Gå til innhold

Alvorlig hekt. Hvordan komme seg ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En historie om hvordan man blir verdsatt

En ung kvinne arvet et klenodium av en bruktbil etter sin bestefar, og bestemte seg for å selge den.
- Hva tror du den er verdt, spurte hun sin far?
- Har du spurt hos bilforretningen utenfor sentrum? Nei, det hadde ikke den unge kvinnen sjekket, men dro innom dem, og kom hjem med følgende svar: 
- Bilforhandleren gir meg 20.000, sa kvinnen til sin far, etter at hun hadde undersøkt med dem.
- Har du sjekket hos pantelåneren da, spurte faren? Nei, det hadde hun ikke gjort, men etter en telefon:
- Pantelåneren gir meg bare 5.000, sa den unge kvinnen skuffet.
- Jeg vet om en som samler gamle, sjeldne biler av nettopp denne bilmodellen, sa faren, kanskje du skulle sjekke hva han vil kjøpe bilen for?
Den unge kvinnen sendte bilde av bilen til samleren, og spurte hva han betalte for den. Gledesstrålende kunne hun fortelle sin far at han som visste at det bare var tre igjen av denne biltypen fra det året, han ville betale 110.000 for bestefars bil.

- Da har du lært, sa faren, at dersom man ikke er verdsatt et sted, da må man flytte seg til noen som ser det unike ved deg og vet verdien din.
 

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvorfor lar han meg ikke elske han når han har vært ensom i snart to tiår?

Ts

Anonymkode: 66691...76d

Fordi han aldri har lært det hjemme. 

Anonymkode: b27cd...cec

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (2 timer siden):

Dette har jeg vært borti, og det jeg skjønte er at han ikke vet hva kjærlighet er. Han kan vise omsorg, for å få folk til å bli værende rundt ham, men hvem det er betyr ingenting, og han er ikke interessert i forhold av den typen de fleste andre søker. Han vil ha noen å spise sammen med innimellom, og noen å pule, men ellers vil han ikke ha noen tett på.

Det er tungt for deg at kjærligheten din ikke har noen verdi for ham, men det at du føler mye setter ikke ham i gjeld til deg. Han skylder deg ikke å være en annen eller å elske deg. Du vil gi ham noe som byr ham imot, og som ødelegger den uforpliktende situasjonen han kan leve med.
Vil du ha en annen relasjon så må du finne en annen mann. Denne er opptatt, med seg selv.

Her tror jeg du muligens treffer spikeren. Han vet ikke hva kjærlighet er. Han vet ikke hvordan.
Det rare er at han er så varm og kjærlig når vi er sammen. Det er masse omsorg, varme og alt man forventer av en perfekt kjæreste. Men så skjønner han ikke at det er det han driver med, og når jeg setter ord på det, blir han vettskremt og trekker seg ut.

Ts

Anonymkode: 66691...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et hekt en gang og det var grusomt. Heldigvis fikk han seg samboer til slutt og da greide vi å slippe hverandre. 

 

Lykke til! Ikke kast bort livet ditt på dette. 

Anonymkode: cb0a7...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hekt har jo dette med å trekke opp hint om selvmordstanker når jeg blir kald.... Jeg er ikke ordentlig bekymret, men det er vanskelig.... Men jeg tror det for ham også er snakk om bare noen vonde dager for å gi slipp han også. Vi har litt sporadisk kontakt den siste tiden, men jeg klarer å avstå fra alt annet enn det overfladiske. Har ikke kjent på trangen til å legge meg flat nå på 24 timer, det er lenger enn normalt. Har ikke kjent på den samme ulidelige uroen. Nå skal jeg også reise bort med noen venner om et par dager, det vil hjelpe på. Få energien over på noe annet. 

Håper jeg..... Helt til natten kommer kanskje 

Anonymkode: 81894...372

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Min hekt har jo dette med å trekke opp hint om selvmordstanker når jeg blir kald.... Jeg er ikke ordentlig bekymret, men det er vanskelig.... Men jeg tror det for ham også er snakk om bare noen vonde dager for å gi slipp han også. Vi har litt sporadisk kontakt den siste tiden, men jeg klarer å avstå fra alt annet enn det overfladiske. Har ikke kjent på trangen til å legge meg flat nå på 24 timer, det er lenger enn normalt. Har ikke kjent på den samme ulidelige uroen. Nå skal jeg også reise bort med noen venner om et par dager, det vil hjelpe på. Få energien over på noe annet. 

Håper jeg..... Helt til natten kommer kanskje 

Anonymkode: 81894...372

Uff, det er ikke bra. Min er også dypt nede til tider «pga livet» som han sier. Vi er dog fra hverandre både fysisk og via meldinger i gjerne en uke i slengen, noen ganger to. Og da lengter jeg. Jeg tenker på han konstant. Jeg vet han overtenker, så jeg antar han holder seg vekk fra meg med vilje, kanskje for å bli kvitt hekt han og. Hva vet jeg.

Ts

Anonymkode: 66691...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min hekt har jo dette med å trekke opp hint om selvmordstanker når jeg blir kald.... Jeg er ikke ordentlig bekymret, men det er vanskelig.... Men jeg tror det for ham også er snakk om bare noen vonde dager for å gi slipp han også. Vi har litt sporadisk kontakt den siste tiden, men jeg klarer å avstå fra alt annet enn det overfladiske. Har ikke kjent på trangen til å legge meg flat nå på 24 timer, det er lenger enn normalt. Har ikke kjent på den samme ulidelige uroen. Nå skal jeg også reise bort med noen venner om et par dager, det vil hjelpe på. Få energien over på noe annet. 

Håper jeg..... Helt til natten kommer kanskje 

Anonymkode: 81894...372

Som jeg sa. Helt til natten. Nå er det vanskelig igjen. Jobber med å finne styrke. Vet så godt at han sitter og venter på meg. Vet han ikke har noen planer i kveld, for avtalen med kompisene ble avlyst. Jeg det hadde blitt fint om jeg kontakter ham nå, vet han hadde uttrykt kjærlighet i kveld. 

 

Gi meg styrke!

Anonymkode: 81894...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.5.2023 den 20.08):

Mitt varte i 12 år.. 12 år av livet mitt der jeg til slutt innså at.. vi kunne vært sammen. Vi kunne fått det til, så jeg sa til ham "er du klar for å prøve ordentlig?". For første gang var det som om boblen brast. Nja tja. Vi ble sammen, men tok ikke lang tid før han ble kald og stille, avvisende og begynte å kommentere meg negativt. Lang historie kort, han ble hektet på en annen dame og var utro.

Jeg fikk et kjemp sammenbrudd og endte på psykiatrisk. Det lærte jeg at jeg hadde levd i en fantasi på en fyr som hadde nytt godt av at jeg hadde 90%av hele greia oppe i hodet mitt. En drøm en fantasi, så sterk at jeg nesten trodde det var ekte. Etter noen timer hos en god psykolog ble jeg klar over at grunnen til at jeg hadde fortapt meg i den fyren, som jo var en idiot egentlig, var at jeg hadde store sorger å bearbeide fra min oppvekst. Jeg hadde hektet meg på et annet menneske for å slippe unna meg selv og min realitet.

Når jeg kom ut av den tåka så måtte jeg nesten le av meg selv, hadde det bare ikke vært så tragisk og hele 20årene mine  

Anonymkode: 036d9...872

 

AnonymBruker skrev (På 25.5.2023 den 19.37):

Jeg har ingen råd, fordi jeg er i nøyaktig samme situasjon selv. Jeg og mitt hekt har et gjensidig hekt, men forholdet i seg selv er giftig og ingen aktuell situasjon å være i for noen av oss. Men det er håpløst å rive seg løs, for til et visst tidspunkt så klarer den ene å rive til seg den andre. Dette har pågått i 8 år. Jeg er utslitt og drittlei, og håper at denne gangen skal jeg klare det. Håper bare at han klarer å holde seg unna. Say no more! 

Anonymkode: d519d...4f2

Begynner vedkommende på N?

Anonymkode: 1e26d...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hvor hjelpeløs er det mulig å være.. trenger man en TOsifret IK for å blokkere en person!?  

Anonymkode: 57e2e...bdf

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud, hvor hjelpeløs er det mulig å være.. trenger man en TOsifret IK for å blokkere en person!?  

Anonymkode: 57e2e...bdf

Hyggelig du....

Anonymkode: 81894...372

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Som jeg sa. Helt til natten. Nå er det vanskelig igjen. Jobber med å finne styrke. Vet så godt at han sitter og venter på meg. Vet han ikke har noen planer i kveld, for avtalen med kompisene ble avlyst. Jeg det hadde blitt fint om jeg kontakter ham nå, vet han hadde uttrykt kjærlighet i kveld. 

 

Gi meg styrke!

Anonymkode: 81894...372

Hvordan gikk det i går kveld? Sendte du han en melding?

Jeg var i samme situasjon. Gikk meg en tur på stranda, så noe vi pleide å ha felles, tok et bilde av det og skulle til å sende til han. Jeg klarte å la være.

Ts

Anonymkode: 66691...76d

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan gikk det i går kveld? Sendte du han en melding?

Jeg var i samme situasjon. Gikk meg en tur på stranda, så noe vi pleide å ha felles, tok et bilde av det og skulle til å sende til han. Jeg klarte å la være.

Ts

Anonymkode: 66691...76d

Ja.    Men bare av den overfladiske typen. Ikke noe kjærlig, så det ble ikke den vanlige dialogen. Ikke meg som gjorde meg søt for å få ham igjen. Så enda en kveld uten "oss" ble det. Vi har ikke noen god kommunikasjon, ingen planer om å møtes osv. Begynner å bli litt lettere, i alle fall. 

Anonymkode: 81894...372

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja.    Men bare av den overfladiske typen. Ikke noe kjærlig, så det ble ikke den vanlige dialogen. Ikke meg som gjorde meg søt for å få ham igjen. Så enda en kveld uten "oss" ble det. Vi har ikke noen god kommunikasjon, ingen planer om å møtes osv. Begynner å bli litt lettere, i alle fall. 

Anonymkode: 81894...372

Glapp nå. Men fikk bare idiot svar så da fikk jeg ny energi for å fortsette med å bryte. Sikkert greit med påminneren.

Anonymkode: 81894...372

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hva anses som hekt og hva anses som normalt interesse for en person?

Anonymkode: 27dbc...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Min hekt har jo dette med å trekke opp hint om selvmordstanker når jeg blir kald.... Jeg er ikke ordentlig bekymret, men det er vanskelig....

En veldig vanlig form for emosjonell utpressing, som helt klart skal klassifiseres som psykisk mishandling.

Hint eller trusler om selvmord skal aldri bæres alene. Man skal kontakte helsepersonell. Hver gang, alltid, uten unntak.
Er det vagt holder det kanskje å kontakte vedkommendes fastlege påfølgende dag, men er det en trussel "Jeg kan like gjerne gå og henge meg". Ring legevakt! 
Er det alvorlig ment så får de den hjelpen de trenger og har krav på.
Er det for å manipulere så vil det slå i stykker strategien.


Aksepter aldri å holde andres selvmordstanker fortrolig, men gjør det klart at du kontakter hjelpeapparatet pga. avvergingsplikten. Vi som jobber med mennesker har heller ikke taushetsplikt når det er fare for liv og helse; vi varsler, vi dokumenterer, vi tilkaller riktig kompetanse for å få situasjonen vurdert av riktig instans.
Det spetakkelet som følger er uansett en bagatell mot å være fanget i slike mørke hemmeligheter, som skaper tvang og frykt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i et hekt i 4 år med noen som ikke i nærheten skulle gi framtiden og commitment man håpet på, men holdte på gress og av/på. 

Det eneste som hjelper er å 1. Innse det er et hekt og uhensiktsmessig håp. 2. Ta seg i nakkeskinnet og vær bestemt og gå fullstendig nullkontakt, i form av å blokkere overalt og ikke se tilbake. Det oppleves som abstinenser, men man må være bestemt at det her skal man ikke fortsette med.

Når jeg var klar begynte jeg og date, og møtte på noen der vi oppførte oss som kjærester etter noen måneder også tar man opp temaet eksklusivitet så ville han vente noen måneder til for å se om det er ekte følelser, men i mellomtiden likte han det vi har gående. Da sa jeg ifra at det er uaktuelt og ønsket han det beste, men jeg er ut. Her ville det vært hektsituasjon der jeg drømmer og håper og jager etter å bevise at man skal bli kjærester etter nesten halvt år. Heldigvis har man lært, så da var det tilbake til nullkontakt. 

Resultat? Man luker ut de som ikke gir noe i sikt, og bare ustabilitet. Nå i dag har jeg samboer på 2 året som jeg er trygg på OG som er spennende og trives med. Her er det ikke noe tvil og det er oss to. Man tenker hvor sprøtt det var at man var hektet med de man var i retrospekt. 

Drit i kortsiktig tilfredshet som av/på forhold gir, og velg hva som gir best resultat i fremtiden. Det hjelper å gjøre noe annet i hverdagen og holde seg opptatt, og ikke ty til å snoke eller ville ønske å høre hva han har å si på sms.

Anonymkode: 9e8e6...e36

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

hva anses som hekt og hva anses som normalt interesse for en person?

Anonymkode: 27dbc...b97

Hekt brukes om den skjeve dynamikken som oppstår når en part dyrker følelser som ikke gjengjeldt, der mangelen på respons gjør følelsene sterkere. Oppstår typisk av at parten som ikke er interessert gir tidvis oppmerksomhet, der den som er forelsket øyner håp i hver minste ting som kan tolkes som interesse. Det normale er at man må mister interessen etter en liten stund når man ikke får respons. 

Anonymkode: d4324...d37

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også erfaring med at det er tankene mine som tar feil. Jeg tror jeg er hekta, men det er en hyper fiksering. Jeg greier ikke tenke på annet enn den personen og tror det er forelskelse/kjærlighet. 

Har erfart at jeg kan finne noe annet å interessere meg for og da kommer tankene seg over på det etter hvert. Til slutt er hjernen over på et annet spor. 

 

Anonymkode: 13b32...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som sjans for at man kan være venn med den man er hektet på? Vi er jo det nå, veldig gode venner, og mister jeg ham, mister jeg en stor glede i livet. Kan hektet gå over til rent vennskap?

Ts

Anonymkode: 66691...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det noen som sjans for at man kan være venn med den man er hektet på? Vi er jo det nå, veldig gode venner, og mister jeg ham, mister jeg en stor glede i livet. Kan hektet gå over til rent vennskap?

Ts

Anonymkode: 66691...76d

Det tror jeg ikke med mindre han blir like frisk som deg.. en hekt er på en måte som en borrelås, to sider passer for at det skal skje. Siden du forandrer deg, må han også, ellers vil hans personlighet trekke deg til hektet igjen. Om du skjønner? Se for deg at dere begge er misbrukere og du blir edru. Vil du henge med en som drikker foran deg og trigger din trang til å bli med? 

Anonymkode: 036d9...872

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...