Gå til innhold

Alvorlig hekt. Hvordan komme seg ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Desperasjon, usikkerhet og uklare signaler er det motsatte av kjærlighet.
Mange blir hekta på de sterke følelsene i håpløs lengsel, skuffelser og dråper av sex eller godord.
Mange med cluster B-diagnoser vet å spille på denne funksjonen i andre, så de alltid har dem tilgjengelige - 
uten at de selv må forplikte seg til noe, eller ta noe ansvar. 
Uansett hvor godt de skuespiller når dere møtes så betyr du ingen verdens ting for den andre personen. Det er ingen gjensidighet i det; det er et selvbedrag. Det er noe du vil tro, trenger å tro, for å bevare selvbildet.

Mange som blir hekta har vært i en situasjon som barn der de har måttet slåss om å få oppmerksomhet eller kjærlighet, eller har måttet lære seg at det er upassende å forvente. Dråper av tegn på kjærlighet fra andre er som opium senere i livet. Falske følelser er like avhengighetsskapende som en ekte relasjon, og smerten ved å ikke få hverandre er sterkere enn følelsen av gjensidig og ekte kjærlighet. Mange forbinder den smerten, abstinensen, med lidenskap - mens det egentlig er avvisning, straff, silent treatment og lovebombing i et heftig virvar av emosjonell selvskading.

Har gått i fella, men dagen etter at jeg blokkerte ham for godt kjente jeg en ro og lykke som jeg ikke har kjent maken til. Når jeg dumper borti ham i sosiale sammenhenger i etterkant ser jeg på ham med forakt, og syns ikke at han er hverken hyggelig eller forlokkende. Kommer han for nær meg så oppfatter jeg ham som så ekkel at jeg nesten brekker meg.

  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har prøvd det. Så sender han en melding og spør hvordan det går. Skal jeg ignorere han da? Føler det er dårlig gjort liksom. Vi er jo venner…Vi er bestevenner.

Man kan ikke skilles som venner etter hekt. Det du føler for ham er ikke vennskapelig, men romantisk / erotisk. Det er ikke forenlig med vennskap. Min hekter har lurt på hvorfor vi ikke kan være venner etterpå, når vi var venner før forholdet, men jeg er helt klar på at jeg ikke er vennen hans. Skal man bryte så må man bryte helt.
Må dere omgås fordi dere er i samme vennekrets, kollegium e.l. så hold kommunikasjon til et høflig minimum, som "Hei!" og "God jul!"
Skjul vedkommende i sosiale medier, så du ikke ser oppdateringene deres, eller hva de andre damene hans skriver på veggen eller tagger ham i.

Konsentrer deg om andre ting å tenke på. Puss opp et rom, vask stuetaket, bli med i et lokalt parti, eller lag en ny treningsrutine, og ikke glem lørdagskafe med gjengen eller balkongkaffe hos naboen. Skap et liv.

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er egentlig et hekt? Er det et nymotens ord for forelsket. For forelsket det kan alle bli. Og avstandsforelskelse kan vare i mange mange år og det er ikke noe uvanlig. Og ja. Eneste hjelp er å ikke ha kontakt. Eller la det brenne ut

Nei, det er ikke helt det samme. Det er elementer av forelskelse i hekt, men hektet er usunt, håpløst, vanedannende, og ofte bevisst iverksatt av personer med narsissistiske trekk, for å få andre til å dyrke deres konstruerte selvbilde. Det er et bevisst spill fra hekterens side, og agnet er falske håp om kjærlighet. De er særlig flinke til å spotte folk i sårbare situasjoner når de rekrutterer nytt "supply", som det heter. Noen som trenger det håpet...

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ja. Det er det som er null kontakt. 

Anonymkode: b27cd...cec

Greia er at det blir dårlig gjort overfor han å ikke forklare meg. For alt jeg vet er det like gjerne jeg som er hekteren for ham. Vi er ganske like teite begge to, føler jeg, så det kan like gjerne være at han ser på meg som en hekter. Jeg syns iallfall det er slemt å ghose.

Ts

Anonymkode: 66691...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (18 minutter siden):

Desperasjon, usikkerhet og uklare signaler er det motsatte av kjærlighet.
Mange blir hekta på de sterke følelsene i håpløs lengsel, skuffelser og dråper av sex eller godord.
Mange med cluster B-diagnoser vet å spille på denne funksjonen i andre, så de alltid har dem tilgjengelige - 
uten at de selv må forplikte seg til noe, eller ta noe ansvar. 
Uansett hvor godt de skuespiller når dere møtes så betyr du ingen verdens ting for den andre personen. Det er ingen gjensidighet i det; det er et selvbedrag. Det er noe du vil tro, trenger å tro, for å bevare selvbildet.

Mange som blir hekta har vært i en situasjon som barn der de har måttet slåss om å få oppmerksomhet eller kjærlighet, eller har måttet lære seg at det er upassende å forvente. Dråper av tegn på kjærlighet fra andre er som opium senere i livet. Falske følelser er like avhengighetsskapende som en ekte relasjon, og smerten ved å ikke få hverandre er sterkere enn følelsen av gjensidig og ekte kjærlighet. Mange forbinder den smerten, abstinensen, med lidenskap - mens det egentlig er avvisning, straff, silent treatment og lovebombing i et heftig virvar av emosjonell selvskading.

Har gått i fella, men dagen etter at jeg blokkerte ham for godt kjente jeg en ro og lykke som jeg ikke har kjent maken til. Når jeg dumper borti ham i sosiale sammenhenger i etterkant ser jeg på ham med forakt, og syns ikke at han er hverken hyggelig eller forlokkende. Kommer han for nær meg så oppfatter jeg ham som så ekkel at jeg nesten brekker meg.

 

Andro skrev (4 minutter siden):

Man kan ikke skilles som venner etter hekt. Det du føler for ham er ikke vennskapelig, men romantisk / erotisk. Det er ikke forenlig med vennskap. Min hekter har lurt på hvorfor vi ikke kan være venner etterpå, når vi var venner før forholdet, men jeg er helt klar på at jeg ikke er vennen hans. Skal man bryte så må man bryte helt.
Må dere omgås fordi dere er i samme vennekrets, kollegium e.l. så hold kommunikasjon til et høflig minimum, som "Hei!" og "God jul!"
Skjul vedkommende i sosiale medier, så du ikke ser oppdateringene deres, eller hva de andre damene hans skriver på veggen eller tagger ham i.

Konsentrer deg om andre ting å tenke på. Puss opp et rom, vask stuetaket, bli med i et lokalt parti, eller lag en ny treningsrutine, og ikke glem lørdagskafe med gjengen eller balkongkaffe hos naboen. Skap et liv.

 

Nei, det er ikke helt det samme. Det er elementer av forelskelse i hekt, men hektet er usunt, håpløst, vanedannende, og ofte bevisst iverksatt av personer med narsissistiske trekk, for å få andre til å dyrke deres konstruerte selvbilde. Det er et bevisst spill fra hekterens side, og agnet er falske håp om kjærlighet. De er særlig flinke til å spotte folk i sårbare situasjoner når de rekrutterer nytt "supply", som det heter. Noen som trenger det håpet...

Så leit at du også har opplevd dette, men takk for at du deler din erfaring, synspunkt og tanker om dette og hva som foregår i en hekt! Det setter så ord på det og er så viktig informasjon. En hekt er ikke bare en forelskelse som ikke er gjensidig eller noe, det er en alvorlig avhengighet som tok 12 år av livet mitt, og helt i likhet med deg føler jeg kvalme over ham som hektet meg. Han gikk aktivt inn for det jevnlig i de årene å holde meg på plassen der. Selv etter at jeg kom i behandling gjorde han forsøk og da innså jeg hvor patetisk han egentlig er 

Anonymkode: 036d9...872

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Greia er at det blir dårlig gjort overfor han å ikke forklare meg. For alt jeg vet er det like gjerne jeg som er hekteren for ham. Vi er ganske like teite begge to, føler jeg, så det kan like gjerne være at han ser på meg som en hekter. Jeg syns iallfall det er slemt å ghose.

Ts

Anonymkode: 66691...76d

Jeg forstår, men det viktigste er at du bestemmer deg for at dette SKAL ta slutt. Hvis du ønsker det kan du skrive en kort tekst til ham uten for mye følelser hvor du skriver at fra ditt ståsted, kan ikke dette fortsette lenger. Feks 

"Jeg kan ikke fortsette vår relasjon, jeg ønsker å avslutte det og ønsker deg absolutt alt godt i fremtiden." Eller noe slikt. 

Du er nødt til å ende det. Du kan ikke slutte å ta dop feks og bare ta litt i helgene. Du må slutte. 

Men den gode nyheten er at du er allerede på vei til å bryte med ham, ellers hadde du ikke laget denne tråden. Bare ta tiden din, så lenge du vet det ender i slutten. 

Anonymkode: 036d9...872

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser flere skriver at hekteren oppfører seg på denne måten med vilje. At han/hun har narsissistiske trekk som bevisst drar mennesker inn i dritten og lar de være der for å øke deres grandiose selvbilde.

Det høres sikkert patetisk og bortforklarende ut, men jeg tror oppriktig ikke det er tilfelle for min hekter. Jeg vet han har hatt et usedvanlig tøft liv, at han har opplevd mye trist og ødeleggende, og jeg tror dette har påvirket ham i hvordan han relaterer til andre mennesker. Han er livredd nære relasjoner, og måten han reagerer på kan lett oppfattes som egoistisk og avvisende. Han ønsker ikke det, og det har han forklart.

Likevel. Han gir meg ikke det jeg trenger i vår relasjon. Han er muligens «skadet» og det tærer på meg og. Det kan like gjerne hende det er meg det er noe galt med, eller om det er kombinasjonen av oss to, for jeg vil ha han mye mer enn han kan gi. Han trenger mye tid for seg selv, jeg maser. Eller jeg maser ikke, men jeg føler jeg gjør det når jeg sender han en melding nå og da og spør hvordan han har det. Han svarer alltid, og han stiller som oftest oppfølgingsspørsmål, men jeg skulle så gjerne hatt mer av ham. Det er rett og slett ikke sunt når jeg tenker på han 24/7, og jeg har konkludert med at jeg må vekk.

Ts

Anonymkode: 66691...76d

  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg ser flere skriver at hekteren oppfører seg på denne måten med vilje. At han/hun har narsissistiske trekk som bevisst drar mennesker inn i dritten og lar de være der for å øke deres grandiose selvbilde.

Det høres sikkert patetisk og bortforklarende ut, men jeg tror oppriktig ikke det er tilfelle for min hekter. Jeg vet han har hatt et usedvanlig tøft liv, at han har opplevd mye trist og ødeleggende, og jeg tror dette har påvirket ham i hvordan han relaterer til andre mennesker. Han er livredd nære relasjoner, og måten han reagerer på kan lett oppfattes som egoistisk og avvisende. Han ønsker ikke det, og det har han forklart.

Likevel. Han gir meg ikke det jeg trenger i vår relasjon. Han er muligens «skadet» og det tærer på meg og. Det kan like gjerne hende det er meg det er noe galt med, eller om det er kombinasjonen av oss to, for jeg vil ha han mye mer enn han kan gi. Han trenger mye tid for seg selv, jeg maser. Eller jeg maser ikke, men jeg føler jeg gjør det når jeg sender han en melding nå og da og spør hvordan han har det. Han svarer alltid, og han stiller som oftest oppfølgingsspørsmål, men jeg skulle så gjerne hatt mer av ham. Det er rett og slett ikke sunt når jeg tenker på han 24/7, og jeg har konkludert med at jeg må vekk.

Ts

Anonymkode: 66691...76d

Du har rett i at det ikke alltid er helt kalkulert og bevisst, men når resultatet er det samme, er det like skadelig.. tenk om jeg slår deg ved et uhell kontra med vilje, i begge tilfeller har jeg skadet deg. 

Anonymkode: 036d9...872

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du har rett i at det ikke alltid er helt kalkulert og bevisst, men når resultatet er det samme, er det like skadelig.. tenk om jeg slår deg ved et uhell kontra med vilje, i begge tilfeller har jeg skadet deg. 

Anonymkode: 036d9...872

Nettopp, det er det jeg begynner å innse. Det er uansett ikke sunt om det er slik eller sånn.

Ts

Anonymkode: 66691...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nettopp, det er det jeg begynner å innse. Det er uansett ikke sunt om det er slik eller sånn.

Ts

Anonymkode: 66691...76d

Jeg synes du skal være skikkelig stolt av deg selv, og selv om dette vil ta litt tid og kanskje noen tilbakesteg, så er du helt på rett vei til å komme deg ut av dette og sette en strek. 

Anonymkode: 036d9...872

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

For meg er det slik st blokkering kan oppheves og jeg er så svak at jeg opphever hver eneste gang. Går bare et døgn eller to, så opphever jeg og alt er tilbake som før. 

Anonymkode: 81894...372

Gi kontroll over kontoen din til en venn i ei uke.

Anonymkode: b27cd...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ser flere skriver at hekteren oppfører seg på denne måten med vilje. At han/hun har narsissistiske trekk som bevisst drar mennesker inn i dritten og lar de være der for å øke deres grandiose selvbilde.

Det høres sikkert patetisk og bortforklarende ut, men jeg tror oppriktig ikke det er tilfelle for min hekter. Jeg vet han har hatt et usedvanlig tøft liv, at han har opplevd mye trist og ødeleggende, og jeg tror dette har påvirket ham i hvordan han relaterer til andre mennesker. Han er livredd nære relasjoner, og måten han reagerer på kan lett oppfattes som egoistisk og avvisende. 

Ts

Anonymkode: 66691...76d

Mange hektere har levd vanskelige liv, og mest sannsynlig har de lært å hekte i oppveksten ved at deres omsorgspersoner var sånn mot dem. 

Anonymkode: b27cd...cec

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mange hektere har levd vanskelige liv, og mest sannsynlig har de lært å hekte i oppveksten ved at deres omsorgspersoner var sånn mot dem. 

Anonymkode: b27cd...cec

Jeg støtter dette, har selv klart å kutte ut min hekter i 2 måneder i dag. Jeg vet at han hatt en mor som var/er missbruker. Og jeg ville bare elske han men han klarer ikke å ta mot kjærlighet. Derfor er han 38 år og singel. 

Anonymkode: 47db7...1da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg støtter dette, har selv klart å kutte ut min hekter i 2 måneder i dag. Jeg vet at han hatt en mor som var/er missbruker. Og jeg ville bare elske han men han klarer ikke å ta mot kjærlighet. Derfor er han 38 år og singel. 

Anonymkode: 47db7...1da

Ikke min heller. Og ærlig talt så forstår jeg det ikke heller. På papiret er jeg «bedre» enn han. Bedre utdannelse, bedre jobb, bedre betalt, slank og relativt ok utseendemessig, han er overvektig og tynn i håret. Jeg har hus og alt på stell, han leier en leilighet og eier ingenting. Objektivt sett er han ingen catch. Han har drit dårlig selvfølelse og dytter folk unna. Men jeg liker han. Han tror ikke på meg, men jeg liker han genuint. Hvorfor lar han meg ikke elske han når han har vært ensom i snart to tiår?

Ts

Anonymkode: 66691...76d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat

 

Han er livredd nære relasjoner, og måten han reagerer på kan lett oppfattes som egoistisk og avvisende. Han ønsker ikke det, og det har han forklart.

Likevel. Han gir meg ikke det jeg trenger i vår relasjon.

 

Kalkulert eller uhell. Ord og handling stemmer ikke sammen, og du blir altså utsatt for manipulasjon.

En skadet person som lengter etter nærhet men ikke fikser det er åpen fra start, og gir ingen falske håp.
Distansen deres er på plass hele veien. Den som gir inntrykk av å være varmere og mer kjærlig enn det er rom for å leve ut, den manipulerer, skader og holder fast på deg. Og er neppe i stand til å føle ekte kjærlighet eller ha noen fast kjerne i personligheten, som gjør at vedkommende er den samme hele veien til alle.

Mange folk har fæle oppvekstforhold, men blir gullegode mennesker, som behandler folk rundt seg bra.
Bra folk knytter ikke til seg folk de ikke vil ha for å kjenne seg viktige, og ha kontroll i relasjonen.
Bra folk som ikke takler ansvar og nære relasjoner er selvvalgt enslige.

Vi har ansvar for oss selv og livet vårt, og det er ofte god egenomsorg å sette strek.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke min heller. Og ærlig talt så forstår jeg det ikke heller. På papiret er jeg «bedre» enn han. Bedre utdannelse, bedre jobb, bedre betalt, slank og relativt ok utseendemessig, han er overvektig og tynn i håret. Jeg har hus og alt på stell, han leier en leilighet og eier ingenting. Objektivt sett er han ingen catch. Han har drit dårlig selvfølelse og dytter folk unna. Men jeg liker han. Han tror ikke på meg, men jeg liker han genuint. Hvorfor lar han meg ikke elske han når han har vært ensom i snart to tiår?

Ts

Anonymkode: 66691...76d

Det har ikke noe med status/utseende. Min hekter er dritkjekk men går ikke på date en gang. Er bare hjemme. De har bare issues. Og du hadde garantert blitt lei av at han faktisk ikke er et catch etterhvert og prøvet å endre på han. Mulig han senser det.

Anonymkode: 47db7...1da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hekta, big time 2 ganger, elektrisk sex og helt ute å kjøre..sjekka telefonen konstant og holdt på gå opp i liminga, med stadige tilpasninger i håp om at nå, nå vil han ha meg.

Men, så var det en jeg var litt sammen med, som jeg avsluttet med....men så var det jo litt stas med oppmerksomhet og besøk innimellom....Da jeg brått fikk blomster og et kort med hjerter på forstod jeg hvor utydelig jeg hadde vært,og hvor hekta han var...jeg hadde vært like stygg mot ham som jeg syns de andre hadde vært mot meg ---den dagen avsluttet jeg helt.

Anonymkode: 7a5b9...eec

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke min heller. Og ærlig talt så forstår jeg det ikke heller. På papiret er jeg «bedre» enn han. Bedre utdannelse, bedre jobb, bedre betalt, slank og relativt ok utseendemessig, han er overvektig og tynn i håret. Jeg har hus og alt på stell, han leier en leilighet og eier ingenting. Objektivt sett er han ingen catch. Han har drit dårlig selvfølelse og dytter folk unna. Men jeg liker han. Han tror ikke på meg, men jeg liker han genuint. Hvorfor lar han meg ikke elske han når han har vært ensom i snart to tiår?

Ts

Anonymkode: 66691...76d

For å snu det, hvorfor er du så opptatt av å "redde" ham?

Anonymkode: 036d9...872

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Greia er at det blir dårlig gjort overfor han å ikke forklare meg. For alt jeg vet er det like gjerne jeg som er hekteren for ham. Vi er ganske like teite begge to, føler jeg, så det kan like gjerne være at han ser på meg som en hekter. Jeg syns iallfall det er slemt å ghose.

Ts

Anonymkode: 66691...76d

Det er altså slik at han er et voksent menneske som har ansvar for seg selv. Dine følelser og behov er like gyldige som hans, og det er veldig dårlig gjort overfor deg selv at du ikke tar ansvar for deg selv. Det ansvaret er det bare du som har.
Du skylder ham ingen ting. Du skylder ingen noen forklaring på hvorfor det er best for deg å være alene nå.
Å ghoste noen er dårlig gjort, og det skal du heller ikke gjøre. Du skal si at forholdet ikke er det du trenger, at du må bryte, og ønske ham et fortsatt fint liv - uten å prøve å ta kontakt med deg. Det er veldig realt gjort.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mellomtomater67 skrev (16 timer siden):

Jeg hadde hekt på en fyr. Det som hjalp meg var NULL KONTAKT. Blokkering. Har han ikke på noen sosiale medier og møter han aldri heller. Er ikke hekta lengre :) og møt andre gutter/ menn! Det må du, det skal jeg love deg hjelper. Møt andre! Er det jeg har gjort, møtt en fantastisk fyr nå🥰

Hvis man har en ekte hekt, så klarer man ikke å blokkere og holde seg unna. Hvis man faktisk klarer det så er det ikke en hekt. 

Jeg hadde hekt på en mann i 8 år. 3 av årene var vi sammen og samboere. Jeg hadde aldri klart å kutte han ut uansett hvor forferdelig han var mot meg. Den dag idag er jeg veldig glad for at han kuttet ut meg og ikke svarte på noen ting. Det var helt grusomt og jeg slet med dette i mange år. Jeg fikk ingen avslutning med han, men jeg ser nå at han på lang sikt gjorde meg en tjeneste. Hadde han ikke gjort det så hadde jeg fortsatt vært inne i dette helvette. Jeg ble psykisk syk av at han ghostet meg så brått og jeg ble suicidal og ble tilogmed innlagt.. men det hadde jo måttet skje uansett en dag. Det tok meg 4 år å komme over han og hekten for han. 

 

 

Anonymkode: 68af6...5a5

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han tror ikke på meg, men jeg liker han genuint. Hvorfor lar han meg ikke elske han når han har vært ensom i snart to tiår?

Dette har jeg vært borti, og det jeg skjønte er at han ikke vet hva kjærlighet er. Han kan vise omsorg, for å få folk til å bli værende rundt ham, men hvem det er betyr ingenting, og han er ikke interessert i forhold av den typen de fleste andre søker. Han vil ha noen å spise sammen med innimellom, og noen å pule, men ellers vil han ikke ha noen tett på.

Det er tungt for deg at kjærligheten din ikke har noen verdi for ham, men det at du føler mye setter ikke ham i gjeld til deg. Han skylder deg ikke å være en annen eller å elske deg. Du vil gi ham noe som byr ham imot, og som ødelegger den uforpliktende situasjonen han kan leve med.
Vil du ha en annen relasjon så må du finne en annen mann. Denne er opptatt, med seg selv.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...