Gå til innhold

Alvorlig hekt. Hvordan komme seg ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min hekter er ekstremt på når jeg er i området hans. Han inviterer meg til aktiviteter hver eneste dag, han lager mat til meg, han ber meg på kino og rusleturer i fjell og skog. Han oppfører seg som den mest romantiske av de romantiske, det blir nesten for mye. Men når jeg reiser, blir det helt tyst. Ikke en lyd. Hvis jeg ikke hadde sendt han en melding, hadde han nok forduftet. Dette gjentar seg hver gang. Sist vi møttes, konfronterte jeg han med denne oppførselen, og det var da han sa han kun så en venn i meg, ikke noe mer. Han beklaget at han hadde sendt meg feil signaler. Og det er her jeg faller av. Hvorfor oppfører han seg så intenst som kjæresten min når han kun vil ha vennskap? Jeg tror faktisk ikke på ordene hans, jeg tror det ligger noe annet bak, noe psykologisk/mentalt.

Ts

Anonymkode: 66691...76d

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Andro skrev (18 minutter siden):

 Og du har gått på kroken.

Det er veldig viktig framover at du ikke viser noen form for følelser, later som han ikke når følelsene dine, og ikke gir noen form for positiv bekreftelse. Må du uttrykke desperasjon, skuffelse eller begjær, fortell det til andre enn ham.
Alle tegn til at han når inn til deg tenner han på, også når du har det vondt, savner, lurer eller blir skuffet.Det må du ikke finne på å røpe.

Jeg har uansett gått på kroken. Og vet det godt. Men tillater likevel, eller har tillatt. Forsøker å stoppe det. 

Jeg beklager at jeg kupper tråden din litt TS, men vi er i så samme båt. Det du skriver her @Andro er grunnen til at jeg skriver her. For jeg må få det ut til noen, og har ingen å få det ut til. Ingen jeg kan innrømme at jeg er så svak til, innrømme at jeg er så dum til. 

Anonymkode: 81894...372

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min hekter er ekstremt på når jeg er i området hans. Han inviterer meg til aktiviteter hver eneste dag, han lager mat til meg, han ber meg på kino og rusleturer i fjell og skog. Han oppfører seg som den mest romantiske av de romantiske, det blir nesten for mye. Men når jeg reiser, blir det helt tyst. Ikke en lyd. Hvis jeg ikke hadde sendt han en melding, hadde han nok forduftet. Dette gjentar seg hver gang. Sist vi møttes, konfronterte jeg han med denne oppførselen, og det var da han sa han kun så en venn i meg, ikke noe mer. Han beklaget at han hadde sendt meg feil signaler. Og det er her jeg faller av. Hvorfor oppfører han seg så intenst som kjæresten min når han kun vil ha vennskap? Jeg tror faktisk ikke på ordene hans, jeg tror det ligger noe annet bak, noe psykologisk/mentalt.

Ts

Anonymkode: 66691...76d

Mens min er motsatt. Kald når jeg er tilgjengelig, varm når jeg trekker meg. 

Anonymkode: 81894...372

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har uansett gått på kroken. Og vet det godt. Men tillater likevel, eller har tillatt. Forsøker å stoppe det. 

Jeg beklager at jeg kupper tråden din litt TS, men vi er i så samme båt. Det du skriver her @Andro er grunnen til at jeg skriver her. For jeg må få det ut til noen, og har ingen å få det ut til. Ingen jeg kan innrømme at jeg er så svak til, innrømme at jeg er så dum til. 

Anonymkode: 81894...372

Neida, du har ikke kuppet tråden min. Vi er i dette sammen, og vi skal komme ut av det sammen ❤️

Ts

Anonymkode: 66691...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror faktisk ikke på ordene hans, jeg tror det ligger noe annet bak, noe psykologisk/mentalt.

Ts

Anonymkode: 66691...76d

Og det er der problemet ligger. Når noen oppfører seg motstridende det de sier, fucker det med hodet vårt. Og du er nødt til å høre ordene hans og ta standpunkt. Du må tenke "du vil ikke være kjæreste nei? Det er okei, men da vil ikke jeg leke kjærester med alle de aktivitetene du finner på, sånn er det, der går min grense". Jeg begynte å tenke sånn, og unngikk mer hekt. 

Lei av menn som leker kjæreste ene dagen og ikke kjenner deg andre.

Anonymkode: 036d9...872

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og det er der problemet ligger. Når noen oppfører seg motstridende det de sier, fucker det med hodet vårt. Og du er nødt til å høre ordene hans og ta standpunkt. Du må tenke "du vil ikke være kjæreste nei? Det er okei, men da vil ikke jeg leke kjærester med alle de aktivitetene du finner på, sånn er det, der går min grense". Jeg begynte å tenke sånn, og unngikk mer hekt. 

Lei av menn som leker kjæreste ene dagen og ikke kjenner deg andre.

Anonymkode: 036d9...872

Ja, kanskje det. Men hva er greia? Han elsker jo tiden vi er sammen. Han stråler, han koser seg og han sier det. Han sier tiden vi har sammen er alt han ønsker seg. Akkurat det. Det er akkurat det han savner i livet. 
Ts

Anonymkode: 66691...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, kanskje det. Men hva er greia? Han elsker jo tiden vi er sammen. Han stråler, han koser seg og han sier det. Han sier tiden vi har sammen er alt han ønsker seg. Akkurat det. Det er akkurat det han savner i livet. 
Ts

Anonymkode: 66691...76d

Men hva hjelper det når han ikke vil ta steget ut.. du må nesten slutte å tenke på hva HAN vil og koser seg med, og tenke på hva du ønsker og vil. Hvis ingenting endrer seg resten av livet, er det dette du vil? Han jeg var hektet på hadde det fantastisk med meg, beste sexen i hans liv var den vi utforsket sammen, jeg kunne se alt det på ham også og han sa det. Men hva hjelper det når han kobler ut mentalt, glemmer meg sekundet jeg er ute av syne eller driter i meg fordi han føler for. Det var ikke det jeg ville ha.

Anonymkode: 036d9...872

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, kanskje det. Men hva er greia? Han elsker jo tiden vi er sammen. Han stråler, han koser seg og han sier det. Han sier tiden vi har sammen er alt han ønsker seg. Akkurat det. Det er akkurat det han savner i livet. 
Ts

Anonymkode: 66691...76d

Selvfølgelig sier han det. Det er det du vil høre. Han trenger oppmerksomheten, men den kunne kommet fra hvem som helst.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (9 minutter siden):

Selvfølgelig sier han det. Det er det du vil høre. Han trenger oppmerksomheten, men den kunne kommet fra hvem som helst.

Ja det er egentlig det verste.. hvor fort han jeg var hektet på i 12 år bare gikk videre. Hvor ekstremt investert jeg var, og han ikke.  Enda vi ble sammen, eller sammen og sammen.. slik det endte kunne vi like godt ikke gjort det. 

Anonymkode: 036d9...872

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men folkens, jeg er så forvirret, fordi hos oss er det på en måte et gjensidig hekt. Den ene er på en måte ikke verre enn den andre, det er som en syk-turtaking med svikt og tiltrekning «annenhver» gang. Jeg er vel egentlig den som ikke vil ha en alvorligere forpliktelse, mer typisk hekter, men jeg alvorlig hektet av han. Jeg blir GAL! Kjenner suget etter han når jeg ikke har han, men vil som sagt ikke ha ett forhold med han heller. Tro meg vi har prøvd i disse 8 årene, forholdet var så giftig og vanskelig, men samtidig helt seksuelt magisk avhengig. Av og på sikkert 20 ganger disse årene. Sykt usunt! Men jeg vil ha mer, men har nå har jeg klart å holde meg unna siden jul. Men jeg merker veldig godt hans signaler, vanskelig å forklare, men han sender de ut via visse kanaler. Han er blokkert på alle SoMe. 

Hvordan forklare dette gjensidige hektet da? Går det an? Hjelp, jeg er så sliten og lei av dette, men skjønner altså ikke logikken eller psykologien her. @AndroDu er alltid så klok i svarene dine, skjønner du deg på dette?😅

Anonymkode: d519d...4f2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Og det er der problemet ligger. Når noen oppfører seg motstridende det de sier, fucker det med hodet vårt. 

Anonymkode: 036d9...872

Når noen oppfører seg motsatt av det de sier, fucker det med hodet vårt! Dette var smarte ord og ord jeg skulle hatt mye før. For det er jeg som får skylden for at jeg oppfatter ham så motsatt, det er bare jeg som er vanskelig og krevende. 

 

Jeg og TS har det likt men motsatt, for hennes sier han ikke vil ha henne men leker kjærester likevel, mens min sier han vil ha meg men tar alltid avstand til syvende og sist likevel. Når har jeg blokkert. Jeg ender jo opp med å åpne opp blokkeringen, for å se om meldingene tikker inn likevel men da får jeg dem i alle fall ikke midt på natta når han jobber natt og sier han vil komme til meg morgenen etter, da slipper jeg i alle fall å få forhåpningene der og da. Jeg kan åpne opp, og kontrollere når jeg leser meldingene i alle fall. Så kan jeg kanskje til syvende og sist klare å ikke åpne opp lenger. 

Anonymkode: 81894...372

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når noen oppfører seg motsatt av det de sier, fucker det med hodet vårt! Dette var smarte ord og ord jeg skulle hatt mye før. For det er jeg som får skylden for at jeg oppfatter ham så motsatt, det er bare jeg som er vanskelig og krevende. 

 

Jeg og TS har det likt men motsatt, for hennes sier han ikke vil ha henne men leker kjærester likevel, mens min sier han vil ha meg men tar alltid avstand til syvende og sist likevel. Når har jeg blokkert. Jeg ender jo opp med å åpne opp blokkeringen, for å se om meldingene tikker inn likevel men da får jeg dem i alle fall ikke midt på natta når han jobber natt og sier han vil komme til meg morgenen etter, da slipper jeg i alle fall å få forhåpningene der og da. Jeg kan åpne opp, og kontrollere når jeg leser meldingene i alle fall. Så kan jeg kanskje til syvende og sist klare å ikke åpne opp lenger. 

Anonymkode: 81894...372

Det er forjævlig, det er så vondt, jeg forsto at man skal stå ekstremt på egne grenser og det man føler er rett når noen utsetter en for slik hjernevasking. For jeg vil kalle det hjernevasking når man er av og på, man gjør den andre parten avhengig av seg. 

Anonymkode: 036d9...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan forklare dette gjensidige hektet da? Går det an? Hjelp, jeg er så sliten og lei av dette, men skjønner altså ikke logikken eller psykologien her. @AndroDu er alltid så klok i svarene dine, skjønner du deg på dette?😅

Anonymkode: d519d...4f2

Mennesket er i stor grad kjemi, og også vi som ikke vil ha et ordinært forhold kan ha trygge relasjoner til elskere, venner osv. men du er hekta på noe annet, og det ligner i stor grad på opiatavhengighet. Avhold fra ham, og spennende aktiviteter er det eneste botemiddelet, og du trenger aktiviteter som gir adrenalin og dopamin.
Han har traumatisert deg, og han har skapt et traumebånd, som han spiller på. Sannsynligvis har du også måttet kjempe for noens oppmerksomhet i oppveksten, så han har et mønster å spinne videre på. Du skal ikke kjempe for å ha plass.

Han jeg fikk et hekt på var av og på, og fikk meg til å tro at det var en gjensidighet. Med en gang jeg stengte av så vet jeg at det ikke er sant. Han er en bevisst voldsutøver, som nyter å slite i andres følelser, og skape stemninger man vil tilbake til, samtidig som han sier klart at han ikke vil det.

Nå har jeg en sunn, sterk og tydelig elsker, som aldri lar meg tvile på om jeg er ønsket, hva vi er for hverandre eller gjør meg usikker på noe vis. Det er trygt, lidenskapelig og en boost av selvtilliten som ingen andre har matchet.
Begjæret vårt, tillit og respekt er tydelig og gjensidig, og vi vet hvor vi har hverandre.

Jeg vil råde deg til å søke hjelp, og lese deg opp på narcissistic abuse, for å gjenkjenne noen adferdsmønstre hos ham, og reaksjoner i deg selv. (lovebombing, bradcrumbing, silent tratment, withold affection, projisering osv.)

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Andro det er nesten ufattelig hvordan du treffer, totalt spot on! Jeg trenger dopamin ja med en hjerne i kjemisk ubalanse og derav lite dopamin, og barndommen var «like hell» derfor har jeg et utrygt tilknytningsmønster. Så takk, den forklaringen din, den satt. 
Godt å høre at du har funnet ut av det. Håper det blir min tur snart også😊

Anonymkode: d519d...4f2

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men folkens, jeg er så forvirret, fordi hos oss er det på en måte et gjensidig hekt. Den ene er på en måte ikke verre enn den andre, det er som en syk-turtaking med svikt og tiltrekning «annenhver» gang. Jeg er vel egentlig den som ikke vil ha en alvorligere forpliktelse, mer typisk hekter, men jeg alvorlig hektet av han. Jeg blir GAL! Kjenner suget etter han når jeg ikke har han, men vil som sagt ikke ha ett forhold med han heller. Tro meg vi har prøvd i disse 8 årene, forholdet var så giftig og vanskelig, men samtidig helt seksuelt magisk avhengig. Av og på sikkert 20 ganger disse årene. Sykt usunt! Men jeg vil ha mer, men har nå har jeg klart å holde meg unna siden jul. Men jeg merker veldig godt hans signaler, vanskelig å forklare, men han sender de ut via visse kanaler. Han er blokkert på alle SoMe. 

Hvordan forklare dette gjensidige hektet da? Går det an? Hjelp, jeg er så sliten og lei av dette, men skjønner altså ikke logikken eller psykologien her. @AndroDu er alltid så klok i svarene dine, skjønner du deg på dette?😅

Anonymkode: d519d...4f2

Nettopp! Jeg har også lurt på om jeg er hekter for ham. Han er jo helt sykt på når han har muligheten til å være i nærheten av meg, så intens at det nesten blir too much. Da er jeg mer tilbakeholden, jeg trenger ikke å være med han 24/7, men det vil han med meg. Mens når vi er vekk fra hverandre… da er det helt stille fra hans kant. Litt sånn «ute av syne, ute av sinn» og det forstår jeg ikke. Jeg savner han intenst.

Det kan jo hende det, at vi er hektere for hverandre og at han - når jeg er borte - prøver å kutte meg?

Uansett hvordan vi vrir og vender på dette så er vi ikke sunne for hverandre slik det er nå.

Ts

Anonymkode: 66691...76d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

@Andro det er nesten ufattelig hvordan du treffer, totalt spot on!

Jeg er lei meg for det du har opplevd, og det du står i, men jeg er også glad når jeg treffer. Da når jeg inn, og du får forhåpentligvis noen knagger å henge ting på. Og det jeg har lært har gitt meg noen analyseverktøy... som jeg håper at flere kan dra nytte av.

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Iljama skrev (1 time siden):

Å bli hekta kan skje oss alle. Jeg anbefaler Sissel Grans Hekta på et håp om Kjærlighet. 

Jeg har lest denne boken fra perm til perm, men den hjalp ikke meg i det hele tatt. Ble for platt, gikk ikke i dybden - det ble for mye å binde seg til masten. Akkurat som om det ikke har vært prøvd. Langt bedre med forklaringene Andro kommer med, de gir mening. 

Anonymkode: d519d...4f2

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lyst til å kommentere på denne.

Kvinne 28 år, skal gifte meg snart med en super mann og vi har et barn nå :)  MEN jeg har opplevd hekt flere ganger før jeg kom hit jeg er i dag. Tror jeg kvalifiserer som tidligere dronning av toxic relationships… og ja, har noen råd som er gull verdt!

Ofte avslutter slike relasjoner seg selv på sikt, men er som regel svært giftige mens de pågår. 

Det som fikk meg ut av mine hekt/toxic situationships var vel summa sumarum en blanding av terapi og medisiner for noen diagnoser jeg har, og det at jeg ble emosjonelt drained av disse usunne sirklene. Jeg ble plutselig kald, satte standarden for meg selv (etter mye jobbing), og viste dem fram. Dvs. stengte døren; blokkerte, trakk meg helt vekk og avviste vedkommende det gjaldt og så meg aldri tilbake. Jeg fokusere på å benytte det jeg lærte meg gjennom studiene mine og fra livet selv, og krevde kommunikasjon, konsistens og klare rammer fra andre og fra meg selv.

Hvis man selv er «toxic» inni seg, trekker man til seg dette usunne tullet uansett hvor man ferdes. Det kan skyldes så mye, men det er i en selv årsaken ligger, og svaret!, fordi man kan ikke styre andre. Man må starte med seg selv og se litt på: Hva får jeg ut av dette? Hva vil jeg med dette? Er det mer vodnt enn godt for meg?

I dag ville jeg sagt nei til alt dette, og skjemmes nesten. Jeg vil jo i grunn kun bli husket som en sterk kvinne. Men den gang var det grusomt og ekte for meg! Jeg manglet ryggrad og selvverd, når man ser det utenfra, men det er aldri for sent å snu. Men ja, dette kommer helt an på hvordan du vil behandles og bli sett på. Samt hva man ønsker ut av kjærlighetslivet sitt og hvilke behov man har.

Anonymkode: 15834...1d9

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer konkret (fra meg over): Tenk gjennom hva disse relasjonene gir, og vei for og imot. Jobb med å se realistisk på tingenes tilstand, går det fremover eller er det rundans? Kommuniser gjerne og få klare svar fra den andre parten, og hvis svaret er JA (til et forhold), så kutt vedkommende beinhardt ut hvis de ikke holder seg til handling foran ord. Er svaret nei, så vet man at dette kun fortsetter i en halvhjertet og kun lidenskapelig connection.

Aldri hør på ord, se på handling. Men aller mest: hva vil du selv, FOR deg selv?

Vit at hver gang du havner tilbake, så kaster du bort tid. Dette er ikke kjærlighet. Og du skader deg selv på sikt, ellers ville du aldri kalt det et hekt i utgangspunktet. 

Anonymkode: 15834...1d9

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...