Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De siste dagene har jeg fått litt knip i magen nesten umiddelbart etter inntak av mat. Normalt?

Anonymkode: 974a8...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De siste dagene har jeg fått litt knip i magen nesten umiddelbart etter inntak av mat. Normalt?

Anonymkode: 974a8...556

Ja. Værre blir det.

Anonymkode: 1581e...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis2 skrev (På 18.4.2024 den 19.24):

😄

Mitt valg er ganske enkelt, jeg dropper lett kaffe for å gå ned i vekt. 

Kaffe faktisk. 

Anonymkode: 1581e...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner. Jeg har ikke fått noen bivirkninger ennå. Bank i bordet!  

Håper det går bra videre for oss begge.

Anonymkode: ca8c0...a6d

Fjernet sitat av slettet innhold.  Perelandra,  mod.  

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, skjønner. Jeg har ikke fått noen bivirkninger ennå. Bank i bordet!  

Håper det går bra videre for oss begge.

Anonymkode: ca8c0...a6d

Det er kun de to første dagene etter sprøyta jeg kjenner bivirkninger, litt hodepine og litt mageknip i noen få minutter (og kanskje litt løsere mage enn ellers), så dette er absolutt til å leve med. Må nevne at alt som heter søtsug forsvant samme dag som første sprøyte ble satt, og at jeg blir veldig fort mett. Klarer meg helt fint med to måltider til dagen, brunsj og middag. 

Anonymkode: 974a8...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, skjønner. Jeg har ikke fått noen bivirkninger ennå. Bank i bordet!  

Håper det går bra videre for oss begge.

Anonymkode: ca8c0...a6d

Banker i bordet for deg! Kan jeg spørre om hvor mye du har som målsetting å gå ned? Jeg satser som nevnt på 15 kilo, blir fornøyd med det, og blir overbegeistret om jeg går ned nær 20.

Anonymkode: 974a8...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Banker i bordet for deg! Kan jeg spørre om hvor mye du har som målsetting å gå ned? Jeg satser som nevnt på 15 kilo, blir fornøyd med det, og blir overbegeistret om jeg går ned nær 20.

Anonymkode: 974a8...556

Målet er 30-35 kg ned.

 

Anonymkode: ca8c0...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Målet er 30-35 kg ned.

 

Anonymkode: ca8c0...a6d

Vi får heie på hverandre som ligger omtrent likt i løypa med oppstart! 🥳 Kjenner jeg er mest spent på det med hårtap som så mange sier de opplever. Har tynt, fint "nordisk hår" som egentlig ikke behøver å bli særlig mye tynnere enn hva det allerede er...

Anonymkode: 974a8...556

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet igjen for diskusjon rundt dosering av medisiner 

Perelandra, mod. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått på sprøyta en mnd. Gikk ned 5 kg de 3 første ukene. Har ikke noe matlyst, spiser ca. halvparten av hva jeg pleier. Går dobbelt så mange skritt pr. dag.

 

Den siste uka har vekta stoppet opp, det er kanskje normalt?

 

Våkna opp skikkelig svimmel i går, veldig ubehagelig. 
 

Hvorfor må man øke etterhvert egentlig?

Anonymkode: 1e3a3...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå startet på uke 33.  Medisinen har fungert helt supert og jeg har gått fra 100 til 65 kilo, = BMI 25,1 siden 13.september.  Kroppen krymper merkbart og jeg er kvitt smertene i bena.   Glad, men apoteket har blakket meg.   hilsen -ann 

 

Anonymkode: 4d408...7c0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 19.31):

Kanskje et merkelig spørsmål, men er det sånn at smaksløkene endrer seg,  i tillegg til at man får nedsatt apetitt? Tenker på personen over her som nesten ikke klarer å drikke kaffe lengre. 

Selv synes jeg Pepsi Max smaker vondt etter at jeg begynte på Wegovy.  Og det er helt greit for meg - jeg har aldri drukket veldig mye av det, og det føles heller ikke som noe tap. Men jeg synes det er litt fascinerende at opplevelsen av en smak har endret seg så drastisk.

Anonymkode: 8c974...d79

Ja, jeg er (var) en stordrikker av Cola Zero før jeg begynte på Wegovy. Nå har jeg perioder hvor jeg ikke klarer smaken i det hele tatt, og noen perioder hvor jeg synes det er godt, men ikke "craver" det sånn som før

Anonymkode: 6ee96...e16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg er (var) en stordrikker av Cola Zero før jeg begynte på Wegovy. Nå har jeg perioder hvor jeg ikke klarer smaken i det hele tatt, og noen perioder hvor jeg synes det er godt, men ikke "craver" det sånn som før

Anonymkode: 6ee96...e16

For meg forsvant lysten på alt søtt nokså umiddelbart, også Cola Zero.

Anonymkode: 974a8...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kompis2 skrev (På 18.4.2024 den 9.16):

En ting som plager meg er at jeg ikke klarer å drikke to kopper kaffe om morgenen... knapt nok en! Det har lenge vært min "frokost" å drikke en eller to kopper kaffe og ikke spise før klokka er minst 11 og mer om jeg er travel. Det blir vann og kaffe frem til jeg er/blir sulten og spiser mat.

Den siste uka har jeg klart 1 kopp og i dag klarte jeg en halv, og jeg ble kvalm. Såpass at jeg måtte spise ett halvt rundstykke med ost på. Usikker selvsagt på om det er pga Wegovy, men det er intet annet nytt i livet. Har ikke økt dosen i det siste og skal ha påfyll fredag. 

Morgenkosen min er ødelagt :(

Jeg har aldri vært en som spiser frokost, men en kaffe har jeg alltid tatt for å "starte" dagen. Da jeg først startet på Wegovy så var det stort sett kaffe til frokost, lunsj 11.30 og middag 17/18. Det var det jeg fikk i meg.

Plutselig ble jeg kvalm av kaffe, og nå kan jeg ikke drikke det lenger. Orker ikke lukten av den heller. Noen ganger må jeg også spise et knekkebrød til frokost fordi jeg er klm. Det kan jo ha litt sammenheng med at jeg lett blir kvalm hvis jeg ikke får i meg nok mat, og på Wegovy spiser jeg naturligvis mye mindre gjennom en hel dag, noe som kanskje gjør at jeg må ha næring om morgenen i blant.

Jeg har gått på wegovy siden slutten an november, og disse problemene oppsto nå nylig. Det skal også sies at jeg plutselig ble dårlig hvis jeg tok Naproxen for menssmerter, noe jeg sliter mye med. Legen nevnte at både Naproxen og Wegovy kan være hardt for magen i forhold til syre, og at kombinasjonen ikke er så god. Fikk beskjed om å bytte ut naproxen med paracet så lenge jeg går på Wegovy, med mindre jeg ønsker magesår. Mulig dette er grunnen til at jeg heller ikke tåler kaffe nå.

Jeg er bare noen få kilo unna målet mitt, så jeg tenker at jeg kan klare meg uten kaffe en liten stund. Mulig det blir rom for det hvis jeg trapper ned snart:)

Anonymkode: 3b6c9...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt irriterende "bivirkning" er at jeg spiser middag i 18-19 tiden, og føler meg god og mett selv etter en langt mindre middagsporsjon enn før. Fremdeles mett og fornøyd når jeg legger meg i 23-tiden, men så våkner jeg ofte i totiden på natta og er skrubbsulten! Dette går ut over søvnrytmen min. Det frister ikke å begynne med nattlige måltider, men hva gjør jeg når jeg føler meg mett etter det siste måltidet/middag og når jeg legger meg? Presse innpå litt mer middag, eller spise noe like før jeg legger meg selv om jeg ikke har lyst på mat da? Noen som har opplevd noe lignende og har tips?

Anonymkode: 974a8...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bmi på 35, og pcos så jeg sliter med å gå ned i vekt. Har spurt fastlegen min tre ganger om å få wegovy, men hun sier at så lenge det er mangel på ozempic så vil hun heller ikke skrive ut wegovy. 

Jeg skjønner ikke det, men hun sier det er samme virkestoffet så om man går på wegovy så påvirker det mangelen på ozempic. Vil nødig bytte lege fordi hun følger meg bra opp på andre sykdommer jeg har. Men akkurat dette syns jeg er vanskelig å "krangle " med henne om.

Anonymkode: 78c6b...051

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har bmi på 35, og pcos så jeg sliter med å gå ned i vekt. Har spurt fastlegen min tre ganger om å få wegovy, men hun sier at så lenge det er mangel på ozempic så vil hun heller ikke skrive ut wegovy. 

Jeg skjønner ikke det, men hun sier det er samme virkestoffet så om man går på wegovy så påvirker det mangelen på ozempic. Vil nødig bytte lege fordi hun følger meg bra opp på andre sykdommer jeg har. Men akkurat dette syns jeg er vanskelig å "krangle " med henne om.

Anonymkode: 78c6b...051

Det mistenker jeg er bullshit! En diabetiker kan ikke velge ozempic fremfor wegovy for sin diabetes, så argumentet henger ikke på greip… 

Anonymkode: 46233...2f1

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det mistenker jeg er bullshit! En diabetiker kan ikke velge ozempic fremfor wegovy for sin diabetes, så argumentet henger ikke på greip… 

Anonymkode: 46233...2f1

Blir det ikke slik at dersom det produseres mindre Wegovy, så kan man produsere mer Ozempic? Siden den eneste forskjellen på disse er dosen?
Ser for meg at det er slik denne fastlegen tenker. Noe som virker logisk korrekt.

"Wegovy og Ozempic er nøyaktig samme medisin, de er begge produsert av Novo Nordisk, og de inneholder begge stoffet semaglutid."
https://iform.nu/ned-i-vekt/ozempic-vs-wegovy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 20.25):

Er i siste del av uke 2 på minste dose og har ingen bivirkninger annet enn kanskje litt tretthet. Har fortsatt "sug" etter å spise, men er mett mye lengere enn tidligere.  

Noe jeg lurer på, når jeg googler hvor mye kalorier man trenger i løpet av en dag for å holde vekta kommer det opp at man trenger 30kcal pr kilo kroppsvekt. I mitt tilfelle blir det 140kg*30=4200kcal😲 Kan det stemme? Er mann, 193cm høy.
Jeg har lagt meg på 2000kcal daglig nå men tror jeg bør øke litt for føler meg ganske slapp og energiløs.

Anonymkode: 499b6...45d

Det er for å holde vekten der du er nå. Dvs at du spiser 4200 kcal i dag hvis du har stabil vekt på 140 kg.

Hvis du vil gå ned må du regne ut fra vekten du ØNSKER å ha, altså 80*30 for å ta et eksempel. 2400 kcal for en mann i normal aktivitet er innafor.

Anonymkode: 00d3f...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har bmi på 35, og pcos så jeg sliter med å gå ned i vekt. Har spurt fastlegen min tre ganger om å få wegovy, men hun sier at så lenge det er mangel på ozempic så vil hun heller ikke skrive ut wegovy. 

Jeg skjønner ikke det, men hun sier det er samme virkestoffet så om man går på wegovy så påvirker det mangelen på ozempic. Vil nødig bytte lege fordi hun følger meg bra opp på andre sykdommer jeg har. Men akkurat dette syns jeg er vanskelig å "krangle " med henne om.

Anonymkode: 78c6b...051

Det er jo bare tull, det blir som å spise mindre fordi barn sulter i Afrika.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...