Gå til innhold

Din tabbe på kjøkkenet

Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tja, tabbe og tabbe, men dette var da samboern min som gjorde :-)

Han hadde akkurat snudd døgnet på en ny uke pga. at han jobbet skift på den tiden. Våknet opp fire på morgen og begynte på jobb fem. Han hadde så lyst på egg og bacon så han lagde seg det da. Jeg våknet da opp klokken 9 og fant kjøkkenet røyklagd og den ene platen helt kritthvit.. Han var så trøtt at han hadde glemt å skru av platen :P

Heldigvis så stod den ikke maks som er 6, men på 4 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en gang for lenge lenge siden ristet jeg knekkebrød=)

Det var ikke så veldig smart :skratte:

:ler: Hvordan fikk du den ideen?? :gjeiper:

Endret av MooCow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er en hendelse fra jeg var tre år. Pappa lå og sov, jeg hadde hoppet ut av senga og spaserte ut på kjøkkenet. Det som møtte pappa da han sto opp var:

* Yvonne som har laget "kaffe" i kaffetrakteren med mel og tran.

* Yvonne som går på skøyter i mel på kjøkkengulvet, og spør om pappa vil bli med.

* Yvonne som har åpnet alle skaper - inkludert fryser og kjøleskap.

* Yvonne som har klatret opp på kjøkkenbenken, dyppet hendene i kakaoposen og smurt dem utover kjøkkenskapene. De fikk en meget fin farge.

* Yvonne som har funnet ut at det er gøy å kaste egg opp i luften og la de falle på gulvet.

Jeg var flink til å klatre på benker og skaper. :ler:

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakte boller med 250 gram gjær, ettersom det virket helt logisk at man skulle veie tørrgjær.. Og 5 poser ble faktisk 50gram, som det jo stod i oppskriften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakte boller med 250 gram gjær, ettersom det virket helt logisk at man skulle veie tørrgjær.. Og 5 poser ble faktisk 50gram, som det jo stod i oppskriften!

Det smakte nok godt ja?? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nattvette

*Skulle lage sjokoladekake. Heiv røra i rund form istede for langpanne. Den var klissen inni og smakte grusomt. Prøvde redde den ved å steike i ein heil time ekstra, men den var fortsatt "rå" inni og svidd utenpå.

*Skulle lage fårikål til middag til meg sjøl (sambo liker ikkje). Joda, smarte smarte meg glemmer sette ned varmen som sto på full guffe og glemte heile greia også. Så når alarmen gikk av rundt 2t etter det begynte koke så var det null vann igjen, ett 0,5-1,0cm lag med svidd kål og kjøtt som eg ikkje fikk vekk i ettertid. Måtte kaste heile gryta. Og resten av det som låg på toppen var jo "ferdig" men smakte svidd. Alt gikk i søpla. Dyyyyyrt! Prøvde meg igjen dagen etterpå med resten av det innkjøpte kjøttet og kålen, da gikk det heldigvis fint. Men da fulgte både eg og sambo med på maten :gjeiper:

*Skulle lage potetmos til middag til meg og sambo. Det var første gang eg hadde lagd dette, så det er unnskyldningen min. Sto man skulle røre i det, og eg rørte pulveret inn i det kokende vannet og lot det stå.. Potetmos-suppe er ikkje særlig godt..

*Sambo skulle lage sjokolade kake, sånn "juks" med pulver man bare skal blande med vann og melk eller olje (som det står på pakken). Joda, som sagt så gjort. Vi hadde ikkje melk så han brukte da oliven (?) olje i og heiv røra i ovnen. Eg som elsker sjokoladekake spiste knapt ett halv stykke for det var seriøst den dårligste kaka eg noensinne har smakt.

*Ellers så er eg veldig flink til å svi kjøttdeig, svi mat som kokes når det er melk i (risgrøt og hvir saus som er svidd smaker ikkje noe godt).

Edit:

Kom på noen fleire.

*Er særdeles flink til å glemme hive på alarm når eg hiver pizza og fiskegrateng i ovnen. Kommer plutselig på det ei goood stund etterpå, og det er da svart som kull og uspiselig..

*Både eg og sambo har og klart å flippe pizzaen på gulvet når vi skal ta den ut av ovnen (pga mangel på grytekluter/votter så blir det til at vi forsøker ta pizzaen ut på esken). Kjekt å plukke glovarm pizza opp fra gulv gitt.

*Skulle steike 2kg bacon, og heiv på noen bacon biter mens eg satt meg i stua for å vente på at panna blei varm nok. Glemte heile dritten og plutselig begynte det lukte svidd. Eg løper ut på kjøkkenet med ein gang eg kommer på hva søren eg holdt på med. Joda, totalt røyklagt kjøkken og det lukta svidd i fleire dager etterpå.

Endret av Nattvette
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

:skratte:

vel... here I go... Skulle lage fudge en jul, jeg var vel rundt 15 år da. var veldig flink å passe på, og rørte nok. så ringte telefonen, etter jeg hadde skrudd av plata, og jeg satt bare kjelen til side. Det ble en lang telefonsamtale, og vips, så hadde vi en ubrukelig kjele med veldig, veldig tykk bunn...

Eller så har det hendt et par ganger (!) at jeg har klart å svi poteter. Altså, som jeg har kokt :sjenert: vannet bare forsvant på mystisk vis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Ler så jeg griner, fantastisk mange bra historier :skratte:

Her er et par bidrag fra meg.

Jeg var student og hadde dårlig råd, og skulle derfor bake brød på egen hånd. Hadde ikke oppskrift, og spurte mamma som sa at det bare var å slumpe i til deigen var fin. Sunn som jeg skulle vært brukte jeg grovt mel, bare grovt mel, og selv om deigen "hevet" i flere timer endte jeg opp med en murstein, rett i søpla.

En annen historie fra da jeg var barn, likte å hjelpe til på kjøkkenet og vi skulle ha pizza på kvelden. Mamma hadde laget pizzadeigen tidligere på dagen, så alt jeg og pappa skulle gjøre var å bake ut, legge på fyll og steke. Det vi ikke hadde fått med oss var at mamma samtidig hadde laget et femdobbel (!) horndeig til et selskap dagen etter. Pappa var av den gamle typen som ikke var vant til å stå på kjøkkenet, og vi tok den deigen som stod nærmest oss da vi bakte ut. Bunnen endte opp med å bli 8 cm + fyll, og ingen orket mer enn et bittelite pizzastykke den kvelden..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ler så jeg griner, fantastisk mange bra historier :skratte:

Her er et par bidrag fra meg.

Jeg var student og hadde dårlig råd, og skulle derfor bake brød på egen hånd. Hadde ikke oppskrift, og spurte mamma som sa at det bare var å slumpe i til deigen var fin. Sunn som jeg skulle vært brukte jeg grovt mel, bare grovt mel, og selv om deigen "hevet" i flere timer endte jeg opp med en murstein, rett i søpla.

En annen historie fra da jeg var barn, likte å hjelpe til på kjøkkenet og vi skulle ha pizza på kvelden. Mamma hadde laget pizzadeigen tidligere på dagen, så alt jeg og pappa skulle gjøre var å bake ut, legge på fyll og steke. Det vi ikke hadde fått med oss var at mamma samtidig hadde laget et femdobbel (!) horndeig til et selskap dagen etter. Pappa var av den gamle typen som ikke var vant til å stå på kjøkkenet, og vi tok den deigen som stod nærmest oss da vi bakte ut. Bunnen endte opp med å bli 8 cm + fyll, og ingen orket mer enn et bittelite pizzastykke den kvelden..

:ler:

Jeg bare ser for meg *den* pizzaen. Fantastisk! :skratte:

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang jeg skulle lage pannekaker hadde jeg satt bollen med røre på en av platene bakert på komfyren da jeg hadde veldig liten kjøkkenplass og brukte den delvis som kjøkkenbenk. Slår på fremste plate (trodde jeg) til stekepanna og begynner å helle i røre. Venter og venter uten at det skjer noe særlig med røra. Da viser det seg at jeg har slått på bakerste plate hvor bollen med røre står. Jeg får litt panikk og løfter plastikkbollen av, og hele bunnen har da smeltet og løsner slik at jeg har røre utover hele komfyren og gulvet.

Det stinka brent plastikk i flere dager, og det tok evigheter å skrape vekk fastsvidd plastikk fra plata :gjeiper:

En annen gang skulle jeg koke poteter og gikk og satt meg å så på tv...det resulterte i at jeg klarte å SVI potetene i en kokepanne da vannet hadde fordampet og potetene svidd seg i bunnen. Skjønner fremdeles ikke hvordan det gikk så fort å fordampe alt vannet :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde i kollektiv, jeg hadde bursdag og ville lage en kake som alle kunne få litt av!

Fant en oppskrift, men ville ha en litt større kake, så jeg bare la til litt random ekstra ingredienser xD

Så putta jeg den i ovnen og lagde sjokoladekrem som jeg skulle ha inni kaka imens. Fulgte ikke oppskriften helt. Den sa at kremen skulle stå å kjøles i et halvt døgn. Ikke faen om jeg gadd det :P I tillegg var det enellerannen ingrediens jeg ikke hadde :P Jaja, det går vel bra tenkte jeg.

Kaka var ferdig, jeg delte den i to, klætta på kremen inni... og pøste på med ett tonn sjokoladeglasur. Den så fin ut den, helt til jeg skulle servere den..... :P

Jeg begynte å skjære i kaka, og sprttlllttttt..... all kremen ble klemt utover.. jaja jeg fikk skjært av en bit og de andre forsynte seg og. Alle spiste sånn en halv bit hver.. og tilslutt kasta jeg hele kaka :P For noe drit... Kaka var hard, kremen var overralt, og smakte heller ikke noe spesielt... og det var altfor mye glasur... :P

Tok et bilde av den faktisk...

dr847d.png

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mauna Lee

Jeg begynte å skjære i kaka, og sprttlllttttt..... all kremen ble klemt utover.. jaja jeg fikk skjært av en bit og de andre forsynte seg og. Alle spiste sånn en halv bit hver.. og tilslutt kasta jeg hele kaka :P For noe drit... Kaka var hard, kremen var overralt, og smakte heller ikke noe spesielt... og det var altfor mye glasur... :P

Tok et bilde av den faktisk...

Hahahaha!

Men det var fine dinosauruser på den da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud.. jeg har MANGE kjøkkenblemmer.... men her er noen av de....

Jeg var i mine yngre dager, rundt 1012 år tenker jeg... skulle steke pannekaker til middag, mamma hadde laget røra, så alt jeg trengte å gjøre var å steke de... jeg gjør som mamma og setter på plata med stekepanna, og finner frem en ildfast form med lokk hun bruker å legge de ferdigstekte pannekakene i, frem til de skal serveres... SÅ setter mamma plata på 1.....og jeg på 10..... du kan si det sånn at den formen gikk i luften med et smell etter å ha blitt overopphetet... det sprutet glohete glassbiter over hele kjøkkenet, ble svimerket i parketten på det nyoppussede kjøkkenet, sved hull i en fillerye.... men INGEN av bitene traff meg :D

har kokt pinnekjøtt uten å vanne det ut (syntes det gikk veeeldig smertefritt....) OG spist det etterpå.... hadde så lyst på pinnekjøtt at det hadde ikke vært aktuelt å kaste det en gang... kunne gjort innbrudd for et glass vann da jeg våknet på natten.

Skulle ha julebord med jobben hjemme hos meg, og jeg skulle lage tapas... jeg hadde lest et tips på nettet om hvordan man laget verdens beste ovnsbakte poteter.. man skulle forkoke potetene i 5 minutter, helle av vannet, sette på lokket og riste HARDT på kjelen slik at de ble litt bulket mot hverandre før man stekte de osm vanlig i ovenen.... VEL jeg gjorde som jeg ble bedt om.... men mandelpoteter kokt i 5 minutter er tilnermet ferdig.. så da fikk jeg 4 kg potetmos med skall..... :hakeslepp:

og jeg måtte steresse på bvutikken og kjøpe ny poteter, men denen gangen ble de laget uten forkoking hehe

jeg har slanket meg med lavkarbo, og skulle lage hønsefrikkasè.. den "jevnet" jeg med johannesbrødkjernemel... mulig litt mye, for gryta ble helt seig, med sånne gummiklumper i....

har satt inn ildfastform i ovenen MED kurv....

bakte oreokake med de oreokjeksene som er trukket med sjokolade...bunnen ble så hard at man måtte bruke øks for å fått den delt....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en annen historie fra da jeg skulle lage fiskeboller. Da jeg bodde hjemme lagde mamma alltid hvit saus fra bunnen, med kraft fra fiskebollene...

Men jeg gadd ikke lage det fra bunnen og kjøpte ferdig hvit saus pulver.... erstatta mesteparten av vannet med fiskebollekraft..... >.<

Putta så fiskebollene oppi...

smakte på sausen... SALT SOM FAEN. Sausen var jo allerede salta :P Så med en haug med fiskebollekraft oppi ble den altfor salt.

Så jeg tilsatte litt mer mel og litt melk :P MEN fiskebollene var jo allerede oppi, så jeg kunne ikke piske. Måtte være forsiktig med å røre og. Rørte uansett da.

Det ble moste fiskeboller med melklumper... mmm

I tillegg overkokte jeg potetene -.-

æsj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har baket i alle år... en gang skulle jeg lage sånne små pecan pies og alt var liksom greit, de så greit ut når de kom ut fra ovn og alt og jeg hadde følt oppskriften nøye siden det var første gang jeg lagde de... og da kom jeg til å smake de og de var sÅÅÅÅÅÅÅå salte!!! Blerk!!! Hva som skjedde var at jeg hadde tatt den container med salt istedenfor sukker... ikke spiselig i det hele tatt desverre...

og så mammaen min var på besøk fra utlandet og vi hadde frossen fisk liggende i fryseren... Siden jeg er ikke flink med fisk i det hele tatt så bestemte hun til å gjøre et eller annet med den... vi spurte mannen min hva det var og det var torsk, ok, sa hun, hun skulle steke de, no problem! Det som han glemte å si hva at de var lettsaltet... det var skikkelig SALTA!! Bleh! _Når mannen kom hjem sa han "ja, du vet at det burde ha ligget i vann over natt??!?!" ble skikkelig forbanna, det kan jeg si!! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Super tråd.

Har en hel haug blemmer, har blant annet i stresset tilstand kastet grandiosa inn i ovnen med plasten på. Brukte flere timer på å skrubbe av smelta plast fra ovnen, og rista vare det bare å kaste. Hele ovnen måtte renses flere ganger.

Har laget pizza, og siden jeg ikke hadde olje å smøre panna litt med, smørte jeg med enorme mengder smør. Hele bunnen på pizzaen smakte brent smør, jeg brakk meg nesten av å spise den. Ikke likt mutterns hjemmelaga pizza i det hele tatt.

Skulle lage ovnsbakt fisk for første gang, stakk inn en hel ørret med grønnsaker som jeg hadde surret på innsiden av den, og tok den ut etter de par timene som det stod i oppskriften. Dessverre glemte jeg å lese den delen at man må veie fisken og legge på så og så mange minutter mer for hver kg fisken veier over den i oppskriften. Halve var rå, og den andre delen lett dampa.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort den klassiske tabben ved å sette på feil plate, og i tillegg ha noe oppå den, så gjenstanden smelta. Og for guds skyld så var den gjenstanden jeg smelta en tupperware-litersmål-greie som mamma forgudet. Og alt fordi jeg skulle lage meg pannekaker :takke:

Men den største blemma jeg har gjort på et kjøkken får jeg fortsatt høre av hele min familie og min stefars familie. Vi var hos familien til stefaren min, og fant ut at vi skulle grille. Alle mann alle så var vi vel en nærmere 20 stk til sammen. Så sier mamma til meg og min stebror at vi skal gå å lage bearnaise saus til grillmaten. Og vi skulle bruke tre poser saus. Vi står der og kokkelerer, men når stebroren min var i gang med å skifte kasserolle for tredje gang, fordi de andre ble for små, så stod vi å lurte på hvorfor i all verden det ble så innmari mye saus? 7,5 dl saus skal da vel ikke være så mye. Men så skjønte vi at vi hadde blingsa på desiliter og liter, og dermed tatt 7.5 liter melk istedet for 7.5 desiliter :lur:

Edit: Skrivefeil.

Endret av SilkeSatan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Jeg er så glad det ikke bare er meg =)

Kan komme på noen fadeser jeg har gjort meg skyld i selv:

- Skulle servere ytrefilet av hest for ei venninne som aldri hadde spist det før, og var ganske opptatt av at det måtte bli perfekt. Vel. Tilbehøret var nydelig, og biffene ble perfekt stekt de...sånn rent bortsett fra at jeg hadde glemt salt og pepper under steking, og det tok en stund før jeg kobla grunnen til at det smakte litt...tamt :flau:

- Denne er kanskje mer tragikomisk enn flau, men da jeg var rundt 8-9 skulle far lære meg å rense kamskjell. Gikk helt strålende frem til jeg glapp taket og istedet for å stikke kniven inn i skjellet satte jeg den inn mellom pekefinger og langfinger. Den sto fint av seg selv, men jeg var litt usikker på hvordan jeg skulle forholde meg til denne utviklingen, så jeg snudde meg mot far og sa "pappaaaaa....kniven står fast i hånda mi og det gjør veldig vondt". Og min kjære far...besvimte :fnise: Så mor måtte trå til, og det gikk bra til slutt. Har fortsatt et ganske stilig arr :ninja:

- Og min desidert mest grisete: skulle feire jul med familien til min daværende for første gang, og tenkte å lage dansk leverpostei som en hyggelig gest. Har trådd i hælene på far i årevis, så jeg er ganske trygg på fremgangsmåten...på kjøttkverna til foreldrene mine, må vite. Svigermor hadde en ganske annerledes type kvern, og siden jeg skulle utføre mine kulinariske krumspring mens både hun og svigerfar var på jobb med kun min mindre kjøkkenkompetende halvdel som håndtlanger, ble det noe komplisert. Hører med til historien at bruksanvisninga var kastet for noen år siden, og modellen var ute av produksjon, så det var ikke videre lett å google heller. Til slutt fikk vi da skrudd sammen monsteret, og jeg satte i gang med å kverne spekk og forvellet lever...trodde jeg. Viste seg at selve kniven lå igjen i esken og alt det andre var montert feil vei, så det fungerte omtrent som å helle griseblod i en løvblåser. Måtte skru opp hele suppedasen og fiske ut klumper med spekk (noen som har sett "møkkajobber" på Discovery...?) før eksen omsider ringte sin mor og ba om nåde. Det gikk til slutt bra, og mor i huset var ekstremt fornøyd med både leverpostei og nyskurt kjøkken. (Det var leverflekker i taket.)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...