Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hører egentlig ikke hjemme her, siden det er kjæresten som bruker dette og ikke jeg. Men jeg lurer: har dere alle lagt om kostholdet? Tenker ikke nødvendigvis på mengde, men på hva dere sier. Kjæresten spiser ekstremt usunt; ferdigmat, potetgull, snop, egg og bacon ++ hver dag. Gått på Wegovy siden rundt februar, og har gått ned, men jeg hadde håpet han ble inspirert til å endre livsstilen litt i samme slengen… 

Anonymkode: ba1d8...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hører egentlig ikke hjemme her, siden det er kjæresten som bruker dette og ikke jeg. Men jeg lurer: har dere alle lagt om kostholdet? Tenker ikke nødvendigvis på mengde, men på hva dere sier. Kjæresten spiser ekstremt usunt; ferdigmat, potetgull, snop, egg og bacon ++ hver dag. Gått på Wegovy siden rundt februar, og har gått ned, men jeg hadde håpet han ble inspirert til å endre livsstilen litt i samme slengen… 

Anonymkode: ba1d8...0d2

Har lagt om helt ja :) eller, har egentlig alltid spist ganske sunt helt til etter graviditet og 35kg +, klarte ikke å gå ned ved å spise sunt og mindre så da ga jeg faen og tenkte at jeg like gjerne kunne spise det jeg cravet. Men etter oppstart på wegovy så er jeg veldig opptatt av sunt og næringsrik kost igjen. Vil tro at din samboer ikke  lager seg gode nok vaner til at han vil klare å holde vekten nede etter han er ferdig med medisinen. Det vil være vanskelig for han å holde vekten nede ved kun å begrense størrelsen på porsjonene når sultfølelsen/manglende metthetsfølelse er tilbake for fullt.

Men hva er motivasjonen hans? Er det kun vekt, eller er det god helse også?  Du kan jo se dokumentarer og podkaster om kosthold sammen med han, kanskje han blir motivert til å spise sunnere av kunnskap om temaet?

Anonymkode: 20a74...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hører egentlig ikke hjemme her, siden det er kjæresten som bruker dette og ikke jeg. Men jeg lurer: har dere alle lagt om kostholdet? Tenker ikke nødvendigvis på mengde, men på hva dere sier. Kjæresten spiser ekstremt usunt; ferdigmat, potetgull, snop, egg og bacon ++ hver dag. Gått på Wegovy siden rundt februar, og har gått ned, men jeg hadde håpet han ble inspirert til å endre livsstilen litt i samme slengen… 

Anonymkode: ba1d8...0d2

Har egentlig ikke lagt om livsstilen, da jeg spiste veldig sundt før jeg begynte på Wegovy også. Bare for mye. Men med vektnedgangen har det blitt lettere å trene, så nå trener jeg jevnlig. Treningen har egentlig ikke vektreduserende effekt på meg, men det er bra for min fysiske og psykiske helse.

Anonymkode: eb1fe...b65

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vil det du har mistet komme tilbake? Hva sa legen om dette?

Anonymkode: 3010d...d40

Har ikke vært hos legen. Men når jeg klipte meg sist så kommenterte frisøren at hun så hår som var på vei til å vokse ut. 

Anonymkode: afe6e...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har ikke vært hos legen. Men når jeg klipte meg sist så kommenterte frisøren at hun så hår som var på vei til å vokse ut. 

Anonymkode: afe6e...2f7

Grøss,tegn på at kroppen normaliserer seg,dose må økes (uten klikk) ellers går du opp i vekt.  Farlig det....

Anonymkode: 1581e...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte sprøyte nr tre i dag. Har gått ned ca fem kilo så langt, det er jeg godt fornøyd med, selv om mye trolig er vanntap. Passer på å drikke mye vann da. Spiser som før, kanskje litt mindre måltider, og koser meg med litt øl/vin i helgene. Den store forskjellen er at jeg ikke har rørt søtt, snacks, osv siden starten, dette frister overhodet ikke lenger. 10 kilo igjen, kanskje 10-12, så er jeg fornøyd og må over på vektvedlikehold.

Anonymkode: 974a8...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Grøss,tegn på at kroppen normaliserer seg,dose må økes (uten klikk) ellers går du opp i vekt.  Farlig det....

Anonymkode: 1581e...f72

Øh, nei? Hadde voldsomt stort håravfall de første 6 mnd. Nå har det normalisert seg, og jeg går fortsatt ned i vekt. Gått ned 32 kg, skal ned 5 til uten at jeg tenker det blir noe problem. Og er ikke på høyeste dose-og ikke skal jeg det heller. Håravfall har nok ikke nødvendigvis sammenheng med effekt. 

Anonymkode: 14c6c...766

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Øh, nei? Hadde voldsomt stort håravfall de første 6 mnd. Nå har det normalisert seg, og jeg går fortsatt ned i vekt. Gått ned 32 kg, skal ned 5 til uten at jeg tenker det blir noe problem. Og er ikke på høyeste dose-og ikke skal jeg det heller. Håravfall har nok ikke nødvendigvis sammenheng med effekt. 

Anonymkode: 14c6c...766

Ikke bry deg om f72 - hen er bare ute og provoserer. Overse det.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Hører egentlig ikke hjemme her, siden det er kjæresten som bruker dette og ikke jeg. Men jeg lurer: har dere alle lagt om kostholdet? Tenker ikke nødvendigvis på mengde, men på hva dere sier. Kjæresten spiser ekstremt usunt; ferdigmat, potetgull, snop, egg og bacon ++ hver dag. Gått på Wegovy siden rundt februar, og har gått ned, men jeg hadde håpet han ble inspirert til å endre livsstilen litt i samme slengen… 

Anonymkode: ba1d8...0d2

Vær oppmerksom på at ikke alt du lister opp hører inn under kategorien "ekstremt usunt".

For eksempel er egg noe av det sunneste man kan spise. Det inneholder "alt" man trenger av vitaminer, mineraler og andre viktige næringsstoffer (unntatt C-vitamin).
https://www.forskning.no/mat-og-helse-mat-partner/ernaeringsprofessor-hyller-egget/504060

Ferdigmat trenger heller ikke være så usunt. For eksempel har Fjordland begynt å få et godt rykte, blant ernæringsfysiologer og andre:
https://kiwi.no/tema/helse-og-sunnhet/kosthold/denne-ferdigmaten-er-sunnere-enn-du-tror/

Bacon i seg selv er heller ikke ille. Men det inneholder ofte mye salt og i tillegg E250 (natriumnitritt), som man bør være foriktig med.

(Å lese innholdsdeklarasjoner er lurt!)

Vet ikke om nøtter kommer inn under betegnelsen "snop", men iallfall er for eksempel mandler og valnøtter veldig sunt. 

Hilsen Caissa
(som er mye flinkere i teorien enn i praksis...)


 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det gått 12 uker siden jeg startet med Wegovy. Har stått på nest laveste dose siden uke 5, nesten helt uten bivirkninger. Bikket 20kg ned i dag. :)  

Har null søtsug og matlysten er nesten ikke eksisterende.

Anonymkode: 499b6...45d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Da har det gått 12 uker siden jeg startet med Wegovy. Har stått på nest laveste dose siden uke 5, nesten helt uten bivirkninger. Bikket 20kg ned i dag. :)  

Har null søtsug og matlysten er nesten ikke eksisterende.

Anonymkode: 499b6...45d

Åj, det er jo fantastisk!!! Gratulerer så mye! ❤️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Da har det gått 12 uker siden jeg startet med Wegovy. Har stått på nest laveste dose siden uke 5, nesten helt uten bivirkninger. Bikket 20kg ned i dag. :)  

Har null søtsug og matlysten er nesten ikke eksisterende.

Anonymkode: 499b6...45d

Så utrolig bra!

Skulle ønsker jeg ikke satt her, nesten skalla, og kunne si det samme😅

Men hadde også ekstremt god effekt av sprøyta, men kan ikke miste mer hår så måtte bare stoppe😭

Anonymkode: a4c7b...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Begynte på sprøya i går (laveste dose) og leste grundig og godt pakningsvedlegget… trodde jeg. Ser nå at sprøyta skulle være i kjøleskapet før stikket. Den biten fikk jeg ikke med meg 😞 

Hvor «farlig» er det å glemme det, er dosen «ødelagt» nå?

Har også et som om nøtter. Jeg er veldig glad i å spise en neve nøtter i stedet for f eks frukt. Men de inneholder jo mye fett. Noen som opplever kvalme etter inntak av nøtter?

Anonymkode: 2463f...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei!

Begynte på sprøya i går (laveste dose) og leste grundig og godt pakningsvedlegget… trodde jeg. Ser nå at sprøyta skulle være i kjøleskapet før stikket. Den biten fikk jeg ikke med meg 😞 

Hvor «farlig» er det å glemme det, er dosen «ødelagt» nå?

Har også et som om nøtter. Jeg er veldig glad i å spise en neve nøtter i stedet for f eks frukt. Men de inneholder jo mye fett. Noen som opplever kvalme etter inntak av nøtter?

Anonymkode: 2463f...e3d

Det har ikke noe å si! Å oppbevare den kjølig er for at holdbarhetsdato skal være reell. Dersom du bruker den innen 6 uker er hm holdbar utenfor kjøleskapet 

Anonymkode: 6ee96...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 9.40):

Det er bare å lese pakningsvedlegget, svært vanlige bivirkninger er ramset opp der. Det er godt dokumentert. 

Svært vanlige bivirkninger = 1 av 10.  Det betyr at de aller fleste (9 av 10) ikke får bivirkninger.  

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/4/2024 at 5:21 PM, Kalevala said:

Svært vanlige bivirkninger = 1 av 10.  Det betyr at de aller fleste (9 av 10) ikke får bivirkninger.  

Dette stemmer ikke, ifølge Felleskatalogen.

Under Alvorlige bivirkninger finner vi:
Vanlige (kan berøre opptil 1 av 10 brukere)
Mindre vanlige (kan berøre opptil 1 av 100 brukere)
Sjeldne (kan berøre opptil 1 av 1000 brukere)

I tillegg finner vi under Andre bivirkninger:
- Svært vanlige (kan berøre flere enn 1 av 10 brukere)
- Vanlige (kan berøre opptil 1 av 10 brukere)
- Mindre vanlige (kan berøre opptil 1 av 100 brukere)
 
Ut ifra dette tror jeg (dessverre) vi må gå ut ifra at det er flere enn 1 av 10 som opplever bivirkninger.
 
Lister ikke opp de ulike bivirkningene som hittil er avdekket (og offentliggjort), men de kan man lese om under punkt 4 her:
https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-wegovy-flextouch-novo-nordisk-724710

 

Endret av Caissa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor mye kan en forkjølelse påvirke vekta? Jeg lå godt an til ukas veiing, men i dag var det ikke så bra likevel. Har blitt forkjøla og sover lite, hoster mye om natta. Tror ikke jeg spiser mer enn vanlig siden halsen er vond, kanskje kroppen holder på vann?

Uansett, nå må jeg gå og sette dosen før jeg glemmer det, igjen! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor setter dere sprøyta? 
 

Min erfaring er at både forkjølelse og dårlig søvn gjør at vekta ikke slipper/samler vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Tjukkis said:

Hvor setter dere sprøyta? 
 

Min erfaring er at både forkjølelse og dårlig søvn gjør at vekta ikke slipper/samler vann

Jeg prøvde først å variere hvor jeg satte sprøyta, ut ifra at det står at den kan settes i magen, låret eller overarmen.

Den aller første sprøyta satte jeg i magen. Den var helt smertefri og uten noe blod. Den neste satte jeg i låret, men denne gjorde litt vondt, samt at det blødde litt. Muligens fordi det ble litt mer komplisert å sette der?

Så etter den ene i låret har jeg bare satt i magen, på ulike steder.
Det er vel det de med diabetes også gjør vanligvis, har jeg forstått. Og de kan/må jo sette flere ganger om dagen, ikke én per uke. Så da går nok det helt bra tenker jeg.

(Jeg stryker første over med en ren bomullspad med Pyrisept på, for å desinfisere. Lar Pyrisepten tørke helt før sprøyta settes. Etterpå setter jeg på en liten plasterlapp med en dråpe Jod på, bare sånn i tilfelle noen bakterier har lurt seg med i stikkåpningen. Den lar jeg sitte på til den faller av, så ser jeg bedre neste gang hvor den forrige sprøyta ble satt også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjukkis skrev (6 timer siden):

Hvor setter dere sprøyta? 
 

Min erfaring er at både forkjølelse og dårlig søvn gjør at vekta ikke slipper/samler vann

Jeg kniper litt i flesket før jeg setter nåla i magen, ved siden av navlen. Annen hver side, for hver gang. Bruker ikke å vaske området først, kommer som regel rett fra dusjen. :) 

Takk for at du deler din erfaring ang forkjølelse. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...