen sist uke.

Jeg skjønner ingen på KG vet om jeg har fått i meg dosene. Er det flere som klusser i starten?

Anonymkode: ca8c0...a6d

Hvis du vrei den til 0,25 og holdt inne knappen til den hadde tellt ned til 0 har du jo fått i deg dosa.

Det er anbefalt å lese og forstå pakningsvedlegget før man setter sprøytene.. 

image.png.3195bd38b733d4a8fc67437b232f5d60.png

Anonymkode: 499b6...45d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 12.04):

Opplever kraftig hårtap etter 2 måneders bruk.
Kommer det tilbake om man slutter på Wegovy?

Anonymkode: 3010d...d40

Samme gjør jeg. Begynte å miste hår etter 6 mnd på wegovy og nå mister jeg så mye! Spesielt i forbindelse med dusjing/tørking av hår. Samme gjorde en venninne av meg. Hun gikk til spesialist (fastlege har ofte lite annet å si enn at det er naturlig i sammenheng med vekttap) og da fikk hun tabletter som hun tar daglig som stanser hårtap og stimulerer ny hårvekst. Hun merker allerede positive effekter etter bare et par måneder på disse tablettene. Jeg kommer til å gjøre det samme hvis dette fortsetter de neste ukene.

Anonymkode: 806fa...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også sett det forklart ved at hårtap er vanlig ved vektnedgang, at det ikke skyldes Wegovy.
Har hatt mye større nedgang i flere perioder av livet, men aldri mistet hår. Spiser også sunnere en "vanlig" og tar vitaminer.

Rart det ikke har kommet flere reaksjoner på det jeg skrev, hårtap er jo en alvorlig bivirkning på det psykiske plan.
Vet du hvilke tablettene din venninne har fått?

Anonymkode: 3010d...d40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har også sett det forklart ved at hårtap er vanlig ved vektnedgang, at det ikke skyldes Wegovy.
Har hatt mye større nedgang i flere perioder av livet, men aldri mistet hår. Spiser også sunnere en "vanlig" og tar vitaminer.

Rart det ikke har kommet flere reaksjoner på det jeg skrev, hårtap er jo en alvorlig bivirkning på det psykiske plan.
Vet du hvilke tablettene din venninne har fått?

Anonymkode: 3010d...d40

Jeg husker ikke hva de het, men det var hos dermatolog som også jobber med hårtap. Jeg spiser også sunt, tar vitaminer og omega 3, men jeg har utfordringer med høyt kortisol i tillegg så kanskje en sammenheng. Jeg aner ikke. Jobber aktivt med å få kontroll på det, men det virker til å ta tid. Wegovy og vekttap kan trigge hårtap så har jeg hørt at det kan komme tilbake når man er ferdig «slanka» og er i vedlikeholdsmodus men jeg vet ikke. Venninnen min har mye tynnere hår enn meg så hennes hårtap ble så synlig (veldig synlig i midtskillen) at hun endte med å slutte på wegovy. 

Anonymkode: 806fa...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme gjør jeg. Begynte å miste hår etter 6 mnd på wegovy og nå mister jeg så mye! Spesielt i forbindelse med dusjing/tørking av hår. Samme gjorde en venninne av meg. Hun gikk til spesialist (fastlege har ofte lite annet å si enn at det er naturlig i sammenheng med vekttap) og da fikk hun tabletter som hun tar daglig som stanser hårtap og stimulerer ny hårvekst. Hun merker allerede positive effekter etter bare et par måneder på disse tablettene. Jeg kommer til å gjøre det samme hvis dette fortsetter de neste ukene.

Anonymkode: 806fa...9a3

Hvilke tabletter? 

Anonymkode: 06486...16a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mister en del hår, men jeg tror ikke det skyldes Wegovy. Jeg går på "forebyggende" kreftmedisiner som også har den bivirkningen. Uansett, hvis det skyldes en eller annen medisin er sjansen stor for at det går over når man slutter å ta den medisinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som plager meg er at jeg ikke klarer å drikke to kopper kaffe om morgenen... knapt nok en! Det har lenge vært min "frokost" å drikke en eller to kopper kaffe og ikke spise før klokka er minst 11 og mer om jeg er travel. Det blir vann og kaffe frem til jeg er/blir sulten og spiser mat.

Den siste uka har jeg klart 1 kopp og i dag klarte jeg en halv, og jeg ble kvalm. Såpass at jeg måtte spise ett halvt rundstykke med ost på. Usikker selvsagt på om det er pga Wegovy, men det er intet annet nytt i livet. Har ikke økt dosen i det siste og skal ha påfyll fredag. 

Morgenkosen min er ødelagt :(

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Kompis2 said:

En ting som plager meg er at jeg ikke klarer å drikke to kopper kaffe om morgenen... knapt nok en! Det har lenge vært min "frokost" å drikke en eller to kopper kaffe og ikke spise før klokka er minst 11 og mer om jeg er travel. Det blir vann og kaffe frem til jeg er/blir sulten og spiser mat.

Den siste uka har jeg klart 1 kopp og i dag klarte jeg en halv, og jeg ble kvalm. Såpass at jeg måtte spise ett halvt rundstykke med ost på. Usikker selvsagt på om det er pga Wegovy, men det er intet annet nytt i livet. Har ikke økt dosen i det siste og skal ha påfyll fredag. 

Morgenkosen min er ødelagt :(

Ja, det er ikke uten grunn at det heter "nærings- og nytelsesmidler"...

Å miste, helt eller delvis, mat eller drikke som er forbundet med kos, kan føre til et savn.
Og man kan begynne å lure på om det egentlig er verdt det.

Jeg har ingen fasit på dette, men deler opplevelsen du beskriver.
Jeg har mange ganger undret på om det er verdt det (forsakelse eller å miste glede i livet som følge av inntak av medisiner mm.).
"Man lever bare én gang" osv.

(Var det ikke i England at man forsket på kvinner og sjokolade, og fant ut at flertallet foretrakk sjokolade over sex? Bare kom på det tilfeldigvis i denne konteksten hehe!)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...