Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir fulgt opp med jevnlige legetimer,men det er mest veiing og samtale. Har aldri tatt blodprøver i forbindelse med Wegovy.

Anonymkode: 8c974...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er trist å lese om alle dere som blir dårlig fulgt opp av fastlegen, men jeg er litt sjokkert over at dere ikke tar noe ansvar selv. Har dere ikke lest noe om produktet før oppstart? Det er jo greit å skylde på legen dersom leveren eller nyrene deres plutselig havarerer pga underliggende sykdom, men det er dere selv det går ut over. Det er dere som må leve med konsekvensene.

Det er faktisk ikke forbudt å be om blodprøver selv, selv om legen glemmer å nevne det. Dette skrives ut til voksne mennesker, et visst ansvar for egen helse må man kunne forvente at de tar?

Anonymkode: eb1fe...b65

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er trist å lese om alle dere som blir dårlig fulgt opp av fastlegen, men jeg er litt sjokkert over at dere ikke tar noe ansvar selv. Har dere ikke lest noe om produktet før oppstart? Det er jo greit å skylde på legen dersom leveren eller nyrene deres plutselig havarerer pga underliggende sykdom, men det er dere selv det går ut over. Det er dere som må leve med konsekvensene.

Det er faktisk ikke forbudt å be om blodprøver selv, selv om legen glemmer å nevne det. Dette skrives ut til voksne mennesker, et visst ansvar for egen helse må man kunne forvente at de tar?

Anonymkode: eb1fe...b65

Men hvis man i utgangspunktet er frisk (bortsett for overvekten) så er det vel ingen grunn til å ta blodprøver? 
Jeg og legen min var begge enige i at det ikke var behov i mitt tilfelle. 

Anonymkode: 47fff...64e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett helt normalt med økte leververdier noen uker/mnd etter oppstart på nye medisiner. Går som regel tilbake til normalen uten tiltak.

Anonymkode: 20a74...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men hvis man i utgangspunktet er frisk (bortsett for overvekten) så er det vel ingen grunn til å ta blodprøver? 
Jeg og legen min var begge enige i at det ikke var behov i mitt tilfelle. 

Anonymkode: 47fff...64e

Forhøyede leververdier er ikke noe man nødvendigvis kjenner. Jeg hadde det i mange år, og den eneste grunnen til at jeg oppdaget det var gjennom blodprøver. Jeg synes det er utrolig sløvt at voksne mennesker ikke tar mer ansvar for sin egen helse. Det er jo så enkelt, bare be om en blodprøve. Det er virkelig ikke vanskeligere enn å be om en resept!

Anonymkode: eb1fe...b65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Forhøyede leververdier er ikke noe man nødvendigvis kjenner. Jeg hadde det i mange år, og den eneste grunnen til at jeg oppdaget det var gjennom blodprøver. Jeg synes det er utrolig sløvt at voksne mennesker ikke tar mer ansvar for sin egen helse. Det er jo så enkelt, bare be om en blodprøve. Det er virkelig ikke vanskeligere enn å be om en resept!

Anonymkode: eb1fe...b65

Synes det er litt merkelig at du kunne gå med forhøyede leververdier i mange år.
Var ikke det utrolig sløvt av deg å ikke ta mer ansvar for din egen helse? Det er jo så enkelt, bare be om en blodprøve? 
Det er vel virkelig ikke vanskeligere enn å be om en resept?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Caissa skrev (1 time siden):

Synes det er litt merkelig at du kunne gå med forhøyede leververdier i mange år.
Var ikke det utrolig sløvt av deg å ikke ta mer ansvar for din egen helse? Det er jo så enkelt, bare be om en blodprøve? 
Det er vel virkelig ikke vanskeligere enn å be om en resept?

Hvordan tror du jeg visste at jeg gikk med forhøyede leververdier? Jeg tok blodprøver, selvfølgelig. Jeg tar nemlig ansvar for min egen helse. 

Til opplysning så trenger det ikke å være farlig å gå med forhøyede leververdier. Det bør jo selvfølgelig følges opp av lege, men mange lever nok med dette uten å vite det også. Men nettopp derfor bør man jo følge de anbefalte rådene ved oppstart av Wegovy. 

Anonymkode: eb1fe...b65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan tror du jeg visste at jeg gikk med forhøyede leververdier? Jeg tok blodprøver, selvfølgelig. Jeg tar nemlig ansvar for min egen helse. 

Til opplysning så trenger det ikke å være farlig å gå med forhøyede leververdier. Det bør jo selvfølgelig følges opp av lege, men mange lever nok med dette uten å vite det også. Men nettopp derfor bør man jo følge de anbefalte rådene ved oppstart av Wegovy. 

Anonymkode: eb1fe...b65

Hei

Jeg beklager, men jeg tulla litt med deg i innlegget mitt.
Fordi jeg fikk et inntrykk av at du var litt "bedrevitersk" overfor andre.
Jeg synes ikke det at du "tar ansvar for din egen helse nemlig" henger helt sammen med at du hadde forhøyede leververdier "i mange år".
Dersom det var så enkelt å finne det ut for den som tar ansvar for sin egen helse.

Hva er de anbefalte rådene ved oppstart av Wegovy som du henviser til forresten?
(Spør fordi jeg ikke tror jeg har lest dem. Bare forsiktighetsregler tror jeg, og opplysning til dem som har visse sykdommer mm.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slit med uregelmessig perioder på ca 12 t / 1 døgn med diaré og oppkast. Finn ikkje noko "mønster" i det. Er i veke 7 på Wegovy no.. Andre? 

Anonymkode: 3c09a...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caissa skrev (1 time siden):

Hei

Jeg beklager, men jeg tulla litt med deg i innlegget mitt.
Fordi jeg fikk et inntrykk av at du var litt "bedrevitersk" overfor andre.
Jeg synes ikke det at du "tar ansvar for din egen helse nemlig" henger helt sammen med at du hadde forhøyede leververdier "i mange år".
Dersom det var så enkelt å finne det ut for den som tar ansvar for sin egen helse.

Hva er de anbefalte rådene ved oppstart av Wegovy som du henviser til forresten?
(Spør fordi jeg ikke tror jeg har lest dem. Bare forsiktighetsregler tror jeg, og opplysning til dem som har visse sykdommer mm.)

Hvordan tok jeg ikke ansvar for min egen helse fordi jeg hadde forhøyede leververdier? 

Jeg beklager at du oppfattet meg som "bedrevitersk", men jeg mener helt seriøst at man har ansvar for egen helse. For eksempel bør man lese felleskatalogen før man starter opp på ny medisin. Andre kapittel anbefales, Det heter "Hva du må vite før du bruker Wegovy". Det er altså ikke bare meg som har forventninger til at folk skal sette seg inn i dette før oppstart...

Skjermbilde2024-04-09kl_21_40_33.thumb.png.afb060a52b5587bfa89cee5759d0e94b.png

 

Anonymkode: eb1fe...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hos legen hver 4. uke. Tok blodprøver ved oppstart og etter ca. 3 mnd. Litt høye leververdier (uten at jeg vet hva høyt er), så legen ville ta en ekstra prøve måneden etter. Den var tydeligvis godkjent. Regner med at jeg snart skal ta nye blodprøver 7 mnd etter oppstart. 

Anonymkode: 57f62...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan tok jeg ikke ansvar for min egen helse fordi jeg hadde forhøyede leververdier? 

Jeg beklager at du oppfattet meg som "bedrevitersk", men jeg mener helt seriøst at man har ansvar for egen helse. For eksempel bør man lese felleskatalogen før man starter opp på ny medisin. Andre kapittel anbefales, Det heter "Hva du må vite før du bruker Wegovy". Det er altså ikke bare meg som har forventninger til at folk skal sette seg inn i dette før oppstart...

Skjermbilde2024-04-09kl_21_40_33.thumb.png.afb060a52b5587bfa89cee5759d0e94b.png

 

Anonymkode: eb1fe...b65

Hei, og takk for svar!

Ja, Felleskatalogen er noe av det jeg leste før jeg startet med Wegovy. Det var blant annet det jeg tenkte på da jeg skrev at jeg hadde lest om "forsiktighetsregler og opplysning til dem som har visse sykdommer".

Lurte derfor på om det var noe mer å sette seg inn i som hadde gått meg hus forbi. For eksempel noe som gikk spesifikt på anbefalte blodprøver før oppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på Wegovy siden januar og har hatt både gallesten og nyresten etter dette. Har sendte melding til legen også, men antar dette betyr at jeg bør slutte med dem? Noen med erfaring? 

Anonymkode: 2d2de...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Caissa skrev (2 minutter siden):

Hei, og takk for svar!

Ja, Felleskatalogen er noe av det jeg leste før jeg startet med Wegovy. Det var blant annet det jeg tenkte på da jeg skrev at jeg hadde lest om "forsiktighetsregler og opplysning til dem som har visse sykdommer".

Lurte derfor på om det var noe mer å sette seg inn i som hadde gått meg hus forbi. For eksempel noe som gikk spesifikt på anbefalte blodprøver før oppstart.

En del sykdommer får man ikke symptomer på før de har utviklet seg ganske langt, det er derfor man tar blodprøver.  Jeg gikk som sagt med forhøyede leververdier i flere år, uten et eneste symptom. Derfor er det viktig å ta blodprøver før oppstart. For meg er formuleringen i felleskatalogen ganske tydelig, men det er jo åpenbart at den ikke er det for alle. Kanskje de burde legge inn et eget avsnitt om at nyre og leverfunksjon bør testes med blodprøve før oppstart? 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har gått på Wegovy siden januar og har hatt både gallesten og nyresten etter dette. Har sendte melding til legen også, men antar dette betyr at jeg bør slutte med dem? Noen med erfaring? 

Anonymkode: 2d2de...8b1

Legen din må jo avgjøre om du bør slutte, men jeg antar at smertene du opplever i forbindelse med dette er ganske grusomme? Stakkars deg! Hvis begge deler oppsto etter oppstart, så har det sannsynligvis med sprøyten å gjøre. Det er ikke ukjente bivirkninger. Gallesten kommer ofte tilbake, vet jeg, så jeg hadde spurt legen om mulighet til å få denne fjernet.

Anonymkode: eb1fe...b65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått mulighet til å starte med wegovy. 
Selvfølgelig er bivirkninger skumle når jeg har leste meg opp tråden og googlet litt her og der...
JEg er flink til å trene men lurer på, dere som også trener samtidig, klarer dette å fortsette med det? Uggen, trøtt, oppkast, ol, det kan jo stoppe det hele... 
Tror eg kommer til å prøve dette men tror terskelen blir lav for å stoppe ved evt sterke bivirknigner. 

Anonymkode: 88082...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt min første wegovy sprøyte i dag. 

Håper jeg fikk det til.

Satt sprøyten i magen. Trykket inn knappen.

Men slapp knappen i to sekunder før jeg skyndte meg å trykke inn igjen og telle sakte til 6. 

Anonymkode: ca8c0...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Satt min første wegovy sprøyte i dag. 

Håper jeg fikk det til.

Satt sprøyten i magen. Trykket inn knappen.

Men slapp knappen i to sekunder før jeg skyndte meg å trykke inn igjen og telle sakte til 6. 

Anonymkode: ca8c0...a6d

Hei!

Det kan være litt nervøst første gangen ja. Mye nytt, mye å huske på og holde styr på.
(Selv glemte jeg det med å holde knappen inne i 6 sekunder.)

Antar at da du skulle stille inn dosen så skrudde du rundt på sprøytehodet helt til det stoppet av seg selv?
Da var i tilfelle sprøyta "ladet" med riktig dose.
(Hvis du da ikke har ei sprøyte med høyere angitt dose enn den dosen du skal ta...men det er en annen sak! :-))
Og hvis sprøyta nå står innstilt på "0", så har du satt hele dosen, og alt er riktig!
(Den "teller ned" mot 0 mens du holder knappen inne.)

Lykke til videre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caissa skrev (40 minutter siden):

Hei!

Det kan være litt nervøst første gangen ja. Mye nytt, mye å huske på og holde styr på.
(Selv glemte jeg det med å holde knappen inne i 6 sekunder.)

Antar at da du skulle stille inn dosen så skrudde du rundt på sprøytehodet helt til det stoppet av seg selv?
Da var i tilfelle sprøyta "ladet" med riktig dose.
(Hvis du da ikke har ei sprøyte med høyere angitt dose enn den dosen du skal ta...men det er en annen sak! :-))
Og hvis sprøyta nå står innstilt på "0", så har du satt hele dosen, og alt er riktig!
(Den "teller ned" mot 0 mens du holder knappen inne.)

Lykke til videre!

Jeg skrudde til det stod 0,25 

Ja, den telte ned til 0 mens jeg holdt knappen inn.

Kaster jeg opp i helgen🥵 så har jeg vel gjort det rett..

Anonymkode: ca8c0...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har fått mulighet til å starte med wegovy. 
Selvfølgelig er bivirkninger skumle når jeg har leste meg opp tråden og googlet litt her og der...
JEg er flink til å trene men lurer på, dere som også trener samtidig, klarer dette å fortsette med det? Uggen, trøtt, oppkast, ol, det kan jo stoppe det hele... 
Tror eg kommer til å prøve dette men tror terskelen blir lav for å stoppe ved evt sterke bivirknigner. 

Anonymkode: 88082...c64

Husk at de som skriver, er jo gjerne de som har mye bivirkninger. Selv har jeg unngått det meste, men alt matstøy har forsvunnet. Det er veldig deilig 😊

Jeg trener som før, har ikke noe problemer med det. Jeg har heller ikke trappet opp i følge planen, etter avtale for legen, siden jeg oppnår ønsket effekt på lavere dose. Har gått ned 0,5 kg i snitt i uka siden jeg starta 😊

Anonymkode: 282d5...96e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere blir kvalme..hjelper paracet? Gruer meg til både evt. Hodepine,  oppkast og diaré.. nettopp tatt første sprøyte.

Anonymkode: ca8c0...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...